ترفندهای دکوراسیون

ابعاد و اندازه استاندارد در آشپزخانه را بدانید

ابعاد و اندازه استاندارد در آشپزخانه را بدانید
امتیاز شما به این مطلب

ابعاد و اندازه های استاندارد در آشپزخانه را بدانید

چرا باید ابعاد و اندازه های استاندارد در آشپزخانه را بدانید؟ تا‌ حالا به این فکر کردید که اندازۀ ارتفاع، عمق، طول و عرض وسایل و کابینت های آشپزخانه چقدر باید باشد؟ ابعاد وسایل آشپزخانه چیست؟ فاصله استاندارد بین کابینت ها و یخچال چقدر است؟ ابعاد استاندارد پیشخان چیست؟‌

علت اینکه باید ابعاد و اندازه های استاندارد در آشپزخانه را بدانید، شلوغی فضای آشپزخانه است، بنابراین باید وسایل‌ را طوری بچینید که هم زیبایی آشپزخانه حفظ بشود، هم بتوانید بهترین استفاده را از فضا ببرید.
همان طور که میدانید آشپزخانه یکی از مهمترین قسمت‎های خانه محسوب میشود. محل قرار گیری سه عنصر اصلی و مهم آشپزخانه یعنی یخچال، سینک ظرفشویی و اجاق گاز، که ارتباط مستقیم با کارایی و عملکرد مناسب چیدمان فضا دارد. فضای مابین این ۳ عنصر اصلی را به اصطلاح مثلث کار در آشپزخانه می نامند.

ابعاد و اندازه استاندارد در آشپزخانه را بدانید

طبق ضوابط طراحی آشپزخانه، یک آشپزخانه 244 سانتیمتر عرض و 305 سانتیمتر طول دارد. در آشپزخانه ای با این ابعاد، دو نفر به‌راحتی می توانند حضور داشته باشند. علاوه بر اینکه باید هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد و کارها به طور منظم انجام شود، وسایل آشپزخانه مثل یخچال، اجاق گاز، هود و پیشخان نیز باید فاصله و ابعاد استانداردی داشته باشند. شما به راحتی می توانید با توجه به ابعاد آشپزخانه و محل قرارگیری مثلث کار و رعایت اندازه های استاندارد در آشپزخانه، از شلوغی و بی نظمی در آشپزخانه جلوگیری کنید و آشپزخانه ای جادار و باصفا داشته باشید.

خب با توجه به صحبت های بالا، حال ضرورت رعایت ابعاد و اندازه های استاندارد در آشپزخانه را میدانیم. پس در ادامه برخی از مهمترین ابعاد را با هم بررسی می کنیم.

ارتفاع استاندارد پیشخان آشپزخانه

برای انجام کارها، ممکن است به میزی در آشپزخانه نیاز داشته باشید، یا کانتر آشپزخانه این نیاز شما را برطرف سازد. پیشخان آشپزخانه اولین جایی است که باید آن را طبق اندازه استاندارد سفارش دهید. ارتفاع استاندارد میز اوپن یا پیشخان آشپزخانه باید طوری باشد که وقتی فرد کنار آن می ایستد و کارهای آشپزخانه را انجام می دهد، هیچ فشاری به پاها یا کمرش وارد نشود. معمولاً پیشخان آشپزخانه را با ارتفاع 109 سانتیمتر می‌سازند.

عمق پیشخان آشپزخانه

معمولاً عمق پیشخان آشپزخانه و کابینت‌های پایین را 61 سانتیمتر در نظر می گیرند؛ ولی اندازه استاندارد آن با توجه به محل قرارگیری پیشخان، اندازۀ وسایل آشپزخانه مثل اجاق گاز و وسایل آشپزی مشخص میشود.

مقاله پیشنهادی : پنج قانون طلایی در آشپزخانه لوکس

فاصلۀ بین پیشخان و کابینت های بالایی آشپزخانه

حداقل فاصلۀ بین پیشخان و کابینت های آشپزخانه چیزی بین 61 تا 69 سانتیمتر است.

ابعاد و اندازه استاندارد در آشپزخانه را بدانید

عمق کابینت های سقفی

عمق کابینت های سقفی باید بین 30 تا 38 سانتیمتر باشد. این کابینت ها باید در عمق کمی ساخته شوند تا هنگام کار، سر اعضای خانه به آن‌ها برخورد نکند. اگر میخواهید بالای یخچال، کابینت سقفی بگذارید، باید حداقل عمق آن را 61 اینچ یا برابر با عمق یخچال در نظر بگیرید.

عرض پنل های کابینت های بالایی و پایینی آشپزخانه

کابینت ها نقش مهمی در آشپزخانه دارند و بیشتر فضای آن را هم اشغال می کنند. متدوال ترین روش برای تعیین ابعاد استاندارد بخش های مختلف کابینت های بالا و پایین، تقسیم بندی برابر آن هاست.

بنابراین عرض استاندارد کابینت هایی که دوتا در دارند، بین 76 تا 91 سانتیمتر است. عرض هر پنل کابینت کشویی هم می تواند 61 سانتیمتر باشد. برای اینکه بتوانید به بهترین نحو از فضای داخل کابینت ها استفاده کنید، می توانید داخل کابینت، نظم دهنده های آشپزخانه را نصب کنید، این نظم دهنده ها به صورت پارتیشن های چوبی یا فلزی و آویزهای فلزی هستند.

فضای مناسب در محدوده پخت و پز

توصیه میشود اطراف اجاق گاز از یک طرف ۳۸ سانتیمتر و از طرف دیگر ۳۰ سانتیمتر فضا وجود داشته باشد. اگر اجاق گاز صفحه ای روی جزیره قرار دارد، باید فضای ۲۳ سانتیمتری از پیشخوان پشت اجاق درنظر گرفته شود.

فاصله استاندارد بین اجاق گاز و هود

فاصلۀ بین هود و اجاق گاز باید حدود 51 تا 91 سانتیمتر باشد. اگر این فاصله بیشتر از 91 سانتیمتر باشد، هود نمی تواند به درستی کار کند. برای اینکه فاصله استاندارد بین هود و اجاق گاز رعایت شود، حتماً از متخصصان نصب هود آشپزخانه کمک بگیرید و دفترچۀ راهنمای آن را مطالعه کنید.

ابعاد استاندارد یخچال

یخچال و فریزر ابعاد و اندازه های مختلفی دارند. بنابراین هنگام خرید یخچال به عمق، عرض و ارتفاع یخچال دقت کنید. فاصلۀ استاندارد بین یخچال و دیوار 5 سانتیمتر است. به اندازۀ 5 سانتیمتر بالای یخچال به فضای خالی احتیاج دارید.

با این کار تهویه به خوبی انجام میشود و گرمای اضافی هم به بالای یخچال منتقل میشود. همچنین، هنگام قرار دادن یخچال به باز و بسته شدن در فکر کنید. در یخچال باید به خوبی باز شود تا بتوانید قفسه ها و مواد غذایی را راحت در آن بگذارید. در این حالت تمیز کردن یخچال هم به خوبی انجام می شود.

مقاله پیشنهادی : طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

ابعاد استاندارد ماکروفر

برای اینکه ماکروفر به بهترین نحو کار کند، باید 33 تا 46 سانتیمتر بالاتر از کانتر آشپزخانه باشد. هنگام خرید ماکروفر به ابعاد آن دقت کنید و ماکروفر را متناسب با راحتی و قد خودتان سفارش دهید.

ابعاد و اندازه استاندارد در آشپزخانه را بدانید

اندازه استاندارد فضای خالی در آشپزخانه

هنگام طراحی دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه حداقل 122 سانتیمتر فاصله بین دو کانتر آشپزخانه در نظر بگیرید. در غیر این صورت، فضای آشپزخانه کوچک میشود و دو نفر نمی توانند هم زمان با هم در آشپزخانه کار کنند.

ابعاد استاندارد سینک‌ ظرفشویی

در یک طرف سینک ظرفشویی باید ۹۲ سانتیمتر و در طرف دیگر آن ۴۶ سانتیمتر فضای خالی وجود داشته باشد. از فضای ۴۶ سانتیمتری می توان به عنوان سینی سینک هم استفاده کرد. اگر آشپزخانه کوچکی دارید، می توانید به جای فضای خشک کن کنار سینک از یک آبچک بالای سینک استفاده کنید.

فضا و جانمایی ماشین ظرفشویی

اصولا ماشین ظرفشویی باید نزدیک سینک قرار بگیرد که به راحتی بتوان ظرف های کثیف را قبل از گذاشتن توی ماشین ظرفشویی آبکشی کرد.
درِ ماشین ظرفشویی باید حداقل ۵۴ سانتیمتر از هر کمد و کابینت عمود به آن فاصله داشته باشد. یعنی فضای کافی اطراف ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد که زمانیکه درِ ماشین ظرفشویی باز هست، بتوان درِ کابینت های اطرافش را هم به راحتی باز و بسته کرد.

در این مقاله سعی کردیم اندازه استاندارد در آشپزخانه و ضرورت رعایت ابعاد و اندازه ها در آشپزخانه را برای شما معرفی کنیم. با رعایت اندازه استاندارد به راحتی می توانید کارهایتان را در آشپزخانه انجام دهید و رفت‌وآمد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *