دکوراسیون داخلی

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه
امتیاز شما به این مطلب

اصول طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه در منزل به دلیل تاثیر مستقیم بر میزان بازدهی افراد در یادگیری و تمرکز بر روی درس و کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اتاق نه تنها برای والدین که برای انجام تکالیف و پروژه های درسی فرزندان نیز قابل استفاده خواهد بود. با توجه به کاربردی که برای این قسمت از خانه در نظر گفته شده است، طراحی اتاق مطالعه باید ویژگی های خاصی داشته و نکات و اصول آن بسیار زیاد است.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

اتاق مطالعه فضایی است که باید به طور کامل منعکس کننده شخصیت هر فرد باشد. اتاق مطالعه باید مبله و تزئین شده باشد تا کاربر بتواند احساس راحتی در محیط داشته باشد. البته فضای مطالعه نباید خیلی شلوغ و پر جزئیات باشد تا حواس پرتی ایجاد نکند ولی به این معنا نیست که باید فضای مطالعه ای ساده و یکنواخت داشته باشیم.

نور پردازی اتاق مطالعه مهمترین آیتم برای طراحی

باید به شما بگویم که نور یکی از شرط های اصلی اتاق مطالعه به شمار می آید. از همین رو فارغ از بحث دکوراسیون داخلی باید به این مهم توجه داشته باشیم. همان طور که می دانید نور سفید برای مطالعه اصلا مفید نیست و بهترین نور برای این اتاق بر اساس نظر چشم پزشکان رنگ زرد است. از همین رو شما باید با استفاده از مهتابی های که نور زرد دارند و یا اگر هزینه برای شما مهم نیست با استفاده از نور پردازی های سقفی و پنل های سقفی نور پردازی های اتاق مطالعه خود را به سرانجام برسانید.

این را به یاد داشته باشید که نور نباید به صورت مستقیم روی کتاب مورد مطالعه شما تابیده شود زیرا این انعکاس به چشم شما آسیب وارد می کند. از سوی دیگر به شما توصیه می کنیم از پشت سر حتما روند تابش نور را مد نظر داشته باشید. اگر اتاق مطالعه شما در نزدیکی پنجره ای قرار داشته باشد بدون تردید نور پردازی طبیعی حال و هوای بهتری را برای جلوگیری از کسل شدن در زمان مطالعه برای شما فراهم می سازد. اگر حس می کنید رفت و آمد فضای بیرون تمرکز شما را از بین می برد حتما از یک پرده کمک بگیرید.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

قفسه های اتاق مطالعه در ارتفاع کوتاه قرار دهید

قفسه های که به عنوان کتابخانه از آن بهره می گیرید نباید بلند باشد زیرا ارتفاع زیاد آن ها راه دسترسی به کتاب ها را برای شما دشوار می کند. از همین رو بهتر است قفسه ها در دور تا دور اتاق مطالعه با یک ارتفاع استاندارد نسبت به قد شما در نظر گرفته شود و طراحی آن دنبال شود. این را به یاد داشته باشید که قفسه های کتابخانه شما برای دکوراسیون اتاق شما نیست. از همین رو بهتر است از وسایل دکوری برای دیزاین کردن اتاق مطالعه استفاده شود. قفسه های که در نزدیکی میز مطالعه قرار دارد بهتر است به گونه ای باشد که وسایل و نوشت افزار شما نیز در آن جای داده شود تا فضای روی میز مطالعه خیلی شلوغ نشود.

رنگ مناسب برای اتاق مطالعه انتخاب کنید

رنگ اتاق مطالعه نباید به گونه ای باشد که سبب حواس پرتی شما شود. از همین رو بهتر است از رنگ های تند اصلا استفاده نشود. به عنوان مثال رنگ قرمز برای اتاق مطالعه اصلا گزینه انتخابی مناسبی نیست. دکوراتیو کردن اتاق مطالعه نقش بسیار مهمی در تمرکز و یادگیری شما دارد. پس رنگ زرد، قرمز و صورتی را اصلا استفاده نکنید. استفاده از رنگ های خنثی و سرد سبب می شود تا شما به یک آرامش نسبی دست پیدا کنید. رنگ سفید، خاکستری در کنار رنگ های ملایم آبی و سبز سبب می شود شما به آرامش دست پیدا کنید و از تنش و استرس در زمان مطالعه به دور باشید.

مقاله پیشنهادی : طراحی و اجرای تی وی روم مدرن

پارامتر رنگ و نور از المان های اصلی برای دیزاین اتاق مطالعه محسوب می شود؛ اما برخی نکات را نباید در زمان دیزاین کردن از یاد ببرید زیرا این امور سبب تمرکز بیشتر شما می شود.
لوازم مطالعه را کنار هم بگذارید.

بهتر است لوازم ضروری که درزمان مطالعه به آن نیاز دارید را در نزدیکی خود قرار دارد. برای این منظور ما توصیه می کنیم از میزهای مطالعه ای که فضای قابل قبولی را برای جایگذاری وسایل شما فراهم می آورد بهره بگیرید؛ زیرا شما به راحتی می توانید نوشت افزار و لوازم تحریر خود را در نزدیکی خود داشته باشید و بدون هیچ مشکی به مطالعه بپردازید.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

اتاق دور از سرو صدا برای مطالعه را انتخاب کنید

اتاق باید حتما دور از سر و صدا باشد زیرا کوچک ترین صدای تمرکز شما را از بین می برد. اگر در بالای فضای نشیمن منزل خود اتاقی در اختیار دارید ما توصیه می کنیم اتاق مطالعه را به صورت مجزا در این بخش طراحی کنید. استفاده از عایق های صوتی ارزان قیمت هم سبب می شود حتی زمانی که در نزدیکی سالن پذیرایی اتاق مطالعه شما قرار دارد سرو صدا مانع از عدم تمرکز شما شود. استفاده از پتو، درز گیر برای بستن منافذ، قرار دادن کمد و کتابخانه در پشت در و پنل های دست ساز دست به دست یک دیگر می دهند تا شما مطالعه عمیقی را تجربه کنید. هر چقدر می توانید با دکوراسیون اتاق خود بازی کنید تا به هدفی که در سر به منظور از میان بر داشتن صداهای اضافه دارید دست پیدا کنید.

نشیمن اضافی برای اتاق مطالعه داشته باشیم

حتما از یک پاف جلو تختی یا یک صندلی راحتی به عنوان مثال یک کاناپه سه نفره در زمان مطالعه در اتاق مطالعه بهره بگیرید. درست است که نشستن به صورت مدام با پوزیشن مخصوص و تکیه دادن به صندلی تمرکز شما را برای دروسی که نیاز به حل تمرین دارد بیشتر می کند؛ اما برخی اوقات نیاز به مطالعه کلی به منظور رسیدن به اصل مطالب است که این امر طلب می کند قدری دراز بکشید یا در حالت نشسته راحت تری به مطالعه بپردازید از همین رو بهتر است نشیمن اضافه ای را حتما داشته باشید.این را در ذهن داشته باشید بسیار پیش می آید که ما نیاز داریم با دوستان خود درس بخوانیم که حتما نیاز به صندلی اضافی داریم.

مقاله پیشنهادی : مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

گل های طبیعی را برای آرامش بیشتر از یاد نبرید

استفاده از گل و گیاه به اندازه ای که سبب شلوغ نشدن اتاق مطالعه شما نشود نیز توصیه دیگر ما برای شما است. یک گلدان بزرگ را در گوشه اتاق خود حتما قرار دهید؛ زیرا وقتی ساعت ها درب اتاق شما بسته است انرژی و اکسیژن به خوبی رفت و آمد پیدا نمی کند. از همین رو گل و گیاه موجود در اتاق مطالعه تا حد زیادی در این راستا به کمک شما می آید.

صندلی و میز مناسب برای مطالعه خریداری کنید

در قدم آخر برای دیزاین اتاق مطالعه توصیه می شود حتما از یک صندلی استاندارد با قیمت مناسب بهره گرفته شود؛ زیرا صندلی به تنهایی گزینه انتخابی ایده الی است که شما راحتی عمیقی را برای تمرکز بیشتر در زمان مطالعه تجربه کنید. از یاد نبرید که میز مطالعه استاندارد نیز دست شما را در زمان نوشتن خسته نمی کند و سبب نمی شود تا شما خیلی خمیده شوید تا به کتاب های درسی خود دسترسی پیدا کنید.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

لب تاب خود را کجای اتاق مطالعه بگذاریم؟

اگر برای مطالعه نیاز به لب تاب و کامپیوتر خود در کنار نوشت افزار دارید. ما به شما توصیه می کنیم یا از میزهای ال بهره بگیرید یا میزی را سفارش دهید که فضا به اندازه کتاب های درسی و لب تاب شما در اختیارتان قرار دهد. میزهای ال در بخشی برای کامپیوتر شما طراحی شده است و در بخش دیگر برای قرار دادن وسایل نوشت افزار شما در نظر گرفته شده است. این امر به سلیقه و فضایی که در این اتاق در اختیار دارید بستگی دارد.

نقش دیوار در دکوراسیون اتاق مطالعه

در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق مطالعه یا کتابخانه، دیوار ها از مهم ترین اجزای فضا و بهترین مکان برای ایجاد فضای ذخیره سازی می باشند. یکی از راه های استفاده از دیوار ها در اتاق مطالعه نصب شلف، قفسه و میز های مطالعه دیواری مینیمال می باشد که معمولا اینگونه طرح ها بیشتر در فضا های کوچک و باریک مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از راه های دیگر برای استفاده از دیوار ها به شکل خیلی خاص تر ساخت قفسه های سفارشی روی دیوار ها می باشد. این قفسه می تواند کل دیوار را پوشش دهد و جزء عناصر اصلی فضا محسوب شود. این نوع طراحی معمولا برای کسانی که مجموعه های بزرگ کتاب دارند بسیار مناسب بوده و یک فضای ذخیره سازی بزرگ ایجاد می کند.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

طراحی فضا بر اساس شیوه زندگی فردی

طراحی فضا باید با شیوه زندگی و نیاز های کاربر سازگاری داشته باشد. به همین دلیل استفاده از مبلمان و قفسه های سفارشی که بر اساس فرم فضا و سلیقه فرد ساخته می شود خیلی بهتر از مبلمان و قفسه های از پیش ساخته شده می باشد. مبلمان ها وقتی سفارشی باشند چون بر اساس فرم و ابعاد فضا ساخته می شوند این امکان برای شما بوجود می آید که بیشتر از فضا و عناصر موجود در فضا استفاده کنید.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در طراحی فضا به آن توجه کنیم راه ها و نکاتی است که به شخصیت بخشیدن فضا کمک می کند. از عوامل و عناصری که به فضای شما شخصیت می بخشد می توان به فرش، لوازم تزئینی، رنگ و نوع چیدمان وسایل اشاره کرد.

اتاق مطالعه کوچک

اگر اتاق مطالعه شما کوچک باشد، بهترین سبک طراحی داخلی سبک مینیمال می باشد. به عبارت دیگر سعی کنید تا جایی که ممکن است همه چیز را ساده انتخاب کنید. برای مثال میزی که انتخاب میکنید تا حد ممکن ساده باشد یا رنگ اصلی فضا را سفید انتخاب کنید.

به فضا های خالی توجه کنید

اگر در اتاق مطالعه دیواری دارید که روی آن قفسه قرار نگرفته است و خالی می باشد سعی کنید با کمک تابلویی از یک منظره زیبا دیوارتان را تزئین کنید‌.

نکات مهم برای طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه

فضایی برای استراحت در اتاق مطالعه

علاوه بر میز و صندلی بهتر است که اتاق مطالعه فضایی برای استراحت نیز داشته باشد. برای مثال وجود یک کاناپه در اتاق مطالعه بسیار مفید می باشد و در مواقعی که خسته هستید می توانید هم استراحت کنید و هم مطالعه داشته باشید. بهتر است که این فضای مطالعه به پنجره نزدیک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *