دکوراسیون داخلی

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری
5/5 - (1 امتیاز)

اصول طراحی دکوراسیون اداری

محل کار در واقع ابزاری برای تجارت است. اگر در یک محیط اداری تمام اجزاء و بخش‌های مختلف در جای صحیح خود قرار گیرند می‌توان به درستی ارزش و فرهنگ‌ها را به مخاطبان القاء کرده و نظر آن‌ها را به خود جلب کرد. در این مقاله به بررسی اصول دکوراسیون اداری خواهیم پرداخت. مهم‌ترین اصل در طراحی دکوراسیون داخلی اداری آن است که شما بتوانید اجزای مختلف محیط را در عین حالی که وابستگی به یکدیگر دارند، در بخش‌های مختلف شرکت جای دهید. رعایت کردن ساختار کلی طراحی داخلی باعث می‌شود تا محیط شما دارای یکپارچگی باشد، تجهیزاتی که خریداری می‌‎کنید، اجزا و موارد دیگر همه و همه باید از یک ساختار مناسب برخوردار باشند. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری چیست

مدیران برای طراحی دفتر اداری و محیط شرکت خود باید نکات و اصول زیادی را مد نظر داشته باشند تا بتوانند به خوبی تعادل را در محیط ایجاد کرده و بهترین نتیجه را دریافت کنند. برخی از مهم‌ترین اصولی که باید در طراحی دکوراسیون اداری به آن توجه داشت عبارت است از:

جریان داشتن کار در محیط

یکی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری جریان داشتن کار در محیط است. در طراحی دفاتر کاری مدیران باید سعی داشته باشند که تا جای ممکن جریان کاری منظم، به شکل مستقیم، چرخشی و یا برگشت‌پذیر ایجاد کنند. توجه به این نکته و طراحی محیطی با جریان کار منظم می‌تواند نقاط ضعف را به حداقل رسانده و عملکرد را تا میزان زیادی بهبود دهد.

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

توجه به رابطه درون‌ بخشی

از دیگر نکات طراحی دکوراسیون محیط اداری توجه به رابطه درون‌ بخشی میان اجزای مختلف در محیط است. با وجود اینکه به بخش‌های مختلف فضایی مجزا اختصاص می‌دهید، باید وابستگی این بخش‌ها به یکدیگر را نیز از نظر اصول طراحی و چیدمان در نظر داشته باشید.

به طور مثال بخش تولید با بخش هماهنگی و تدارکات رابطه تنگاتنگی دارد؛ به همین دلیل فضای بخش تولید باید به بخش هماهنگی و تدارکات نزدیک بوده و با آن هماهنگی داشته باشد. دفتر کار باید به تمام این بخش‌ها خدماتی ارائه دهد. بخش‌های مرتبط با مشتریان و پاسخگویی به آن‌ها باید نزدیک درب ورودی قرار گیرند. ترجیحاً بهتر است برای اتاق‌های کپی‌برداری و بایگانی و اتاق رایانه از دیوار یا پارتیشن‌بندی‌های آکوستیک استفاده شود.

مقاله پیشنهادی : اصول و مراحل بازسازی ساختمان تجاری

در نظر گرفتن فضای مورد نیاز برای کارکنان و تجهیزات

کوچک بودن فضا و کمبود هوا می‌تواند کارکنان را سریعاً خسته کرده و کارایی و عملکرد آن‌ها را کاهش دهد. با در نظر گرفتن اصول دکوراسیون اداری، بهتر است میان میزها فضای کافی برای رفت‌وآمد کارکنان در نظر گرفته شود.

نکته دیگر در نظر گرفتن تعداد پنجره‌ها و اندازه آن‌ها است. علاوه بر این پرونده‌ها و لوازم‌التحریر مورد نیاز نیز باید در مکان درست و به صورت صحیح ذخیره شوند تا در صورت نیاز بتوان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشت. بهتر است به نظافت و تمیزی تجهیزات و مبلمان نیز توجه کافی نشان دهید.

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

بهره‌برداری حداکثر از فضای موجود

نکته دیگری که باید در طراحی دکوراسیون محیط اداری به آن توجه داشته باشید بهره‌برداری حداکثر از محیطی است که در اختیار دارید. یکی از دلایل اهمیت این نکته پرهزینه بودن تهیه فضاهای بزرگ‌تر در کلان‌شهرها است. بهتر است از دکوراسیونی استفاده کنید که در عین کارایی فضای بیش‌تری برای شما فراهم آورد. اختصاص فضای کافی به تجهیزات و هر یک از کارکنان را نیز فراموش نکنید.

ایجاد امکان نظارت بر کار کارکنان

سعی کنید از دکوراسیونی استفاده کنید که در آن کارکنان در معرض دید سرپرست خود باشند. بدین وسیله سرپرست می‌تواند با راحتی بیش‌تری بر روی کار افراد نظارت داشته و به آن‌ها کمک کند.

هماهنگی تجهیزات

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید هماهنگ بودن تجهیزات و وسایل استفاده شده در محیط است. سعی کنید از مبلمان و وسایلی استفاده کنید که با محیط کار اداری و رسمی ‌همخوانی داشته و با یکدیگر نیز هماهنگ باشند.

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

توجه به سیستم و روش اجرایی در دفتر کار

یکی از عواملی که می‌تواند بر عملکرد کارکنان و کارایی آن‌ها تاثیرگذار باشد، سیستم‌ها و روش‌های اجرایی در محل کار هستند. بر اساس اصول دکوراسیون اداری، بهتر است کارمندان و تجهیزات در دفتر کار به گونه‌ای قرار گیرند که با سیستم و روش اجرایی در دفتر نیز متناسب باشند.

توجه به نورپردازی

بر اساس اصول دکوراسیون اداری منبع نور باید در سمت چپ کارکنان قرار گیرد. علاوه بر این بهتر است دکوراسیون دفتر را به گونه‌ای تنظیم کنید که به هیچ یک از کارمندان نور مستقیم تابیده نشود.

مقاله پیشنهادی : تاثیر معیار های روانشناسی دکوراسیون داخلی بر روحیه ما

توجه به روحیه کارکنان

سطح بالای روحیه و انرژی کارکنان می‌تواند به صورت مستقیم بر عملکرد و کارایی آنان تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بهتر است دکوراسیون محیط اداری به گونه‌ای طراحی شود که موجب رضایت شغلی بیش‌تر و افزایش روحیه کارمندان شود. همه کارمندان باید از پارتیشن و سرویس بهداشتی مناسبی برخوردار باشند. علاوه بر این توجه داشته باشید که دفاتر کار خصوصی به نوری 5 برابر بیش‌تر نسبت به دفاتر کار عمومی ‌نیاز دارند.

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

وجود تهویه مطبوع

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید وجود هوای تازه در محیط کار است. زمانی که در محیطی اداری کارمندان در کنار یکدیگر کار می‌کنند و دفتر فاقد تهویه مطبوع است، به هیچ وجه نمی‌توان انتظار نتایج مناسب از کارمندان را داشت.

تسهیلات بهداشتی خدماتی

بر اساس اصول طراحی دکوراسیون اداری، دفاتر کاری باید شامل تسهیلات بهداشتی و خدماتی مناسب نظیر سالن غذاخوری، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی مناسب، آسانسور، تلفن، رایانه، فکس، اینترنت و اتاق استراحت باشند. بهتر است در چیدمان و طراحی دکوراسیون دفتر اداری خود به در دسترس بودن این تسهیلات توجه کافی نشان دهید.

رعایت توازن در دفتر کار

وجود توازن در دفتر کار می‌تواند احساس مسئولیت را به دنبال داشته باشد. داشتن ظاهری متوازن و مطبوع می‌تواند دفتر کار را در نظر مشتریان ارتقاء دهد.

مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

در نظر گرفتن توسعه بخش

نکته دیگر در طراحی دکوراسیون اداری توجه به آینده و تمهیدات لازم برای توسعه بخشی آن است. بهتر است به هنگام طراحی آینده‌نگری داشته و به افزایش تعداد کارمندان نیز فکر شود.

رعایت ایمنی

آخرین اصل از اصول دکوراسیون اداری رعایت ایمنی در محیط کار است. دفتر کار باید از حداقل تعداد خروجی‌ها برای تضمین ایمنی کارمندان برخوردار باشد. بهتر است فضایی جدا را برای نگهداری فایل‌ها و اسناد قدیمی‌ در نظر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *