دکوراسیون داخلی

انواع قرنیز و ویژگی ها و کاربردهای آنها

انواع قرنیز و ویژگی ها و کاربردهای آنها
امتیاز شما به این مطلب

قرنیزها از جمله مصالح دکوری و تزئینی ساختمانی هستند که می‌توانند علاوه بر زیبایی ظاهری کاربردها و قابلیت‌های دیگری نیز داشته باشند. همانند بسیاری از مصالح دیگر قرنیز ها نیز بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون رنگ، طرح، جنس و … دسته‌بندی می شوند. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی رایج ترین نوع قرنیزها، مزیت‌ها و معایب آن‌ها پرداخته خواهد شد.

انواع قرنیز و ویژگی ها و کاربردهای آنهاقرنیز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرنیز در حقیقت به متریالی گفته می‌شود که به صورت نواری در پای دیوارها و خط تقاطع دیوار و کف ساختمان اجرا می‌شود و می‌تواند به زیبایی و جذابیت محیط کمک کند. در حقیقت قرنیزها به منظور محافظت از پایین‌ترین قسمت دیوار استفاده می‌شوند و مانع از انتقال رطوبت به کف و گچ کاری دیوار می‌گردند. از مهم‌ترین کاربردهای قرنیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • می‌توانند در مخفی کردن و پوشش دادن سیم‌های برق و کابل‌ها استفاده شوند و از شلوغ شدن فضای داخلی ساختمان جلوگیری کنند و سیم‌ها محافظت نمایند.
  • از آلودگی میان درزها، درز بین کفپوش و دیوار و… جلوگیری می کنند.
  • قرنیزها می‌توانند برای زیبایی دیوارها به کار بروند.
  • از آسیب دیدن نواحی داخلی و گوشه‌های دیوار ممانعت می‌کنند.
  • برای مخفی کردن درز انبساط به کار می‌روند.

انواع قرنیز و ویژگی ها و کاربردهای آنهاانواع قرنیز و ویژگی های آنها

قرنیزها همانند انواع مصالح ساختمانی دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند. از تنوع بالایی برخوردارند و هر کدام می‌توانند کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین نوع قرنیزها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد.

قرنیز سنگی

قرنیزهای سنگی از رایج‌ترین، محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین قرنیزهای به شمار می‌روند و می‌توان از آن‌ها در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … استفاده کرد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های قرنیز سنگی می‌توان به مواردی همچون زیبایی و جذابیت بالا، تنوع بالا در طرح و رنگ، مقاومت و ماندگاری بالا، مقاومت در برابر فشار، ضربه، خط و خش، رطوبت و … اشاره کرد. این قرنیزها می‌توانند معایبی همچون وزن بالا، قیمت بالا در مقایسه با بسیاری از قرنیزهای دیگر، نیاز به تخصص برای نصب، سازگاری کمتر با انواع دکوراسیون‌ها و … نیز داشته باشند.

قرنیز چوبی

قرنیزهای چوبی از قدیمی‌ترین نوع قرنیزها هستند و امروزه با پیشرفت تکنولوژی به یک کالای لوکس تبدیل شده‌اند. این قرنیزها می‌توانند در انواع ساختمان‌ها استفاده شوند و از مزیت‌هایی متعددی همچون زیبایی و جذابیت بالا، تنوع در طرح و رنگ و ضخامت، وزن کم، طول عمر بالا، نصب آسان و … برخوردارند. از مهم‌ترین معایب قرنیز چوبی می‌توان به مقاومت کم در برابر رطوبت و آتش، مقاومت کم در برابر موریانه و …، امکان آسیب دیدن توسط اشیا تیز و سنگین و … اشاره کرد.

قرنیز فلزی

قرنیزهای فلزی از دیگر قرنیزهای رایجی هستند که امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها خصوصاً ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و از موادی همچون آهن، مس، استیل، آلومینیوم و … تولید می‌شوند. این قرنیزها می‌توانند مزیت‌های متعددی همچون مقاومت و ماندگاری بالا، تنوع زیاد، نصب ساده، قابلیت ضد حریق بودن، مقاومت در برابر حشرات و جانوران و … داشته باشند در حالی که معایبی همچون وزن بالا، مقاومت کم در برابر رطوبت و خوردگی نیز خواهند داشت.

انواع قرنیز و ویژگی ها و کاربردهای آنهاقرنیز بتنی

قرنیز بتنی از جمله قرنیزهایی است که بیشتر در خارج از ساختمان و در فضاهایی همچون کنار عرشه، پل‌ها و یا زیرگذرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرنیزها از مزیت‌های متعددی همچون مقاومت و ماندگاری بالا، قیمت مناسب، تنوع در اندازه، سادگی و … برخوردارند هرچند که معایبی همچون عدم امکان استفاده در فضای داخلی، وزن بالا، امکان شکستگی و … نیز خواهند داشت.

قرنیز PVC

قرنیزهای پی‌وی‌سی نوعی از قرنیزها هستند که در ارتفاع‌های مختلفی در دسترس هستند و می‌توانند در انواع فضاهای مسکونی و غیرمسکونی به کار بروند. این قرنیزها می‌توانند تنوع بالایی داشته باشند، نصب ساده‌ای دارند، دارای ساختاری منعطف بوده، وزن کمی دارند و در برابر رطوبت، حرارت و … مقاوم‌اند. این قرنیزها می‌توانند معایبی همچون طول عمر کم، نصب سخت نسبت به سایر قرنیزها و … داشته باشند.

قرنیز سرامیکی

قرنیزهای سرامیکی همانند قرنیزهای سنگی از محبوبیت بالایی برخوردارند و می‌توان از آن‌ها در انواع ساختمان‌ها استفاده کرد. این قرنیزها می‌توانند مزیت‌های متعددی همچون تنوع بالا از نظر طرح و رنگ، قیمت مناسب، سازگاری با انواع دکوراسیون‌های داخلی، مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت، طول عمر بالا، ظاهر یکسان و یکدست و … داشته باشند هرچند که معایبی همچون وزن نسبتاً زیاد، نیاز به تخصص برای نصب، زمان‌بر بودن نصب و … نیز دارند.

مقاله پیشنهادی : جدیدترین متریال های دکوراسیون داخلی کدامند؟

قرنیز پلاستیکی

قرنیزهای پلاستیکی که از موادی همچون پلی استایرن، پلی یورتان و … تشکیل می‌شوند در حقیقت زیر مجموعه قرنیزهای پی‌وی‌سی به شمار می‌روند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. تنوع بالا، وزن کم، مقاومت در برابر رطوبت، نصب ساده، انعطاف‌پذیری بالا، دوام و ماندگاری بالا و … از مهم‌ترین مزایای این قرنیزها هستند در حالی که معایبی همچون مقاومت کم در برابر حریق و حساسیت به نور خورشید هم دارند.

قرنیزهای چسبی

از دیگر قرنیزهای کاربردی که امروزه در محیط‌های مختلف به کار می‌رود می‌توان به قرنیزهای چسبی اشاره کرد. از مهم‌ترین مزیت‌های این قرنیزها می‌توان به نصب ساده و راحت، تنوع بالا از نظر طرح و رنگ، وزن بسیار کم، سازگاری با انواع دکوراسیون‌ها، ترمیم و تعمیر راحت و … اشاره داشت در حالی که معایبی همچون مقاومت کم در برابر آتش، احتمال آسیب‌دیدگی زیاد و عدم امکان استفاده در فضاهای خارجی نیز دارد.

انواع قرنیز و ویژگی ها و کاربردهای آنهاقرنیز MDF

ام دی اف در حقیقت نوعی چوب مصنوعی است که امروزه محبوبیت بالایی در صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی پیدا کرده است. این قرنیز دارای روکشی از جنس PVC بوده و می‌تواند کاربردهای متعددی در انواع ساختمان‌ها داشته باشند. وزن کم، نصب آسان، قیمت مناسب، مقاومت و ماندگاری مناسب، تنوع بالا و … از مهم‌ترین مزیت‌های قرنیز MDF است در حالی که معایبی همچون مقاومت کم در برابر آتش، مقاومت متوسط در برابر رطوبت، مقاومت کم در برابر فشار و ضربه و … نیز خواهد داشت.

قرنیز پلی استایرن (P.S)

قرنیزهای پلی استایرن در اصل نوعی از قرنیزهای دکوراتیو هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و همانند یونولیت سقفی در صنعت ساختمان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. از مهم‌ترین مزیت‌های این قرنیزها می‌توان به وزن کم، نصب آسان، قیمت مناسب، تنوع بسیار زیاد، رنگ‌پذیری، دوام و ماندگاری بالا، مقاومت در برابر رطوبت و صوت و … اشاره داشت هر چند که معایبی همچون اشتعال‌پذیری، احتمال شکستگی در برابر فشار و وزن و … نیز خواهند داشت.

در کنار قرنیزهای معرفی شده امروزه به واسطه توسعه تجمل گرایی و مد از قرنیزهای شیشه‌ای، پلیمری، رزینی و … نیز استفاده می‌شود که از قیمت‌های بالایی برخوردار بوده و در شرایط ویژه‌ای استفاده می‌شوند.

قرنیزها علاوه بر جنس مواد تشکیل دهنده می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلف دیگری نیز دسته‌بندی شوند. در اصل قرنیزها می‌توانند به صورت تخت، طرح دار، گرد، مدرن، مینیمال و … و از مواد و متریال های مختلف طبیعی و مصنوعی تشکیل شوند و در بخش‌های مختلفی از ساختمان‌ها به کار بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *