آشنایی با محصولات

کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟
امتیاز شما به این مطلب

کاغذ دیواری پی وی سی

معمولا برای تغییر نمای داخلی و دکوراسیون منزل، انواع کاغذدیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصورتیکه فضای تکراری محیط شما را خسته کرده، می‌توانید با انتخاب کاغذدیواری مناسب؛ روحیه خود و اعضای خانواده‌تان را افزایش دهید و فضایی حیرت‌انگیز و زیبا بسازید. یکی از این محصولات، کاغذ دیواری پی وی سی pvc است که به‌نام پلی وینیل کلراید هم شناخته می‌شود. کاغذدیواری pvc در برابر آب مقاوم است و تنوع رنگ و طرح بالایی دارد. از این نوع کاغذدیواری در مکان‌هایی مانند: منازل مسکونی، مدارس، مراکز اداری، مهدکودک‌ها، اتاق خواب، اتاق کودک و سالن پذیرایی استفاده می‌شود.

انواع کاغذدیواری را بشناسید

قبل از اینکه به معرفی کاغذ دیواری پی وی سی بپردازیم، بجاست تا با انواع کاغذدیواری آشنا شویم:

  • کاغذدیواری با روکش وینیل یا کاغذدیواری pvc
  • کاغذ دیواری کاغذی
  • کاغذدیواری سه بعدی
  • کاغذ دیواری آینه‌ای
  • کاغذدیواری نانو
  • کاغذ دیواری پلاستیکی
  • کاغذدیواری پارچه‌ای
  • کاغذ دیواری بافت دار (مخملی)
  • کاغذدیواری الیاف طبیعی

کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

کاغذ دیواری پی وی سی چیست؟

نوعی از کاغذدیواری که دارای پوشش پی وی سی است تا در برابر آسیب‌های احتمالی از آن محافظت شود. همچنین به دلیل ارزان بودن و آسانی در تولید؛ بیشتر از 50 درصد پی وی سی ساخت بشر در ساختمان‌سازی، مخصوصا کاغذدیواری؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کاغذدیواری pvc، روکش پی وی سی یا روکش وینیل به صورت لایه خیلی نازک به کاغذدیواری الصاق می‌شود. بنابراین انواع کاغذدیواری پی وی سی از یک لایه کاغذ و یک روکش pvc تشکیل شده‌اند. لایه روکش پی وی سی در کاغذدیواری با روکش پی وی سی، باعث می‌شود این کاغذدیواری‌ها در مقابل فشار و پارگی مقاومت زیادی نشان دهند و عمر طولانی و رنگ و طرح تثبیت شده‌ای در مقابل عوامل محیطی داشته باشند.

همچنین در کاغذدیواری با روکش پی وی سی؛ روکش وینیل نیز به این نوع کاغذدیواری اضافه شده است و این روکش به طور کامل ضد حساسیت، قابل شستشو و ضد خش است.

در قالب کاغذدیواری pvc، می‌توان خالق انواع طرح‌هایی مانند: پی وی سی طرح کاغذدیواری گل، پی وی سی طرح کاغذدیواری طبیعت، تصاویر مربوط به صورت انسان و دیگر جانداران، نوشته‌های متفاوت، تصاویر هندسی و کاغذدیواری سه بعدی پی وی سی بود.

کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

مزایای خرید کاغذ دیواری PVC چیست؟

1- مقرون به صرفه

شاید شما هم شنیده باشید که مهمترین مزیت خرید کاغذدیواری پی وی سی؛ مقرون به صرفه بودن و قیمت بسیار مناسب انواع کاغذ دیواری PVC است. لایه پی وی سی یا وینیل کلراید در این مدل کاغذدیواری قیمت بالایی ندارد و زمانی که به کاغذدیواری افزوده می‌شود آن را ارزشمندتر می‌کند.

2- قابلیت شست و شو

قابلیت شست‌وشو بودن و ضدآب بودن از دیگر مزیت‌های کاغذدیواری پی وس سی است. از پرطرفدارترین مدل‌های کاغذدیواری می‌توان به کاغذدیواری ساده پی وی سی اشاره کرد که معمولا در گروه کاغذدیواری‌های ارزان قرار می‌گیرد. به بیانی دیگر کاغذدیواری pvc بدون اینکه آسیبی به طرح و رنگ آن برسد، قابل شستشو با آب است.

3- نصب آسان

مزیت دیگر کاغذدیواری PVC؛ نصب راحت و دردسر کمتر آن است. با توجه به این نکته که کاغذدیواری پی وی سی اندکی ضخیم‌تر از دیگر انواع کاغذدیواری‌ها است و به راحتی دچار حباب نمی‌شود؛ بنابراین به صورت واقعی دیوار را پوشش می‌دهد.

4- مقاومت

استفاده از روکش در کاغذدیواری PVC با روکش وینیل باعث شده تا مقاومت بیشتری نسبت به خش، پارگی و هر نوع آسیب دیگری داشته باشد.

5- طول عمر بالا

روکش وینیل موجود در کاغذدیواری پی وی سی کمک می‌کند تا طول عمر آن بالا رود. زیرا پی وی سی یا وینیل کلراید یک لایه اضافه است و از کاغذدیواری در برابر رطوبت، نور آفتاب، خش و پارگی محافظت می‌کند و در نتیجه طول عمر کاغذ دیواری بالا می‌رود.

6- ضد آب و رطوبت

روکش پی وی سی، کاغذدیواری را ضد آب و رطوبت می‌کند زیرا که به داشتن مواد به کار رفته در خود، اجازه نفوذ آب را نخواهد داد و به همین صورت است که کاغذدیواری عمر طولانی خواهد داشت. از این رو به کاغذدیواری PVC، نوعی از کاغذدیواری ضد آب هم می‌گویند.

7- پوشاندن معایب دیوار

از مزایای مفید پی وی سی طرح کاغذ دیواری این است که خرابی‌های کوچک دیوار، نافرمی‌ها و ناهمگونی دیوارها توسط کاغذدیواری PVC پوشیده می‌شود.

معایب کاغذدیواری پی وی سی

یادتان باشد که کاغذ دیواری PVC یک نوع کاغذدیواری از مواد نفتی است. پس از آنجایی که مواد PVC، گاز‌های سمی تولید می‌کنند؛ تنفس این مواد سمی می‌تواند برای بیماران آسمی و تنفسی، انواع آلرژی و حتی کودکان؛ مضر و خطرناک و مرگ‌بار باشد که این موضوع یکی از معایب این کاغذدیواری است. بنابراین سعی کنید از برند‌های معتبر خرید کاغذ دیواری PVC را انجام دهید و در نظر داشته باشید که به مدت طولانی این افراد در معرض مستقیم ماده پی وی سی قرار نگیرند.

کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

همچنین بهتر است برای پوشش دیوار اتاق کودکی که آسم دارد و یا عضوی از اعضای خانه که مشکل تنفسی دارد از انواع کاغذدیواری طبیعی با بافت غیرشیمیایی استفاده شود. اتاق‌ها یا فضاهایی که کاملا بسته‌اند و تهویه خوبی ندارند، محل مناسبی برای انباشته شدن مواد سمی ناشی از کاغذدیواری PVC هستند.
از دیگر معایب کاغذ دیواریPVC، ضعف آن در تماس مستقیم با آب است که ممکن است کاغذدیواری آسیب ببیند. پس بهتر است کاغذدیواری پی وی سی بطور مستقیم در معرض آب قرار نگیرد.

مقاله پیشنهادی : نحوه محاسبه تعداد رول کاغذ دیواری

کاربردهای کاغذ دیواری PVC در دکوراسیون

از کاربردهای اساسی کاغذ دیواری پی وی سی در دکوراسیون داخلی؛ استفاده در مراکز اداری، مسکونی، حتی اتاق کارمندان در بیمارستان ها، اتاق پذیرایی و مهمان، اتاق خواب و اتاق کودکان است که به دلیل قابل شستشو بودن، کاغذ دیواری PVC در این مکان‌ها براحتی قابل استفاده است.

کاغذ دیواری PVC در ساختمان‌های بسیار وسیع که نیاز به خرید کاغذ دیواری با متراژ بسیار بالا دارند، هم کاربرد ویژه‌ای دارد و می‌تواند بدون ایجاد هزینه‌های سنگین، به دکوراسیون و چیدمان فضا، جلوه‌ای خاص ببخشد.
همچنین در منازل و آپارتمان‌های کوچکتر نیز به علت قیمت مقرون به صرفه، کاربرد بسیاری در طراحی داخلی منزل دارد.

کاغذدیواری پی وی سی در اتاق کودک و دیگر محیط ها

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کاغذدیواری PVC، خرید و نصب آن جهت پوشش دیوار در اتاق کودک است. چرا که پی وی سی طرح کاغذدیواری قابل شست و شو است و در صورت کثیفی اتاق و بسته به نیاز، می‌توان کاغذ دیواری پی‌وی‌سی و دیوار اتاق را شست. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هرچه میزان پی وی سی موجود در کاغذدیواری بیشتر باشد، میزان مواد شیمیایی و بوی نامطبوع در آن کاهش پیدا می‌کند و در پی آن گزینه مناسبی برای اتاق کودک خواهد بود. انواع کاغذ دیواری پی وی سی در محیط‌های مرطوب مانند شمال کشور هم نصب می‌شوند.

از دیگر کاربرد‌های این محصولات در دکوراسیون داخلی، تنوع طرح و رنگ آن‌ها در سبک‌های مدرن، کلاسیک و… است که شما می‌توانید با کاغذدیواری PVC، هارمونی مناسبی با سبک دکوراسیون خود در خانه ایجاد کنید. به فرض مثال اگر دارای دکوراسیون کلاسیک مانند ممبران هستید می‌توانید از طرح‌های داماسک استفاده کنید. همچنین با طرح‌های کودکانه به اتاق کودکان خود زیبایی شگفت‌انگیزی هدیه دهید.

از دیگر کاربری‌های انواع کاغذدیواری pvc استفاده از کاغذدیواری پی وی سی برای فضای پشت تلویزیون، ال سی دی و ال ای دی بوده که نمایی بسیار زیبا و منحصر به فرد به فضای خانه شما می‌دهد.

کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

دیوارپوش پی وی سی طرح کاغذ دیواری

مدل دیوارپوش پی وی سی طرح کاغذ دیواری به دو دسته دیوارپوش پی وی سی توپر و توخالی تقسیم می‌شود. در فضاهای داخلی عموما از دیوارپوش تو خالی استفاده شده و دیوارپوش‌های توپر در نمای ساختمان و یا در فضاهایی که احتمال برخورد اجسام و آسیب دیدن دیوار زیاد است استفاده می‌شود. دیوارپوش پی وی سی طرح کاغذ دیواری، با طرح‌های بسیار متنوع در رنگ‌های ساده، طرح‌های چوب (مات و براق) و طرح‌های متنوع کاغذ دیواری در بازار موجود است. همچنین از انواع دیوارپوش pvcطرح‌های هات استمپ یا آینه‌ای هستند که معمولا در سقف کاربرد دارند.

طریقه نصب کاغذ دیواری pvc

کاغذدیواری پی وی سی را به شیوه‌های مختلفی می‌توان روی دیوارها نصب کرد. مثلا می‌توان تمام دیوارها را فقط با یک مدل کاغذدیواری پوشاند یا برای برجسته کردن نقطه کانونی دیوار، فقط یکی از دیوارهای اتاق را کاغذدیواری یا پی وی سی کرد.

یکی دیگر از راه‌های نصب کاغذ دیواری روی پی وی سی این است که تنها نیمه پایینی یا بالایی دیوار را کاغذدیواری کرده و نیمه دیگر دیوار را با رنگی مناسب و هماهنگ رنگ‌آمیزی کنید.

کاغذدیواری PVC بهتر است یا رنگ

با استفاده از کاغذدیواری PVC؛ طرح‌ها و رنگ‌هایی می‌توان روی دیوار به وجود آورد که با نقاشی و رنگ کردن دیوارها، رسیدن به آنها امکان ندارد. دیوارهایی که با کاغذ دیواری‌های مرغوب مانند کاغذدیواری PVC با روکش وینیل پوشیده شده باشند، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از دیوارهایی که رنگ شده‌اند تمیز می‌شوند.

بنابراین کاغذدیواری یا پی وی سی برای فضاهایی که دیوارهایش دائما نیاز به تمیز کردن دارند، مانند: آشپزخانه یا اتاق کودک، گزینه مناسب‌تری نسبت به رنگ کردن است. در مجموع رنگ‌آمیزی دیوارها کاری بسیار عالی و ایده‌آل است به شرطی که تمایل داشته باشید دیوارها تک رنگ باشند و یا بخواهید از دو رنگ متفاوت با هم، اما ساده برای دیوارهای مجاور آن استفاده کنید.

کاغذ دیواری نانو بهتر است یا PVC

جالب است بدانید کاغذدیواری نانو تمامی ویژگی‌های مثبت کاغذدیواری PVC را دارد و استفاده از تکنولوژی نانو در ساخت، این نوع از کاغذدیواری را متمایز کرده است. کاغذ دیواری نانو به دلیل جذب نکردن گرد و غبار و آلودگی، نیاز به تمیزکردن و شستشو ندارد و در مقایسه با انواع دیوار پوش منزل نمونه‌ای تمیز و استاندارد است. از این جهت کاغذ دیواری نانو برای مکان‌هایی مثل: اتاق کودک، سالمندان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه یک مزیت بوده و انتخاب مناسبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *