دکوراسیون داخلی

هوم آفیس یا دفتر خانگی چیست؟

هوم آفیس یا دفتر خانگی چیست؟
امتیاز شما به این مطلب

احتمالا این روزها با افرادی مواجه شده‌اید که به دنبال اجاره هوم آفیس یا دفتر خانگی هستند و برایتان سوال شده است که هوم آفیس چیست. شاید هم معنای آن را می‌دانید و به دنبال طراحی هوم آفیس شخصی و ایده‌هایی برای بهبود فضای خود هستید. در این مطلب می‌خوانید که معنی هوم آفیس چیست و چه تفاوت‌هایی با فضاهای رایج دارد.

هوم آفیس یا دفتر خانگی چیست؟هوم آفیس چیست؟

به دنبال پاندمی کرونا و همچنین پیشرفت تکنولوژی، تعداد افرادی که در خانه کار و کسب درآمد می‌کنند، افزایش داشته است. بدیهی است که مطالعه و انجام پروژه‌ها در خانه نیازمند تمرکز بالا و آرامش و همچنین فضای مختص به کار است.

هوم آفیس یا دفتر خانگی (Home Office) در واقع فضایی در خانه هست که به منظور ایجاد دفتر کار طراحی می‌شود. برخلاف آنچه از دفتر کار به ذهن می‌آید، هوم آفیس فضایی شخصی و آرام است که امکان کار، مطالعه و سایر فعالیت‌ها را در منزل، فراهم می‌کند.

مقاله پیشنهادی : مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

جهت ایجاد و طراحی هوم آفیس باید علاوه بر شناخت اصول طراحی دکوراسیون داخلی، با نکات مهم برای طراحی فضای کار و افزایش تمرکز و بهره‌وری آشنا باشید. همچنین بتوانید همه این موارد را در هماهنگی با دکوراسیون داخلی منزل خود، پیاده‌سازی کنید.

نکات مهم برای طراحی هوم آفیس مناسب

جهت طراحی هوم آفیس در خانه‌های بزرگ معمولا یکی از اتاق‌ها به عنوان دفتر خانگی در نظر گرفته می‌شود. این اتاق فاقد تخت خواب و مبلمان خیلی راحت و دنج است تا افراد به جای میل به استراحت، بر روی کار خود تمرکز کنند.

اما هـوم آفیس تنها مختص به منازل بزرگ نیست. این روزها افراد زیادی هستند که آپارتمان‌های کوچک را تبدیل به هـوم آفیس می‌کنند تا علاوه بر داشتن فضای خواب و استراحت و فضای پذیرایی از معدودی مهمان، فضایی مناسب کار و مطالعه داشته باشند.

مهم‌ترین عناصر در طراحی دفتر خانگی یا هوم آفیس به شرح زیر است:

طراحی هوم آفیس بر اساس نقشه محل سکونت

اولین قدم برای طراحی و ایجاد هـوم آفیس در منزل، بررسی متراژ خانه، موقعیت قرارگیری بخش‌های مختلف خانه و پتانسیل‌های موجود برای دیزاین هوم آفیس است. باید محیطی را برای هـوم آفیس انتخاب کنید که دسترسی به نور و تهویه هوا داشته باشد و همچنین دارای سکوت و آرامش باشد تا رفت و آمد اعضای خانه به سایر بخش‌ها، در کار و مطالعه شما اختلال ایجاد نکند.

با در نظر گرفتن این فضا، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه وسایلی برای هوم آفیس تهیه کنید و چیدمان این وسایل را تعیین نمایید. شما با خلاقیت خود می‌توانید فضاهای کوچک یا غیرهندسی را به محلی مناسب برای ایجاد هـوم آفیس تبدیل کنید.

هوم آفیس یا دفتر خانگی چیست؟نورپردازی برای هـوم آفیس

آیا تا به حال به دفتر کاری رفته‌اید که تاریک و دنج باشد؟ قطعا نه! محل کار باید حواس شما را بیشتر از هرچیز بر کار متمرکز کند و شما را بیدار نگه دارد؛ پس برای طراحی هوم آفیس، از نورپردازی مناسب و ترکیبی از لامپ‌های آفتابی و مهتابی استفاده کنید.

توصیه می‌شود فضایی را برای ایجاد هوم آفیس انتخاب کنید که دسترسی خوبی به پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی داشته باشد. با این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، روحیه بهتری خواهید داشت. تماشای فضای بیرون در هوای آفتابی می‌تواند استراحتی کوتاه و دلچسب حین کار در منزل باشد. با قرار دادن صندلی و میز کار خود روبه روی پنجره، می‌توانید حین کار به چشم خود استراحت داده و بهره‌وری خود را بالا ببرید.

انتخاب کفپوش مناسب برای هـوم آفیس

کفپوش هوم آفیس باید ماندگاری بالایی داشته باشد و به راحتی نظافت شود. همچنین این کفپوش باید مانع سر و صدا شود و رنگ آن علاوه بر هماهنگی با دکوراسیون داخلی، موجب آرامش ذهنی شود. شما برای پوشش کف هـوم آفیس می‌توانید از انواع موکت و فرش استفاده کنید. به شما توصیه می‌کنیم فرش مینیمال و رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید تا فضا دچار آشفتگی بصری نشود و محیط و ذهنتان آرام و مرتب بماند. کفپوش مناسب نه تنها موجب سر و صدا نمی‌شود، بلکه می‌تواند مثل عایق عمل کرده و صداهای مزاحم اطراف را کم کند.

هوم آفیس یا دفتر خانگی چیست؟رنگ آمیزی ویژه هـوم آفیس

همانطور که می‌دانید، روانشناسی رنگ‌ها مبحثی گسترده است که در طراحی دکوراسیون نیز مورد توجه همه قرار می‌گیرد. هر رنگ تاثیر متفاوتی بر روان افراد دارد و می‌تواند بر بهره‌وری و روحیه موثر باشد. بنابراین برای انتخاب رنگ هـوم آفیس، توجه به زیبایی و هماهنگی با دکوراسیون داخلی کافی نیست. شما باید رنگی را برای دیوارها و سایر وسایل هوم آفیس انتخاب کنید که بتواند بر بهره‌وری شما موثر باشد.

رنگ‌های مینیمال و خنثی از جمله آبی، طوسی روشن، سفید و کرم روشن می‌توانند انتخاب خوبی برای هوم آفیس باشند. این رنگ‌ها علاوه بر ایجاد آرامش، با سایر رنگ‌ها به خوبی هماهنگ می‌شوند و فضایی جذاب و کارا در هـوم آفیس شما ایجاد می‌کنند.

تجهیزات و مبلمان اداری برای هوم آفیس

مانند هر دفتر کار دیگری، وسایل اداری نیز یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر برای طراحی هوم آفیس است. مساله مهم این است که برای تجهیز هـوم آفیس خود تنها از وسایل ضروری استفاده کنید تا فضا خلوت و آرام بماند. تعداد زیاد وسایل موجب آشفتگی بصری و ذهنی شما می‌شود و نیازمند زمان طولانی‌تری برای نظافت و رسیدگی است.

برای مطالعه، نوت برداری، کار با کامپیوتر و نوشتن، میز استانداردی انتخاب کنید که با قد و زاویه نشستن شما هماهنگ باشد. همچنین اندازه میز را به تناسب متراژ هـوم آفیس و نیاز خود انتخاب کنید. برای صندلی نیز از صندلی‌های اداری استاندارد استفاده کنید تا موجب خستگی و یا آسیب به ستون فقرات، کمر و گردن شما نشود.

چنانچه گفتیم تخت خواب در فضای هوم آفیس، جایی ندارد؛ مگر اینکه آپارتمان شما کوچک باشد و مجبور باشید همه وسایل را در یک اتاق فلت بچینید. در هر دو صرت به شما پیشنهاد می‌کنیم از یک صندلی نسبتا راحت در این فضا استفاده کنید تا برای استراحت‌های کوتاه بین کار، به سمت تخت خواب خود مایل نشوید! صندلی‌های تابی آویزان از سقف یا صندلی‌های راکی (گهواره‌ای) می‌توانند انتخاب خوبی برای رفع خستگی در میان کار باشند.

در انتخاب رنگ و مدل تجهیزات اداری هـوم آفیس خود، هماهنگی با فضای کلی و دکوراسیون و همچنین روانشناسی رنگ‌ها را مد نظر داشته باشید و تلاش کنید از پالت رنگی محدودی استفاده کنید تا انسجام بصری فضا حفظ شود. برای انتخاب تجهیزات هـوم آفیس، راحتی و ارگونومیک بودن بر زیبایی اولویت دارد.

هوم آفیس یا دفتر خانگی چیست؟طراحی قفسه، کمد و کتابخانه برای هوم افیس

احتمالا شما هم برای کار کردن نیاز دارید کتاب‌ها، پرونده‌ها و وسایل ویژه کارتان را در نزدیکی خود نگه دارید. اما این کار باید طوری انجام شود که نظم فضای دفتر خانگی شما دچار اختلال نشود. انواع قفسه‌ها از جمله کمد و کتابخانه، وسایلی ضروری برای ذخیره‌سازی و سامان‌بخشی در هوم آفیس هستند.

مقاله پیشنهادی : ایده هایی برای دکوراسیون کتابخانه و چیدمان قفسه کتاب

انواع مختلفی از کمد و کتابخانه در بازار موجود است اما ما به شما توصیه می‌کنیم که این وسایل را کاملا مطابق با اندازه فضا و نیاز خود، سفارش دهید تا برای مدت‌ها از تعویض و خرید وسایل جدید برای دفتر خود آسوده باشید. با سفارشی‌سازی قفسه و کمد و کتابخانه می‌توانید از فضاهای کم و پرت نیز بهترین استفاده را ببرید.

اکسسوری و لوازم دکوری برای هـوم آفیس

همانطور که گفتیم برای طراحی یک هـوم آفیس کارآمد باید تا حد ممکن فضا را ساده و خلوت نگه دارید و از وسایل غیرضروری بپرهیزید؛ اما این مساله به آن معنی نیست که هیچ اکسسوری دکوری در دفتر خانگی خود استفاده نکنید.

هوم آفیس شما، فضایی است که زمان زیادی را در آن می‌گذرانید و بر روحیه شما تاثیر دارد. همچنین مانند هر فضای دیگری، دکوراسیون این دفتر می‌تواند نمایانگر شخصیت و علایق شما باشد.

شما می‌توانید برای دیزاین هـوم آفیس خود از تابلوهایی با جملات انگیزشی، تندیس‌های افتخاری مربوط به کسب و کارتان و برخی از اشیا مورد علاقه‌تان استفاده کنید. همه چیز به روحیه و سلیقه شما بستگی دارد؛ فقط تلاش کنید فضا را بیش از حد شلوغ نکنید. همچنین استفاده از تعداد کمی گلدان کل‌های طبیعی و گیاهان سبز می‌تواند حال خوبی در فضای هـوم آفیس ایجاد کند. مهم‌ترین نکته آن است که فضا را بر اساس نیاز و امکان‌های خود ایجاد کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب با آگاهی از معنی هوم آفیس، مهم‌ترین اصول برای طراحی هـوم آفیس را بررسی کردیم. به یاد داشته باشید مهم‌ترین اصل برای دیزاین و طراحی هر فضایی در خانه، توجه به نیازها و سلایق خودتان است و ابزار آن هم استفاده از خلاقیت است. شما با خلاقیت خود می‌توانید فضاهای کوچک یا غیرهندسی را به محلی مناسب برای ایجاد هوم آفیس تبدیل کنید و آن را مطابق با سلیقه خودتان، زیباتر و کارامدتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *