دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار
5/5 - (1 امتیاز)

آشپزخانه مطبخ دار یا آشپزخانه کثیف چیست؟

تا کنون به طراحی آشپزخانه مطبخ دار فکر کرده اید؟ در این نوع آشپزخانه ها پخت و پز و تمیز کردن آسان است. آشپزخانه های اپن در طراحی خانه رایج شده اند و به بخشی جدایی ناپذیر از وعده های غذایی خانوادگی و گفتگوهای روزانه تبدیل گشته اند. به همین دلیل داشتن آشپزخانه مخفی یا به عبارتی طراحی آشپزخانه مطبخ دار دارای اهمیت بیشتری شده است.

برای افرادی که واقعا به تمیزی آشپزخانه اهمیت می دهند، داشتن یک آشپزخانه مدرن در کنار آشپزخانه مطبخ دار ضروری است. آشپزخانه مطبخ دار در قسمتی از خانه تعبیه شده است که برای مهمانانی که در اتاق نشیمن یا پذیرایی نشسته اند دیده نمی شود، برخلاف آشپزخانه اصلی به راحتی در داخل آن طبخ انجام می شود. آشپزخانه مطبخ دار به شما این امکان را می دهد که بدون ترس از پاشیدن روغن، دود و بوی غذا هر چه می خواهید بپزید و آشپزی لذت بخشی را بدون دغدغه تجربه کنید. به خصوص اگر در پاسیو یا حیاط خلوت ساخته شده است، با دستان باز غذا بپزید و از کثیف شدن نترسید. حتی می توانید در تعطیلات از باربیکیو در آن استفاده کنید و از فضای باز لذت ببرید.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

اگر بخواهیم از یک طراحی اصولی و درست پیروی کنیم شما در قدم اول باید طرح و سبک کلی را انتخاب کنید و پس از آن اقدام به خرید وسایل کنید. به عنوان مثال اگر قرار است طرح کلی آشپزخانه شما مانند یک آشپزخانه ایرانی باشد، استفاده از وسایل با رنگ‌های خنثی و یا استفاده از کابینت‌های مدرن کاری اشتباه است.

انتخاب درست محل قرار گیری وسایل از جمله مواردی است که باید در هنگام طراحی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال قرار دادن یخچال در محیطی بسیار دور باعث خواهد شد که رفت و آمد در آشپزخانه بسیار زیاد شود که این علاوه بر خستگی افراد باعث می‌شود، در رفت و آمد اختلال ایجاد شود.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

برای آشپزخانه کثیف یا مطبخ دار چه نوع کابینتی انتخاب کنیم؟

این مدل آشپزخانه در آفریقای جنوبی، استرالیا و اخیرا در ایران رواج پیدا کرده است. اما نکته مهم در طراحی آشپزخانه کثیف انتخاب یک نوع کابینت، با یک طرح و رنگ برای آشپزخانه مخفی و آشپزخانه اصلی است که به ایجاد یک طراحی زیبا و یکپارچه کمک می‌کند. هم‌چنین هنگام طراحی و برنامه‌ریزی برای دکوراسیون آشپزخانه دو قسمتی باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید که اولا، هدف این نوع طراحی این است که از آشفتگی و نامرتبی آشپزخانه اصلی و فضای نشیمن منزل جلوگیری کند و دیگر اینکه فضای آشپزخانه کثیف به اندازه آشپزخانه تمیز کاربردی باشد.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

انواع کابینت‌های دیواری و عمودی فضای ذخیره‌سازی بسیار زیادی نسبت به سایر مدل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. سعی کنید حتی‌الامکان از سایر مدل‌های فانتزی استفاده نکنید. کابینت‌های کوچک آشپزخانه به عنوان یک طرح توکار سفارشی بهترین گزینه هستند. رنگ زرد یک انتخاب جذاب برای طراحی کابینت آشپزخانه کوچک است. اگر نمی‌توانید گرما را تحمل کنید، استفاده از این رنگ به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. امروزه آشپزخانه‌هایی با کابینت‌های بدون دستگیره بیشتر از هرچیزی قابل توجه طراحان قرار گرفته‌اند. این کابینت‌ها بدون اینکه مزاحمتی در رفت و آمد ایجاد کنند، بسیار جذاب و چشم‌گیر هستند و فضای زیادی را در چیدمان آشپزخانه‌ اصلی و یا آشپزخانه مطبخ دار اشغال نمی‌کنند.

انتخاب میز و صندلی مناسب

همه به خوبی می‌دانیم که میز و صندلی در آشپزخانه یکی از مهم‌ترین اجزا برای صرف غذا است. به همین دلیل لازم است قبل از چینش وسایل به خوبی در رابطه با محل قرار گیری این عناصر مهم دقت کافی داشته باشید.

مقاله پیشنهادی : بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

میزان نور فضای پخت و پز را مناسب انتخاب کنید

در طراحی‌های گذشته وجود یک نورگیر در آشپزخانه لازم و ضروری بوده است. اما در حال حاضر می‌توان آشپزخانه‌هایی را دید که نه تنها فضایی برای ورود نور طبیعی ندارند بلکه محل مناسبی برای نصب هود در آن موجود نیست. اگر آشپزخانه‌ای که قصد طراحی آن را دارید دارای نورگیر طبیعی نیست لازم است که نور فضا را تا حد ممکن مانند نور طبیعی انتخاب کنید.

استفاده از لامپ‌هایی با نور زرد و سفید می‌تواند تا حد قابل قبولی شما را برای شبیه سازی نور طبیعی یاری رساند. اگر در آشپزخانه پنجره‌ای موجود است پیشنهاد می‌کنیم از قرار دادن وسیله‌ای که باعث وارد شدن نور به داخل آشپزخانه می‌شود پرهیز کنید. واقع شدن سینگ ظرف شویی در مقابل پنجره می‌تواند بهترین انتخاب باشد. چرا که ورود و خروج هوا در این قسمت باعث می‌شود ظروف در مدت زمان کوتاهی خشک شوند.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

به اصلی‌ترین بخش‌های آشپزخانه توجه ویژه‌ای داشته باشید

در یک طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار آنچه به عنوان اصلی‌ترین لوازم و موارد شناخته می‌شود از قرار زیر خواهند بود.

  • اجاق گاز
  • یخچال
  • سینک ظرفشویی

داشتن فاصله مناسب بین این سه مورد اساسی آشپزخانه می‌تواند از رفت‌ و آمد‌های زیاد جلوگیری کند. این فضا نباید آنقدر زیاد باشد که باعث شود فرد مسیر طولانی را برای رسیدن به آن طی کند و نه باید آنقدر کوتاه باشد که در رفت و آمد باعث ایجاد اختلال شود. بهترین حالت آن است که این موارد حداقل ۴ متر و حداکثر ۶ متر فاصله با یکدیگر فاصله داشته باشند.

مقاله پیشنهادی : جدیدترین مدل‌های پرده آشپزخانه در سال 2023

نوع مواد و متریال مورد استفاده را مناسب انتخاب کنید

آنچه بیش از هر مورد دیگری در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار دارای اهمیت است، توجه به جنس و متریال مورد استفاده وسایل است. جنس کابینت‌ها، جنس و نوع دکوراسیون از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. به دلیل گرمای زیاد در این محیط به دلیل پخت و پز، استفاده از موادی که مقاومت زیادی در برابر حرارت و گرما داشته باشند، ضروری و لازم خواهد بود.

به عنوان مثال استفاده از کورین و چوب‌هایی با جنس فایبرگلاس می‌تواند مناسب باشد. استفاده از کورین باعث خواهد شد که هماهنگی و یکدستی لازم در آشپزخانه به خوبی به چشم بخورد.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

استفاده از آویزها و چنگک ها را از خاطر نبرید

اگر فضای داخلی آشپزخانه گسترده نیست و شما فضای نسبتا کمی را در اختیار دارید می‌توانید از آویزها و چنگک‌ها استفاده کنید. این اقدام بهترین کار برای جلوگیری از به هم ریختگی و شلختگی در آشپزخانه خواهد بود. آنچه در یک آشپزخانه حرف اساسی را می‌زند. هماهنگی و هارمونی میان اجزا است. هر چه شما بتوانید این هارمونی را به بهترین نحوه ایجاد کنید، خواهید توانست به این هدف به بهترین روش دست یابید.

گل‌ها و گیاهان افزایش دهنده زیبایی

داشتن گل و گیاه در آشپزخانه علاوه بر افزایش زیبایی این محیط باعث خواهد شد که دکوراسیون این بخش خانه سرزنده و سرحال به نظر رسد. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار باید توجه داشته باشید که قرار دادن گل و گیاه‌هان در محیطی که گرمای زیادی دارد باعث خواهد شد که گل‌ها با گذشت مدت زمان کوتاهی پژمرده و خراب می‌شوند پس قبل از انتخاب گل نیاز است که علاوه بر انتخاب گل‌های سازگار با این محیط حتما محل مناسب و همچنین تهویه مناسب برای گل‌ها را در نظر داشته باشید.

ترکیب رنگ درستی انتخاب کنید

انتخاب رنگ برای دکوراسیون به ویژه دکوراسیون آشپزخانه کاری سخت و گاهی کاری به شدت عذاب آور خواهد شد. استفاده از طیف رنگی مناسب می‌تواند علاوه بر ایجاد یک هارمونی دلپذیر از رنگ، فضا را برای ماندگاری طولانی مدت در آن آماده کند. استفاده از رنگ‌های روشن به ویژه سفید اگر آشپزخانه شما دارای نور طبیعی نیست اقدامی جالب و لازم خواهد بود.

توجه داشته باشید که شما در ابتدا باید رنگ قالب اصلی آشپزخانه را در نظر بگیرید پس از آن اقدام به انتخاب دیگر وسایل خود کنید. به عنوان مثال استفاده از رنگ قهوه‌ای در کنار رنگ مشکی ترکیبی مناسب را به همراه نخواهد داشت. توجه داشته باشید که به دلیل محل پخت بودن این محیط پیشنهاد می‌شود از رنگ سفید به میزان بیشتری استفاده کنید. دلیل آن را هم می‌توان در پاکیزگی و دیده شدن آثار گرد و خاک روی این رنگ دانست.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

مزایای داشتن آشپزخانه مطبخ دار

در آشپزی روزمره وجود بوی غذا، بخار و قطرات روغن اجتناب‌ناپذیر هستند و می‌توانند روی ظاهر زیبای آشپزخانه شما تاثیر منفی بگذارند. از طرفی متریال موجود در آشپزخانه‌های لوکس مانند میز ناهارخوری آشپزخانه و کابینت‌ها گران قیمت هستند و ساخت و ساز مجدد همه‌ آن‌ها نوعی هزینه تراشی محسوب می‌شود. به همین دلیل وجود مطبخ به عنوان آشپزخانه‌ای مجزا در خانه ضروری تلقی می‌شود که می‌تواند مزایای بسیاری را برای شما فراهم کند.

حفظ زیبایی و عدم نیاز به بازسازی آشپزخانه اصلی

در صورت استفاده مکرر برای طبخ غذا و بی احتیاطی در امر آشپزی، آشپزخانه‌ شما بعد از مدتی زیبایی خود را از دست خواهد داد و رنگ و رو رفته می‌شود و منطقی نیست هر 3 الی 4 ماه یک بار آن را بازسازی کنید. ازاین‌رو وجود مطبخ می‌تواند زیبایی آشپزخانه اصلی شما را به مدت طولانی حفظ کند.

حفظ نظم در آشپزخانه اصلی

همه ما می‌دانیم که پخت و پز و تهیه غذا در آشپزخانه سه بار در روز با آشفتگی و ریخت و پاش‌هایی همراه است. مدیریت این بی‌نظمی‌ها همراه با آشپزی و نظافت آشپزخانه به خصوص در حضور مهمانان سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. اگرچه وجود آشپزخانه مطبخ دار در طراحی دکوراسیون داخلی منزل کاملا اختیاری است و فقط بر اساس نیاز افرادی که در منزل آشپزی می‌کنند، است اما امروزه افراد ساخت این فضا را در منزل خود با جدیت دنبال می‌کنند. برای داشتن یک آشپزخانه مطبخ دار تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که با یک معمار حرفه‌ای مشورت کنید، تا با در نظر گرفتن جزئیاتی مانند بودجه، متریال و موقعیت آشپزخانه در خانه‌ شما، بهترین طراحی ممکن را ارائه دهد تا شما نیز از آشپزخانه کثیف خود بتوانید به نحو احسن بهره ببرید.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مطبخ دار

تفاوت آشپزخانه تمیز و کثیف چیست؟

همان‌طور که گفتیم امروزه بسیاری از خانه‌های مدرن دارای آشپزخانه‌های متصل به اتاق نشیمن و به اصطلاح اپن هستند. پس وجود دو آشپزخانه در منزل یکی به عنوان آشپزخانه‌ی کثیف و فضایی مناسب برای آشپزی در خلوت و دیگری به عنوان آشپزخانه تمیز برای رفت و آمد مهمانان و اعضای خانواده ضروری است. داشتن این آشپزخانه اضافی به این معنا است که میهمانان یا اعضای خانواده ظروف آشپزی و یا قابلمه‌های کثیف شما را نخواهند دید و شما نیز هیچ‌گاه نگران تمیزی محیط آشپزی و فضای نامرتب آن نخواهید بود.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم آشپزخانه‌های ثانویه یا مطبخ دار کاملا مجهز هستند و کلیه امور پخت و پز و تهیه غذا در آن انجام می‌شود. پس ایجاد یک فضای اضافی به عنوان آشپزخانه مطبخ دار و هزینه‌ کردن برای قسمتی از منزل که قلب خانه محسوب می‌شود چندان اضافی و دور از ذهن نیست. برای صاحبخانه‌هایی که فضا و بودجه کافی در اختیار دارند، وجود آشپزخانه مطبخ دار در کنار آشپزخانه اصلی فضای بیشتر و دلنشینی برای پخت و پز راحت‌تر ایجاد می‌کند. به این ترتیب مهمانان و یا اعضای خانواده در فضای اصلی و در اطراف جزیره آشپزخانه گپ می‌زنند و میزبان برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه تحت فشار قرار نمی‌گیرد. می‌توان گفت در این شرایط آشپزخانه اصلی نوعی ویترین است و عملا در آنجا امور آشپزی انجام نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *