ترفندهای دکوراسیون

راهنمای اندازه گیری پرده پارچه ای در انواع پلیسه، پانچ و حریر

راهنمای اندازه گیری پرده پارچه ای در انواع پلیسه، پانچ و حریر
امتیاز شما به این مطلب

در این مطلب نکات مورد نیاز برای به دست آوردن ابعاد و اندازه گیری پرده پارچه ای را به طور ساده و خلاصه مرور کنیم. فرم و ابعاد پرده تعیین کننده مسائل مهمی مثل کاربری فضا، سادگی یا شلوغی آن، رسمی و غیر رسمی بودن و بقیه موارد است. همینطور از نظر هزینه هم یک جنس گران در دکوراسیون محسوب می شود. که اگر اشتباه سفارش دهیم، خسارت سنگینی از نظر مالی به ما وارد خواهد شد.

پس بهتر است قبل از سفارش پرده در مورد تمام این مطالب اطلاعات کامل داشته باشیم. با دقت و وسواس پرده فضا را سفارش بدهیم تا به بهترین نتیجه برسیم. مدل اندازه گیری در پرده های پارچه ای مثل حریر، تور، مخمل، پانچ و ساتن و … یکسان هست ولی برای زبرا و شید و لوردراپه باید متفاوت عمل کنیم. نکات این مطلب مختص پرده های پارچه ای هستند. برای به دست آوردن ابعاد و اندازه گیری پرده پارچه ای این نکات را باید در نظر بگیریم و یادداشت کنیم:

عرض و ارتفاع پنجره

اولین موردی که در اندازه گیری پرده پارچه ای نیاز داریم عرض و ارتفاع پنجره ماست. این ابعاد را برای پرده هایی که خارج از چارچوب نصب می شوند، مثل تمام پرده های پارچه ای، پانچ، پلیسه و … باید از روی فریم اطراف پنجره در نظر بگیریم و در واقع بیرونی ترین خط قاب پنجره را اندازه گیری کنیم.

راهنمای اندازه گیری پرده پارچه ای در انواع پلیسه، پانچ و حریرطول میل پرده

کمترین اندازه ای که برای میل پرده باید در نظر بگیریم، ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر بزرگتر از عرض پنجره از هر سمت هست. این در صورتی هست که بخواهیم پرده ما فقط خود پنجره را پوشش بدهد نه بقیه دیوار را.

طول میل پرده = عرض پنجره + حداقل ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر (۱۰ الی ۱۵ سانتی متر از چپ و راست ) می توانیم هر چقدر نیاز داریم این فضاهای کناری را بزرگتر هم در نظر بگیریم.

اندازه گیری برای پرده دیوار به دیوار

در این مدل پرده، دیواری که پنجره در آن قرار گرفته را کامل می پوشاند و کمک می کند فضا بزرگتر و باشکوه تر دیده بشود. پس برای فضاهایی مثل نشیمن، پذیرایی و ناهارخوری پیشنهاد می شود. برای اندازه گیری پرده پارچه ای در این مدل به جای عرض پنجره، کل طول دیوار را اندازه می گیریم و ۲-۵ سانتی متر برای راحتی نصب میل پرده از آن کم می کنیم و ابعاد پرده ما به دست می آید.

۲-۵ سانتی متر – فاصله دیوار به دیوار = طول میل پرده

راهنمای اندازه گیری پرده پارچه ای در انواع پلیسه، پانچ و حریر

اندازه گیری طول پرده

طول پارچه پرده ما به مدل و مقدار چینی که در نظر داریم بستگی دارد. به طور کلی در پرده های پارچه ای، مثل پانچ، پلیسه، کلاسیک و … ، در کمترین حالت هم طول پارچه پرده را باید بیشتر از طول میل پرده (طبق محاسباتی که گفتیم) در نظر بگیریم تا موقع باز بودن هم پرده چین بخورد و جلوه زیباتری داشته باشد. این مقدار می تواند به اندازه ۱.۵ تا ۲.۵ برابر در پرده های پانچ و خلوت و به اندازه ۲ تا ۳ برابر در پرده های تور و پارچه افزایش پیدا کند.

ارتفاع پرده

برای ارتفاع پرده، دو نکته را باید در نظر بگیریم. اینکه پرده از بالا قرار هست از روی دیوار و بالای پنجره شروع بشود یا از سقف. و اینکه از پایین تا کجا قرار هست ادامه پیدا کند. تا زیر پنجره، روی میز یا شوفاژ، کمی بالاتر از سطح زمین، یا اینکه روی زمین کمی کشیده شود. همه اینها روی ازتفاع پرده مورد نیاز ما تاثیر می گذارند.

برای اندازه گیری پرده پارچه ای مثلا اگر پنجره آشپزخانه مستقیما از بالای کانتر شروع می شود، می توانیم پایین پرده را مماس با پایین قاب پنجره در نظر بگیریم. ولی اگر پایین پنجره دیوار یا فضای خالی داریم باید پرده را حداقل ۱۰ سانتی متر پایینتر از فریم پنجره ادامه دهیم تا پنجره کامل پوشیده شود. در صورت امکان هم بهتر است پرده را تا کف زمین ادامه دهیم تا فضای ما بزرگتر به نظر برسد.

محل نصب میل پرده

به طور کلی میل پرده ما حداقل باید ۱۰-۱۵ سانتی متر بالاتر از قاب پنجره نصب بشود تا قسمت نوار پرده بالاتر از قاب پنجره قرار بگیرد. اما برای اینکه فضا بزرگتر و بلندتر به نظر برسد، توصیه می کنیم که پرده را تا حد امکان از سقف در نظر بگیرید و یا میل پرده را با فاصله بیشتری از بالای پنجره نصب کنید.

راهنمای اندازه گیری پرده پارچه ای در انواع پلیسه، پانچ و حریرکدام سایز پرده را انتخاب کنیم؟

به طور کلی پرده به خاطر چین ها و خطوط عمودی که به فضا اضافه می کند، راستای دید ما را به سمت بالا می کشد. پس هر چه پرده بلندتر باشد، سقف را بلندتر و فضا را مجلل تر نشان می دهد. همینطور هرچه عریض تر باشد و از کناره ها مقدار بیشتری از دیوار را پوشش بدهد، با خطای دید پنجره و فضا را بزرگتر نشان می دهد. موقع کنار رفتن هم اجازه ورود نور بیشتری به فضای ما می دهد که باز این هم محیط ما را روشنتر و بزرگتر می کند. پس بهتر است هنگام اندازه گیری پرده پارچه ای و ابعاد پنجره حداکثر مقدار فضایی که داریم را استفاده کنیم تا فضای بهتری به دست آوریم.

مقاله پیشنهادی : نحوه محاسبه تعداد رول کاغذ دیواری

مقدار پارچه مورد نیاز برای پنجره های منزل

اندازه پارچه‌ای که برای پنجره باید خریداری نمود، بستگی به مدل پرده‌ای دارد که در نظر دارید. در ذیل به مقدار مصرفی پارچه برای هر نوع دوخت و مدل اشاره خواهیم کرد:

1.اندازه پارچه مورد نیاز جهت دوخت پلیسه

پرده پلیسه مناسب قسمت پذیرایی منزل است که مقدار مصرفی پارچه ساده و بدون طرح برای مدل پلیسه، در کم‌ترین حالت ‌ممکن ۲/۵ و در بیشترین حالت ۳ برابر خواهد بود. در پارچه‌های دارای طرح که باید گل‌ها روی پارچه باشند و دیده شوند، نبست به گل روی پارچه‌ها، مقدار آن تهیه می‌شود که به طور معمول ۲/۵ تا ۳ برابر خواهد بود.

2.پارچه مورد نیاز جهت دوخت آستر یا زیره

برای دوخت زیره اگر آستر صاف را بخواهید باید ۳۰ سانتی‌متر بیشتر از عرض کارتان پارچه تهیه کنید و اگر تمایل به آستر کشی دارید باید ۳۰ سانتی‌متر آستر بیشتر از اندازه پارچه رویه تهیه نمایید.

3.مقدار پارچه مورد نیاز جهت دوخت مدل دکوری

جهت دوخت مدل دکوری از پارچه‌ای که عرض آن ۱/۵ باشد استفاده می‌شود که متناسب با ارتفاع پنجره، پارچه تهیه می‌گردد. به عنوان مثال: اگر ارتفاع پنجره ۸/۲ است و دکوری ساده می‌خواهید باید ۳ متر پارچه تهیه نمایید و همچنین اگر دوخت مدل دکور پنل، یقه شل، ریزشی و … را می‌خواهید باید پارچه‌ای با عرض۱/۵ در ارتفاع ۳/۵ تهیه کنید؛ زیرا این مدل‌ها چین‌خور هستند.

سخن پایانی

پارچه‌ای که برای پنجره‌های خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند در زیبایی منزل شما نقش بسیار مهمی داشته باشد، از طرفی باید پارچه کاملا متناسب با پنجره شما خریداری و اندازه‌گیری شود. با محاسبه کردن صحیح ابعاد پنجره و اندازه گیری پرده منزل خود، می‌توانید مقدار مورد نیاز پارچه را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *