بازسازی ساختمان

بررسی تاثیرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست

بررسی تاثیرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست
امتیاز شما به این مطلب

بازسازی ساختمان و محیط زیست

بازسازی ساختمان، یک جنبه حیاتی از توسعه پایدار سازه‌ها است. از طرفی دیگر، بازسازی ساختمان با محیط زیست نیز تاثیراتی را با خود به همراه دارد. سازه‌هایی که از مصالح سازگار با محیط زیست ساخته نشده‌اند، نه تنها تاثیرات مخرب را به همراه داشته، بلکه برای آیندگان نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. ساخت و ساز محیط زیست پسند، این زمینه را برای شما و آیندگان فراهم می‌کند تا همگی بتوانند بر روی کره زمینی سالم زندگی کنند. در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی همه جانبه تاثیرات بازسازی ساختمان بر محیط زیست بپردازیم.

چرا از مصالح سازگار با محیط زیست برای بازسازی ساختمان استفاده کنیم؟

قطعا می‌دانید که رشد صنعت ساخت و ساز با رابطه مستقیم با منابع کم مصرف بستگی دارد. اگر به این موضوع به ‌طور جدی توجه نشود، باعث تولید مصالح ساختمانی می‌شود که تاثیرات جبران ناپذیری بر محیط زیست خواهند گذاشت.

بررسی تاثیرات بازسازی ساختمان بر محیط زیستبا این حال استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست، بهترین راه حل برای بازسازی ساختمان ها و سازگار کردن آن‌ها با محیط زیست است. به عنوان مثال، استخراج سنگ‌ها به صورت نامناسب باعث ایجاد تپه‌های فرسوده می‌شود. همچنین، کارخانه‌های سنگ شکن و کوره‌های آجرپزی در حاشیه شهر به فرسایش سطحی خاک منجر می‌شوند و لایروبی رودخانه‌ها برای تولید شن و ماسه موجب آسیب به تنوع زیستی رودخانه‌ها می‌شود.

مقاله پیشنهادی : انواع سبک ها و روش های بازسازی ساختمان

با این تفاسیر پس بایستی گفت که استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست برای بازسازی ساختمان، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.

مواد ساختمان سازی سازگار با محیط زیست کدام اند؟

در فرهنگ لغت، عبارت “مواد سازگار با محیط زیست” به محصولاتی اشاره دارد که به منظور کاهش حداقلی تاثیرات نامطلوب بر محیط زیست طراحی شده ‌اند. برنامه EPA – EPP، این نوع محصولات و خدمات را این گونه تعریف می‌‌کند:

“قطعا تولید مصالح سازگار با محیط زیست در مقایسه با محصولات سنتی مشابه، تاثیرات نامطلوب کمتری بر سلامت انسان و محیط زیست دارند.”

در واقع، هدف این محصولات این است که حداقل آسیب به محیط زیست برسانند؛ اما باید توجه داشت که صرفا به دست آوردن موادی کاملا سازگار با محیط زیست، چالش‌هایی را همراه خود دارد و مسئله‌ای است که به مقیاس قابل توجهی نیاز دارد. به همین دلیل است که تقریبا در حال حاضر، تنها 20 الی 30 درصد از پروژه‌های ساختمانی در ایران را می‌توانید بیابید که عملکرد صحیح ساخت و ساز و محیط زیست را در پروژه خود پیاده‌سازی می‌کنند.

بررسی تاثیرات بازسازی ساختمان بر محیط زیستچگونه بازسازی ساختمان تاثیر مثبت بر محیط زیست دارد؟

ساخت و ساز و محیط زیست رابطه مستقیم با یکدیگر دارند. در واقع، هر کاری که بشر بر روی کره زمین انجام دهد، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر روی محیط زیست اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از دانشمندان بر این باورند که اگر انسان فعالیت‌های مخرب خود در محیط زیست را ادامه دهد، چیزی جز از دست رفتن کره زمین برای ما باقی نخواهد ماند.

بازسازی ساختمان های قدیمی، می‌تواند به چرخه محیط زیست کمک کرده و آن را به سمت مثبت حرکت کردن، هدایت کند. در واقع زمانی که ما یک سازه قدیمی ‌را بازسازی می‌کنیم (توجه داشته باشید که بازسازی از نوسازی متفاوت است)، در واقع بدنه آن را به گونه‌ای پی ریزی می‌کنیم که در گذر زمان، تاثیرات مخرب بر محیط زیست نداشته باشد.

مقاله پیشنهادی : بازسازی ساختمان ؛ قوانین، مراحل اجرا و هزینه

یک مثال ساده …
زمانی که ما اقدام به ساخت یک سازه می‌کنیم، موارد مهمی ‌را بایستی در این بین مد نظر خود قرار دهیم که یکی از آن‌ها، تثبیت خاک است. زمانی که ما از مصالحی در ساخت و ساز خود استفاده کنیم که دوستدار محیط زیست نیست، شاید خاک در وهله اول تثبیت خود برای ساخت ساختمان را نشان دهد؛ اما در گذر زمان، به تدریج از مقاومت آن کاسته شما و ساکنین ساختمان با پدیده‌ای به نام نشست سازه مواجه می‌شوند. بنابراین:

بازسازی ساختمان با توجه به مصالح دوستدار محیط زیست، علاوه بر حفظ محیط زیست، به جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار برای ساکنین ساختمان نیز می‌پردازد.

بررسی تاثیرات بازسازی ساختمان بر محیط زیستخصوصیات مصالح سازگار با محیط زیست

مصالحی که ساخت و ساز و محیط زیست را در یک سو هدایت می‌کنند ویژگی های زیر را دارند:

  • زیست تخریب‌پذیر هستند.
  • قابلیت استفاده مجدد (بازیافت) را دارند.
  • کمک به بهره‌وری انرژی در ساختمان.
  • مصالح تجدیدپذیر.
  • استفاده مجدد از ضایعات.
  • انرژی تجسم یافته.
  • در دسترس بودن مصالح در محل.
  • آلودگی کمتر.
  • دوام و طول عمر بالاتر.

لیست مصالح و تکنیک‌های جهانی بازسازی سازگار با محیط زیست

برای درک بهتر بازسازی ساختمان سازگار با محیط زیست، در این بخش لیستی از مصالح و تکنیک‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم که در سراسر جهان به عنوان بهترین روش‌ها و مصالح برای بازسازی سازه‌ها با رویکرد سازگار با محیط زیست شناخته می‌شوند.

بازسازی ساختمان پاسخگویی بهتری در محیط زیست دارد یا نوسازی؟

مشکلی که همواره به وجود می‌آید این است که افراد معمولا بازسازی ساختمان را با نوسازی اشتباه می‌گیرند. بازسازی ساختمان در واقع به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن، تغییراتی در اسکلت‌بندی سازه به چشم نمی‌خورد؛ بلکه تنها طراحی دکوراسیون داخلی خانه تغییر می‌کند.

به طبع، با این تفاسیر پس نوسازی تاثیر چندانی در محیط زیست نداشته و عملا سازه پس از نوسازی، همچنان می‌تواند یک تهدید برای محیط زیست باشد. پس بازسازی ساختمان 100% پاسخگویی بهتر و بیشتری در محیط زیست و ایجاد تاثیرات مثبت در آن، دارد.

بررسی تاثیرات بازسازی ساختمان بر محیط زیستسخن پایانی

با بهره‌گیری از تجربیات افراد در حوزه بازسازی ساختمان، می‌توان به بهترین شکل ممکن، ساختمان‌های قدیمی ‌خود را به سازه‌هایی تازه و مطابق با قوانین ساختمان سبز ارائه داد. اگر حتی در سال تنها 10 ساختمان از یک شهر، بازسازی مطابق با محیط زیست را انجام دهند، در چند سال آینده آنقدر همه چیز در رابطه با سلامت کره زمین تغییر می‌کند که گویی یک معجزه رخ داده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *