آشنایی با محصولات

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختمان

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختمان
امتیاز شما به این مطلب

نمای هر ساختمان ، جزئی مهمی از شناخت ساختمان است که هویت ویژه‌ ای به آن می‌ بخشد. در این روزها ، با وجود تنوع زیادی از مصالح در طراحی نمای ساختمان ، معماران و طراحان با توجه به محل قرارگیری ساختمان ، نوع کاربری آن ، میزان بودجه و نیز نوع نصب نمای ساختمان ، مصالح مناسب را انتخاب کرده و نمایی زیبا و منحصر به فرد برای ساختمان ایجاد می‌ کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع نماهای ساختمانی آشنا کنیم.

نمای ساختمان آجری

نمای ساختمانی با طرح آجری به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین و محبوب‌ ترین انواع نمـای ساختمان مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با توجه به پیشینه طولانی آن در کشورمان ، نمای آجری یکی از نماهای اصیل و قابل اعتماد برای ساختمان‌ ها به شمار می‌ رود. اگر طرح آجری به خوبی اجرا شود ، نمـای ساختمانی بسیار زیبا و مقاومی به وجود می‌ آید. برای اجرای نمای آجری ، انواع مختلفی از آجرهای نما استفاده می‌ شود که نوع آنها با توجه به سلیقه سازنده ، شرایط اقلیمی و بودجه موجود انتخاب می‌ گردد. این نوع نمـای ساختمانی برای ایجاد یک نمای سنتی و با ارزش، گزینه مناسبی به شمار می‌ رود.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختماننمـای ساختمان مونولیت

مونولیت یکی از انواع نمای ساختمان است که از ترکیبات سنگ‌ های مرمر ، گرانیت و کوارتز به همراه رزین و مواد ضد اشعه ساخته شده است. این نوع نما با ظاهری مدرن و منحصر به فرد ، جذابیت بسیاری برای ساختمان ایجاد می‌ کند. نمای مونولیت به دلیل سبک بودن و قابلیت اجرای سریع ، برای ساختمان‌ هایی که به دنبال تحول و نوآوری هستند، مناسب است. همچنین ، با قابلیت انعطاف پذیری بالا ، این نوع نما می‌ تواند در تعداد زیادی از پروژه‌ های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این ، نمای مونولیت دارای مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی بوده و باعث بهبود کیفیت محیط زیستی ساختمان نیز می‌ شود.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختماننمای ساختمان سرامیکی

سرامیک به عنوان یکی از مصالح نوین مورد استفاده در نمـای ساختمان شناخته می‌ شود. البته نوع سرامیک مورد استفاده در نمای ساختمان با سرامیک‌ های استفاده شده در دکوراسیون داخلی متفاوت است. در نمـای ساختمان از سرامیک پرسلان فول بادی استفاده می‌ گردد که با روش خشک (بدون ملات) اجرا می‌ شود. بیشتر این نوع نمـای ساختمان در ساختمان‌ های اداری و تجاری به کار می رود. یکی از مزایای استفاده از سرامیک در نمـای ساختمان ، تنوع در طرح و رنگ ، مقاومت در برابر یخ‌ زدگی و ضدحریق بودن آن است. با این حال ، سرامیک در برابر گرما و صوت عایق نیست.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختمان

مقاله پیشنهادی : میکروسمنت چیست و چه کاربردی دارد؟

نمـای ساختمان اتیکس

این نوع نمای ساختمان علاوه بر ایجاد عایق حرارتی ، به علت ظاهری که دارد ، برخی افراد را به خود جذب می‌ کند. با استفاده از جزئیات مختلف مانند رنگ ، زیبایی و طرح‌ های مختلف ، می‌ توان به نمایی جذاب و زیبا برای ساختمان دست یافت. به علاوه ، نمای اتیکس دارای مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و صوتی بوده و می‌ تواند به بهبود کیفیت محیط زیستی ساختمان کمک کند.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختمان

نمای ساختمان شیشه ای

شیشه‌ یکی از نماهای مدرن برای ساختمان‌ هاست. سرعت بالای اجرای نما ، بهره‌ گیری بیشتر از نور طبیعی و کاهش بار مرده ساختمان از جمله مزیت‌ های این نوع نماست. نمای شیشه‌ ای ساختمان به سه نوع کرتین وال ، فریم لس و اسپایدر تقسیم می‌ شود که هر کدام دارای ویژگی‌ ها و مزایای خود هستند.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختماننمـای ساختمان کامپوزیت

اجرای نمای ساختمان کامپوزیت به سرعت و با کیفیت انجام می‌ شود. نماهای کامپوزیتی علاوه بر ظاهر زیبا و مدرن ، مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و ایجاد عایق حرارتی و صوتی برای ساختمان را نیز دارند.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختماننمای ساختمان سنگی

سنگ یکی از بهترین مصالح برای طراحی نمـای ساختمان به سبک کلاسیک است. نمـای ساختمان با استفاده از سنگ با مقاومت بالاست و سال‌ های سال به ساختمان شما جلوه خواهد داد. استفاده از سنگ تراورتن یکی از متداول‌ ترین نماهای سنگی است که در انواع ساختمان‌ ها اجرا می‌ شود.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختماننمـای ساختمان پی‌وی‌سی (پلی وینیل کلراید)

اگر به دنبال اجرای نمـای ساختمان سبک هستید ، این متریال می‌ت واند گزینه‌ای مناسب باشد. به علاوه ، این نوع نماها توانایی مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی را دارند.

نمای ساختمان‌ پلیمری

استفاده از سنگ پلیمری برای اجرای نمـای ساختمان امروزه مورد توجه بسیاری از طراحان ساختمان قرار گرفته است. سنگ‌ های پلیمری از جمله مصالح نوین برای طراحی نمـای ساختمان هستند که در این روزها در اجرای نمـای ساختمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در این نوع از مواد ، از مواد نانو در ترکیب با سنگ استفاده می‌ گردد و به همین دلیل برخی از معایب دیگر مواد ساختمانی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌ گرفت ، در آن کمرنگ و یا حذف شده است.

مقاله پیشنهادی : سبک‌های مختلف ابزار پیش ساخته پلی استایرن

نمـای ساختمان چوبی

چوب از جمله نماهای جذاب است که به ساختمان شخصیت متفاوتی می‌ بخشد. استفاده از چوب برای نما هزینه‌بر است و با گذشت زمان احتیاج به ترمیم دارد ؛ اما با توجه به زیبایی و طبیعتی که به نمای ساختمان می بخشد ، همچنان مورد استفاده قرار می‌ گیرد. متریال چوب برای نما را می‌ توان در ترکیب با مصالح دیگر مانند شیشه ، سنگ ، آجر یا فلز به کار برد تا به طراحی نمایی منحصر به فرد برسیم.

آشنایی با انواع مصالح نمای ساختماننمای ساختمان سیمانی

شاید فکر کنید با وجود مصالح نوین ، کسی برای طراحی نمـای ساختمان از سیمان استفاده نمی‌ کند. اما نمـای ساختمان با سیمان هنوز هم قابل توجه است. برای مثال با استفاده از سیمان می‌ توان نمای رومی طراحی کرد. البته اجرای نمای سیمانی نیاز به مهارت دارد. از آنجایی که هزینه آن کمتر از بسیاری از مصالح دیگر است ، هنوز هم مورد توجه سازندگان ساختمان قرار می‌ گیرد.

نمـای ساختمان بایرامیکس

این نوع متریال ، به تازگی برای انواع نماها به کار گرفته می شود. ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی است که با تکنولوژی جدیدی تولید شده است. این متریال با استفاده از گرانول‌ های سنگی ، پلیمرهای پیشرفته و رنگ‌ های مختلف تولید می‌ شود. بعد از اجرا بر روی نمـای ساختمان و خشک شدن ، ظاهری مانند سنگ آنتیک و طبیعی به خود می‌ گیرد. نصب بایرامیکس نسبتاً ساده بوده و با استفاده از پیستوله اجرا می‌ شود. این نوع نما علاوه بر ظاهر زیبا ، دارای مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و عایق حرارتی و صوتی برای ساختمان است.

نمای ساختمان بتنی

در حال حاضر، بتن در بخش‌ های مختلف ساختمان از جمله ساخت پی و سازه، نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی کاربرد فراوانی پیدا کرده است. نمای بتنی که با استفاده از بتن اکسپوز و پیش‌ ساخته به شکل پنل‌ هایی صیقلی و زیبا طراحی می‌ شود، به ساختمان‌ های مدرن زیبایی و شخصیتی خاص می‌ بخشد. این نوع نما به دلیل ظاهری که دارد ، جذابیت بسیاری برای ساختمان ایجاد کرده و می‌ تواند با گسترش استفاده از طرح‌ ها و رنگ‌ های متنوع، به نمایی شخصی و منحصر به فرد تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *