ترفندهای دکوراسیون

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی خانه

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی خانه
امتیاز شما به این مطلب

در گذشته فضای خانه ها به صورتی طراحی می شدند که برای هر عملکرد یک اتاق جداگانه در نظر گرفته می شد. این مسئله کمک می کرد که هر فضا به صورت جداگانه طراحی مخصوص و مناسب کاربری خودش را داشته باشد. با ورود سبک مدرن به معماری در قرن بیستم پلان های آزاد و تلفیقی محبوبیت بیشتری پیدا کردند. به این صورت که در اکثر خانه های امروزی یک سالن باز و مشترک برای نشیمن، پذیرایی و حتی ناهارخوری و آشپزخانه در اختیار ما قرار گرفته است. در اینجا ما برای اینکه هر حوزه بتواند جداگانه عمل کند و بهتر بتوانیم از فضا استفاده کنیم نیاز به راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی داریم.

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی خانهما از سالن خانه ممکن است برای پذیرایی از میهمان ها، غذا خوردن، تماشای تلویزیون و چندین فعالیت مختلف دیگر استفاده کنیم. تفکیک فضا کمک می کند که هر کدام از فعالیت های ما بدون تداخل با بقیه به راحتی انجام شود. علاوه بر این از نظر ظاهری هم بهتر است که فضای نشیمن خصوصی و عرصه رسمی خانه که همان پذیرایی است از هم جدا باشند. همینطور برای میز ناهارخوری هم به فضای جداگانه و مشخصی نیاز داریم تا راحت تر به سرو و صرف غذا بپردازیم. در این مطلب اصول و راهکارهای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی را بررسی می کنیم.

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی

یکی از مهم ترین اصولی که در تفکیک فضا باید در نظر بگیرید این است که به صورت فرضی محدوده ای جداگانه برای هر حوزه ( مثل نشیمن، ناهارخوری و …) در نظر بگیرید. بعد هر کدام از این محدوده های فرضی را با استفاده از تکنیک های دکوراسیون داخلی چیدمان کنید و سالن را تقسیم بندی کنید.

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی خانهبهتر است که محل قرارگیری هر کدام از عرصه های شما با عملکرد آنها تناسب داشته باشند. مثلا فضای غذاخوری شما بهتر است نزدیک به آشپزخانه باشد تا سرو غذا راحت تر انجام شود. یا مثلا فضای نشیمن خصوصی شما که از مبلمان راحتی استفاده می کنید به عرصه خصوصی خانه یعنی اتاق خواب ها و آشپزخانه نزدیکتر باشد. در مقابل، فضای پذیرایی رسمی که به افراد بیرون خانه تعلق دارد بهتر است به قسمت ورودی خانه نزدیکتر باشد.

مقاله پیشنهادی : ترفندهای بلندتر نشان دادن سقف کوتاه در دکوراسیون

به این صورت میهمان ها یا افراد غریبه از قسمت های خصوصی خانه کمتر عبور می کنند و حریم شخصی شما حفظ می شود. بعد از این تقسیم بندی فرضی می توانید از راهکارهای دکوراسیون برای تفکیک ظاهری این حوزه ها هم استفاده کنید. بعضی از این راهکارها را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

تفکیک سالن با فرش

تفکیک فضا با استفاده از فرش های مختلف یکی از ساده ترین و مفیدترین روش های تقسیم بندی است. در این روش برای هر کدام از عرصه ها باید یک فرش مجزا در نظر بگیرید. مثلا برای فضای پذیرایی یک فرش، برای نشیمن یکی و برای ناهارخوری هم فرشی دیگر در نظر بگیرید . دقت کنید که متراژ هر فرش متناسب با وسایل و مبلمان شما باشد.
بعد از خرید فرش هر کدام از فرش ها را در محدوده مناسب پهن کنید و سپس بقیه مبلمان را طبق آنها چیدمان کنید.

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی خانهمثلا میز ناهارخوری را وسط فرش مربوط به قسمت ناهارخوری قرار بدهید. برای قسمت نشیمن و پذیرایی سرویس مبلمان را دورهم و اطراف فرش بچینید به گونه ای که پایه های جلوی مبل ها روی فرش قرار بگیرند. بهتر است فرش های شما با همدیگر فاصله داشته باشند تا فضا بهتر تفکیک بشود. علاوه بر این برای جهت پهن کردن هر کدام از فرش ها هم باید با وسایلی که روی آنها می چینید همخوانی داشته باشد.

روش جهت قرارگیری مبلمان

جهت قرارگیری مبلمان و وسایل هم می تواند در تفکیک سالن پذیرایی و نشیمن به شما کمک کند. اگر شما تمام سرویس مبلمان را در راستای دیوارها رو به مرکز سالن بچینید در واقع هیچ نوع تفکیکی اتفاق نمی افتد و فضای شما درهم ادغام می شود. ولی شما می توانید سرویس های مبلمانتان را طوری بچینید که نشیمن و پذیرایی را از هم تفکیک کنید. اگر بخشی از مبل های شما طوری قرار بگیرند که پشتشان به بخش دیگری از سالن باشد، همین می تواند به عنوان یک حائل عمل کند. اگر مبلمان را از دیوارها فاصله بدهید و آنها را دور محدوده مشخص و یا یک میز و فرش خاص بچینید فضای شما به خوبی تفکیک می شود.

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی خانهمثلا می توانید از یک مبل ال برای جلوی تلویزیون استفاده کنید و آن را طوری قرار بدهید که یکی از بازو های ال پشتش به بخش دیگری سالن باشد. یا سرویس مبلمان پذیرایی را دورهم و در اطراف فرش وسط چیدمان کنید و از بقیه فضا برای نشیمن و ناهارخوری استفاده کنید. یا مثلا میز ناهارخوری را به جای کنج در وسط یکی از فرش ها قرار بدهید و اطراف آن را با وسایل مربوط سرو و صرف غذا مثل بوفه و کنسول دکور کنید. به طور کلی جهت مبلمان (به خصوص مدل های پشت بلند) و صندلی ها می تواند تعیین کننده محدوده های مختلف در سالن شما باشد. پس از چیدمان صحیح و اصولی سرویس های مبلمانتان غافل نشوید.

تفکیک با نورپردازی

یکی دیگر از المان های مهمی که به تفکیک فضای شما می تواند کمک کند نوع نورپردازی و جای لوسترهاست. شما می توانید از محل آویز لوسترهای سالن نشیمن و پذیرایی برای تفکیک فضا کمک بگیرید. به این شکل که هر کدام از لوسترها را به حوزه خاصی اختصاص بدهید و طبق آن فضا را دکور کنید. مثلا طوری سالن را چیدمان کنید که یکی از لوسترها در مرکز مبلمان رسمی پذیرایی شما قرار بگیرد. یکی از لوسترها در مرکز فضای نشیمن راحتی و دیگری در وسط میز ناهار خوری. علاوه بر این از گچبری ها و طرح های سقف کاذب هم به همین شکل می توانید استفاده کنید. می توانید از تقسیم بندی ها و طرح های سقف کمک بگیرید و مبلمان را متناسب با نوع نورپردازی فضا چیدمان کنید و فضا را با کمک نور تفکیک کنید.

تفکیک سالن پذیرایی با دکورسازی

این روش تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی از بقیه روش ها پرهزینه تر است و تقریبا غیر قابل بازگشت است. اما به طور کامل به تفکیک فضای شما کمک می کند. در این مدل باید قبل از تغییر از تصمیمی که گرفته اید مطمئن باشید تا متحمل هزینه های اضافه نشوید. در این روش از دکورسازی های مختلف مثل پارتیشن بندی، دیوارکشی، کناف، دیوار موقت، شلف های دکوری، دکورهای پنلی و چوبی و … برای تفکیک کامل فضا استفاده می کنیم.

مقاله پیشنهادی : چطور از فضای بالکن استفاده کنیم؟

مثلا می توانید فضای تماشای تلویزیون را با یک دکور کامل از کف تا سقف از فضای پذیرایی رسمی جدا کنید. دکورهای ترمووود و ترموپلاست این روزها برای این منظور بسیار به کار می آیند. از این روش می توانید برای جداسازی فضاهای دیگر مثل ورودی، آشپزخانه، در سرویس بهداشتی، راهرو اتاق ها و … هم استفاده کنید.

راهکارهایی برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی خانهتفکیک با نقطه کانونی

به طوری کلی دکوراسیون هر فضایی نیاز به یک نقطه کانونی دارد و وسایل و مبلمان هر فضا با توجه به نقطه کانونی و حول آن چیده می شوند. ما می توانیم از این نکته برای تفکیک فضا استفاده کنیم. مثلا برای قسمت نشیمن یک نقطه کانونی مثل تلویزیون در نظر بگیرید و مبل های راحتی را به سمت تلویزیون بچینید. برای پذیرایی می توانید آینه کنسول، تابلو، کاناپه یا بوفه را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید و بر این اساس مبلمان رسمی را بچینید. برای فضای غذاخوری هم خود میز ناهار خوری، و یا لوستر یا تابلوی بالای میز را می توانید به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید و بقیه فضا را طبق آن دکور کنید. فقط دقت کنید که فاصله این نقاط کانونی با هم زیاد باشد که فضای شما دچار آشفتگی نشود.

سخن پایانی

در این مطلب روش های مختلفی را برای تفکیک سالن نشیمن و پذیرایی نام بردیم. شما می توانید از هر کدام از این روش ها یا ترکیبی از آنها برای فضای خانه خودتان استفاده کنید. فقط دقت کنید که بعد از تفکیک سالن، کلیت فضای شما همچنان باید یکدست باشد و قسمت های مختلف همگی یک سبک داشته باشند و با هم به خوبی ارتباط برقرار کنند. همینطور مسیرهای رفت و آمد در فضا باید باز باشند و مانعی سر راه های اصلی خانه نباشد. کل فضا باید درعین تفکیک شدن، هارمونی داشته باشد و زیبا و راحت به نظر برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *