بازسازی ساختمان

فرایند نوسازی خانه و آنچه باید بدانید!

فرایند نوسازی خانه و آنچه باید بدانید!
امتیاز شما به این مطلب

منظور از نوسازی خانه چیست؟ نوسـازی خانه را باید از کجا شروع کنیم؟ اگر شما هم قصد نوسازی خانه را داشته باشید، حتما به این سوالات فکر کرده‌اید. قبل از شروع پروسه نوسازی ساختمان بهتر است به صورت دقیق با این فرآیند آشنا شویم.

به طور کلی اصطلاح Renovation یا نوسازی خانه به طیف گسترده‌ای از خدمات و فعالیت ها تلقی می‌شود که در قسمت های مختلف داخلی و خارجی ساختمان انجام می شود. هر ساختمانی ممکن است به نوسازی و بازسازی نیاز پیدا کند. نوسـازی خانه به شما کمک می‌کند تا فضایی بهتر و زیباتر برای زندگی ایجاد کنید. آنچه مسلم است نوسازی یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود فضای خانه و ایجاد ارزش افزوده برای ساختمان است. از طرفی اگر نوسازی به صورت اصولی و مهندسی شده انجام شود، موجب ایجاد شادی و رضایت در ساکنین خانه خواهد شد. اگر تا به حال به خاطر ماهیت بازسازی و نوسازی خانه، با این اصطلاحات گیج شده اید، در این مقاله همچنین به شما وجوه تمایز این دو مفهوم مستقل را ارائه خواهیم کرد.

فرایند نوسازی خانه و آنچه باید بدانید!فرایند نوسازی خانه و آنچه باید بدانید!

اصطلاح “نوسازی” به فرآیند بازگرداندن چیزی به وضعیت خوب پیش از آسیب اشاره دارد. در صنعت ساختمان، مفهوم نوسازی به فرایند بهسازی یا تعمیر یک ساختمان قدیمی، آسیب دیده یا معیوب اطلاق می‌شود. برخلاف تجهیز مجدد یا retrofitting که مختص اضافه کردن تجهیزات جدید به یک جز ساختمان است یا اصطلاحاتی نظیر « refurbishment » و « RESTORATION»، «Renovation» فرایندی است که برای بهبود ساختمان با مواردی نظیر تمیز کردن، تزئیین یا تجهیز مجدد، انجام می‌شود.

به نوعی نوسازی ساختمان به معنای نوسازی ساختمانی است که بیش از 25 درصد از آن تغییر می‌کند. این موضوع اغلب به عنوان سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان شناخته می‌شود. به این صورت که سرمایه‌گذاران با خرید خانه فرسوده، بازسازی و نوسازی آن و ایجاد ارزش افزوده، آن را فروخته و کسب درآمد می‌کنند. نوسازی اغلب به صورت ساختاری یا زیباسازی فضای خانه انجام می‌شود.

مقاله پیشنهادی : بازسازی ساختمان ؛ قوانین، مراحل اجرا و هزینه

به طور کلی نوسازی خانه شامل موارد زیر است:

  • افزودن یا تعویض ظاهر بخشی از ساختمان مانند نوسازی کف پوش و پوشش دیوار
  • نوسـازی و تعویض اتصالات و انشعابات آب، برق و گاز
  • نقاشی ساختمان و ایجاد یا تغییر سایر اشکال دکوراسیون
  • تعمیرات جزئی
  • محوطه سازی در سطح پایین

نوسازی خانه با بازسازی آن فرق دارد!

پیش از بررسی انواع روش‌های نوسازی خانه بهتر است با تفاوت‌های نوسازی و بازسازی خانه بیشتر آشنا شوید. اغلب اوقات به این نکته کمتر توجه می‌شود که از چه اصطلاحی برای نوسازی استفاده می‌شود. این موضوع ممکن است برای شما یا تیم پیاده‌سازی روشن باشد که منظور از نوسازی و بازسازی خانه دقیقا چیست. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای توصیف عملیات خود از کلمه درستی استفاده می‌کنید یا خیر؟

اصلاً آیا بین بازسازی و نوسازی تفاوتی وجود دارد؟ مسلما بله! از نظر تئوری و عملیاتی، بازسازی و نوسازی به طور متفاوتی تعریف و اجرا می‌شوند. به طور کلی در فرایند بازسازی شکل، پلان یا دکوراسیون کل یا بخشی از خانه تغییر می‌کند و به اصطلاح دوباره ساخته می‌شود.

مقاله پیشنهادی : انواع سبک ها و روش های بازسازی ساختمان

این در حالی است که در فرآیند نوسازی تمرکز بیشتر بر بازگرداندن و نوسازی طرح، سبک و مدل قدیمی و تخریب شده موجود است. به عنوان مثال اُپن کردن آشپزخانه نمونه ای از بازسازی است. تعمیر و تعویض کفپوش آشپزخانه مثالی از نوسازی آشپزخانه است.

فرایند نوسازی خانه و آنچه باید بدانید!انواع روش‌های نوسازی خانه

به طور کلی انواع مختلفی از نوسازی برای بهبود خانه شما وجود دارد. مواردی که در مقیاس متفاوت دسته‌بندی می‌شوند. از بازسازی کفپوش و پوشش دیوار اتاق خواب یا پذیرایی تا نوسازی عایق زیر شیروانی، حمام و سرویس بهداشتی.

انواع روش‌های نوسـازی خانه به صورت زیر قابل بررسی است:

  • تغییر مصالح ساختمانی بکاررفته
  • ترمیم مصالح ساختمانی موجود
  • تغییر یا ترمیم انشعابات و اتصالات آب، برق و گاز
  • ترمیم مواردی نظیر نشست، رطوبت و مشکلات زهکشی
  • ترمیم یا نوسـازی دیوارهای خانه
  • اضافه کردن ایوان، محوطه سازی، از جمله دروازه‌ها، نرده‌ها
  • کارهای تزئینی نظیر رنگ آمیزی

لازم به توجه است که نوسازی تنها محدود به فضای داخلی خانه نیست و نمای خارجی و محیط بیرونی ساختمان نیز قابل نوسازی است.

در نوسازی ساختمان دقیقا چه کار می‌کنیم؟

نوسازی به شما این امکان را می‌دهد که پس از تعیین فرایندها و خدمات مورد نیاز بدون یک متر جا به جایی در فضایی متفاوت زندگی کنید. برخلاف بازسازی که تقریبا به تمام فعالیت‌ها و زیر ساخت‌های مورد استفاده در ساخت یک خانه از پایه نیاز دارد، نوسازی خانه پیدا کردن راه‌ حلی ساده و کاربردی برای مشکلات موجود ساختمان و بهبود ظاهر آن است. به همین دلیل در اغلب پروژه‌های نوسازی نه تنها به تغییر جزئی بلکه به بهبود طراحی نیاز خواهید داشت.

فرایند نوسازی خانه و آنچه باید بدانید!به حمام و سرویس بهداشتی فکر کنید؛ با نوسازی ساختمان شما می‌توانید سقف جدیدی برای آن بزنید یا شیرهای جدید نصب کنید و یا حتی یک وان به حمام خود اضافه کنید. یا به عنوان مثالی دیگر اتاق خواب خود را در نظر بگیرید با نوسازی شما می‌توانید برای کفپوش اتاق از ترموود استفاده نمایید، لامپ‌های تزئینی استفاده کنید یا پنجره اتاق را دوجداره کنید. همان‌طور که از مثال‌ها روشن است در نوسازی، اسکلت اصلی و قالب کلی ساختمان تغییر نمی‌کند. برخی از رایج‌ترین اقداماتی که در نوسازی ساختمان اتفاق می‌افتد عبارتند از:

  • تغییر طراحی داخلی ساختمان
  • ایجاد کارایی برای فضاهای پرت و بلااستفاده ساختمان
  • تغییر پوشش دیوارهای ساختمان، مانند نصب کاغذ دیواری جدید
  • تغییر پوشش کف ساختمان
  • تغییر دکوراسیون آشپزخانه
  • تعویض کانتر و کابینت آشپزخانه
  • نصب سقف کاذب
  • تغییر سرویس بهداشتی
  • تعویض یا نصب وان یا شیر آلات جدید
  • تعویض دستگیره درها

هزینه نوسازی خانه چقدر است؟

نوسازی نسبت به فرایندهایی نظیر بازسازی و ساخت خانه نیاز به بودجه کمتری داشته و در واقع ارزان‌تر است. در نوسازی منزل با توجه به سال ساخت بنا، مساحت کل، هدف و بازه نوسازی، قیمت متفاوت است. به همین دلیل نوسازی هم به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری و هم به عنوان یک انتخاب برای تغییر فضای زندگی، یک انتخاب پرطرفدار است.

قوانین نوسازی خانه که باید به آن توجه کنید

همانطور که گفته شد بازسازی و نوسازی دو مفهوم کاملا مجزا هستند که به دلیل نزدیکی حوزه مورد بحث گاهی به اشتباه یکسان در نظر گرفته می‌شوند. از نظر قوانین حاکم بر نوسازی و بازسازی خانه موارد تقریبا مشابه است. بنا بر قوانین حوزه صنعت ساختمان، تمام عملیات موردنظر برای بازسازی یا نوسازی ساختمان به مجوز نیاز ندارد بلکه تنها برخی از موارد حوزه اصلاحات و تعمیرات باید با تأیید شهرداری و اخذ مجوز صورت گیرد از جمله:

  • تخریب دیوارها و تیغه‌های باربر داخلی
  • جابه‌جایی و تغییر راه‌پله‌ها
  • جابه‌جایی دیوارهای پارکینگ
  • جابه‌جا کردن بخش‌هایی از ساختمان که بر طبق ضوابط شهرسازی ممنوع است

فارغ از نوع عملیات ساختمانی ضرورت وجود یک برنامه مدون و استفاده از مصالح با کیفیت و نیروی انسانی متخصص کاملا واضح است. در واقع چه به سراغ بازسازی بروید و چه نوسازی خانه را انتخاب کنید، توجه به موارد بالا یک نیاز مسلم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *