دکوراسیون داخلی

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها
امتیاز شما به این مطلب

استارتاپ یعنی یک محیط پویا، مشارکتی و پرسرعت. در استارتاپ‌ها نیازها و کارهای امروز ممکن است خیلی خیلی مهم باشند ولی چند هفته یا حتی چند روز دیگر کاملا از اهمیت ساقط شوند. کارمندان این شرکت‌ها معمولا جوانند و به ترندهای شبکه‌های اجتماعی اهمیت می‌دهند، به شیوه خودشان لباس می‌پوشند و خلاصه سبک کاری خاصی در آن‌ها حاکم است. محیط و دیزاین داخلی هم باید آینه‌ای باشد که همه این ویژگی‌های خاص را نشان دهد. در این مطلب پنج توصیه کاربردی را برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها، با هم مرور می‌کنیم.

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها

1- تیم‌های مختلف باید فضاهای اختصاصی داشته باشند

در استارتاپ‌ها معمولا چند تیم با چند تخصص مختلف در کنار هم فعالیت می‌کنند. با وجود این که همه‌شان یک هدف دارند و در یک راستا کار می‌کنند، نیازمندی‌هایشان متفات است. مثلا بعضی تیم‌ها (مثل مارکتینگ یا فروش) نیاز دارند که مدام با هم گفتگو کنند، ایده بدهند و حتی دعوا کنند!

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌هابرعکس، بعضی از تیم‌ها نیاز بیشتری به سکوت و تمرکز دارند و بیشتر زمان روزشان را ساکت مشغول کارند. به جای جا دادن همه تیم‌ها در یک سالن بزرگ، فضاهای جداگانه (هرچند کوچک‌تر) برایشان در نظر بگیرید.
اگر در دفتر اتاق وجود دارد، اتاق‌ها می‌توانند میزبان هر تیم باشند. اگر هم مدل دیزاین دفترتان Open است می‌توانید با دیوایدر، دیوار کاذب یا حتی شیشه‌های مخصوص چند باکس مختلف بسازید. درست است که صدا کمی از هر باکس بیرون می‌آید، اما فضای خصوصی خیلی خوبی برای هر تیم ایجاد خواهد شد.

مقاله پیشنهادی : طراحی دکوراسیون داخلی دفترکار با 8 ایده خلاقانه

اتاق جلسه از آن اتاق‌هایی است که امکانات خاص خودش را می‌خواهد و البته بسته به تعداد نیروها، عوض می‌شود. برای یک استارتاپ کوچک ۱۲ نفری، یک اتاق جلسه کوچک کافی است. همین استارتاپ وقتی بزرگ‌تر شود و گسترش پیدا کند، نیاز به اتاق‌های بیشتر با امکانات خاص (مثل تلویزیون، پریزهای متحرک، تهویه هوا و…) خواهد داشت. اتاق جلسه یکی از همان فضاهایی است که باید جدا از دیگر فضاها طراحی شود.

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها2- بگذارید نور و هوا جریان داشته باشند

یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نتیجه گرفته که بیش از یک سوم کارمندان، حس می‌کنند فضای کارشان به قدر کافی نور طبیعی ندارد. همچنین ۴۷٪ آن‌ها باور دارند که نبودن نور، خسته‌شان می‌کند و باعث می‌شود روحیه نداشته باشند. یک کارمند بیشتر روزش را دور از نور خورشید می‌گذراند و همین برای خستگی و کسالت کافی است. باید همه تلاشتان را برای جاری شدن نور در فضای کار بکنید.
این راه حل‌ها برای بیشتر استارتاپ‌ها کاربردی هستند:

  • اگر یک یا دو پنجره دارید (و در میان آن‌ها فضا کم‌نور است)، از پلان باز یا نیمه‌باز استفاده کنید.
  • پنجره‌ها را بلندتر کنید و تا حد امکان برایشان پرده نگذارید.
  • دیوارهای عادی را با دیوارهای شیشه‌ای جایگزین کنید تا نور از آن‌ها عبور کند.
  • بین میزها و کمدها فضای کافی برای رفت و آمد آزادانه در نظر بگیرید.

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها3- فضاهای جمعی برای معاشرت گروهی

یکی از امضاهای فضای استارتاپی، کار گروهی و رویدادهای جمعی است. داشتن فضایی برای این کارها، باعث می‌شود نیروها با هم آشنا شوند و فضای کار شفاف و دوستانه باشد. این فضاها حتی می‌توانند جایی باشند برای صحبت‌های فردی، خستگی در کردن بعد از یک روز شلوغ یا حتی نوشیدن یک لیوان قهوه وقتی از نشستن پشت میز همیشگی‌تان خسته‌اید.

  • 5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌هامبل‌های راحتی در فضای اشتراکی، به کارمندها فرصت می‌دهد که استراحت و با یکدیگر معاشرت کنند.
  • میزهای بزرگ کنفرانس با صندلی‌های ارگونومیک، برای صحبت‌های طولانی مناسب هستند.
  • در فضای اشتراکی دفتر می‌توانید یک کافه تریای کوچک، بار گرم برای چای و قهوه و تعدادی خوراکی فضاهای کوچک خصوصی (یک‌نفره) برای استراحت و حتی یک خواب کوتاه در میان روز عالی خواهند بود.

مقاله پیشنهادی : نحوه انتخاب مبلمان اداری مناسب هر نوع فضای کاری

تجربه خیلی از کارمندان استارتاپ‌ها این است که در فضای استراحت، نباید هیچ نشانی از کار و فشار کاری باشد. وقتی هشت یا نه ساعت از روزتان را در فضای کار می‌گذرانید، قطعا دوست دارید یک فضای کوچک هم داشته باشید که گاهی از استرس و عجله‌های معمول استارتاپی به آن پناه ببرید، چند صفحه کتاب بخوانید یا چند دقیقه چشم‌هایتان را ببندید. برای طراحی اتاق استراحت بهتر است از نیروهایتان نظرسنجی کنید.

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها4- منعطف باشید و منعطف بمانید

برخلاف سازمان‌های بزرگ و ادارات دولتی، استارتاپ پر است از تغییر.

ممکن است در سال اول و دوم کاری‌تان ساختار تیم‌ها چندین بار عوض شود. تعدادی نیرو اضافه یا کم شوند یا حتی مکان دفتر تغییر کند. پس مهم است که در دکوراسیون داخلی هم تا حد امکان انعطاف به خرج بدهید. علاوه بر این، طراحی منعطف دکوراسیون به کارمندان هم آزادی و خلاقیت می‌دهد.

  • فضای کافی برای جابجایی میز و صندلی‌ها (و دیگر وسایل) داشته باشید. همچنین با منابع انسانی هماهنگ شوید تا به نیروها حداکثر آزادی عمل در شخصی‌سازی دکوراسیون را بدهد.
  • از میزها و مبل‌های قابل تغییر استفاده کنید که ظرفیتشان با تا شدن کمتر و با باز شدن بیشتر می‌شود.
  • بهتر است از ابتدای کار صندلی‌های ارگونومیک را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند.
  • باکس، شلف و کمدهای سبک و قابل جابجایی بخرید که به راحتی در دفتر جابجا شوند.

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌ها5- از آثار هنری استفاده کنید

مهم است که فضای استارتاپ شما خالی از هنر و خلاقیت نباشد (حوزه کاری‌تان هرچه که هست). برای دیوارها استیکر، تابلو، عکس یا نقاشی مرتبط انتخاب کنید و در فضای کاری هر تیم بگذارید. احتمالا روی دیوار استارتاپ‌های زیادی جمله‌های انگیزشی را دیده‌ و خواند‌ه‌اید، خودتان را به این جملات محدود نکنید و به دنبال آثار هنری جدید و جالب بگردید.

5 توصیه کاربردی برای طراحی داخلی فضای استارتاپ‌هاتاثیر رنگ در فضای کار و البته روحیه افراد انکارنشدنی است، و مهم‌ترین فضایی که می‌تواند میزبان رنگ باشد دیوارهای دفتر. برای دیوارهایتان با یک هنرمند یا طراح داخلی مشورت کنید و بهترین طرح و رنگ را برای اندازه، نور و حوزه کاری انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *