دکوراسیون داخلی

نقاشی دیواری سبکی متفاوت در دکوراسیون داخلی

نقاشی دیواری سبکی متفاوت در دکوراسیون داخلی
امتیاز شما به این مطلب

نقاشی دیواری کهن ترین هنر تاریخ بشر و همواره ابزاری برای بیان احساسات و روایات و تزئین محل زندگی انسان بوده و هست که در تلفیق با معماری، شاید به یاد ماندنی ترین آثار هنری تاریخ را به وجود آورده‌اند. امروزه نقاشی دیواری جایگزین زیبایی برای کاغذ‌دیواری است که علاوه بر ارزش هنری، می‌تواند تاثیر شگرفی بر زیبایی فضا و حال روحی ساکنین بگذارد.

اگر قصد تغییر دکوراسیون در منزل خود را دارید، نقاشی دیواری می تواند طرحی زیبا و انحصاری برای خانه شما متناسب با روحیه خودتان، به فضای شما بیاورد. نقاشی های دیواری دارای ارزش بالایی به لحاظ هنری هستند که هر چه با مصال باکیفیت تر و دقت بالاتری انجام شوند ارزش آنها بالاتر هم می رود.

سبک های نقاشی دیواری

هنر نقاشی دیواری طی مرور زمان دستخوش تغییرات فراوان شده و امروزه در سبک‌های متنوعی چه به لحاظ طرح و چه تکنیک اجرا، پیاده‌سازی می‌شود. در ادامه سبک های مختلف و پرطرفدار نقاشی دیواری در دکوراسیون داخلی را با هم مرور می‌کنیم.

نقاشی دیواری کلاسیک

نقاشی‌های دیواری کلاسیک عموما غالبی روایت‌گونه دارند و رنگ‌های زنده و براق در آنها به کار برده می‌شود. برای متراژهای بالا و سقف‌های بلند و خانه‌هایی به سبک، کلاسیک و نئوکلاسیک، فضای لابی و سالن‌های اجتماعات مناسب هستند.

نقاشی دیواری سبکی متفاوت در دکوراسیون داخلی

نقاشی دیواری انتزاعی

نقاشی‌های دیواری انتزاعی که مانند اسمشان از موضوعات انتزاعی ریشه می‌گیرند، دست نقاش را در ترکیب رنگ‌ها و فرم‌ها باز می‌گذارند و جزو پرطرفدارترین سبک‌های نقاشی دیواری در فضاها و سبکهای مدرن هستند. بنا به مفهوم و ترکیب مورد نظر طراح، می‌توان آنها را تقریبا در همه فضاها به کار برد. استفاده از فرم‌های هندسی سالم یا تغییر شکل یافته هم در آنها جلوه پویایی به فضا می‌بخشد.

نقاشی دست آزاد

این مدل نقاشی‌های دیواری حالت اتودهای دستی کاغذی را دارند و بنا بر نوع فضا حول موضوعات مختلفی اجرا می‌شوند و معمولا از خطوط قوی و رنگ‌های کم در این سبک استفاده می‌شود. البته اجرای این نوع نقاشی دیواری هم مهارت و خلاقیت بالایی می‌طلبد و جزئیات و تمیزی اجرا در نمای نهایی بسیار تاثیر گذار هستند. این نقاشی‌ها برای فضاهای مدرن مناسبند و محیطی دوستانه و مفرح و دور از کسالت ایجاد می‌کنند.

نقاشی دیواری سبکی متفاوت در دکوراسیون داخلیگرافیتی یا دیوارنگاری

گرافیتی‌ها در واقع همان نقاشی‌هایی هستند که معمولا در خیابان‌ها و بر دیوار پارک‌ها می‌بینیم و متشکل از طرح و رنگ و نوشته‌های مختلف هستند. هر چند در فضاهای داخلی، بیشتر در فضاهای تجاری، اداری و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی در خانه‌های طرفداران سبک صنعتی و بعضی طرفداران مدرن، یا دفاتر کاری خانگی و استودیوها هم بسیار پرکاربرد هستن. گرافیتی ها تنوع بی‌شماری از طرح و رنگ دارند که روحیات نقاش آن و ساکنین آن فضا را بازتاب می‌دهند.

نقاشی دیواری وینتج

سبک وینتج در نقاشی دیواری‌ها عموما از طرح‌ و نقش‌های قدیمی گیاهان و پرندگان با رنگ‌های ملایم و کنتراست کم تشکیل می‌شود. برای اکثر فضاهای خانه و محیط‌هایی به سبک‌های نئوکلاسیک، وینتج، روستیک و شبی‌شیک مناسب هستند.

مقاله پیشنهادی : دیوار گالری خانه؛ دکوراسیونی با کلکسیون هنری

به طور‌کلی به وسایل قدیمی یا طرح قدیمی که با رنگ‌های ملایم و نقش و نگارهای ظریف آراسته شده‌اند، وینتج گفته می‌شود. نقاشی‌ دیواری‌های وینتج فضاهایی آرام و دنج و لوکس را برای افراد ایجاد می‌کنند.

نقاشی دیواری سبکی متفاوت در دکوراسیون داخلینقاشی دیواری آبرنگی

و در آخر نقاشی‌های طرح آبرنگ هستند که در آنها معمولا مرز و لبه رنگ‌ها با هم تلفیق می‌شود و مثل خود آبرنگ، از رنگهایی با شدت کم و ملایم‌تر استفاده می‌شود. نقاشی‌های آبرنگی گاهی فقط یک ترکیب رنگی زیبا و گاهی حول موضوعاتی مثل طبیعت و گیاهان کشیده می‌شود. در واقع این سبک بیشتر به نوع اجرا و رنگبندی نقاشی دیواری مربوط است تا خود موضوع آن. برای افرادی که شلوغی سایر سبکهای نقاشی دیواری را دوست ندارند، آبرنگی ها گزینه خوبی هستند.

اگر یک دیوار بزرگ و خالی دارید، می توانید با کشیدن نقاشی دیواری به آن حس بصری و رنگارنگی مانند بوم بدهید. ما در اینجا شما را با مراحل آن آشنا می کنیم و اگر دوست داشتید می توانید آن را امتحان کنید.

شبیه سازی کردن

گاهی اوقات ممکن است از یک نقاشی یا یک اثر هنری خوشتان بیاید و بخواهید آن را روی دیوار اتاق تان داشته باشید. همیشه در ابتدا می خواهیم مطمئن شویم که آن طرح مناسب ابعاد اتاق ما هست یا نه؟ می توانیم یک عکس از اتاق بگیریم و با استفاده از نرم افزار فتوشاپ، نقاشی یا نقاشی های مورد نظرمان را روی دیواری خالی قرار دهیم. حال می توانیم با اطمینان دست به انتخاب بزنیم. در این مرحله از شبیه سازی ممکن است رنگ خاصی مدنظر شما باشد و بخواهید آن را کمی تغییر دهید، این کاملا سلیقه ای است و مشکلی در کلیت کار ایجاد نمی کند.

نقاشی را به دیوار انتقال دهید

یک روش محبوب برای انتقال طراحی دستی و یا نقاشی مورد نظرتان به دیوار استفاده از پروژکتور است. اما اگر به پروژکتور یا دستگاه اوپک دسترسی نداشتید، می توانید از یک روش سنتی و مورد اعتماد استفاده کنید. به این شکل که نقاشی خود را به صورت شطرنجی روی مربع هایی که به یک اندازه خط کشی شده اند منتقل کنید و آن را به صورت ماکت رو به روی خود قرار دهید، سپس چهار طرف آن را با گوشه های دیوار و سقف تطبیق دهید. در این روش می توانید هندسه فضا، شبکه ها و مقیاس ها را به خوبی درک کنید. در حین انجام دادن و انتقال طرح به روی دیوار مدام آن را مورد بررسی قرار دهید و اگر جای فاصله و اندازه ها را اشتباه کردید آن را پاک کنید مجدد امتحان کنید.

مقاله پیشنهادی : ویژگی ها و کاربرد اکسنت وال در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ ها

برای انتخاب رنگ ها، رنگ های منتخب خود را انتخاب کنید و در کنار طرح اصلی آن ها را به تایید نهایی برسانید. البته پیشنهاد ما به شما این است که رنگ های مکمل و مناسب هم را انتخاب کنید تا در چرخه رنگی نقاشی تان رنگ های مناسبی را کنار هم داشته باشید، حتی اگر کمی از ایده آل های شما دور باشند.

در واقع ممکن است در ابتدا شما رنگ های زیادی را انتخاب کنید. برای انتخاب کردن رنگ های نهایی تان، آن ها را روی کارت های رنگی تیره و روشن کنار یکدیگر قرار دهید و بالا یا پایین کنید تا متوجه شوید کدام رنگ ها کنار هم خوب می شوند. در نهایت می توانید مانند تصویر، رنگ ها انتخاب کنید و در کنار یکدیگر بچینید. رنگ های در تصویر از رنگ های برند رنگسازی معروف شروین ویلیامز انتخاب شده اند اما شما می توانید از رنگ های قیمت مناسب تر استفاده کنید.

نقاشی دیواری سبکی متفاوت در دکوراسیون داخلیبا دقت بیشتر رنگ کنید

خوب، بعد از اینکه لایه های کنار هم را رنگ کردید و کاملا خشک شد. حال باید با دقت و احتیاط بیشتر روی منحنی ها را یک دست رنگ کنید تا فرم منحنی ها مشخص شود و به اصطلاح قلم گیری کنید. یا هر کدام از بخش ها را دو بار رنگ کنید و اجازه دهید تا کامل خشک شوند. این مرحله قطعا هنر بیشتری می طلبد چرا که باید روی خطوطی را که با مداد طراحی کرده ایم، نقاشی کنیم و رنگ بگذاریم.البته خبر خوب این است که اگر چیزی را دوست ندارید، می توانید آن را هنوز در این مرحله عوض کنید و چیز دیگری را امتحان کنید.

نکات مهم در نقاشی روی دیوار

اگر هنگام قلم گیری رد رنگ روی قلمو کم رنگ هم بشود به راحتی می توانید رنگ بیشتری را به داخل آن اضافه کنید. از فشار دست و رنگ زیاد استفاده نکنید. این می تواند، برجستگی هایی روی سطح کارتان ایجاد کند. اگر برجستگی رنگ دید، با ضربات عمودی آرام آن را پر کنید. آهسته پیش بروید، صبور باشید و عجله نکنید، طرح شما کم کم پیشرفت می کند وکامل می شود. هنگامی که لایه اول را انجام دادید، می توانید به عقب برگردید و بقیه قسمت ها را هم پر کنید. برای قسمت های کوچک تر از غلتک یا قلمو کوچک تر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *