دکوراسیون داخلی

قانون مثلث بصری در دکوراسیون داخلی چیست؟

قانون مثلث بصری در دکوراسیون داخلی چیست؟
امتیاز شما به این مطلب

تزئینات و وسایل دکوری بخش مهمی از دکوراسیون ما را تشکیل می دهند. ما به کمک اکسسوری ها و دکوریجات فضا را از یکنواختی خارج می کنیم و ظرافت و زیبایی را به آن اضافه می کنیم. این تزئینات ممکن است گلدان، شمعدان، ظروف دکوری، تابلو، قاب عکس، مجسمه، کتاب، کلکسیون های شخصی، اجسام یادگاری و هزاران اکسسوری دیگر باشند. اما چند سوال همیشه درباره تزئینات و وسایل دکوری مطرح است اینکه : چطور وسایل دکوری را بچینیم؟ بهترین چیدمان برای دکوریجات چه مدلی است؟ چکار کنیم که اکسسوری ها شیک و زیبا به نظر برسند؟ و این سوال ها یک جواب بیشتر ندارند: قانون چیدمان مثلثی یا مثلث بصری در دکوراسیون.

کجا به قانون مثلثی نیاز داریم؟

در یک پاسخ ساده می توانیم بگوییم که هرجا که شما از وسیله دکوری در دکوراسیون استفاده می کنید، می توانید از قانون مثلثی کمک بگیرید. همانطور که گفتیم دکوریجات در هر گوشه و کنار دکوراسیون داخلی استفاده می شوند. مثلا روی میز ناهارخوری، میز جلومبلی، روی شلف ها، داخل کتابخانه، روی میز آشپزخانه، داخل بوفه یا ویترین، روی هر میز یا کنجی که در فضا داریم و …. . پس در تمام این نقاط می توانیم قانون مثلث بصری را پیاده سازی کنیم و وسایل دکوری را طوری چیدمان کنیم که بهتر و زیباتر دیده شوند و زیبایی خودشان را بهتر نشان بدهند.

مقاله پیشنهادی : چگونه یک نقطه کانونی در طراحی داخلی ایجاد کنیم؟

چرا به مثلث بصری احتیاج داریم؟

از زمانی که سبک های مدرن در دکوراسیون روی کار آمدند، دیگر چیدمان متقارن و پرتکرار کم کم از رده خارج شد و جای خودش را به چیدمان نامتقارن و متوازن داد. مثلث بصری هم تقریبا از همین دوران به دکوراسیون داخلی اضافه شد. این اتفاق یک علت روانشناسی مهم دارد. اینکه به طور کلی طراحی و چیدمان متقارن و پرتکرار باعث می شود چشم انسان با دیدن نیمی از فضا یا دکور، به سرعت تصویر نیمه دوم را در ذهن بسازد. این یعنی خیلی سریع محیط را پردازش می کند و در آن احساس امنیت و راحتی می کند. این ویژگی را در سبک های کلاسیک، سنتی و نئوکلاسیک به عنوان یک امتیاز مثبت استفاده می کردند.

سه قانون اصلی مثلث بصری

در چیدمان مثلث بصری می توان اشیا و وسایلی را که اندازه بلندی دارند در مرکز قرار داده و دیگر وسایل و لوازم کوتاه را در اطراف آن قرار داد. به این ترتیب مثلث بصری ایجاد خواهد شد و می تواند دکوراسیونی جذاب و خلاقانه را در منزل ایجاد کند. استفاده از روش مثلث بصری دارای اصول و قواعد خاص خود است. توجه به آن بهترین دکوراسیون را در طراحی داخلی ایجاد خواهد کرد.

قانون نخست در مثلث بصری: به کارگیری از قانون سه تایی

وسایلی که قرار است در دکوراسیون داخلی به کار گرفته شوند باید در گروهایی که تعداد آن ها فرد است قرار داده شوند. به عنوان مثال وسایل دکوری و تزئینی را باید در دسته های سه تایی، پنج تایی و یا هفت تایی قرار داد و در محل مناسبی گذاشت. معمولا از عدد سه برای این کار بیشترین استفاده می شود و طرحی زیباتر را نیز ایجاد می کند. به عنوان مثال می توان از قانون سه تایی در خصوص چیدمان می قهوه خوری استفاده کرد و زیبایی خاص این طراحی را به خوبی مشاهده کرد.

قانون مثلث بصری در دکوراسیون داخلی چیست؟قانون دوم در مثلث بصری: به وجود آوردن مثلث های کوچک و بزرگ

در قانون دوم مثلث بصری کلیه وسایل و دکوری هایی که قرار است کنار یکدیگر باشند باید به گونه ای چیدمان شوند که مثلثی بزرگ را به وجود بیاورند. محل قرارگیری این چیدمان هیچ اهمیتی ندارد در کدام قسمت انجام شود. تنها نکته ای که اهمیت دارد این است که افراد در هنگام تماشای این وسایل بتوانند مثلث موجود را به صورت ذهنی تماشا کنند. پس از آن باید مثلث کووچکی را به وجود آورد و با توجه به تعداد لوازم دکوری می توانید چندین مثلث کوچک و بزرگ را داخل یکدیگر ایجاد کنید. در اغلب موارد ارتفاع وسایل دکوری در ایجاد مثلث های بزرگ و کوچک در نظر گرفته می شود.

قانون مثلث بصری در دکوراسیون داخلی چیست؟قانون سوم مثلث بصری: ایجاد مثلث بصری در تمام نقاط دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین سوالاتی که اغلب افراد می پرسند محل مناسب برای ایجاد مثلث بصری است. به وجود اوردن مثلث بصری نقطه و جایگاه خاصی ندارد و در هر مکانی می توان از آن استفاده کرد و به عنوان یکی از ترفندهای پرکاربرد در دکوراسیون منزل به کار گرفته می شود. از این ترفند برای تتزئین میزغذاخوری و چیدمان کتابخانه و تزئین میز کنسول و حتی اپن آشپزخانه می توان استفاده کرد. استفاده از مثلث بصری موجب خواهد شد تا دکوراسیونی زیبا و جذاب را در خانه خود به وجود آورده و چیدمانی مناسب را در مکان­های مختلف ایجاد کنید.

قانون مثلث بصری در دکوراسیون داخلی چیست؟مقاله پیشنهادی : نکات مهم و اصول طراحی پلان مسکونی

چطور قانون مثلثی را پیاده کنیم؟

پیاده سازی مثلث بصری در دکوراسیون کار بسیار ساده ای است. فقط کافی است وسایل را چیدمان کنید و سعی کنید یک مثلث فرضی با مجموعه آنها به وجود بیاورید. مثلا از یک شمعدان بلند، یک گلدان متوسط و یک قاب عکس کوچک در کنار هم استفاده کنید. شمعدان بلند، بلندترین نقطه مثلث را تشکیل می دهد. گلدان و قاب هم در کنار آن حالتی شیبدار و مثلثی تشکیل می دهند. و یا از چند وسیله کوتاه و بلند کنار هم استفاده کنید. سعی کنید در هر گروه یکی از دکویجات از بقیه بلندتر باشد تا راس مثلث را تشکیل بدهد. سپس بقیه وسایل را از بلند تا کوتاه رو به طرفین چیدمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *