دکوراسیون داخلی

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟
امتیاز شما به این مطلب

بهره گیری از معماری خلاقانه به شما اجازه می دهد بهترین فضا را در متراژ های کوچک نیز پیاده کنید و یا از فضای متراژ بالا به درستی بهره بگیرید. طراحی وید این پتانسیل را دارد که معماری داخلی خانه یا ویلای شما را دلباز و خاص کند و استفاده از فضا ها را به حداکثر برساند. اگرچه بسیاری افراد وید را با پاسیو و نورگیر یا آتریوم یکی می دانند؛ اما این دو طراحی از ویژگی های کاملاً متفاوتی برخوردارند.

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟طراحی وید چیست؟

کلمه void یکی از کلمات انگلیسی به معنای “خالی” یا “پر نشده” است. وید در معماری به فضاهای خالی بین طبقات ساختمان های عظیم و چند طبقه، ویلاها و ساختمان های دوبلکس گفته می‌شود. فضاهای میان تهی و عموما بازی که معمولا در سقف ها ایجاد می شوند و باعث می شوند تا دید طبقات به یکدیگر بیشتر شود. نتیجه این سبک باعث دلبازتر شدن فضای داخلی و دید کلی خانه از هر طرف می‌شود. این سبک در معماری مدرن و در دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه ای دارد و در آسیای شرقی الهام بخش انرژی، سازنده فضای مثبت و ارتباط مستقیم طبقات با همدیگر است.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با دکوراسیون داخلی به سبک صنعتی

طراحی وید، ایده استفاده از نیم طبقه یا همان آشکوب را نیز با خود به همراه می آورد. این ایده به شما اجازه بهره گیری مناسب از فضای اندک یا ایجاد نمایی مدرن تر در معماری داخلی خانه و ویلا را می دهد.

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟مزایای استفاده از طراحی وید در دکوراسیون داخلی

  • در طراحی وید بخشی از سقف بلندتر از بخش های دیگر خانه می شود و به همین دلیل این سبک امکان افزایش دیدن و دیده شدن کلیت مجموعه را فراهم می کند.
  • با وید خانه یا ویلای شما بزرگ تر و اصطلاحاً دل بازتر از حالت معمول به نظر می رسد. به عبارتی ایجاد فضای باز مرکزی با این سبک، شفافیت بیشتر زوایای خانه را در پی دارد.
  • طراحی وید همانند یک پارتیشن فضای منزل را بصورت مرتب تقسیم بندی می‌کند.
  • وید باعث افزایش زاویه دید در جهات متنوع می‌شود. به این ترتیب، دید کلی به مجموعه و بخش های دیگر از این طریق افزایش پیدا می کند.
  • وید در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد محلی برای اجتماع می شود. یعنی این نوع طراحی در بخش میانی فضایی باز و متفاوت با اطراف ایجاد می شود که مکانی برای اجتماع خانواده می‌باشد.
  • در این معماری داخلی، بسط فضایی و امکان توقف و مکث در فضا مهیا شده و درک کلی از طبقات بالایی و پایینی ایجاد می شود.
  • درک کلی از چگونگی ارتباطات، نحوه دسترسی ها، مسیر های ورود و خروج از دیگر مزایای وید در دکوراسیون داخلی است.
  • این طراحی خلاقانه در معماری امکان تهویه مناسب و استفاده بهینه از نور طبیع تازه بین طبقات را فراهم می کند.
  • امکان استفاده بهینه از فضا و تقسیم فضا بدون ایجاد مرز و جداسازی کامل آن ها نیز با استفاده از طراحی وید امکان پذیر می شود.
  • سبک وید به ما، تجربه فضایی متفاوت با اطراف را القا می کند.

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟معایب طراحی وید

تنها معایبی که بر این سبک دکوراسیون وارد میشود، یکی محدود شدن امکان تغییر دکوراسیون یا مبلمان منزل است. دوم اینکه چون سقف منزل بلند تر از معمول است انرژی گرمایی بیشتری صرف گرمایش منزل می شود. پس هزینه انرژی مصرفی خانه در مقایسه با یک معماری عادی بیشتر است.

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟مدل وید دوبلکس

خانه های دوبلکس معمولا به شکل پیش فرض حتی اگر اطلاعی از طراحی داخلی وید هم نداشته باشید به این مسأله توجه شده است. چنانچه خانه های دوبلکس با دقت بیشتری نگاه کنید و از جنبه فضای وید نگاه کنید، فضای خالی بین دو طبقه قرار گرفته که با پلکان به فرم های مختلف پر شده است.
برای اینکه فضای طراحی خود را از حالت یکنواختی خارج کنید و وید ساختمان دوبلکس خود را زیباتر کنید توصیه می کنیم از لوسترهای آویزان، استفاده از گیاهان بر روی نرده های راه پله، تابلوهای هنری بر روی دیوار راه پله و تزئینات مشابه استفاده نمایید. توجه داشته باشید که حفاظ های شیشه ای سکوریت در لبه هر طبقه بسیار ضروری است که ضمن زیباتر کردن فضا، امنیت منزل را هم بیشتر می کند.

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟وید در ویلا

طراحی داخلی وید در پلان ویلا بسیار رایج است. ویلاها معمولا ساختمان های بزرگی است که نورگیری آنها بسیار مهم است. چنانچه بخواهید هر طبقه را با ایجاد سقف از یکدیگر جدا کنید، نورگیری آنها جداگانه باید تعریف شود که در معماری مدرن باید به فکر ایجاد اسکای لایت و مشابه آن باشید. طبیعتا اینکار هزینه بر، زمان بر و مقداری هم کوچک کننده فضا خواهد بود. بهترین راه حل طراحی پلان وید دار است. در پلان های وید دار نیاز نیست به فکر ایجاد نورگیرهای متعدد برای فضای داخلی خود باشید.

ارتباط مستقیم طبقات با یکدیگر بدون هیچ مانعی و استفاده از پنجره های سرتاسری یا پنجره پانوراما در طراحی داخلی وید کمک می کند تا نور کافی و زیادی وارد منزل شود. در این نوع طراحی داخلی ارتباط خیلی خوبی هم بین فضای داخلی و فضای بیرون شکل می گیرد که باعث ایجاد فضای مثبت و دفع انرژی های منفی در منزل خواهد شد که از لحاظ فنگ شویی هم تأیید شده است.

مقاله پیشنهادی : دکوراسیون توسکانی سبکی محبوب‌ در دنیای طراحی داخلی

برخی مواقع با طراحی داخلی وید افراد به فکر ایجاد یک نیم طبقه می افتند تا سقف مرتفع خود را جبران کنند. اگر چندان با سقف های مرتفع رابطه خوبی ندارید بهتر است به فکر پلان دیگری باشید اما اگر دوست دارید فضای دلباز و با دید مستقیم داشته باشید، یا اگر ویلا و ساختمان کوچک چند طبقه دارید، بهترین کار طراحی داخلی وید است.

اصطلاح طراحی وید در معماری و ساختمان به چه معناست و چه کاربردی دارد؟آیا استفاده از وید در متراژهای پایین امکان پذیر است؟

طراحی وید در معماری داخلی در فضای خالی بخش میانی ساختمان اجرا می شود. این فضای خالی دید به طبقات دیگر و فضا های جدا از هم را امکان پذیر می کند. اجرای وید در دکوراسیون داخلی نه تنها در فضاهای بزرگ بلکه در متراژهای کوچک هم قابل اجراست. بطوری که استفاده از وید به عنوان ترفندی عالی برای افزایش کاربرد فضاها و احساس بزرگ و دلباز بودن خانه‌ها و متراژهای کوچک است. اجرای این سبک در خانه حس مدرن بودن را به اهالی خانه داده و امکان تقسیم فضا را به صورت بهینه میسر می‌کند. این طراحی این پتانسیل را دارد که معماری داخلی فضاهای کوچک را دلباز و خاص کند و استفاده از فضا ها را به حداکثر برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *