آشنایی با محصولات

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانید

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانید
امتیاز شما به این مطلب

اهمیت انتخاب پرده در دکوراسیون داخلی

آگاهی از نکات مهم خرید پرده به ما کمک می‌کند تا بدون سردرگمی و بلاتکلیفی در بازارهای پارچه یا راسته‌های پرده‌فروشی در شهر، بهترین انتخاب پرده برای خانه یا مکان مورد نظر را انجام بدهیم. یکی از این نکات مهمی که گاهی در زمان انتخاب از آن غافل می‌شویم، هدفی است که برای آن قصد داریم از یک پرده کمک بگیریم. بله! شاید در نگاه اول جایِ تعجب باشد، اما مهم است که با چه هدفی، چه پرده‌ای را انتخاب می‌کنیم تا در دنیای زیبا و متنوع پرده‌ها خیلی سردرگم نشوید.

برای مثال اگر شما نمی‌خواهید نور مطلوبی را که در طول روز مهمان خانه‌تان می‌شود از دست بدهید، باید به‌سراغ پرده‌هایی بروید که نورگیری خانه شما را خدشه‌دار نمی‌کنند. از طرفی اگر نور زیاد در جایی مثل اتاق خواب می‌تواند مخل آسایش خواب صبحگاهی شما شود، لازم است در زمان انتخاب پرده اتاق خواب، سراغ پارچه‌هایی با بافت ضخیم و رنگ تیره بروید.
علاوه بر هدفی که متناسب با آن باید به‌سراغ خرید پرده برویم، موارد مهم دیگری هم هستند که اهمیت انتخاب پرده در دکوراسیون داخلی را پررنگ‌تر می‌کنند. این دلایل عبارت‌اند از:

تاثیر پرده در زیبایی دکوراسیون داخلی

خانه‌ای را تصور کنید که تمام لوازم آن با وسواس و به‌دقت انتخاب شده‌اند، اما پنجره‌های خالی خانه در اولین مواجهه، بدجور توی ذوق می‌زند! در نتیجه انتخاب پرده را باید آخرین تکه پازلی دانست که تکمیل‌کننده نهایی دکوراسیون خانه است. همچنین اگر دکوراسیون داخلی خانه یا مکان مورد نظر را بر اساس ترکیب رنگی خاص انتخاب کرده‌ایم، رنگ پرده را می‌توان مکمل نهایی پالت رنگی دکوراسیون دانست که باعث می‌شود نمره مقبولی بگیرد و بدون کم‌وکاست جلوه کند.

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانیدساخت حریم خصوصی

اگر پنجره‌های خانه مُشرف به آپارتمان‌های دیگر یا خیابانی پررفت و آمد باشد، منطقی است که ما بخواهیم با آویزان کردن پرده، از حریم خصوصی خود مراقبت کنیم. در چنین مواقعی پرده‌ها به کمک ما می‌آیند تا بتوانیم حائلی بین درونِ خانه یا مکان موردنظر و فضای بیرون ایجاد کنیم. پرده کمک می‌کند تا ما در ساعت‌های حضور در خانه یا محل کار احساس امنیت روانی داشته باشیم.

کنترل شدت نور و گرما

اگرچه نورگیری خانه همیشه یکی از ویژگی‌های مثبت در زمان خرید یا اجاره تلقی می‌شود، اما گاهی نیز شدت نوری که از پنجره، مهمان خانه یا محل کار ما می‌شود، آن‌قدر زیاد است که دیگر خوشایند و مطلوب نیست. کافی‌ست تصور کنیم که نور اواسط روز، در زمانِ کار کردن روی مانیتور ما بیفتد! طبیعی‌ست که کلافه شویم و بخواهیم میزان نور را کنترل کنیم.

گاهی نور و گرمای زیاد هم آسایش خواب صبحگاهی در یک روز تعطیل را که قصد داریم کمی بیشتر در رخت‌خواب بمانیم، از ما می‌گیرد. در چنین مواقعی است که پرده شدت نور و گرمای ورودی از پنجره‌ها را کنترل می‌کند. از نقش پرده در گرم‌شدن خانه و هدر نرفتن انرژی در فصل‌های سرد سال نیز نباید غافل شد.

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانیدمهم‌ترین اصول راهنمای انتخاب پرده

رعایت چه نکاتی باعث می‌شود ما انتخابی اصولی و مناسب در زمان انتخاب و خرید پرده داشته باشیم؟ در زیر فهرستی برای راهنمای انتخاب پرده و اصول مهم برای خرید بهترین پرده آمده است.

توجه به حال و هوا و سبک دکوراسیون

اجازه دهید خاطره خرید خودم را برایتان تعریف کنم: در زمان خرید برای پرده خانه، مدام فروشنده اصرار داشت که جدیدترین پارچه وارداتی را انتخاب کنم. من اما پارچه توری ساده‌ای می‌خواستم که زرق و برق زیادی هم نداشته باشد، چون خانه‌ام دکور ساده و البته سنتی‌ای دارد که دلم می‌خواست شبیه خانه‌های قدیمی یا بهتر بگویم شبیه خانه مادربزرگم باشد. پرده‌های مدرن با پارچه‌های شیک برای خانه من که دلم می‌خواهد حال‌‎ و هوای نوستالژیک داشته باشد، مناسب نیست. بنابراین مهم‌ترین اصلی که باید در زمان انتخاب پرده در نظر گرفت، توجه به سبک دکوراسیون خانه و حال و احوال حاکم بر آن است.

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانیدتوجه به جنس پرده

عوامل مهمی می‌توانند تعیین‌کننده جنس پرده در زمان خرید و انتخاب باشند؛ از نوع دکوراسیون گرفته تا رنگ دکوراسیون. اما اگر به‌دنبال نوآوری و دوری از ایده‌‎های تکراری در انتخاب پرده هستیم، باید خودمان را محدود در انتخاب پرده پارچه‌ای ندانیم و به‌سراغ انواع دیگر نظیر پرده شیت، پرده رولی، پرده کرکره‌ای، پرده ونیزی و… برویم.

گاهی کمی ریسک و انتخاب متفاوت باعث می‌شود معجزه‌ای در چیدمان خانه اتفاق بیفتد. قبل از این‌که تصمیمی برای انتخاب پرده بگیرید، با در نظر گرفتن نوع دکوراسیون خانه، رنگ غالب و… کافی‌ست در سایت‌های دکوراسیون داخلی، مطالبی با عنوان انواع پرده را بخوانید تا با دیدی متفاوت برای انتخاب پرده پذیرایی، اتاق خواب و… قدمی بردارید.

مقاله پیشنهادی : راهنمای انتخاب پارچه مبلی برای انواع مبلمان

شاید یادآوری این نکته هم بد نباشد که اگر دوستدار پرده‌هایی هستید که نصب راحت و توانایی کنترل نور ورودی را داشته باشد، می‌توانید به سراغ پرده شیب بروید. پرده مینی کرکره نیز می‌تواند جزو انتخاب‌های شما باشد.

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانیدتوجه به رنگ و طرح پرده

اگر شما به دکوراسیون و چیدمان مینیمال علاقه‌مند هستید، به احتمال زیاد در زمان انتخاب طرح پرده به‌سراغ رنگ‌های خنثی با طراحی ساده می‌روید ولی برای خانه به سبک کلاسیک پرده در رنگ‌هایی مانند قرمز و سبز با تجملات بسیار در اولویت است. طرح‌های کودکانه و رنگ‌های ملیح نیز می‌تواند انتخاب بسیاری از ما در زمان انتخاب طرح پرده اتاق کودک یا حتی نوزاد باشد.

خلاصه در ذهن همگی ما چهارچوب‌هایی وجود دارد که در زمان خرید پارچه یا انتخاب پرده غیرپارچه‌ای به سراغ‌مان می‌آید. مثلا همگی ما می‌دانیم که برای خانه‌ها و مکان‌های کوچک و کم‌مساحت باید به‌سراغ پرده‌هایی با طراحی ساده و رنگ‌های روشن برویم ولی دست‌مان در انتخاب پـرده در دکوراسیون خانه‌های بزرگ باز است. اما باید این نکته را هم در نظر داشت که گاهی می‌توان دست به ریسک زد. یعنی از انتخاب پـرده رنگی با طرح‌های درشت برای اتاق خواب یا پذیرایی نترسید و به تاثیر رنگ‌های مکمل فکر کرد. در چنین مواقعی باید به سایر اجزای دکوراسیون نیز توجه داشت.

برای مثال اگر شما قصد دارید تا پنجره‌های خانه کانون توجه باشند، می‌توانید از پرده‌های با نقوش متفاوت و مدرن استفاده کنید، اما اگر مبلمان یا سایر لوازم شما طرح‌دار است، پیشنهاد می‌شود از پرده‌های ساده‌تری استفاده کنید که زیبایی بقیه قسمت‌ها را تحت شعاع قرار ندهد تا آن‌ها در مرکز توجه باشند. در زمان انتخاب پرده، شاید کسب اطلاعاتی درباره روان‌شناسی رنگ‌ها نیز به کمک شما بیاید تا بتوانید دست به انتخاب و خریدی استاندارد و مطابق با ویژگی‌های روحی و ذهنی بزنید.

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانیدتوجه به نوع نصب

شاید یکی از موارد مهمی که در زمان انتخاب پرده مورد غفلت قرار می‌گیرد، همین توجه به نوع نصب، مدل پنجره‌ها و سبک آویزان کردن پرده باشد. بنابراین اگر به‌تازگی خانه‌ای اجاره کرده‌اید یا حالا خانه‌ای از آنِ خود دارید، لازم است قبل از انتخاب پرده پذیرایی یا هر مکانِ دیگر به مدل پنجره، ریلی که از قبل نصب شده، ارتفاع و عرض پنجره، فاصله از زمین، ارتفاع پنجره از سقف و… توجه کنید.

بی‌توجهی به این موارد و اندازه‌گیری دقیق باعث می‌شود که گاهی در زمان نصب پرده متوجه شوید، چیزی که انتظار دارید از آب درنمی‌آید. برای مثال ممکن است ببینید بعد از نصب، چین‌های پرده شکل ناخوشایندی پیدا کرده‌اند یا هم‌اندازه نیستند. گاهی نیز ممکن است نوع پنجره و معماری خانه طوری باشد که شما به سراغ انتخاب پرده حلقه‌ای بروید که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد است.

اندازه یا همان طول و عرض پرده

بعد از اینکه طرح و رنگ پرده را مشخص کردید تازه به سوال مهم چند متر پرده می‌خواهی؟ می‌رسید. عرض پارچه‌های پرده‌ای ثابت است و ارتفاع پرده چقدر باشد به پنجره خانه و تصمیم شما بستگی دارد که باید هنگام دوخت پرده این اندازه مهم را مشخص کنید. مثلا ممکن است تصمیم بگیرید پرده فقط پنجره را پوشش بدهد و تا روی زمین ادامه نداشته باشد؛ در این‌صورت ارتفاع پرده کوتاه از سقف تا پایین پنجره است که بیشتر برای اتاق‌خواب، پرده کوتاه انتخاب می‌شود. برای پرده‌های بلند هم باید تصمیم بگیرید که پرده روی زمین قرار بگیرد یا لب‌به لب زمین باشد یا حتی چند سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد.

ولی چین پرده را باید هنگام برش مشخص کنید. معمولا پرده‌فروش‌های چین‌های دو یا سه برابری را پیشنهاد می‌کنند که بسته به مدل پرده و سلیقه شما می‌تواند این مقدار تغییر کند. اگر پرده ساده‌ای انتخاب کرده‌اید با چین بیشتر می‌توانید زیبایی آن را دوچندان کنید. برای تعیین چین پرده باید عرض پنجره را بگیرید و پارچه را دو تا سه برابر عرض آن بخرید. البته بعضی پارچه‌های پرده‌ای هم هستند که برای نمایش گل برجسته روی آن‌ها باید همان اندازه عرض پنجره بخرید و چین را با پرده دیگری که زیر آن قرار می‌گیرد ایجاد کنید.

نکات مهم انتخاب پرده آشپزخانه

آشپزخانه را باید قلب تپنده خانه دانست. برای همین لازم است قلبِ خانه، در بهترین شکل ممکن باشد تا با هر بار دیدنش، قلبِ اهل خانه گرم و پرامید شود. روشن بودن اجاق، پویایی و تحرک آشپزخانه می‌تواند خود به‌تنهایی نمادی از امید و زیستن باشد. اگر ما در انتخاب پرده برای آشپزخانه و سایر ملزومات آن وسواس به خرج بدهیم، راهِ دوری نمی‌رود.

اما در راهنمای انتخاب پرده آشپزخانه عموما به چه مواردی اشاره می‌شود؟ توجه به جنس، رنگ و طرح پارچه آشپزخانه از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان انتخاب و خرید به آن توجه کنید. از آنجا که آشپزخانه محل پخت‌وپز و رفت‌وآمد بسیار است، جنس و رنگِ پارچه باید طوری باشد که خیلی زود چرک‌مُرد به‌نظر نرسد و شست‌وشوی آن ساده باشد.

در انتخاب نوع طرح پرده آشپزخانه هم باید به دو نکته مهم توجه داشت: چیدمان کلی خانه و رنگی که برای لوازم آشپزخانه انتخاب کرده‌ایم.

نکات مهم در زمان انتخاب پرده پذیرایی

درست است که پرده به‌میزان زیادی جنبه تزیینی و تکمیل‌کننده دکوراسیون داخلی منزل را دارد. اما در کنار رنگ و طرح زیبا و هماهنگی با سبک دکوراسیون و وسایل خانه باید به نکات مهم نحوه انتخاب پرده پذیرایی از جمله کاربردی بودن آن هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. یعنی حریم خصوصی شما را حفظ کند، پارچه‌ی مقاومی داشته باشد و بر اساس قرارگیری و معماری خانه (شمالی یا جنوبی بودن) شدت نور، گرما و سرما را هم کنترل کند.

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانیداگر قرار است برای خانه‌ای کلاسیک و مجلل دست به انتخاب پـرده بزنید، پیشنهاد ما انتخاب پارچه مخمل با رنگ‌های گرم است. برای خانه مینیمال هم هیچ‌چیز بهتر از پرده شیت یا پرده‌های توری نیست که تنوع رنگ بسیار دارند. اگر هم عاشقِ نور هستید و از روشنایی خانه استقبال می‌کنید، باید به سراغ پرده‌های حریر یا لنین بروید که دوستدار نور هستند. طرفدارن سبک مدرن نیز با خیال راحت می‌توانند یکی از انواع طرح‌های پرده زبرا را انتخاب کنند.

مقاله پیشنهادی : راهنمای انتخاب فرش مناسب استفاده روی پارکت

ناگفته نماند که این فهرستِ پیشنهادی می‌تواند مفصل‌تر باشد، اما شما می‌توانید متناسب با سلیقه خود یا مشورت گرفتن از یک طراح دکوراسیون داخلی، دست به انتخاب‌های متفاوتی بزنید که اتفاقا در خانه‌ شما، چشم‌نواز و متفاوت می‌شود. گاهی در انتخاب پرده پذیرایی باید دست به ریسک زد؛ البته ریسکی که متناسب با بودجه و سلیقه ما باشد.

نکات مهم در زمان انتخاب پرده اتاق خواب

اتاق‌خواب با اتاق‌خواب فرق دارد. طبیعی‌ است که چیدمان اتاق‌خواب یک نوجوان پسر با یک نوجوان دختر فرق دارد. همچنین اتاق‌خواب زوجی جوان، حال‌‌وهوای خاص خودش را خواهد داشت. همه مواردی که در بخش‌های بالا به آن اشاره شد، در زمان انتخاب پرده اتاق خواب نیز اهمیت می‌یابد: رنگ، جنس و طرح!

در زمان انتخاب پـرده برای اتاق خواب باید به ارتفاع پنجره نیز دقت کرد. همچنین به این نکته توجه کنید که دوست دارید پرده شما تمام‌قد باشد که تا روی زمین آویزان شود یا پرده‌ای با ارتفاعی به‌اندازه خود پنجره را می‌پسندید.

از بین پارچه‌های پیشنهادی برای انتخاب پرده اتاق خواب هم می‌توان به پارچه ابریشمی، پارچه توری، پارچه پلی‌استر و… اشاره کرد.

راهنمای انتخاب پرده؛ نکات مهمی که باید بدانیدنکات مهم در زمان انتخاب پرده محل کار

این روزها انتخاب پرده اداری هم یکی از دغدغه‌های افراد شده است. از آنجا که محیط کار تاثیر زیادی در خلق‌وخو و میزان بهره‌وری کارمندان دارد، بنابراین ضرورت انتخاب پرده محل کار که متناسب با حال و هوای محیط و بقیه دکوراسیون باشد، اهمیت پیدا می‌کند.

از نکات مهم در زمان انتخاب پرده محل کار باید به این موارد اشاره کرد:

  • پرده‌های اداری باید طرح و رنگی داشته باشند که نیازی به شست‌وشوی مداوم آن‌ها نباشد.
  • پرده‌های اداری باید قابلیت تنظیم میزان نور ورودی را داشته باشند.
  • پرده‌های مینیمال و ساده بهترین انتخاب برای محیط کار هستند.
  • طرح پرده‌های اداری باید طوری باشد که رسمیت محیط را حفظ کند.
نکته پایانی:

این روزها دانش‌های مختلفی همچون معماری، روان‌شناسی، طراحی داخلی و… به کمک ما آمده‌اند تا بتوانیم محیط خودمان را به بهترین مکان برای زیستن تبدیل کنیم. فرقی ندارد که چقدر بودجه داریم یا مساحت خانه ما چقدر است، با انتخابی درست و بهره‌مندی از راهنماهایی مختلف می‌توانیم دست به انتخابی درست بزنیم. محیط تاثیر مستقیمی بر حال درونی ما دارد. بنابراین هر انتخاب درستی مثل انتخاب پرده می‌تواند در آرامش ذهنی ما نقش مهمی داشته باشد. امید است این راهنمای انتخاب پرده به شما کمک کند. هرچند در نهایت این سلیقه شماست که حرف اول و آخر را می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *