دکوراسیون داخلی

پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟
امتیاز شما به این مطلب

پنل گچی سه بعدی چیست؟

این روزها روش های فراوانی برای طراحی دکوراسیون داخلی محیط های اداری، تجاری و شخصی به کار برده می شود که هر کدام از این روش ها به متریال خاص خود نیاز دارد. پنل گچی سه بعدی یکی از جدیدترین، خاص ترین و پرطرفدارترین متریال های دکوراسیون داخلی و یک سبک نوین از دیوار پوش های دکوراتیو است که ایده­ای تازه در طراحی معماری داخلی ساختمان ها به وجود آورده است.

پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

پنل های گچی سه بعدی طرح های بسیار متنوعی دارند. هیچ سبکی از معماری داخلی وجود ندارد که طرح پنل گچی سه بعدی متناسب با آن موجود نباشد. همچنین بر خلاف باور عموم مردم، این پنل ها تنها در رنگ سفید تولید نشده و رنگ های بسیار متوعی از آن در بازار موجود می­باشد. همچنین ضخامت پنل های گچی سه بعدی بین 1 تا 4 سانتی متر نوسان می­کند، بنابراین استفاده از این پنل ها باعث کاهش فضای داخلی ساختمان نخواهد شد. به علاوه این پنل ها علاوه بر دیوار، قابلیت نصب بر روی سقف را نیز دارند.

انواع پنل های سه ‌بعدی

پنل‌های سه ‌بعدی دارای تنوع بسیار زیادی هستند و طرح‌های بسیار متنوعی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده که از اشکال هندسی، طراحی سنتی یا جدید تشکیل می‌شوند و البته محدود به گچ نیستند؛ بلکه پنل‌های سه ‌بعدی از جنس چرم و چوب و PVC نیز تولید شده‌اند تا پاسخگوی نیازها باشند.

پنل سه ‌بعدی چرمی

این نوع پنل‌ها بیشتر در دکوراسیون‌های لوکس استفاده می‌شوند و برای ایجاد ظاهر تجملاتی کاربرد دارند. به‌ تبع نیز این نوع پنل‌های سه ‌بعدی قیمت بالاتری نیز دارند. برای روکش درب اتاق‌های کنفرانس از این نوع پنل استفاده می‌شود.

پنل‌ سه ‌بعدی چوبی MDF

این پنل‌ها از ضایعات چوبی که توسط دستگاه فشرده شده‌اند تولید می‌شوند. این پنل‌های سه ‌بعدی مقاومت بسیار بالایی دارند و با دستگاه‌های CNC طرح متنوع و دلخواه را روی این پنل‌ها ایجاد می‌کنند. طرح چوب طبیعی از طرح‌هایی است که بسیار مورد پسند مشتریان قرار دارد.

پنل‌ سه ‌بعدی گچی

پنل گچی سه ‌بعدی جزو ارزان ترین نوع پنل ها است. این صفحه سه ‌بعدی در برابر حریق و رطوبت بسیار مقاوم است. همچنین به علت رنگ سفید آن، از رنگ‌پذیری مناسبی نیز برخوردار است. گچی بودن این پنل‌ها سبب می‌شود تا انعطاف‌پذیری بالایی نیز داشته باشند و طرح‌های منحنی متنوعی بتوان روی آن‌ها ایجاد کرد.

پنل‌های سه ‌بعدی PVC

بدون شک لقب ارزان‌ترین پنل سه ‌بعدی مربوط به این نوع است. مصالحی که برای تولید این صفحات استفاده می‌شوند سبب قیمت کم این پنل‌ها هستند. این نوع پنل‌ها نیز مانند پنل گچی سه ‌بعدی دارای انعطاف‌پذیری بالایی است و می‌توان طرح‌های مختلف را روی این پنل‌ها پیاده کرد. نقطه قوت دیگر این پنل‌ها مقاومت در برابر نور خورشید و تغییر رنگ ندادن آن‌ها است که یک ویژگی برتر محسوب می‌شود.

این‌ها چهار نوع اصلی پنل‌های سه ‌بعدی هستند که در دکور منازل استفاده می‌شوند اما دلایلی سبب شده تا پنل گچی سه ‌بعدی محبوبیت بیشتری داشته و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای پنل های سه بعدی

پنل گچی سه ‌بعدی به دلیل داشتن چند ویژگی بسیار مورد استقبال مردم قرار دارد، از جمله:

  1. قابلیت نصب آسان بر روی دیوارهای خانه به شرطی که صاف باشند.
  2. وزن کم و سبک آن
  3. قابلیت شستشو که در مواقع لزوم بتوانید لکه‌های کثیف را به‌راحتی از بین ببرید. با استفاده از یک پارچه خیس یا نم‌دار به‌راحتی به نتیجه مطلوبتان خواهید رسید.
  4. عایق صوتی و حرارتی و همچنین برودتی
  5. رنگ‌پذیری بسیار عالی به دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن و رنگ سفید کلاسیک
  6. اگر برای این پنل‌ها نورپردازی هم در نظر بگیرید زیبایی دوچندانی را در فضای اتاق شما به وجود می‌آورند
  7. بازیافت؛ این پنل‌ها 100 درصد بازیافت می‌شوند و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند.
  8. قیمت مقرون به صرفه
  9. امکان برش پنل‌ها در صورتی که بخواهید پس از مدتی طرح آن را تغییر دهید.
  10. دارای طرح و رنگ بسیار متنوع است.
  11. سرعت حمل‌ونقل بالا و قرارگرفتن فضای مفید بیشتر به دلیل داشتن ضخامت بسیار کم
  12. افزایش عمر مفید ساختمان و همچنین کاهش آهن و بتن مصرفی در اسکلت ساختمان
  13. نفوذ ناپذیری در برابر حشرات

پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد های پنل سه ‌بعدی گچی

پنل های سه ‌بعدی کاربردهای متنوعی را در دکوراسیون داخلی منزل دارند و در محل‌های مختلف به کار برده می‌شوند. از جمله محل‌هایی که بیشتر ما با آن آشنا هستیم پشت تلویزیون ها است اما مکان‌های دیگری نیز هستند که می‌توان از پنل سه ‌بعدی در آن استفاده و زیبایی را دوچندان کرد.

اتاق‌خواب: زیبایی اتاق‌خواب نیز به‌اندازه اتاق پذیرایی و نشیمن دارای اهمیت است. در اتاق‌خواب‌ها معمولا برای فضای پشت تختخواب و یا دیوارها از پنل‌های سه ‌بعدی استفاده می‌شود.

سقف: بدون شک اجرای یک سقف کاذب با پنل گچی سه ‌بعدی همراه با نورپردازی مناسب، به جذابیت و دلنشینی فضای منزل شما خواهد افزود و همه را انگشت‌به‌دهان خواهد گذاشت.

راهرو: ورودی خانه‌ها هم معمولا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند اما استفاده از پنل‌های سه ‌بعدی هزینه شما را کاهش می‌دهند و به زیبایی ورودی خانه نیز می‌افزایند.

به‌طورکلی در هر قسمتی از خانه می‌توان از این پنل‌ها استفاده کرد اما این موارد از محل‌های شاخص در هر خانه هستند.

پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

روش نصب پنل گچی سه بعدی

برای نصب این نوع پنل سه ‌بعدی در منزل خود بایستی مراحل زیر را به درستی و به طور کامل انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید:

  • ابتدا محلی که قرار است پنل سه ‌بعدی را نصب کنید به‌خوبی تمیز و صاف کنید. می‌توانید از ورق‌های سمباده برای این کار استفاده کنید.
  • طرحی که قرار است اجرا کنید را از قبل روی دیوار علامت بزنید و جای پنل‌ها را مشخص کنید.
  • با توجه اینکه قرار است تا پنل گچی سه ‌بعدی نصب کنید چسب مخصوص آن را تهیه کنید و هنگام نصب، پنل را با دقت زیاد بچسبانید.
  • برای پرکردن درزها از شن و ماسه گچی استفاده کنید و با کاردک آن‌ها را صاف کنید.
  • برش پنل را به آخر کار موکول کرده و برای این کار عجله نکنید.
  • در آخر نیز برای رنگ‌آمیزی پنل گچی سه ‌بعدی خود، روی مفاصل یک روکش قرار دهید و رنگ‌آمیزی را شروع کنید.

پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

البته اگر کمی اهل کارهای فنی باشید کافی است و جای نگرانی نیست؛ زیرا نصب پنل‌های سه ‌بعدی ساده است. نصب پنل های گچی سه بعدی بسیار آسان بوده و توسط چسب مخصوص این کار صورت می­پذیرد. به علاوه نصب این پنل ها در صورتیکه سطح مد نظر هموار باشد، نیاز به زیرسازی نداشته و در اسرع وقت انجام می­شود. پس از نصب پنل ها نیز درز میان قطعات پنل با خمیر درزگیر پوشانده شده و نمای دلپذیری ایجاد می­نماید. نصب دقیق و با ظرافت این پنل ها به تجربه و مهارت خاصی نیاز دارد و بهتر است برای این کار از افراد متخصص استفاده شود.

مقاله پیشنهادی : نورپردازی هوشمند نمای ساختمان چیست و چه مزیتی دارد؟

مهمترین ویژگی های پنل سه بعدی

پنل های گچی یکی از زیباترین، ظریف ترین، بادوام ترین و در عین حال ارزان ترین و اقتصادی ترین دیوارپوش های مورد استفاده است. بسیاری از انواع پنل های گچی سه بعدی در برابر حرارت مقاومت دارند. به همین دلیل این پنل ها دوام بالایی داشته و در برابر آتش سوزی خطری برای ساکنان ساختمان ایجاد نمی­کنند.

پنل های گچی سه بعدی عایق مناسبی در برابر صدا و حرارت بوده و به همین دلیل این سبک پنل ها می­توانند در بهینه سازی عملکرد ساختمان و خدمات دهی بهتر سازه به ساکنان نیز موثر باشند. به علاوه این پنل ها سلولزی بوده و مواد اولیه­ ی تولید آنها گیاهی می­باشد. به همین دلیل هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نمی­کنند.

گرچه پنل های گچی سه بعدی دارای طرح های زیبایی هستند، اما با یک نورپردازی ساده و ارزان می­توان جاذبه­ ی بصری آن ها را تا چندین برابر افزایش داد. اگر رنگ این نورپردازی نیز متناسب با دکوراسیون داخلی ساختمان باشد، یک طراحی مدرن و به یاد ماندنی در نمای داخلی ساختمان ایجاد خواهد شد.

پنل های گچی یکی از بهترین گزینه ها برای پیمانکاران سازه های لوکس، مراکز تجاری، سینماها، سالن های تئاتر، موزه ها و محیط های اداری است. این پنل ها بسیار زیبا، مقرون به صرفه و با دوام بوده و تعویض یا رنگ آمیزی آن ها نیز بسیار آسان صورت می­پذیرد.

این پنل ها معمولا در ابعاد 30*30، 50*50 و 80*60 سانتی متر تولید می­شوند. البته در هنگام نصب می­توان این پنل ها را در ابعاد دلخواه برش داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *