دکوراسیون داخلی

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آن

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آن
امتیاز شما به این مطلب

یکی از سبک های جالب و به روز در دکوراسیون داخلی این روزها سبک جپندی نام دارد. در سبک جپندی می توانید خانه ای خلوت، منظم، گرم، دنج و آرامش بخش برای استراحت داشته باشید. در این مطلب مشخصات و نکات سبک جپندی در دکوراسیون را بررسی می کنیم. برای آشنایی بیشتر با این سبک خاص و آرام با ما همراه باشد.

سبک جپندی چیست؟

سبک دکوراسیون داخلی جپندی از پیوند سبک های دکوراسیون “اسکاندیناوی” و “ژاپنی” به وجود می آید. این دو سبک با اینکه از لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی دارند، اما به لحاظ نگرش و فضای داخلی شباهت زیادی باهم دارند. سبک اسکاندیناوی ریشه در مکتب فکری “هوگه” دارد که متمرکز بر ایجاد فضای راحت و دنج و آرامش بخش در محیط خانه است. در مکتب فکری هوگه خانه یک پناهگاه امن برای لذت بردن از زندگی روزمره و به دست آوردن آرامش است.

از طرفی سبک دکوراسیون ژاپنی هم ریشه در طرز تفکر “وابی-سابی” دارد. مکتب وابی-سابی به این اعتقاد دارد که در هر نقص و کمبودی یک زیبایی نهفته است و نیازی نیست همه چیز کامل و بی نقص باشد. و اینکه ما انسان ها باید ارتباط نزدیکی با طبیعت داشته باشیم و موجودیت و چرخه حیات هر چیز را همانطور که هست دوست بداریم.

مقاله پیشنهادی : دکوراسیون داخلی به سبک وابی سابی

سبک دکوراسیون جپندی از ترکیب این دو رویکرد به وجود می آید و فضایی امن و آرام با مصالح طبیعی به وجود می آورد.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آنویژگی های سبک جپندی

سبک دکوراسیون جپندی فضایی خلوت، گرم و دنج به شما می دهد. در این سبک مثل سبک های ژاپنی از مصالح طبیعی به خصوص چوب به وفور در فضا استفاده می شود. همینطور این سبک مثل سبک اسکاندیناوی کاربردی و عملگراست. یعنی در دکوراسیون داخلی بهتر است وسایلی را استفاده کنید که واقعا مورد نیاز و ضروری هستند و از شلوغی و بی نظمی بپرهیزید. البته همانطور که گفتیم این سبک فرزند رویکرد “وابی-سابی” هم است. در سبک وابی-سابی خبری از زرق و برق و تجملات نیست. بلکه وسایل طبیعی و بومی و بااصالت ارزشمند هستن مثل ظروف سفالی، آثار دستساز، صنایع دستی و … . شما می توانید از این نوع تزئینات در سبک جپندی هم استفاده کنید.

رنگ‌های خنثی؛ تنها شرط انتخاب مبلمان و وسایل خانه

ویژگی اصلی که باید رعایت شود، انتخاب رنگ خنثی برای وسایل خانه است. معمولا رنگ‌های کرم و بژ برای سبک جپندی توصیه می‌شود. اما اگر فکر می‌کنید خیلی با این رنگ‌ها سازگار نیستید می‌توانید تناژ‌های کم‌رنگ از رنگ‌های سبک اسکاندیناوی یعنی آبی و سبز را انتخاب کنید. البته برای گرمی بخشیدن به چیدمان خانه می‌توانید از رنگ مشکی برای جزییات کمک بگیرید.

در سبک جپندی عموما از رنگ های روشن و خنثی استفاده می شود. البته فراموش نکنیم که سبک اسکاندیناوی بیشتر از رنگ های سفید، کرم، طوسی و مشکی استفاده می کند. سبک جپندی از این لحاظ به سبک ژاپنی بیشتر شباهت دارد. یعنی عموما از رنگ های خاکی، کرم های روشن تا متوسط ، بژو قهوه ای روشن متوسط استفاده می کند. این مسئله کمک می کند که فضاهای جپندی از فضاهای اسکاندیناوی گرمتر و دنج تر به نظر برسند. ترکیب رنگ های خنثی و روشن به طور کلی باعث می شود شما فضایی آرام و به دور از استرس را تجربه کنید.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آنسادگی و مینیمالیسم؛ اصلی مهم در سبک جپندی

اگر سریال‌های ژاپنی را دیده باشید، حتما متوجه خانه‌های ساده آن‌ها شده‌اید. در سبک جپندی هم سادگی اهمیت زیادی دارد که کاربردی‌بودن وسایل این سادگی را در چیدمان خانه تضمین می‌کند. اگر بیشتر به خانه‌های تزیین شده به این سبک دقت کنید، خطوط صاف مبلمان و وسایل خانه هم جلب توجه می‌کنند.

در سبک های اسکاندیناوی و ژاپنی اعتقاد بر این است که ” زیبایی در سادگی نهفته است”. در سبک جپندی هم همین رویکرد وجود دارد. خانه های جپندی عموما ساده و بدون زرق و برق هستند. پارچه ها، مبل، پرده، تزئینات و … در این سبک همگی طرح هایی ساده دارند و در رنگ های روشن تا متوسط استفاده می شوند. در عوض برای فرار از یکنواختی از بافت های مختلف مثل ترکیب پارچه های نرم با سطوح زبر چوبی و یا ترکیب بافت های ریز و درشت استفاده می شود.

راحتی؛ هدف اصلی در چیدمان خانه جپندی

ایجاد فضایی راحت و ارگانیک که برای استراحت و آرامش آدمها مناسب باشد، از بالاترین رسالت های سبک جپندی است. در این سبک مبلمان بیشتر به سبک اسکاندیناوی شباهت دارند و ظاهری مدرن، راحت و بزرگ دارند. همینطور درست مثل سبک اسکاندیناوی از انواع کوسن، پتو، شال مبل، پاف، زیرپایی، فرش های نرم و پرزبلند و همینطور خز، پشم و … می توانید برای راحتی و گرمای بیشتر در فضا استفاده کنید.

پس اگر قرار است برای پذیرایی مبلمان جدید بخرید یا می‌خواهید اتاق‌خوابتان را به این سبک تزیین کنید باید راحتی خودتان را در اولویت بگذارید. مبلمان ساده با ابعاد کوچک که راحتی بی‌نظیری دارند، تخت‌خواب راحت با ملافه‌های از جنس مواد طبیعی در این سبک برای رسیدن به همین هدف است.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آنمصالح؛ دوام و طول عمر بیشتر مبلمان و وسایل خانه جپندی

سبک جپندی یکی از سبک های دوستدار محیط زیست است. به این معنی که مصالحی که در آن استفاده می شود طبیعی هستند و طول عمر بالایی هم دارند. چوب “به خصوص به طور طبیعی و تغییر شکل نیافته” خمیر مایه اصلی سبک جپندی به شمار می آید. در این سبک عموما کفپوش ها و میزها چوبی هستند و از چوب های رنگ روشن تا متوسط استفاده می شود. علاوه بر این پارچه ها و الیاف طبیعی مثل کتان و پنبه هم در این سبک پرکاربرد هستند. در تزئینات هم عموما از گلدان و ظروف سفالی، بامبو، سنگی و یا سرامیکی با طرح هایی ساده و خلوت استفاده می شود.

کیفیت بالای وسایل چه مبلمان باشد و چه وسایل دکوراتیو، از ویژگی های مهم سبک جپندی است. در واقع برای خرید مبلمان باید به‌سراغ مدل‌های باکیفیت بالا بروید که چوب حرف اصلی را در ساختار آن‌ها می‌زند. وسایل تزیینی هم از قانون مستثنی نیستند و باید طول عمر بالایی داشته باشند. در واقع نباید به فکر خرید وسایلی که می‌دانید فقط چند ماه ترند می‌شوند و بعد جایی در خانه ندارند، باشید. بیشتر باید خاص، طبیعی و هنر دست بودن وسایل دکوری را در نظر بگیرید حتی اگر با مواد بازیافتی ساخته شده باشند.

نور طبیعی؛ اصلی‌ترین منبع انرژی و آرامش در سبک جپندی

ما از سبک جپندی انتظار خانه‌ای با انرژی مثبت و سرشار از آرامش داریم. راهکار طبیعی و بسیار موثر این سبک، ورود نور خورشید به خانه با پنجره‌های بزرگ است. اگر طرفدار این سبک شده‌اید، باید پرده‌های ضخیم و تیره را کنار بگذارید و با روی خوش از پرتوهای طلایی خورشید در خانه استقبال کنید.

در هر دو سبک های اسکاندیناوی و ژاپنی نور طبیعی روز جایگاه بسیار ویژه ای دارد. پس در سبک جپندی شیشه ها و پنجره هایی بزرگ بدون پرده را مشاهده می کنیم. عموما در فضاهای جپندی یا پرده نداریم یا از پرده نازک و ساده حریر یا کتان استفاده می شود.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آنترکیب طبیعت و تزئینات در سبک چپندی

همانطور که گفتیم رویکرد وابی-سابی ارزش بالایی برای طبیعت قائل است. همینطور گلدان یکی از عناصر جدانشدنی سبک اسکاندیناوی به شمار می آید. پس در فضاهای سبک جپندی هم گل و گیاهان جزو تزئینات داخلی خانه محسوب می شود. البته دقت کنید که جپندی یک سبک مینیمال است و نباید تمام فضا را با گلدان پر کنید. اما استفاده از چند گیاه سبز خلوت در فضای جپندی کمک می کند که محیط شما باطراوت و زنده بشود.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با سبک دکوراسیون آمیش

در سبک جپندی تزئینات فضا کم و محدود ولی زیبا و ارزشمند هستند. گلدان ها و ظروف بزرگ چوبی و بامبو و سفال در این سبک پرکاربرد هستند. همینطور سایر تزئینات از جنس مصالح طبیعی مثل ظروف سرامیکی و سنگی و یا گیاهان و کتابها و تابلوهای ساده و خلوت برای سبک جپندی مناسب هستند. می توانید با رویکرد هوگه از شمع و فانوس و آباژورهای ساده با نورهای گرم هم در این سبک استفاده کنید.

راهنمای ساده برای چیدمان و تزیین خانه به سبک جپندی

بعد از خواندن ویژگی‌های سبک جپندی بد نیست راهکارهای اجرای این سبک در خانه‌های ایرانی را هم بررسی کنیم. لطفا اگر این سبک را برای چیدمان خانه خود انتخاب کرده‌اید، این بخش را با دقت بیشتری بخوانید.

پالت‌های رنگی خنثی و گرم برای خانه جپندی

قبل از هر چیزی باید تکلیف ترکیب رنگ چیدمان خانه را مشخص کنید. برای اجرای سبک جپندی در خانه بهترین ترکیب رنگ خنثی و گرم را انتخاب و تا حد ممکن از سفید دوری کنید. پیشنهاد می‌کنم برای رسیدن به بهترین پالت رنگی، خانه‌های زیادی را بررسی کنید و متناسب با فضا و نور خانه خودتان تصمیم بگیرید.

زیبایی مبلمان چوبی با رنگ روشن در خانه

گفتیم در سبک جپندی مواد طبیعی و با کیفیتِ بالا اهمیت دارند. پس لطفا برای خرید مبلمان این دو فاکتور مهم را در نظر بگیرید. مبلمانی که چوب بیشتر از هر چیز دیگری در آن خودنمایی می‌کند و کیفیت ساخت و طراحی بالایی دارد. در خانه جپندی کمی برای انتخاب مبلمان محدود هستید. پیشنهاد می‌کنم مبلمان راحتی و مینیمال که ساختار چوبی آن‌ها نمایان است و پارچه روی صندلی آن طرح ساده و رنگ خنثی دارد را انتخاب کنید.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آنتزیین خانه با کمترین وسایل دکوری ولی ساده و ارزشمند

در خانه جپندی خبری از تجملات و ریخت‌وپاش سبک کلاسیک نیست. لطفا سعی کنید با کمترین وسایل تزیینی خانه را زیباتر کنید. حواستان باشد سادگی و خلوت بودن خانه جپندی را فدای وسایل دکوری شیک نکنید. آینه قدی، تابلو دکوراتیو، انواع آباژور ایستاده یا رومیزی، لوستر سقفی و گلدان‌های دکوراتیو گزینه‌های عالی برای تزیین خانه هستند.
اما از آنجا که باید پایبند قانون مهم ورود طبیعت به خانه جپندی باشید، من گیاهان آپارتمانی مقاوم و زیبا را برای تزیین خانه پیشنهاد می‌دهم ولی حواستان به تعداد گل‌ها باشد. حتی می‌توانید به شاخه‌های طبیعی با رنگی خیره‌کننده هم برای تزیین خانه فکر کنید.

تاثیر بافت‌های مختلف در گرمی بخشیدن به چیدمان جپندی

ژاپنی‌ها را با بافت‌های خاص و ارزشمند می‌شناسیم. در خانه جپندی شما هم باید به بهانه‌های مختلف مثل پرده، فرش، کوسن یا رومیزی، بافت‌ها به چشم بیایند. مثلا در این سبک، فرش جایگاه ویژه‌ای دارد و باید فرشی از جنس الیاف طبیعی با طرحی ظریف، زینت‌بخش فضای خانه شود. مثلا فرش‌های دستباف یا فرشینه کنفی برای اتاق‌ها انتخاب بی‌نظیری است. چهارپایه‌های چوبی، گلدان‌های سفالی، آویزهای کنفی و مکرومه هم المان‌هایی برای اضافه‌کردن بافت هستند.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آننورپردازی گوشه‌های خانه با نور ملایم

نور و روشنایی محیط تاثیر زیادی بر القای احساس آرامش دارد. سعی کنید با نوری ملایم روشنایی شب‌های خانه جپندی را فراهم کنید.

در سبک جپندی نیازی به رعایت تقارن نیست

معمولا در سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی، خواسته یا ناخواسته نوعی تقارن در چیدمان وسایل رعایت می‌شود. در این سبک خبری از تعادل نیست و می‌توانید بسته به نیاز خودتان و فضای خانه مبلمان را بچینید. مثلا با خیال راحت یک مبل راحتی جلو تلویزیون بگذارید و در گوشه دیگر پذیرایی برای مطالعه دو صندلی راحت را کنار میز کوچکی قرار دهید. در این‌جا نیازی نیست که مبل راحتی و صندلی‌ها در یک سبک باشند و مبلمان را متقارن نزدیک به‌هم بچینید.

یک دیوار چوبی به خانه اضافه کنید

یکی از راهکارهایی بسیار جذاب برای تزیین خانه به سبک جپندی، داشتن یک دیوار دکوراتیو چوبی است. این دیوار را می‌توانید در اتاق خواب، پذیرایی یا حتی اتاق کارتان داشته باشید و از انرژی چوب در اتاق بهره ببرید.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آنتفاوت سبک جپندی با اسکاندیناوی و ژاپنی

رنگ غالب در سبک اسکاندیناوی عموما سفید و طوسی است ولی در سبک جپندی بیشتر از طیف های کرم و خاکی استفاده می شود. علاوه بر این تزئینات و اکسسوری ها در سبک اسکاندیناوی عموما ظاهری مدرن و مینیمال دارند. اما در سبک جپندی ظاهر تزئینات بیشتر دستساز و بومی به رنگ های کرم، خاکی و حتی فرم هایی دارای عیب و نقص است.

در مقابل در سبک ژاپنی سطوح بی نقص و صیقلی بیشتری می بینیم. در سبک جپندی مصالح خیلی اوقات به صورت طبیعی و پرداخت نشده خودشان به کار می روند. همینطور با توجه به اینکه سبک جپندی در غرب ابداع شده، المان های تزنیئی و سنتی ژاپن را در آن کمتر می بینیم. تزئینات بیشتر ظاهری بومی و طبیعی و به سبک ” وابی-سابی” شباهت دارند.

آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آنجمع بندی

در این مطلب مشخصات و نکات پیاده سازی سبک جپندی در دکوراسیون داخلی را بررسی کردیم. اگر علاقه به داشتن فضایی آرام و خلوت با ترکیب سبک های شرقی و غربی دارید، سبک جپندی برای شما مناسب است. دقت کنید که این سبک با طبیعت در صلح است. پس وسایل شما در سبک جپندی علیرغم ظاهر ساده باید کیفیتی بالا داشته باشند تا مدت طولانی برای شما کار کنند و دیرتر به زباله تبدیل شوند. بخشی از زیبایی این سبک هم به اصالت و کیفیت بالای مصالح آن بر می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *