دکوراسیون داخلی

ایده هایی برای نورپردازی سقف پارکینگ

ایده هایی برای نورپردازی سقف پارکینگ
امتیاز شما به این مطلب

نورپردازی سقف پارکینگ هم برای خود اصول و قواعدی دارد. هدف اصلی از نورپردازی پارکینگ زیبایی نیست؛ بلکه تأمین روشنایی محل است که رانندگان به خوبی بتوانند فضای پارکینگ را مشاهده کنند تا مشکلی در پارک و خروج نداشته باشند. البته دلیل دیگر نورپردازی، افزایش امنیت پارکینگ است. پس باید اصول و استانداردهایی را در نظر گرفت. در ادامه این مطلب ما ایده هایی برای نورپردازی سقف پارکینگ در ادامه برای شما نوشته‌ایم.

ایده هایی برای نورپردازی سقف پارکینگاستاندارد روشنایی پارکینگ

هر ایده‌ای که به کار می‌برید، باید با استانداردهایی مطابقت داشته باشد. پس اول از همه بهتر است که استانداردهای نور در معماری داخلی پارکینگ را بشناسید: منبع نور باید حداقل رندر رنگ ۷۰Ra و دمای آن حداقل ۳۰۰۰ کلوین باشد.

باید روشن و خاموش شدن نور قابل کنترل باشد. در طول روز که روشنایی لازم نیست و اصولاً لامپ سقف پارکینگ‌ها خاموش است؛ مگر اینکه هیچ منبع نور خارجی وجود نداشته باشد. از طرفی بهتر است که لامپ‌ها در صورت حضور یک عامل خارجی تحریک شده و روشن شوند. این مسئله برای پارکینگ‌هایی که رفت‌وآمد کمی دارند، خیلی مهم است. برای اینکه باعث افزایش امنیت پارکینگ خواهد شد. در این حالت، خیلی مهم است که لامپ‌ها رو در نقاطی نصب کنید که از نظر امنیتی حساس و دارای سنسور هستند.

مقاله پیشنهادی : نورپردازی استخر با ایده های شیک و لاکچری

مهم‌ترین نقاط نصب لامپ فضاهایی است که رانندگان و افراد بتوانند جلوی فضای مورد نظر خود را ببینند. یکی از بهترین نقاط، بالای فضای بین دو خودرو است.

روشنایی لامپ باید مستقیم باشد؛ یعنی به‌صورتی که فضای مورد نظر را روشن کند. مسلماً اگر فضای پارکینگ بزرگ‌تر باشد، شما نیاز به لامپ‌های قوی‌تر و با تعداد بیشتری دارید.

ایده هایی برای نورپردازی سقف پارکینگنورپردازی سقف کناف پارکینگ

سقف‌های کناف به دلیل قیمت کمتر و سبک‌تر بودن در چند سال گذشته توجه زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند. سقف کناف در معماری پارکینگ نوعی سقف کاذب است که بیشتر اتصالات گچی در آن استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی : اهمیت لاین نوری در نورپردازی سقف و دیوار

بهترین لامپ برای نورپردازی سقف‌های کناف پارکینگ، LED است. این لامپ‌ها به‌راحتی در داخل سقف قرار می‌گیرد و به دلیل ساختارشان باعث روشن‌تر شدن فضا خواهد شد. اینکه چگونه لامپ قرار بگیرد و فاصله آن‌ها چقدر باشد، حتماً باید یک متخصص نظر بدهد. اما بهترین ایده که اولین مورد هم به حساب می‌آید، این است که لامپ‌ها به‌صورت دایره‌ای یا مستطیلی با فاصله کم از هم قرار بگیرند.

ایده هایی برای نورپردازی سقف پارکینگنورپردازی سقف بدون کناف

بیشتر سقف‌های پارکینگ بدون کناف هستند. در این حالت می‌توان از ایده‌های متنوعی استفاده کرد. در ادامه چندین ایده نورپردازی سقف پارکینگ را برای شما معرفی کرده‌ایم:

  1. ساده‌ترین و اولین روش این است که بین هر دو ستون یا یکی در میان، لامپ‌های مهتابی قوی نصب کنید. این را شاید بتوان سنتی‌ترین روش در نظر گرفت. اما روشی است که هم امتحان خود را پس داده است و هم اینکه برای شما بسیار ارزان محاسبه خواهد شد.
  2. روش دیگر، نصب لامپ‌های کوچک در فضاهای داخلی بین هر دو سقف است. می‌توانید لامپ‌های کوچک به هر شکلی مانند حبابی یا حتی مهتابی را نصب کنید. البته دقت داشته باشید که در چنین حالتی، با نصب یک لامپ نمی‌توان فضا را روشن کرد. البته در شرایطی که لامپ‌های مهتابی قدرت بالایی دارند، نصب چنین لامپ‌هایی مشکلی ندارد.
  3. روش دیگر، نصب لامپ‌های سرتاسری است. انگار که شما یک ال ای دی یک سره روی سقف نصب کرده‌اید. این هم یک روش عالی نورپردازی سقف پارکینگ است. مزیت این راه، روشن شدن تمامی فضا بدون تاریکی است. در حالت عادی اگر لامپی بسوزد آن فضا تاریک خواهد شد؛ اما در این حالت، با از بین رفتن بخشی از لامپ، کناری‌های آن به‌راحتی نبود این یکی را جبران خواهند کرد.
  4. یکی از روش‌های نورپردازی سقف پارکینگ که اتفاقاً با یک تیر دو نشان هم زده می‌شود، نصب به‌صورت افقی و عمودی روی سقف است. در این حالت، یک لامپ به‌صورت کاملاً افقی روی سقف نصب می‌شود تا فضای زیر خود را روشن کند. لامپ دیگر، به‌صورت عمودی است و فضای جلوی خود را روشن می‌کند. حالا این چه مزیتی دارد؟ هیچ نقطه تاریکی زیر این دو لامپ وجود ندارد.
  5. یکی از ایده‌های اولیه و پرکاربرد، نصب لامپ روی راهروی ورودی است. البته شما می‌توانید بالای هر ستون هم نصب کنید. به عبارتی این ایده را با بالایی ترکیب کنید؛ اما این روش چه مزیتی دارد؟ هم فضای راهرو که محل اصلی حرکت خودروها است، روشن می‌شود و هم فضای تاریکی بین خودرو باقی نمی‌ماند.

ایده هایی برای نورپردازی سقف پارکینگنورپردازی سقف کاذب پارکینگ

واقعیت اینجاست که نورپردازی سقف کاذب پارکینگ نکته خاص و جداپذیری نسبت به دیگر سقف‌ها ندارد. در واقع شما می‌توانید از همان تکنیک‌های بالا برای روشن‌تر کردن فضای پارکینگ استفاده کنید. اما به هر حال چند نکته وجود دارد که باید در هنگام نصب لامپ‌ها رعایت کنید:

در سقف‌های کاذب می‌توانید لامپ‌هایی به اندازه پنل نصب کنید. این نوع روشنایی باعث روشن‌تر شدن فضا می‌شود و حتی دست شما را در روشن‌تر شدن فضای داخلی هم بیشتر خواهد کرد. برای نصب مهتابی‌های معمولی و سقفی، می‌توانید آن‌ها روی محل اتصال سقف‌های کاذب نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *