دکوراسیون داخلی

انتخاب بهترین رنگ دفتر کار و روانشناسی آنها

انتخاب بهترین رنگ دفتر کار و روانشناسی آنها
5/5 - (1 امتیاز)

انتخاب بهترین رنگ دفتر کار از آنجا که غالب افراد ساعاتی از روز را در محیط‌های اداری سپری می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. چرا که با تأثیرات فوق‌العاده‌ای که بر روحیه و تمرکز کارمندان می‌گذارد، می‌توان مشتریان بیشتری را جذب کرد و از این طریق به افزایش درآمد رسید. اما آیا می‌توان هر رنگی را برای دفتـر کار و دکوراسیون محیط کار در نظر گرفت؟ برای پاسخ به این سؤال، لازم است ابتدا با روانشناسی رنگ دفتر کار آشنا شوید. در این مطلب به معرفی بهترین رنگ برای دفتر کار و روانشناسی آنها اشاره خواهیم داشت.

روانشناسی رنگ دفتر کار

آیا می‌دانستید که رنگ‌ها تا ۸۰ درصد می‌توانند بر بهره‌وری کارکنان یک دفتـر کار تأثیر بگذارند؟ رنگ‌ها به طور ناخودآگاه تأثیرات شگفت‌انگیزی روی واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن، روحیه و عواطف فرد دارند. به طور مثال، برخی از آنها، بدن و ذهن افراد را تحریک می‌کنند، در صورتی که برخی دیگر باعث تحریک اعصاب و روان او می‌شوند. از این لحاظ، آبی رنگ آرامش‌بخشی است که باعث افزایش تمرکز و خلاقیت کارمندان یک اتاق کار می‌شود.

اگر به دنبال رنگ دیوار دفتـر کار یا رنگ مناسب برای اتاق کار هستید، ابتدا بهتر است اثر هر یک را بر احساسات و روحیات افراد مدنظر قرار دهید. چند مورد از روانشناسی رنگ های مختلف که در دکوراسیون دفتر کار کاربرد زیادی دارند را در زیر می توانید بخوانید:

  • رنگ آبی: آرامشبخش است و تمرکز کارمندان را بالا می‌برد.
  • رنگ زرد: برای خلاقیت کارمندان و افزایش عزت‌نفس آنان، گزینه عالی محوب می‌شود.
  • رنگ سبز: آرام بخش ترین رنگ‌هاست و احساس خستگی را در کارمندان کاهش می‌دهد، بنابراین برای رنگ دیوار‌ها، گزینه مناسبی است.
  • رنگ قهوه‌ای: این رنگ حس قدرت و اقتدار را در کارمندان بالا می‌برد.
  • رنگ خاکستری: یکی از رنگ‌های خنثی است که از آن می‌توان به عنوان رنگ پایه در دفتر کار استفاده کرد.
رنگ طوسی برای دفتـر کار

طوسی، یکی از رنگ‌های خنثی است که نه می‌شود آن را جزو رنگ‌های روشن حساب کرد و نه رنگ‌‌های تیره. با استفاده از رنگ طوسی برای دیوارها یا ورودی دفتر کار، باعث می‌شود تا گردوغبار روی میزها کمتر به چشم بیاید.

می‌توانید از ترکیب رنگ طوسی با سفید برای بزرگتر نشان‌دادن فضا استفاده کنید و در دکوراسیون اداری مینیمال کاربرد زیادی دارد. ترکیب این رنگ با زرد و نارنجی، فضای گرم و صمیمی را در محیط دفتر کار به وجود می‌آورد. یکی دیگر از مزایای استفاده از رنگ طوسی به عنوان بهترین رنگ دفتر کار این است که به خوبی با هر رنگ دیگری ست می‌شود.

رنگ سفید برای دفتـر کار

از رایج‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در دفتـر کار، رنگ سفید است. این رنگ در بزرگ نشان‌دادن فضا و القای حس تمیزی، مورد علاقه اغلب افراد است. رنگ سفید، به خوبی نور را منعکس می‌کند و با هر سبکی از دکوراسیون نیز همخوانی دارد، از سنتی تا مدرن. ناگفته نماند، استفاده از رنگ سفید به تنهایی، باعث یکنواختی محیط دفتـر کار می‌شود، از این‌رو می‌توانید از رنگ‌های دیگر برای ایجاد تنوع در دکوراسیون دفتر کار استفاده کنید. با توجه به تمام مزایای استفاده از رنگ سفید که به شما ارائه شد، می‌توان گفت که این رنگ، بهترین رنگ دفتر کار کوچک خواهد بود.

مقاله پیشنهادی : 5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها

یکی از دلایلی که رنگ سفید تا این اندازه با استقبال روبه‌رو شده است، مزایای متعددی است که در طراحی داخلی دارد از جمله:

  • رنگ سفید قابلیت تطبیق‌پذیری خوبی دارد و با هر رنگی ترکیب می‌شود.
  • سفید، رنگ آرامش بخشی است و تمرکز کارکنان را بالا می‌برد.
  • نور را منعکس می‌کند و برای فضاهای کوچک به ویژه دفتـر کار کوچک بسیار مناسب است.
  • با استفاده از رنگ سفید نیازی نیست تا از نورپردازی‌های اضافی در دفتر کار استفاده شود.
سبز؛ رنگ مناسب دفتـر کار

رنگ سبز، رنگ طبیعت است و استفاده از آن در دفتـر کار می‌تواند، باعث ایجاد حس آرامش در افراد شود. تحقیقات نشان داده است که رنگ سبز در کاهش استرس و اضطراب تأثیر زیادی دارد. این موضوع به ویژه برای افرادی که وقت زیادی را در محیط‌های کاری پراسترس و پرمشغله سپری می‌کنند، بسیار مناسب است.

اگر قصد دارید از رنگ سبز برای رنگ دیوارهای دفتر کار استفاده کنید، از زیر مجموعه‌‌ای از رنگ‌های سبز مثل سبز زمردی، سبز چمنی یا سبز مریم گلی بهره ببرید. رنگ سبز به خصوص القاکننده حس آرامش و تمرکز در کارمندانی است که قرار است زمان زیادی را در محیط کار سپری کنند.

کاملترین ترکیب رنگ‌ها برای دفتر کار

رنگ سفید به دلیل القای حس اعتماد، آرامش و تمرکز در کارمندان، جایگاه ویژه‌ای را در دکوراسیون دفاتر کاری به خود اختصاص داده است. به همین دلیل استفاده از این رنگ در کنار رنگ‌های دیگر می‌تواند برای افراد حاضر در دفتـر کار جذاب باشد.

ترکیب قرمز با سیاه یا سفید

رنگ قرمز از جمله رنگ‌هایی است که استفاده از آن به صورت ترکیبی، جذاب‌تر است تا تک‌رنگی. این رنگ با سفید یا سیاه همخوانی خوبی دارد. برای مثال اگر مبلمان سفید برای دفتر کار انتخاب کرده‌اید، تزئیناتی که رگه‌هایی از رنگ سیاه یا قرمز داشته باشند، محیط را چشم‌نوازتر خواهد کرد.
اگر دفتـر کار کوچکی دارید، برای بزرگتر نشان‌دادن آن، می‌توانید دیوارها را سفید رنگ کنید و در عوض با اکسسوری‌های سیاه یا قرمز، جذابیت رنگ سفید را دوچندان کنید.

ترکیب سفید با قرمز یا سبز

ترکیب سفید با قرمز یا سبز هم نمای جذابی از دفتـر کار به نمایش می‌گذارد. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید با استفاده از این ترکیب رنگی، یک فضای منحصربه‌فردی را در اتاق کار به وجود آورید. استفاده از مبلمان سفید در کنار کاغذ دیواری طرح‌دار با رنگ‌های قرمز یا سبز به خلق فضای شاد و جذاب در دفتـر کار کمک می‌کند.

ترکیب زرد با آبی یا طوسی

رنگ زرد، رنگ منحصربه‌فرد و چشم‌نوازی است، با این حال استفاده بیش از حد آن ممکن است احساس افسردگی و بی‌حالی را در کارکنان به وجود بیاورد. اما با ترکیبات رنگی مثل آبی و قرمز، تعادل برقرار می‌شود و می‌توانید از نقاط قوت رنگ زرد بهره ببرید.

رنگ دفتر کار کوچک

برای رنگ‌آمیزی دفتـر کار کوچک که فضای کمتری در اختیار دارید، استفاده از تناژهای روشن، ایده بسیار خوبی است تا از این طریق، فضای اتاق کار را بزرگتر و دلبازتر نشان دهید. برای مثال رنگ‌های روشنی مثل آبی و سفید یا کرم برای رنگ‌آمیزی کف یا دیوارها ایده عالی است یا حتی می‌توانید سقف اتاق کار را هم سفید یا کرمی رنگ کنید. با این ترفند، نمای بلندتری از سقف نشان داده می‌شود.

مقاله پیشنهادی : افزایش انرژی با چیدمان و فنگ شویی میز کار

در کنار رنگ‌های روشن بالا، طوسی روشن انتخاب مناسبی است تا دفتـر کار را از حالت یکنواختی و کسل‌بودن خارج کنید. اما مراقب باشید، افراط در استفاده از رنگ‌های متنوع، امکان دارد فضای دفتر کار را از آنچه هست، کوچکتر جلوه دهد.

رنگ دفتر کار مدرن

در حال حاضر، سبک مدرن یکی از سبک‌های مناسب برای محیط‌های کاری شناخته شده است. یکی از دلایل محبوبیت این سبک، تنوع طرح و رنگی است که می‌توان در فضاهای مختلف دفتـر کار به کار برد. با این حال، قبل از اقدام به رنگ‌آمیزی بهتر است رنگ‌ها را از لحاظ روانشناسی و کاربردی که می‌توانند داشته باشند، مورد بررسی قرار دهید و یا با طراحان دکوراسیون مشورت کنید.

طوسی و یا خاکستری از پرطرفدارترین انتخاب‌ها برای دفتر کار مدرن به حساب می‌آیند. رنگ خاکستری، ظاهر دفتـر کار را یکدست و مدرن نشان می‌دهد، به علاوه، حس اعتمادبه‌نفس را در کارکنان تقویت می‌کند. استفاده از ترکیبات رنگی در محیط کار به شرط انتخاب اصولی و مناسب آن‌ها نیز می‌تواند یک دفتر کار مدرن و شیکی به شما تحویل دهد. برای مثال ترکیب رنگ سفید با مشکی و طوسی، ترکیب جالبی است که محیط کار را از یکنواختی و کسلی در می‌آورد.

جمع‌بندی

هر چقدر اطلاعات شما در زمینه روانشناسی رنگ‌ها کامل‌تر باشد، انتخاب بهترین رنگ دفتر کار آسان‌تر خواهد بود. چرا که هر رنگی معنا و مفهوم خاصی دارد. از این‌رو، با انتخاب رنگ مناسب، فضایی را خلق می‌کنید که به لحاظ روانشناختی، می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه کارمندان یک دفتر کار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *