دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به سبک وابی سابی

دکوراسیون داخلی به سبک وابی سابی
امتیاز شما به این مطلب

دکوراسیون خاص و آرامش بخش وابی سابی یکی از سبک های احساسی و زیبا در دکوراسیون داخلی است که به اصالت، طبیعت و پذیرفتن همه چیز همانطور که هست، اهمیت می دهد. سبک وابی سابی ریشه در فلسفه فکری ژاپنی دارد که زیبایی را در نواقص می بیند و نه در کمال. این سبک را می توانیم یکی از سبک های آرامش بخش، زمینی، طبیعی و راحت دکوراسیون داخلی بدانیم. برای آشنایی بیشتر با سبک وابی سابی در دکوراسیون داخلی با ما همراه باشید.

وابی سابی یعنی چه؟

کلمه وابی سابی در واقع به یک مکتب فکری دیرینه ژاپنی برمی گردد که جایگاه ویژه ای برای اصالت، طبیعت، سادگی و آرامش قائل می شود. کلمه وابی به این موضوع تاکید دارد که همه ما با طبیعت یکی هستیم و جزئی از طبیعت هستیم و زیبایی و سادگی طبیعت را باید به زندگی خودمان راه بدهیم. در کنار آن کلمه سابی به این مسئله اشاره می کند که نواقص جزئی از موجودیت طبیعت هستند و زیبایی در تمام و کمال بودن نیست. بلکه هر چیزی با نواقص آن است که زیبا و کامل دیده می شود. پس باید همه چیز را همانطور که هست بپذیریم و دوست داشته باشیم.

دکوراسیون داخلی به سبک وابی سابیدر واقع وابی سابی یک رویکرد فکری در زندگی است که به پذیرفتن کاستی ها، یادگیری و الهام از طبیعت، سادگی، راحتی و ارتباط مستقیم با طبیعت می پردازد. این مکتب فکری در دکوراسیون داخلی سبک دکوراسیون وابـی سابی را به وجود آورده است.

اصول سبک دکوراسیون وابی سابی

سبک دکوراسیون داخلی وابی سابی شباهت زیادی به سبک ژاپنی و همینطور جپندی دارد. اما در عین حال مشخصات منحصر به فردی هم دارد که آن را از بقیه متفاوت می کند. از اصول سبک دکوراسیون وابـی سابی می توانیم موارد زیر را نام ببریم :

مصالح طبیعی

گفتیم که یکی از مهم ترین اصول فلسفه وابـی سابی ارتباط با طبیعت است. پس مصالح طبیعی به خصوص به صورت پرداخت نشده از پرکاربردترین مصالح در این سبک به شمار می آیند. در فضاهای وابی سابی به وفور از مصالحی مثل چوب، سنگ، سفال، پارچه های پنبه ای و کتان، آجر و … استفاده می شود. کتان ساده و تمیز یکی از پرکاربردترین پارچه ها در سطوح نرم سبک وابـی سابی مثل مبل ها، پرده ها و … است.

مقاله پیشنهادی : دکوراسیون داخلی کانتری سبکی سنتی با زیبایی مدرنیته

سادگی و خلوتی

سبک وابی سابی برای راحتی و آرامش شما در فضای خانه ارزش زیادی قائل می شود. فضاهای وابـی سابی خلوت، تمیز و ساده هستند. سادگی و خلوتی در فضا کمک می کند که شما راحت تر از محیط استفاده کنید، وسایلتان را راحت تر پیدا کنید و جسم و ذهن شما به آرامش و استراحت بیشتری برسد. دقت کنید که وابی سابی مثل سبک مینیمال همه وسایل را حذف نمی کند. بلکه به این موضوع تاکید می کند که وسایلی که ضروری هستند و احساس خوبی به شما منتقل می کنند در معرض دید باشند و بقیه وسایل اضافی جمع آوری شوند تا آرامش بیشتری از فضا بگیرید.

دکوراسیون داخلی به سبک وابی سابیراحتی و آرامش

مبلمان و وسایل در سبک وابی سابی نرم، ساده و راحت هستند. گفتیم که آرامش و راحتی از اصول مهم این سبک هستند. پس در فضاهای وابـی سابی از مبلمان و وسایل رسمی و لوکس خبری نیست. بلکه مبل ها بزرگ و راحت هستند و اغلب خطوط و گوشه هایی نرم دارند. همینطور از طرح ها و پارچه های شلوغ خبری نیست و بافت های طبیعی و نرم و پارچه های کتان و لطیف جای آنها را پر می کنند.

اصالت

در مکتب فکری وابـی سابی اصالت حرف اول را می زند. یعنی هر چیزی بنا به اصالت و حفظ هویت خودش است که جایگاه بالاتری پیدا می کند نه بر اساس زیبایی ظاهری. پس در این سبک وسایل قدیمی، آثار هنری و دستی، مصالح طبیعی با فرم و ساختار اصلی خودشان و به طور کلی هر آنچه که اصیل است، ارزش بیشتری دارد. پس در خرید وسایل برای دکوراسیون به سبک وابی سابی نیازی نیست وسایل مدرن و لوکس بخرید.

بلکه می توانید به راحتی از وسایل قدیمی خودتان که دوستشان دارید استفاده کنید. و یا از وسایل طبیعی و روستایی یا ارگانیک در دکور فضا استفاده کنید. همینطور وسایلی که خودتان می سازید هم به واسطه زمانی که می گذارید ارزش بالایی در این فلسفه فکری پیدا می کنند. پس آثار هنری، دستساز، طبیعی و … به خصوص اگر لوکس نباشند برای فضای وابـی سابی مناسب هستند.

رنگ های خنثی

در دکوراسیون داخلی وابی سابی اغلب از رنگ های روشن و خنثی استفاده می شود. رنگ هایی مثل سفید، خاکستری، کرم، بژ، نسکافه ای، خاکی، ماسه ای و … در این سبک پرکاربرد هستند. این رنگ ها کمک می کنند که فضای شما حال و هوایی آرام و دل انگیز به خودش بگیرد و به آرامش روحی شما کمک می کند.

دکوراسیون داخلی به سبک وابی سابینور طبیعی

در دکوراسیون وابی سابی سعی می کنیم بیشترین استفاده را از نور طبیعی روز داشته باشیم. بنابراین فضاهای این سبک معمولا یا پرده ندارند و یا از پرده های ساده کتان یا تور استفاده می شود. ورود نور روز به خانه کمک می کند که فضایی تمیز و آرامش بخش داشته باشیم.

آثار دستی و هنری

همانطور که گفتیم اصالتی که در آثار هنری و دستی وجود دارد، ارزش بالایی در سبک وابی سابی دارد. در این سبک از وسایل و مبلمان دستساز، نجاری شده، سطوح پرداخت نشده و به طور کلی غیرصنعتی استفاده می شود. علاوه بر این در دکوریجات هم از وسایل سفالی، سرامیکی، سنگی، چوبی و به طور کلی آثار ساده هنری و دستی به وفور استفاده می شود. به خصوص وسایلی که از نظر طراحی و ساخت بی عیب و نقص نیستند و طراحی و اجرای طبیعی و ارگانیکی دارند.

زیبایی نواقص

در مکتب فکری وابی سابی تمام و کمال بودن ارزشمند نیست بلکه این نواقص و ایرادات هستند که زیبا و ارزشمند هستند و جزئی از هر موجودیتی هستند. پس در این سبک نیازی نیست همه چیز به روز و سالم و زیبا باشد. رنگ و رو رفتگی ها، ترک ها، لب پریدگی ها و گاها خرابی های ناشی از گذر زمان در وسایل در سبک وابـی سابی زیبایی به حساب می آیند.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با سبک دکوراسیون آمیش

پس به راحتی می توانید از وسایل قدیمی و ارگانیک که شاید لوکس یا کامل نباشند ولی احساس خوبی به شما می دهند، در این سبک استفاده کنید. البته دقت کنید که فضای شما نباید شلخته یا کثیف باشد و خلوتی و تمیزی جایگاه مهمی دارد. ولی نواقص و ناکامل بودن ها به فضاهای وابی سابی احساسی راحت و خودمانی می بخشد.

خطوط نرم

یکی از تفاوت های سبک دکوراسیون وابـی سابی با ژاپنی این است که در سبک ژاپنی خطوط صاف و مستقیم هستند ولی در وابـی سابی از گوشه های نرم و خطوط منحنی به وفور استفاده می شوند. این خطوط نرم فضایی راحت مناسب استراحت و تجدید قوا در این سبک به وجود می آورند.

دکوراسیون داخلی به سبک وابی سابیگیاهان

گفتیم که فلسفه وابـی سابی با طبیعت ارتباط خوبی دارد. در دکوراسیون داخلی وابـی سابی از گل و گیاهان طبیعی به عنوان نماینده ای از طبیعت استقبال می شود. دقت کنید که فضاهای وابی سابی خلوت و ساده هستند و نباید تمام فضا را با گل و گیاه پر کنید. ولی می توانید به اندازه مناسب از گل و گلدان های طبیعی در فضاهای پرنور وابـی سابی استفاده کنید.

عدم تقارن

تقارن یکی از اصول کمالگرایانه در سبک های دکوراسیون کلاسیک است که سعی می کند به فضا نظم و ساختار ببخشید. در سبک وابی سابی همانطور که اشاره شد کمالگرایی جایی ندارد پس عدم تقارن هم یکی از مواردی است که در این فضاها به چشم می خورد. در فضای وابی سابی محیطی نامتقارن ولی متوازن و آرام داریم. این عدم تقارن آزادی عمل بیشتری در چیدمان وسایل و مبلمان در اختیار ما می گذارد.

در این مطلب نکات و اصول سبک وابی سابی را مرور کردیم. این سبک از لحاظ ساختار و ظاهر به سبک ژاپنی، جپندی و سبک اسکاندیناوی شباهت دارد. تمرکز سبک وابی سابی بر ساختن فضایی روشن، آرام، راحت و طبیعی بدون وسواس و کمالگرایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *