دکوراسیون داخلی

چگونه یک نقطه کانونی در طراحی داخلی ایجاد کنیم؟

چگونه یک نقطه کانونی در طراحی داخلی ایجاد کنیم؟
امتیاز شما به این مطلب

انتخاب نقطه کانونی در خانه به اندازه دکوراسیون آن خانه دارای اهمیت است. نقاط کانونی نشان دهنده شخصیت شما هستند و سلیقه شما را در طراحی دکوراسیون داخلی نشان می دهند. در این مقاله، در مورد اینکه یک نقطه کانونی در طراحی داخلی چیست، چگونه یک نقطه کانونی در خانه خود انتخاب کنید، اگر نتوانستید یک نقطه کانونی پیدا کنید چه کاری باید انجام دهید و همچنین برخی از اشتباهات رایج که باید از آنها اجتناب کنید، صحبت شده است.

نقطه کانونی چیست؟

نقطه کانونی در طراحی داخلی توجه را به سمت یک ویژگی چشمگیر در دکوراسیون یک اتاق جلب می کند. این ویژگی می تواند یک اثر هنری چشم گیر یا گروهی از آیتم ها، مانند نقاشی های بالای شومینه باشد. حتی می تواند یک رنگ یا الگوی خاص باشد که در یک اتاق خودنمایی می کند. هدف از ایجاد یک نقطه کانونی جلب چشم یا بردن تمرکز به آن منطقه خاص از اتاق است.

چگونه یک نقطه کانونی در طراحی داخلی ایجاد کنیم؟به خاطر داشته باشید که لزوما نباید نقطه کانونی روی دیوار های یک اتاق باشد. می تواند به شکل کفپوش، نورپردازی یا حتی مبلمان به عنوان ویژگی های بصری قوی باشد که توجه را به خود جلب می کند. به عنوان مثال، می توانید با یک میز قهوه خوری تیره به همراه یک فرش طرح دار به رنگ خنثی، یک نقطه کانونی در مرکز اتاق نشیمن خود ایجاد کنید.

مقاله پیشنهادی : نکات مهم و اصول طراحی پلان مسکونی

نحوه انتخاب یک نقطه کانونی

در اتاق نشیمن، اکثر مردم شومینه یا مبلمانی را که در اطراف دیوار تلویزیون چیده شده اند، به عنوان معمولی ترین نقطه کانونی انتخاب می کنند. یک پنجره دراماتیک و بزرگ با منظره ای پانوراما از دریا یا طبیعت نیز می تواند یکی دیگر از نقاط کانونی عالی باشد.

اگر اتاق نشیمن شما دارای ویژگی های معماری متمایز است، انتخاب یک نقطه کانونی بسیار آسان خواهد بود. به دنبال نقاط برجسته اتاق باشید. آیا شومینه ای وجود دارد که بتواند نمای کلی خانه شما را بهبود بخشد؟ این ویژگی حالتی خوشایند ایجاد می کند و به عنوان طبیعی ترین و زیباترین نقطه کانونی در یک اتاق نشیمن عمل می کند. برای اینکه ظاهر شومینه خود را زیباتر کنید، طاقچه آن را با ریزه کاری های کوچک تزئین کنید و یک تابلوی نقاشی یا آینه قاب دار بالای آن آویزان کنید. همچنین می توانید از رنگ های مختلفی که مکمل محیط اطراف این نقطه کانونی هست استفاده کنید.

نحوه شناسایی نقاط کانونی غالب

نقطه کانونی در راهرو

نقطه کانونی غالب در راهرو معمولاً درب ورودی است. درب ورودی باید جذابیت اصلی برای چشم داشته باشد که حس خوشامدگویی به مهمان بدهد. انفجار رنگ بر روی دیوار مجاور یا کاغذ دیواری طرح دار باعث برجسته شدن در می شود. به عنوان مثال، اگر درب ورودی شما به رنگ مشکی است، کاغذ دیواری یا نقاشی دیواری در راهرو باید در رنگ‌های روشن‌تر برای هماهنگی کامل باشد.

پنجره ها

در حالی که پنجره‌ها معمولی‌ترین نقاط کانونی هستند، نباید تنها ویژگی برای جلب توجه باشند. آیا ترجیح نمی‌دهید که تمام روز به جای خیره شدن به بیرون از پنجره ، تلویزیون تماشا کنید؟ درست است که پنجره ها در طول روز ظاهر زیبایی دارند، اما اغلب در هنگام عصر جذابیت کمتری دارند، به خصوص اگر منظره ای وجود نداشته باشد.

یک پنجره بدون ویوی جذاب با تمام مبلمانی که به سمت آن است، شما را برای مدت زمان زیادی مجذوب خود نخواهد کرد، بنابراین فقط در صورتی این ویژگی را در نظر بگیرید که مناظر قابل توجهی وجود داشته باشد.پنجره ها در حالی که پنجره‌ها معمولی‌ترین نقاط کانونی هستند، نباید تنها ویژگی برای جلب توجه باشند.

چگونه یک نقطه کانونی در طراحی داخلی ایجاد کنیم؟آیا ترجیح نمی‌دهید که تمام روز به جای خیره شدن به بیرون از پنجره ، تلویزیون تماشا کنید؟ درست است که پنجره ها در طول روز ظاهر زیبایی دارند، اما اغلب در هنگام عصر جذابیت کمتری دارند، به خصوص اگر منظره ای وجود نداشته باشد.

یک پنجره بدون ویوی جذاب با تمام مبلمانی که به سمت آن است، شما را برای مدت زمان زیادی مجذوب خود نخواهد کرد، بنابراین فقط در صورتی این ویژگی را در نظر بگیرید که مناظر قابل توجهی وجود داشته باشد.

اتاق با چندین نقطه کانونی

اگر اتاق شما چندین نقطه کانونی دارد، می توانید آنها را با بزرگترین ویژگی هماهنگ کنید تا حس نظم قوی تری ایجاد کنید. تصور کنید مبل ، رو به یک قسمت مرکزی در اتاق باشد، با لوستر و شومینه هر دو در یک اتاق. می توانید مبل را به سمت شومینه تراز کنید در جایی که لوستر دقیقا بالای آن قرار دارد. تراز نگه داشتن این عناصر با هم حس هماهنگی ایجاد می کند و باعث می شود آنها احساس ارتباط کنند.

اتاق های نشیمن

اتاق‌های نشیمن معمولاً تعداد زیادی صندلی دارند، بنابراین می‌توانید به راحتی از راهنمایی قبلی من در مورد چیدمان مبلمان به سمت شومینه استفاده کنید. در اینجا نیز، نقطه کانونی اصلی شومینه است که آینه تزئینی بالای آن آویزان است. شومینه با مبل ها، میزها و فرش های طرح دار بُلد می شود. همچنین می توانید با آویزان کردن یک اثر هنری بزرگ، نقطه کانونی غالب دیگری را روی دیوار ایجاد کنید. گزینه دیگر استفاده از چیدمان های کاربردی مبلمان قبل از تصمیم گیری در مورد غالب ترین نقطه کانونی است. این کار را می توان با چیدمان صندلی در اطراف میز قهوه خوری انجام داد.

نحوه ایجاد یک نقطه کانونی

همه اتاق ها دارای نقاط کانونی نیستند. اگر اتاق نشیمن شما شومینه، لوستر، پنجره بزرگ، تیرهای چوبی یا هر ویژگی دیگری که بتواند برجسته باشد ندارد، نگران نباشید!
فقط به عملکرد اصلی اتاق فکر کنید. هنگامی که هدف اصلی آن را مشخص کردید، می توانید یک نقطه کانونی ایجاد کنید. این کار نباید آنقدر که به نظر می رسد پیچیده باشد.

به عنوان مثال، شما یک اتاق نشیمن دارید که دارای پنجره های کوچک با دیوارهای ساده است. این فرصت عالی برای ارتقای یکی از دیوارها به عنوان یک ویژگی است. یک آینه با قاب طلایی روی یکی از دیوارهای اتاق نشیمن، اتاق را بزرگتر نشان می دهد. از طرف دیگر، یک نقشه با اندازه بزرگ از جهان بسیار شیک به نظر می رسد.

اشتباهات رایجی که باید از آنها اجتناب کنید

تقابل نقاط کانونی

اگر از قبل یک قطعه مرکزی در اتاق نشیمن خود دارید، یک مبل رنگ روشن با آن نقطه کانونی در تضاد است. درعوض، یک ویژگی طبیعی مانند شومینه یا پنجره پیدا کنید و آن را تزئین کنید تا برجسته شود. همانطور که قبلا ذکر شد، یک پنجره با مناظر وسیع می تواند خیره کننده باشد، اما اگر تلویزیون در گوشه ای قاب شده باشد، چشم را جلب نمی کند. یکی دیگر از نقاط کانونی متضاد، دکور روی میز با آینه روی دیوار است. اگر از چشم یک طراح داخلی به اتاق خود نگاه کنید، می توانید از چنین برخوردهایی جلوگیری کنید.

فقط روی رنگ تمرکز کنید

رنگ های تند و روشن بسیار هیجان انگیز هستند و به طور طبیعی چشم ها را به سمت خود جلب می کنند. اما بیایید بافت ها و الگوها را فراموش نکنیم. این ویژگی‌ها تا زمانی که در تمام اتاق تکرار شوند، می‌توانند به عناصر مرکزی قدرتمند تبدیل شوند. بنابراین چه رنگ‌های خنثی یا قوی را انتخاب کنید، مطمئن شوید که آنها را با یک الگوی ثابت ترکیب می‌کنید تا چشم را آرام کرده و توجه را به خود جلب کنید.

به هم ریختن فضا

هر وسیله ای نمی تواند در اتاق شما جا شود. رایج ترین اشتباه در ایجاد یک نقطه کانونی، زیاده روی در آن و درهم و برهم نشان دادن فضا است. این امر همچنین توجه را از نقاط کانونی دور می کند و اتاق را کمتر کاربردی می کند.

چگونه یک نقطه کانونی در طراحی داخلی ایجاد کنیم؟نورپردازی در مکان های نامناسب

نورها نقش مهمی در خلق و خوی ما و نحوه عمل ما دارند. سیستم روشنایی مناسب در نحوه درک فضا توسط ساکنان و مهمانان آنها ضروری است. اولین قدم در انتخاب نور مناسب این است که ارزیابی کنید برای چه فضایی قرار است استفاده شود. به یاد داشته باشید که اثر نورپردازی در یک اتاق می تواند نقاط کانونی آن را ایجاد یا خراب کند.

مقاله پیشنهادی : اهمیت بافت در طراحی دکوراسیون داخلی

به عنوان مثال، در اتاق نشیمن یا اتاق خواب، نور کم عالی عمل می کند، در حالی که در اتاق مطالعه و راهرو، به نور بیشتری نیاز دارید. احساسات یک اتاق تا حد زیادی تحت تاثیر نور آن قرار می گیرد. نور بد می تواند اتاق را تاریک یا افسرده به نظر برساند. تا جایی که ممکن است، از منابع نور طبیعی استفاده کنید تا حس مطبوع فضا را افزایش دهید.

فراموش کردن عناصر طبیعی و ارگانیک

همه ما طبیعت را دوست داریم زیرا به ما کمک می کند تا با فضای باز ارتباط برقرار کنیم و احساس آرامش بیشتری کنیم. مواد طبیعی مانند چوب و سنگ به خانه شخصیت و سبک می‌افزایند و همچنین نقاط کانونی آن را تقویت می‌کنند یا خود به عنوان نقاط کانونی عمل می‌کنند. اگر از طبیعت ناهموار دیوارهای سنگی طبیعی در آشپزخانه یا اتاق نشیمن خود لذت می برید، چرا کفپوش چوبی ماهاگونی تیره را برای ظرافت اضافه نکنید؟ انتخاب عناصر طبیعی در فضای زندگی به شما کمک می کند تا با فضای داخلی خود ارتباط برقرار کنید و شخصیت خود را برجسته کنید. علاوه بر این، باعث ایجاد حس آرامش می شود. سایر عناصر طبیعی که می توانید به کار ببرید شامل گیاهان داخلی و مبلمان بامبو هست.

نکته پایانی

در حالی که هیچ محدودیتی برای تعداد نقاط کانونی یک اتاق وجود ندارد، برای ایجاد حداکثر اثر، بهتر است به قانون سه، یعنی سه عنصری که بیشتر در یک اتاق برجسته هستند، پایبند باشید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اتاق مرتب می ماند. در فضاهای فشرده، حداکثر دو نقطه کانونی را نگه دارید تا از شلوغی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *