ترفندهای دکوراسیون

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟
امتیاز شما به این مطلب

بالکن یک فضای کوچک اما ارزشمند در هر خانه است. فضای بالکن این امکان را به شما می دهد که با فضای بیرون در ارتباط باشید و همزمان از امکانات و راحتی داخل خانه و هوای آزاد و منظره بیرون خانه استفاده کنید. با کمی خلاقیت و حوصله، می توانید از این فضا به عنوان یک مکان دنج و آرامش بخش برای استراحت، مطالعه، صرف غذا یا حتی مهمانی استفاده کنیم. اما چطور باید چنین کاری انجام بدهیم؟ در این مطلب، ایده های متنوعی برای دکوراسیون و تزئین بالکن خانه را با شما به اشتراک می گذاریم. با ما همراه باشید.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟

روش های و ایده های مختلفی برای تزئین و دکوراسیون فضای بالکن خانه وجود دارند. ولی قبل از اینکه هر کدام از این روش ها را پیاده کنید بهتر است به این سوال پاسخ بدهید: از فضای بالکن برای چه منظوری می خواهید استفاده کنید؟ در لیست زیر موارد مختلفی که می توانید انتخاب کنید را فهرست می کنیم. شما طبق ابعاد و اندازه و مدل فضای بالکنتان می توانید یک و یا چند مورد از موارد زیر را انتخاب کنید. بعد از آن می توانید مبلمان و وسایل مورد نظر برای هر کدام از این کاربری ها را تهیه کنید و دست به کار شوید.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟ایده های استفاده مفید از بالکن

نگهداری از گل و گیاهان در بالکن خانه

فضای بالکن با توجه به دسترسی به نور مستقیم و هوای آزاد یکی از بهترین مکان ها برای نگهداری انواع گل و گیاهان آپارتمانی است. با انتخاب گل و گیاه مناسب، می توانید فضای بالکن خود را به یک فضای سبز و دلنشین تبدیل کنید. گل و گیاهان، علاوه بر زیبایی، مزایای دیگری نیز دارند. آنها می توانند به بهبود کیفیت هوا، کاهش استرس و ایجاد حس آرامش کمک کنند. برای چیدمان گل و گیاهان در بالکن می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • طبقه بندی و شلف برای گیاهان: می توانید از قفسه بندی و شلف های دیواری برای چیدمان گلدان ها در بالکن استفاده کنید. این کار کمک می کند که فضای کمتری از بالکن شما اشغال شود.
  • استند گل و گیاه: می توانید از انواع استند های کوتاه و بلند برای چیدمان گل و گیاهان استفاده کنید.
  • گلدان های آویز: بدون اشغال فضا به شما اجازه نگهداری از گیاهان را می دهند. فقط دقت کنید که آن ها را در سرجای خود محکم کنید تا خطری عابران پیاده را تهدید نکند.

مقاله پیشنهادی : با انواع گلهای آویز آپارتمانی آشنا شوید

  • باغچه و فضای سبز: اگر بالکن بزرگی دارید می توانید بخشی از آن را به باغچه ای برای گل ها و سبزیجات تبدیل کنید.
  • دیوار سبز: یا گرین وال برای بالکن های کوچک بسیار کاربردی است و بدون اشغال فضا به شما فضایی سرسبز و باطراوت می بخشد.
  • جعبه چوبی: همینطور می توانید از انواع جعبه های چوبی مثل جعبه های میوه هم به عنوان استند گلدان ها استفاده کنید و یا آنها را به دیوار وصل کنید و به عنوان قفسه به کار بگیرید.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟فضای استراحت و آرامش در بالکن

شما می توانید از بالکن به عنوان کنجی دنج برای استراحت و آرامش و تماشای منظره بیرون استفاده کنید. برای همگی این موارد شما به فضایی برای نشستن یا ریلکس کردن نیاز دارید. می توانید از انواع مدل های مختلف صندلی و مبل های تک نفره برای دکوراسیون بالکن خانه استفاده کنید. بهتر است مبلمانی باکیفیت و قابل شستشو تهیه کنید تا در برابر عوامل آب و هوایی مثل باد و باران مقاوم باشند. ضمنا بهتر است از مدل های نرم و راحت استفاده کنید تا بیشتر به استراحت شما کمک کنند. می توانید از موارد زیر هم کمک بگیرید :

  • نیمکت : نیمکت ها عرض کمی دارند و برای بالکن های کم عرض و کوچک گزینه مناسبی به حساب می آیند.
  • بین بگ : می توانید برای استراحت، مطالعه و ریلکس کردن از بین بگ استفاده کنید. ضمن اینکه اغلب قابل شستشو هم هستند.
  • تاب ریلکسی : مدل های مختلف تاب و به خصوص تاب های ریلکسی هم مخصوص فضاهای باز مثل بالکن ساخته می شوند.
  • صندلی های تاشو : برای بالکن های کوچک بسیار مناسب هستند. در مواقعی که نیاز ندارید می توانید آنها را جمع کنید.
  • تشکچه های زمینی : می توانید از انواع مدل های سنتی و مدرن تشکچه های زمینی و کوتاه هم برای نشستن و دراز کشیدن در فضای بالکن استفاده کنید.

شما می توانید از انواع ایده های مختلف که برای طراحی کنج دنج و کنج کتابخوانی استفاده می شوند هم در دکوراسیون بالکن خانه کمک بگیرید و یک محیط خلوت و جذاب برای خودتان بسازید.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟میز در فضای بالکن

یکی دیگر از وسایلی که می تواند در بالکن به کار بیاید میز است. شما می توانید یک میز کوچک برای خوردن و آشامیدن، مطالعه، پذیرایی از میهمان ها و یا قرار دادن وسایلتان تدارک ببینید. سعی کنید از میز هایی باکیفیت، قابل نظافت و سبک استفاده کنید. موارد زیر می توانند برای بالکن مناسب باشند:

  • میزهای تاشو : یکی از بهترین مدل ها برای بالکن میز های تاشو هستند. شما می توانید بنا به نیازتان آنها را باز کنید و یا جمع کنید و به کناری بگذارید.
  • میز های بلند : این مدل میزها با استاندارد میز بار ( یعنی ارتفاع ۱۰۰-۱۲۰ سانتی متر ) ساخته می شوند و آنها را معمولا در سمت نرده بالکن نصب می کنند. شما می توانید از این میزها برای خوردن و نوشیدن استفاده کنید و همزمان از تماشای منظره بیرون هم لذت ببرید. این میزها عرض کمی دارند و برای بالکن های کم عرض مناسب هستند.
  • میز عسلی : شما می توانید هر تعداد میز عسلی که نیاز داشتید در کنار صندلی و مبل های بالکن استفاده کنید. از آنها برای قرار دادن کتاب، لیوان و … استفاده کنید و در زمان عدم نیاز آن ها را به داخل خانه ببرید.
  • میز کار و مطالعه : در بالکن های نیمه محصور شما می توانید یک فضای کار و مطالعه تدارک ببینید. بهتر است که برای این مورد عرض بالکن شما حداقل ۹۰ سانتی متر باشد. شما می توانید در دو سمت انتهای بالکن یک میز و صندلی قرار بدهید و از بالکن به عنوان فضای کار اختصاص خودتان استفاده کنید.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟پخت و پز در بالکن

اگر بالکن شما فضای کافی و امکاناتی مثل خروجی گاز، برق و تهویه مناسب داشته باشد می توانید از آن برای پخت و پز هم استفاده کنید. می توانید یک باربکیوی کامل و مجهز بسازید و یا از یک گاز کوچک یا کامل در فضای بالکن استفاده کنید. همینطور می توانید از انواع منقل های پایه دار، تاشو و کباب پزها هم در بالکن استفاده کنید. در هر صورت دقت کنید که تدارکات لازم مثل لوله یا دودکش و گردش هوا برای تهویه و خروج دود از بالکنتان را در نظر بگیرید تا فضای داخلی خانه شما به دود آلوده نشود. همینطور شما می توانید یک کافی بار هم در بالکن تدارک ببینید و برای درست کردن قهوه و نوشیدنی از آن استفاده کنید.

لاندری در بالکن

در صورتی که بالکن شما امکاناتی مثل شیر آب، کفشوی و یا خروجی آب دارد، می توانید آن را به لاندری یا رختشویخانه هم تبدیل کنید. می توانید برای بالکن کابینت بسازید و لباسشویی و لوازم مربوط به شستشو مثل انواع شوینده ها و تجهیزات را در آنها قرار بدهید. دقت کنید که برای ساختن لاندری در بالکن، فضای شما باید محصور تا نیمه محصور باشد تا وسایل برقی شما آسیب نبینند. حداقل عرضی که برای لباسشویی نیاز دارید هم ۶۵ سانتی متر است.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟مقاله پیشنهادی : لاندری روم در بالکن؛ ایده‌ای جدید برای دکوراسیون خانه

نکات دکوراسیون بالکن خانه

در کنار همه مواردی که گفته شد حتما به جنبه ظاهری و زیبایی بالکنتان نیز توجه کنید. سعی کنید فضایی چشم نواز، دنج، جذاب و زیبا بسازید تا اوقات خوشی برای شما و میهمانانتان در بالکن رقم بخورد. می توانید از نکات زیر هم برای تزئین بالکن کمک بگیرید :

دکور چوبی در بالکن :

چوب و رنگ های گرم کمک می کنند که فضای شما طبیعی، دنج و دعوت کننده بشود. چوب یادگار طبیعت است و در کنار گل و گیاهان جلوه ای طبیعی و آرامش بخش به بالکن شما می بخشد. شما می توانید از انواع کفپوش و دیوارپوش های چوبی و همینطور میز و صندلی های چوبی برای دکور بالکن استفاده کنید.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟نورپردازی بالکن :

نقش مهم نورپردازی را از یاد نبرید. نورپردازی مناسب، فضای بالکن را زیباتر و دلبازتر می کند. می توانید از چراغ های آویز، چراغ های دیواری یا چراغ های ریسه ای برای نورپردازی بالکن استفاده کنید. ضمنا می توانید از انواع شمع و فانوس هم برای ساختن فضایی گرم و دنج کمک بگیرید.

تزئینات و دکوریجات :

تزئینات و لوازم دکوری، به فضای بالکن شخصیت و هویت می بخشند. می توانید از مجسمه ها، تابلوهای هنری، کوسن ها و سایر لوازم دکوری برای دکوراسیون بالکن خانه خود استفاده کنید. تزئینات و لوازم دکوری، علاوه بر زیبایی، می توانند به ایجاد یک فضای شخصی و منحصر به فرد در بالکن هم کمک کنند.

چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟رنگ های مناسب بالکن :

برای دکوراسیون بالکن می توانید از ترکیب رنگ های مختلف استفاده کنید. رنگ های تیره دیرتر کثیف می شوند و کمتر نیاز به نظافت دارند. از طرفی رنگ های روشن بالکن شما را بزرگتر و دلبازتر نشان می دهند. رنگ هایی مثل آبی و سبز به آرامش ذهنی و روحی شما کمک می کنند. رنگ های گرم مثل نارنجی، زرد و قرمز هم می توانند به بالکن شادی و انرژی ببخشند. سعی کنید رنگ هایی که به کار می برید با نمای ساختمان همخوانی داشته باشند و بی نظمی در نمای شهری ایجاد نکنند.

بالکن خانه یک فضای دنج و اختصاصی است که با کمی دقت و حوصه می توانید به خوبی از آن استفاده کنید. شما می توانید از سلیقه و خلاقیت خودتان هم برای چیدمان آن ستفاده کنید و یک فضای منحصر به فرد ایجاد کنید. داشتن یک دکوراسیون زیبا و باسلیقه می تواند لحظات شیرین تر و بهتری برای شما در بالکن رقم بزند. می توانید از همراهی مشاوران ما هم برای چیدمان بالکن خانه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *