ترفندهای دکوراسیون

تمیز کردن انواع لکه‌ از مبلمان چوبی

امتیاز شما به این مطلب

مبلمان چوبی به دلیل زیبایی طبیعی، دوام و گرمایی که به فضا می‌بخشد، همیشه در میان انواع وسایل منزل محبوب بوده است. اما به دلیل مواجهه با شرایط مختلف محیطی، این نوع مبلمان ممکن است با گرد و خاک، لکه‌ها و عوامل دیگری مواجه شود. برای حفظ و افزایش عمر مبلمان چوبی، ضروری است که با تکنیک‌ها و روش‌های صحیحی برای نگهداری و تمیز کردن آن آشنا شویم. در این مقاله، با مهم‌ترین تکنیک های تمیز کردن مبلمان چوبی برای حفظ زیبایی و عمر طولانی آن آشنا خواهید شد.

تمیز کردن انواع لکه‌ از مبلمان چوبی

لکه آب

گاهی اوقات لیوان‌ها و فنجان‌های خیس روی میزهای چوبی لکه‌هایی به جا می‌گذارند. اگر به محض دیدن این لکه‌ها اقدام به پاک کردن کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. دو راه پیشنهادی برای حذف این لکه‌ها:

  1. کمی روغن زیتون یا مایونز روی لکه بمالید و حدود یک ساعت بگذارید تا روی چوب جذب شود. سپس با یک دستمال نرم لکه را پاک کنید.
  2. مقداری از خمیر دندان (غیر ژله‌ای) را روی دستمال نرم بریزید و روی لکه بکشید تا ناپدید شود. پس از آن، باقی‌مانده خمیر دندان را با دستمال مرطوب بردارید و با دستمال خشک، چوب را تمیز کنید.

تمیز کردن انواع لکه‌ از مبلمان چوبیلکه جوهر

یکی از تکنیک های تمیز کردن مبلمان چوبی، زمانی که لکه جوهر رو آن افتاده استفاده از جوش شیرین است. یک دستمال نرم را مرطوب کنید و روی آن جوش شیرین بریزید. سپس پارچه را روی قسمت لکه دار بکشید. بعد از اینکه لکه برداشته شد با یک دستمال تمیز و خیس باقی‌مانده‌ی جوش شیرین را از روی چوب پاک کنید و در نهایت با یک دستمال خشک، چوب را خشک کنید. اگر چوب کدر شده است، می‌توانید با استفاده از یک پولیش چوب، درخشش آن را دوباره بازگردانید.

لکه های چسب

گاهی اوقات ممکن است برچسب یا چسب‌هایی روی چوب مبلمان باقی بمانند. برای حذف این چسب‌ها می‌توانید با استفاده از یک کارت پلاستیک تا حد ممکن مواد چسبناک را جدا کنید. سپس روغن زیتون یا روغن معدنی را روی دستمال نرم بریزید و روی قسمت لکه‌دار بکشید. هر وقت چسب به دستمال چسبید از قسمت تمیز دستمال استفاده کنید و در صورت نیاز دوباره به پارچه روغن بزنید.

تمیز کردن سطح چوب با مایع معدنی

از دیگر تکنیک های تمیز کردن مبلمان چوبی، ساتفاده از مایع معدنی است. مایع معدنی یک حلال مناسب و ارزان است که به خوبی انباشت روغن، موم یا پالیش را از روی چوب پاک می‌کند. ولی یک نکته مهم را در نظر داشته باشید: این مایع قابل اشتعال است، پس فقط در مکان‌هایی با تهویه خوب و دور از منابع شعله‌زا استفاده کنید. اگرچه معمولاً استفاده از این مایع بر روی چوب مشکل‌ساز نیست، ولی قبل از هر کاری بهتر است کمی از آن را روی یک نقطه پنهانی از مبلمان آزمایش کنید تا مطمئن شوید به چوب آسیب نمی‌زند.

تمیز کردن سطح چوب با چای سیاه!

استفاده از چای، یکی دیگر از تکنیک های تمیز کردن مبلمان چوبی و لایه‌های ایجاد شده روی چوب آن است. ابتدا دو کیسه چای سیاه را در دو فنجان آب داغ دم کنید. وقتی چای خنک شد، یک دستمال نرم را در آن خیس کنید، سپس آن را فشرده تا فقط کمی رطوبت باقی بماند. با استفاده از دستمال، سطح چوب را با دقت و با توجه به جهت الیاف چوب تمیز کنید. اگر دستمال کثیف شد، آن را با آب تمیز کنید، سپس دوباره با چای خیس کنید و ادامه دهید. پس از تمیز کردن، چوب را با یک دستمال خشک کنید تا براق و تمیز بماند.

تمیز کردن انواع لکه‌ از مبلمان چوبیتمیز کردن مبلمان چوبی کثیف با استفاده از آب، سرکه و روغن زیتون

از دیگر تکنیک های تمیز کردن مبلمان چوبی، استفاده از مواد طبیعی مثل روغن زیتون و سرکه است. روغن زیتون به چوب درخشش می‌دهد، در حالی که سرکه چربی‌های چسبنده را پاک می‌کند و و به عنوان یک ضدعفونی‌کننده ملایم عمل می‌کند. اگرچه شما احتمالاً چندین بار از این مواد برای تمیز کردن مبلمان چوبی خود استفاده کرده‌اید، اما مخلوط آن‌هاست که مورد توجه ما قرار دارد.

برای تهیه این محلول تمیز کننده، نیاز به مقادیر زیر دارید:

  • 250 میلی لیتر آب
  • 250 میلی لیتر سرکه
  • یک قاشق روغن زیتون

همه این مواد را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. وقتی می‌خواهید از آن استفاده کنید، فراموش نکنید که آن را خوب تکان دهید، چون روغن می‌تواند جدا شود.

تمیز کردن و براق کردن مبلمان چوبی با استفاده از آب لیمو

استفاده از ترکیب آبلیمو، روغن زیتون و سرکه از دیگر تکنیک های تمیز کردن مبلمان چوبی است. این ترکیب مبلمان چوبی شما را روشن کرده و کدری آن را از بین می‌برد. ترکیب نسبت مواد به این شکل است:

  • برای هر دو واحد سرکه و روغن زیتون، یک واحد آب لیمو اضافه کنید.
  • پس از تهیه مخلوط، آن را در یک بطری اسپری یا کاسه بریزید و برای تمیز کردن استفاده کنید. این مخلوط باعث تازگی و درخشندگی مبلمان چوبی شما می‌شود.
  • همیشه در نظر داشته باشید که برای تمیز کردن عمیق مبلمان چوبی خود، اول از روش‌های کم آسیب‌تر شروع کنید و در صورت تمیز نشدن آن به سراغ روش‌های دیگر بروید. اگر مطمئن نیستید که باید چه کنید، با یک شرککت تعمیرات مبل تماس بگیرید از آن‌ها راهنمایی بخواهید.
تمیز کردن انواع لکه‌ از مبلمان چوبی1- آیا تمیز کردن مبلمان چوبی با آب مناسب است؟

بله، اما فقط در مقادیر خیلی کم. وقتی از آب برای تمیز کردن چوب استفاده می‌کنید، از دستمال یا اسفنجی استفاده کنید که فقط کمی مرطوب باشد و بعداً چوب را خشک کنید. بهتر است آب برای رقیق کردن دیگر مواد تمیز کننده استفاده شود تا محلول‌های ملایم تمیز کننده ایجاد کند. نباید هرگز چوب را با مواد شیمیایی تند تمیز کرد.

2- آیا روغن نارگیل چوب را تمیز و براق می‌کند؟

می‌توانید به جای سرکه سفید، روغن زیتون و آب لیمو، از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل که در برخی از مواد تمیز کننده طبیعی وجود دارد، کار فوق‌العاده‌ای در براق کردن مبلمان چوبی انجام می‌دهد. حدود نیم قاشق غذاخوری از این روغن را روی یک دستمال خشک بریزید و روی میزهای کناری، صندلی‌ها، قاب‌های چوبی و غیره بکشید.

3- آیا می‌توانم روی چوب از مایع معدنی استفاده کنم؟

قبل از استفاده، حتماً روی یک نقطه کوچک تست کنید، اما در کل مایع معدنی می‌تواند برای حذف رسوبات چسبناک مناسب باشد.

تمیز کردن انواع لکه‌ از مبلمان چوبیدر این مطلب به تکنیک های تمیز کردن مبلمان چوبی پرداختیم. تمیز کردن مبلمان چوبی به نظر می‌رسد یک وظیفه‌ی ساده است، اما برای حفظ زیبایی و دوام آن نیاز به دقت و توجه ویژه دارد. استفاده از دستمال‌های مناسب، مانند میکروفیبر، برای پاکسازی گرد و خاک ضروری است. همچنین، با استفاده از مواد طبیعی مانند روغن زیتون، سرکه و آب لیمو می‌توانید بدون آسیب به چوب، مبلمان را تازه و درخشان نگه دارید. در مواردی که با لکه‌های چسبناک و سخت روبرو هستید، مایعات مخصوص مانند مایع معدنی می‌توانند مفید باشند. اما همواره قبل از استفاده از هر روشی، بر روی یک قسمت کوچک از مبلمان که در معرض دید نیست، تست کنید. به یاد داشته باشید که حفظ و نگه‌داری صحیح از مبلمان چوبی می‌تواند عمر آن را چندین برابر کند و زیبایی‌اش را حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *