ترفندهای دکوراسیون

اصول نورپردازی آشپزخانه و نکات کلیدی آن

اصول نورپردازی آشپزخانه و نکات کلیدی آن
امتیاز شما به این مطلب

نور‍‌ یکی از شگفت‌انگیز‌ترین پدیده‌های جهان است که زیبایی و گرما را برای ما به ارمغان می‌آورد. این روزها نور در دکوراسیون منازل از عناصر بسیار مهم به‌شمار می‌آید. آشپزخانه در حقیقت قلب یک خانه است. با رعایت اصول نورپردازی آشپزخانه، می‌توان زندگی در یک خانه‌ی زیبا، روشن و رویایی را تجربه نمود. با ما همراه شوید تا بدانید چگونه می‌توان از بهترین نورپردازی در آشپزخانه بهره گرفت.

اصول نورپردازی آشپزخانه و نکات کلیدی آن‌نورپردازی چیست؟

از زمان طلوع خورشید تا هنگام غروب، نور طبیعی، شدت رنگ‌ها را در محیط خانه‌ی ما تغییر می‌دهد. حتماً متوجه شده‌اید که در پاییز، رنگ نارنجی، در زمستان رنگ آبی و به‌طور کلی رنگ های ملایم در زمستان و رنگ زرد درطول تابستان بیشتر به چشم می‌آیند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد، نورها، سایه‌ها و تاریکی‌ها، عناصر تزیینی لازم‌الاجرایی هستند. شناخت این اجزاء و استفاده‌ی به هنگام آن‌ها، به زیبا‌تر شدن محیط زندگی کمک موثری می‌نماید. هنگامی که نور طبیعی در دسترس نباشد، با رعایت اصول نورپردازی آشپزخانه یا محیط‌های دیگر در خانه یا محل کار، به طور مصنوعی، این امکان را به ما می‌دهد که فعالیت‌ها‌ی روزمره‌ی خود را ادامه دهیم.

انواع نور‌پردازی آشپزخانه

هنگامی که خانه‌‍‌‌ای ساخته می‌شود، وسایل انتخاب شده در آن، بخشی از زندگی روزمره‌ی ما خواهد شد. توجه به نورپردازی هم امری بسیار مهم درخانه است. برای این کار لازم است، موقعیت و زوایای خانه، به‌منظور مشخص ساختن مناطقی که از تابش نور خورشید در طول روز بهره‌مند هستند، شناسایی شوند. به این ترتیب می‌توانیم با استفاده از بهترین روش‌های نورپردازی، از نور طبیعی برای زیبایی و روشنایی خانه بهره ببریم. پس از غروب خورشید هم با نورپردازی‌ توسط نو‌رهای مصنوعی، می‌توان جهت روشنی و زیبایی خانه اقدام نمود. معمولاً نورپردازی درآشپزخانه با دو هدف انجام مي‌شود، به اين ترتيب دو نوع نورپردازی آشپزخانه را میتوان برشمرد.

اصول نورپردازی آشپزخانه و نکات کلیدی آننور‌پردازی معمولی آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه تاثیر زیادی در دکوراسیون پذیرایی دارد زیرا امروزه آشپزخانه بخشی از سالن پذیرایی به‌شمار می‌آید. نورپردازی معمولی آشپزخانه فقط به‌منظور ایجاد روشنایی انجام مي‌شود. در نورپردازی معمولی، از منابع نوری به بهترين وجه، فقط به‌منظور روشنايی بهتر استفاده میشود.

نور‌پردازی دکوراتیو آشپزخانه

معمولاً اکثر افراد خانواده زمان نسبتاً زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانند. علاوه بر این که خانم خانه بیشتر اوقات خود را برای پختن غذا در اشپزخانه می‌گذراند، افراد خانواده نیز زمان زیادی را برای صرف غذا در این محیط سپری می‌کنند. اما خوردن غذا در جایی که از نظر دکوراسیون و نور به‌طرز جذابی تزیین شده است، بسیار جالب و لذت‌بخش خواهد بود. پس چه بهتر که از نورپردازی در زیبایی هر چه بیش‌تر این مکان استفاده شود.

مقاله پیشنهادی : مزایای ورود نور خورشید در آشپزخانه

در صورتی‌که از نور برای بهبود دکوراسیون استفاده شود، نورپردازی دکوراتیو آشپزخانه انجام می‌شود. با استفاده از نورپردازی دکوراتیو آشپزخانه، دیگر آشپزخانه فقط جایی برای غذا خوردن نیست، بلکه به محلی برای لذت بردن از لحظه‌های زندگی تبدیل می‌شود.

اصول نورپردازی آشپزخانه و نکات کلیدی آنروش‌های نور‌پردازی آشپزخانه

نورپردازی‌ها با توجه به مناطق مختلف خانه، با روش‌های متفاوتی انجام میشوند. نکات و اصول نورپردازی آشپزخانه معمولاً به روش‌های زیر عمل می‌شود:

نور‌پردازی سقف آشپزخانه

تکیه بر نوری که از سقف به وسط آشپزخانه می‌تابد، موجب خواهد شد تا محیط کار برای آماده‌‌سازی مواد غذایی در سایه قرار بگیرد. توصیه می‌شود این نور که از وسط سقف، از بالا و به‌طور مستقیم می‌تابد، همراه با نور تاكيدی برای روشن شدن كابينت‌ها، استفاده شود، تا از ايجاد مزاحمت سايه‌ها جلوگيری شود.

اگر از چراغ‌های آويز برای نورپردازی آشپزخانه استفاده می كنيد، دقت نمایید که تعداد آن‌ها فرد باشد. هنگام نصب نیز باید فاصله‌ی آن‌ها ازكانتر در حدود 76 سانتي‌متر باشد. در سقف‌های كاذب نیز باید به‌جای نور‌های نقطه‌ای از نورپردازی خطی و در يک راستا استفاده نماييد.

نور‌پردازی بالای سینک و ظرفشویی آشپزخانه

اصول نورپردازی آشپزخانه جهت سینک ظرفشویی، بدین صورت است که از پرتو‌ی نور تامین شده‌ای که درست بالای سینک و زیر کابینت قرار داده شده است، استفاده نمایید. سینک‎‌ها معمولاً در جایی نصب می‌شوند که ممکن است در طول روز، نور طبیعی در آن جا نتابد. هم‌چنین بیشتر مواقع در نبود نور طبیعی، نیاز به استفاده از سینک وجود دارد. از این رو بهتر است چند نور نقطه‌ای یا چند آویز کوچک در بالای سینک نصب شوند. اما دقت داشته باشید شدت نور این منابع نوری زیاد نباشد.

نورپردازی داخل هود، شلف‌ها و ویترین‌های آشپزخانه

نورپردازی در اين بخش‌ها كمک بسياری در زيبايی دكوراسيون آشپزخانه شما خواهد داشت. برای رعایت اصول نورپردازی آشپزخانه در قسمت شلف‌ها و ویترین‌ها که معمولاً در کنج دیوار‌ها قرار می‌گیرند، از لامپ‌های توکار، شیلنگ‌ها و ریسه‌های مخفی استفاده می‌شود. البته از این روش برای باکس‌هایی که محل قرارگرفتن وسایل برقی نظیر مایکروفر هستند، نیز استفاده می‌شود. با این روش نورپردازی رنگی و شاد، به‌شرط استفاده از رنگ‌های متضاد یا متناسب با رنگ شلف‌ها، می‌توان به زیبایی آشپزخانه و برجسته کردن ویترین‌ها افزود. در ضمن لازم است از يک منبع نور با شدت قوی در زير هود استفاده شود.

نورپردازی داخل و بيرون کابینت آشپزخانه

برای نورپردازی كابينت‌ها بهتر است از روش‌هاي زير استفاده نماييد :

  • در قسمت‌های بالای كابينت‌ها می توانيد از منابع روشنايی استفاده کنید.
  • همچنین در سقف‌های مرتفع میتوان از پیشخوان كابينت‌ها برای نصب منابع نور‌های بالاتاب به منظور ایجاد نور، استفاده کرد.
  • براي تنظيم نور زير كابينت‌ها بايد اين نور‌ها در نزديک لبه‌ی جلويی كابينت نباشند و همين‌طور نزديک به كاشی های بين كابينتی هم جای مناسبی برای آن‌ها نيست. جای مناسب اين منابع نوری را باید با تغيير مكان تا لحظه‌ی ايجاد بهترين روشنايی بيابيد.
  • توجه داشته باشيد نور بالای كابينت‌ها را با شدت متوسط انتخاب نماييد و نور داخل‌شان را با شدت بسيار كم در نظر بگيريد.
  • سعی كنيد منبع روشنایی در لبه‌ی جلویی و زیرکابینت قرارداشته باشد. این منابع باید ازدید افرادی که در نزدیکی کابینت نشسته‌اند، پنهان بماند.
  • میتوان از چند نور نقطه‌ای كوچک براي يكنواخت شدن سايه‌ها كمک گرفت. اين نور‌های نقطه‌ای بالای كابينت‌ها بايد با كابينت هم‌تراز باشند و در يک رديف قرار گيرند.
  • برای زير كابينت‌ها هم می توانيد از نورهای خطی مخفی استفاده نماييد. توجه داشته باشيد نور مخفی زير كابينت‌ها حتی الامكان باید به سمت پايين باشد. نورهای پايين‌تاب در آشپزخانه‌های کوچک‌تر، سبب تاکید بر رنگ کابینت‌ها می‌شوند و در نتیجه این رنگ‌ها، پررنگ‌تر به‌نظر می‌رسند.
  • برای روشنایی داخل کابینت‌ها بهتر است از ریسه های ال‌ای‌دی استفاده شود. لازم به ذکر است برای کابینت‌های با درب شیشه‌ای می‌توانید در قسمت عقب کابینت، از یک یا چند چراغ مناسب استفاده کنید.

اصول نورپردازی آشپزخانه و نکات کلیدی آننورپردازی کشوهای کابينت‌ آشپزخانه

در این قسمت از نورپردازی آشپزخانه توجه داشته باشید باید از چراغ‌هایی استفاده نمایید که هنگام بازکردن کشو‌ها، روشن و هنگام بستن کشوها، خاموش شوند.

نور‌پردازی کانتر (جزیره)

  • کانتر یکی از بخش‌های اصلی در نورپردازی آشپزخانه است، زیرا در اکثر مواقع برای آماده سازی غذا، از آن استفاده می‌شود. لذا لازم است دارای نورپردازی مناسب باشد.
  • برای روشن کردن کانتر می‌توانید چراغ‌های زیر کابینتی استفاده کنید.
  • از منابع نوری برای روشن شدن سطح کانتر استفاده نمایید که بتوانند نور را به‌طور منظم روی سطح کانتر منتشر کنند.
  • بهتر است نور‌های روی جزیره‌ی مرکزی را بر مداری جدا از نورپردازی‌های دیگر و تحت کنترل داشته باشید. از طرفی می‌توانید با به‌کارگیری نورهای پایین‌تاب، جزیره یا کانتر را نورپردازی کنید.

نكات مهم در در نور‌پردازی آشپزخانه

هركارحرفه‌ای به فوت كوزه‌گری خود نياز دارد. بنابراین لازم است تا به چند فوت كوزه‌گري زیر در نورپردازی آشپزخانه توجه نماييد:

استفاده از سنگ‌های تزئينی در نور‌پردازی

برای يک نورپردازی دكوراتيو آشپزخانه میتوانيد از سنگ‌های تزئينی و نيمه‌ شفاف در قسمت‌های مختلف به‌خصوص دركانتر يا جزيره استفاده نماييد. قرار دادن منابع روشنايی مخفی در اين سنگ‌ها، به‌نحو چشم‌گيری در زيبايی و اصول نورپردازی آشپزخانه موثر خواهد بود.

استفاده ديمرها در نور‌پردازی

براي كنترل ميزان شدت نور و صرفه‌جويي در مصرف برق، استفاده از ديمر‌ها توصيه مي‌شود. به‌وسيله‌ی اين ديمر‌ها مي‌توانيد ميزان نور مناسب را براي قسمت‌هاي مختلف نظير هود، كابينت‌ها و بالاي كانتر يا جزيره تنظيم نماييد.

مقاله پیشنهادی : راهکارها و ترفندهای ساده برای تزیین آشپزخانه

تاثير كف آشپزخانه در نور‌پردازی

هر چند معمولاً در منازل مسكونی از وسايل روشنايی در كف استفاده نمی شود، اما استفاده از مواد و متريال‌هايی كه در كف‌سازی آشپزخانه استفاده می شوند، اگر از رنگ‌های روشن و براق انتخاب شوند، می توانند در انعكاس و جلوه‌گر شدن نورپردازی آشپزخانه كمک فراوانی داشته باشند.

اصول نورپردازی آشپزخانه و نکات کلیدی آنتوجه به ايمنی در نور‌پردازی آشپزخانه

هنگام نصب تاسيسات در نورپردازی آشپزخانه بايد دقت داشته باشيد که در صورت رسيدن آب به سيم‌كشی ها و لامپ‌ها، احتمال اتصالی و برق‌گرفتگی وجود خواهد داشت. همين‌طور سيم‌كشی ها نبايد در نزديكی اجاق گاز يا منابع گرمايی ديگر قرار گيرند. تمامی سيم‌كشی ها بايد در مكان هايی دور از رطوبت و گرما انجام شوند. توصيه می شود بيشتر از شيلنگ‌ها و لامپ‌‍‌هاي LED وSMD استفاده نماييد. هم‌چنین لازم است حتماً از افراد مجرب برای نورپردازی آشپزخانه كمک بگيريد و خودتان به تنهايی به انجام نورپردازی اقدام ننماييد.

کنترل نور‌پردازی تاکیدی در آشپزخانه

هنگامی که می‌خواهیم روی سطح میز یا کانتر را روشن کنیم، نورپردازی تاکیدی بر روی میز فقط باید در محدوده‌ی میز نگاه داشته شود. بنابراین لازم است تا از متمرکز کردن نورهای رو به پایین بر روی صندلی‌ها خودداری نمایید، زیرا این نورها سایه‌های نامطلوبی بر روی صورت افرادی که بر صندلی‌ها نشسته‌اند، ایجاد می‌کنند. به‌علاوه گرمای حاصل از تابش این منابع نوری سبب ایجاد احساس ناراحتی خواهد شد.

جمع بندی

وقتی شما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اید تا آشپزخانه‌ای با کابینت‌ های زیبا داشته باشید، در صورتی که از نورپردازی آن غافل شوید، در حقیقت نیمی از زیبایی کابینت‌های خود را نمایان نکرده‌اید. رعایت کردن  اصول نورپردازی آشپزخانه کمک می‌کند تاکابینت‌ها دارای رنگ، مدل و طراحی به‌مراتب جذاب‌تری شوند.

شاید شما هم از دسته افرادی هستید که فکر میکنند چیدمان چند چراغ و ریسه، کار چندان سختی نیست و از عهده‌ی هر فردی بر می‌آید. اما باید گفت نورپردازی آشپزخانه باید مطابق با روش‌های به‌روز و استاندارد انجام شود. این کار با استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های مدرن امکان‌پذیر است. اگر نورپردازی آشپزخانه به‌صورت اصولی انجام شود، شما می‌توانید زندگی در یک آشپزخانه‌ی مدرن و زیبا را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *