دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع دکوراسیون و سبک آشپزخانه

آشنایی با انواع دکوراسیون و سبک آشپزخانه
امتیاز شما به این مطلب

ـسبک آشپزخانه تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی خانه دارد برای مثال زمانی که مبلمان و فرش‌ها یا پرده‌های شما حالت کلاسیک دارند باید چیدمان آشپزخانه و سبک آشپزخانه و کابینت‌های شما هم سبک آشپزخانه کلاسیک باشند. سبک کابینت و نوع آن هم بر گرفته از نوع دکوراسیون کلی خانه و آشپزخانه است. در طراحی دکوراسیون و سبک آشپزخانه آیتم‌های متعددی باید در نظر گرفته شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: رنگ آمیزی، روشنایی، یراق‌آلات، نورپردازی، کفپوش و …

از میان انواع آشپزخانه هیچ کدام از این سبک‌ها ایرانی نیستند و اغلب طرح‌های دکوراسیون آشپزخانه و کابینت‌ها الهام گرفته از نمونه‌های اروپایی هستند. در ادامه به انواع سبک آشپزخانه می‌پردازیم.

آشپزخانه مینیمال

در آشپزخانه سبک مینیمال، کارایی فضا اولین و مهمترین مقیاس سنجش است. مثلا نزدیک بودن مثلث گاز، سینک و یخچال به عنوان سه راس اصلی به یکدیگر برای جلوگیری از رفت و آمد بی‌اندازه از جمله مواردی است که در طراحی آشپزخانه‌ی مینیمال مورد توجه قرار می‌گیرد. جزیره‌ی آشپزخانه یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که می‌توان در طراحی مینیمالیستی آشپزخانه در نظر گرفت.

مقاله پیشنهادی : دکوراسیون داخلی کانتری سبکی سنتی با زیبایی مدرنیته

معمولا آشپزخانه‌های مینیمالیستی یک طراحی خطی را دنبال می‌کنند و بعضی از اجسام داخل آن‌ها پنهان است و در معرض دید قرار نمی‌گیرد. جزیره محل خوبی برای ذخیره‌ی چیزهای مختلف در آشپزخانه است. برای این که احساس یکنواختی پیش نیاید، حتما باید از مواد طبیعی مانند چوب یا سنگ آهک و مرمر در طراحی استفاده کرد. هم‌چنین استفاده از رنگ‌های خنثی در طراحی مینیمالیستی توصیه می‌شود.

آشپزخانه روستیک

سبک دکوراسیون روستیک به معنای سبک روستایی است و در واقع سبکی است که در آن از عناصر ساده، چوبی و دست‌‌ساز روستایی استفاده می‌شود. سه عنصر اصلی در سبک روستیک، نور، هندسه‌ی سنتی و متریال‌های طبیعی هستند. استفاده از نورهای طبیعی می‌تواند در گرما و حس صمیمیت این سبک از دکوراسیون آشپزخانه بسیار تاثیرگذار باشد.

هم‌چنین در دکوراسیون آشپزخانه‌ی روستیک، استفاده از چوب‌های طبیعی با رنگ‌های تیره بسیار مرسوم است. زیرا موجب دنج‌تر شدن فضای آشپزخانه می‌شود. از طرفی می‌توان از ترکیب متریال‌های طبیعی مانند چوب و سنگ در دکوراسیون آشپزخانه‌ی روستیک استفاده کرد. از هدف‌های مهم طراحی این سبک، ایجاد احساس صمیمیت و عدم توجه به تجملات در آشپزخانه‌ها است.

آشپزخانه مدرن

آشپزخانه‌ی‌‌ مدرن قابل طراحی برای افرادی است، که علاقمند به طراحی‌های ساده، شیک و کاربری راحت با طراحی مینیمال، هستند. از جمله ویژگی‌های آشپزخانه‌ی مدرن می‌توان به کابینت‌های بدون دستگیره، درهای کشویی و از جنس‌های های‌گلاس مات و براق اشاره کرد. در این سبک، کشوها و درهای کابینت، بسیار روان و راحت، باز و بسته می‌شوند که از طراحی و کاربری ساده‌ای نیز برخوردار هستند.

ویژگی دیگر کابینت‌های به روز و مدرن، رنگ‌های آرامش‌بخش، روشن و طبیعی است. برای مدرن سازی آشپزخانه باید نور در قسمت‌های مختلف، طبق کاربرد وسایل به کار گرفته شود. این نورها با توجه به عملکرد ابزارهای مختلف مثل هود، سینک، گاز، کابینت‌ها و پیشخوان تابیده می‌شوند.

آشپزخانه کانتری

کانتری در لغت به معنای روستا می‌باشد و به این منظور، این سبک نمایانگر دکوراسیون داخلی یک کلبه و یا خانه روستایی گرم و آرام می‌باشد. سبک کانتری، سبکی است که محیط را دنج و صمیمی‌تر می‌کند و همچنین باعث ایجاد حس نوستالژی در افراد می‌شود. در آشپزخانه سبک کانتری، کابینت‌ها مثل کابینت‌های سبک سنتی دارای قاب، تخته‌های چوبی و انواع تزئینات دیگر مثل شیشه می‌باشد.

تکنیک‌های پتینه نیز ممکن است روی کابینت‌ها انجام شود تا سبک کانتری بیشتر حس شود. رنگ‌های مورد استفاده در این سبک، رنگ‌های زرد کم‌رنگ، سبز نعنایی، آبی کم‌رنگ، خامه‌ای و دیگر رنگ‌های پاستلی در ترکیب با رنگ سفید است. چوب یک انتخاب محبوب در مواد و متریال این سبک می‌باشد. جنس لوازم چوبی در دکوراسیون داخلی سبک کانتری، از چوب‌های طبیعی مانند چوب گردو می‌باشد. همچنین تیرهای چوبی سقف به صورت نمایان، نمایش داده می‌شود.

آشپزخانه غربی

سبک مغربی، زیبایی و رمانتیک بودن مناظر بیابانی و غرب قدیم را به نمایش می‌گذارد. این سبک قدیم را با جدید، خشن را با لطیف و واقعیت را با خیال می‌آمیزد تا سبکی گرم و پر انرژی بیافریند. آشپزخانه مهم‌ترین بخش هر خانه به حساب می‌آید. اکثر آشپزخانه‌های غربی به‌عنوان اتاق غذاخوری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. سادگی چیدمان این آشپزخانه‌ها با همراهی رنگ‌های گرم بسیار زیبا و خوشایند است.

ظروف سرامیکی می‌تواند به زیبایی آن کمک کند، هم‌چنین وجود گلدان‌های گل طبیعی در آشپزخانه‌ی غربی کمک زیادی به طراوت و نشاط فضای این آشپزخانه می‌کند. همین‌طور استفاده از وسایل ظریفی مثل دستمال سفره‌های زربافت و سرویس قاشق و چنگال طلایی رنگ می‌تواند تاثیر زیادی در شیک‌تر شدن چیدمان آشپزخانه داشته باشد.

آشپزخانه فارم هاوس

آشپزخانه فارم‌هاوس یا مزرعه‌ای به سبکی گفته می‌شود که در آن رنگ‌های گرم حس راحتی را القا می‌کند و پر از ویژگی و جذابیت است. این سبک از حساسیت‌هایی که در سبک دکوراسیون مدرن وجود دارد اجتناب کرده است و ساده‌تر طراحی شده است. در آشپزخانه فارم‌هاوس، شلف‌های دیواری و کابینت‌های بدون در، دسترسی به وسایل آشپزخانه و ظرفشویی را راحت‌تر می‌کند.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با سبک دکوراسیون آمیش

کفپوش بیشتر آشپزخانه‌های مزرعه‌ای چوب است اما این تنها انتخاب نیست و می‌توان از کاشی‌های سیاه و سفید یا طرح شطرنجی هم برای کفپوش آشپزخانه استفاده کرد. در آشپزخانه فارم‌هاوس استفاده از میزهای بزرگ و وسایلی که حس نوستالژی را در بیننده ایجاد کند، رواج دارد. یکی از ویژگی‌های خاص این سبک از آشپزخانه داشتن شومینه است. البته این در صورتی است که فضای کافی برای این کار وجود داشته باشد؛ که این ویژگی در تمام آشپزخانه‌ها دیده نمی‌شود.

آشپزخانه لاکچری

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین اجزای خانه محسوب می‌شود و طراحی و جذابیت آن برای همه‌ی افراد باسلیقه اهمیت ویژه‌ای دارد. آشپزخانه‌ی لوکس و جذاب باید به گونه‌ای طراحی شود که به مرور زمان سبب دلزدگی و خستگی نشود. هیچ تعریف واضحی از آنچه باعث می‌شود آشپزخانه یا هر فضای دیگر در نگاه اول مجلل و پیچیده به نظر برسد وجود ندارد. برای آشپزخانه‌های زیبا می‌توان موارد مختلفی را از قبیل مصالح استفاده شده، رنگ‌ها، روکش‌ها ، نورپردازی، وسایل و غیره استفاده کرد.

برای مثال تزیینات سنگ مرمر همیشه مورد توجه بوده است. این طرح طبیعی با روکش براق در سراسر میز کانتر یا کفپوش کافی است تا به آشپزخانه شخصیت دهد. هم‌چنین داشتن لوازم برقی و تجهیزات مدرن و زیبا در آشپزخانه می‌تواند زیبایی آشپزخانه را چندین برابر کند.

آشپزخانه وینتیج

وینتیج سبکی نوستالژیک است. آشپزخانه‌ی وینتیج می‌تواند در قالب سبک‌های مختلفی طراحی شود. آشپزخانه با طرح قدیمی ایرانی، ایتالیایی، اروپایی و… که همه‌ی این‌ها درگروه آشپزخانه‌ی قدیمی جای دارند. مهم‌ترین بخش در دکوراسیون آشپزخانه‌، کابینت‌ها هستند. باید از کابینت‌هایی با سبک سنتی مانند کابینت کلاسیک، کابینت نئوکلاسیک، کابینت روستیک یا کابینت چوبی با طرح‌های منبت و مشبک استفاده کرد.

بهتر است از رنگ‌های طبیعی مثل سفید، مشکی، طوسی، و رنگ‌های خانواده‌ی قهوه‌ای استفاده شود. البته به طور محدود از رنگ‌هایی مثل آبی فیروزه‌ای، آبی آسمانی، سبز تیره، زرد وکرم برای زیبایی و شادتر شدن فضا استفاده می‌شود. در آشپزخانه به سبک وینتیج، باید به متریال چوب بیشتر توجه شود. چیدمان آشپزخانه‌ی قدیمی، نیاز به چند قفسه بدون درب، برای جا دادن وسایلی مانند بشقاب‌ها، لیوان‌ها و کاسه‌ها، باکس نان ‌و یا قابلمه‌ها دارد.

آشپزخانه سنتی

اصلی‌ترین شاخصه‌ی‌ یک آشپزخانه‌ی سنتی این است که اگر چه امکانات آن جدید و منطبق بر اصول مهندسی است، اما وجه‌ی دیداری آن مدرن نیست. کابینت‌های سنتی معمولا، جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند. رنگ‌ها از سفید و کرم‌ تا قرمز و طیف‌های گسترده‌ای از رنگ‌های چوب متغیر است. درهای شکسته به شکل قدیمی همراه با قاب در اطراف آن در سبک سنتی بسیار محبوب هستند.

ابزارآلات برقی در این آشپزخانه‌ باید داخل کابینت‌ها قرار گیرند تا در معرض دید نباشند. هرچه ظروف و وسایل بیشتر در چشم باشند کابینت شلوغ‌تر به‌نظر می‌رسد که یکی از ویژگی‌های آشپزخانه‌ی سنتی است. استفاده از وسایلی مثل سبد سیب‌زمینی و جانونی حصیری، کفگیر و ملاقه از جنس چوب، سینی‌های چوبی، قابلمه‌های مسی و لیوان‌های سفالی بسیار مناسب است.

آشپزخانه صنعتی

سبک اینداستریال یا صنعتی سبکی متفاوت و جسورانه است. متریال‌هایی که در این سبک کاربرد دارند، عموما متریال‌های خام و بدون پرداخت هستند. مصالحی مانند آلومینیوم، آهن، بتن، آجر و غیره از جمله این متریال‌ها هستند. در طراحی آشپزخانه نیز استفاده از دیوارهای آجری، لوله‌های فلزی روکار، لامپ‌های ساده و بدون حباب، دستگیره‌های فلزی بدون روکش و استفاده از بتن در کف، پیشخوان یا دیوار آشپزخانه، می‌تواند به اجرای این سبک کمک کند.

کابینت‌های سبک صنعتی به‌گونه‌ای است که انگار نسخه بازسازی شده کابینت صنعتی از یک ساختمان صنعتی است. استفاده از چوب و قفسه‌های باز در کنار فلزات از مشخصه‌های بارز کابینت صنعتی است. از دیگر مشخصه‌های سبک اینداستریال عبارتند از: استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید، سیاه، خاکستری و قهوه‌ای یا قرمز، استفاده از سازه‌های صنعتی مانند آجر خام، لوله‌های آب، تیرهای فلزی و قفسه‌های سربی یا فولاد ضدزنگ.

آشپزخانه ۱۹۵۰

در دهه ۵۰ میلادی آشپزخانه‌ها بسیار استاندارد بودند به طوری که هم اکنون نیز در طراحی آشپزخانه از آن دوران الهام گرفته می‌شود. در این دهه کابینت‌ها دیگر فقط جایی برای ذخیره سازی و محافظت کردن از مواد غذایی نبودند، بلکه نقش زیبا سازی آشپزخانه را نیز داشتند. کابینت‌های زمینی و دیواری به همراه جایی برای سطل آشغال، سبد‌ها و سینی‌ها و طبقه‌ها ساخته شد.

جنس کابینت‌ها از ورق فلزی براق بود و اغلب رنگ‌های روشن مانند زرد و آبی استفاده می‌شدند. این آشپزخانه‌ها دارای کابینت، طبقه، میز و صندلی با رنگ‌های پاستلی فراوان بودند و بر لوازم جانبی تیره تأکید می‌شد. در این دوره با پیشرفت صنعت، ماشین‌های ظرفشویی و فر‌های برقی نیز به آشپزخانه راه یافتند.

آشپزخانه کلبه‌ای

آشپزخانه کلبه‌ای دارای تخته‌های چوبی زواردار، رنگ‌های ملایم، وسایل با کیفیت، کف‌های چوبی و طرح‌ها و پرده‌های رنگارنگ آشپزخانه شما را با راحتی و آسایش یک کلبه ترکیب می‌کنند. این آشپزخانه‌ها دنج، بی تکلف، و خوشایند هستند؛ که ما را به زمان‌های دورتر می‌برند و حس سادگی و زندگی بی دغدغه را در ما برمی‌انگیزند.

در آشپزخانه کلبه‌ای دیوار‌ها و کابینت‌ها به رنگ روشن و یا سفید هستند. اغلب نورگیر خوبی دارند. ظروف مختلف در قفسه‌های بدون درب و یا ویترین مانند چیده شده‌اند. میز و صندلی‌ها اغلب چوبی و با رنگ‌های ملایم هستند. تعدادی ماهیتابه و ظروف فلزی از سقف یا دیوار آویزان است.

آشپزخانه رترو

یکی از جدیدترین سبک‌های طراحی آشپزخانـه در واقع بازگشت به ۵۰ سال پیش است. عناصر هنر و معماری دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی‌‌‌‌‌‌‌‌، در سبکی تحت عنوان رترو تولید دوباره می‌‌شوند و پس از تطبیق با فن‌آوری جدید به بازار طراحی آشپزخانـه ارا‌‌یه می‌گردند. جنس فلز و پلاستیک در طراحی و ساخت آشپزخانه‌‌های رترو نقش مهمی‌‌ را ایفا می‌کنند. چوب نیز استفاده می‌شود اما به هیچ عنوان رنگی غیر از رنگ چوب به آن نمی‌خورد تا با فلز اشتباه نشود.

معمولا در این آشپزخانه از کاشی استفاده نمی‌شود. بر روی دیوار پشت ظرفشو‌‌یی و یا پشت اجاق گاز به جای کاشی سرامیکی از فلز ساخته می‌شود و کف آشپزخانـه با کفپوش‌های پلاستیکی مد در دهه ۵۰ پوشیده می‌شود که طرح آنان به شکل شطرنجی سفید و مشکی است.

آشپزخانه پریمیتیو

سبک پریمیتیو، سبکی از معماری و طراحی است که در آن از متریال‌ طبیعی استفاده می‌شود به‌طوری که تا حد امکان از نظر فرم و بافت به طبیعت نزدیک باشند. یک مبلمان یا دکور پریمیتیو دست ساز است. مبلمان ، ظروف ، ابزار و وسایل آشپزی همه بدوی هستند. استفاده از عناصر ارگانیک و طبیعی مانند چوب، حصیر یا بامبو و صدف و سنگ، انرژی بیشتری به ساکنان خانه می‌دهد.

از این مصالح می‌توان به عنوان پوشش کف، دیوار و یا مبلمان آشپزخانـه استفاده کرد. در این سبک ساخت کابینت‌ها با استفاده از عناصر طبیعی به صورت خام یا پردازش نشده صورت می‌گیرد و از هیچ‌گونه صیقل و یا تزیینات در آن‌ها استفاده نمی‌شود.

آشپزخانه باز و نمیه باز

آشپزخانه‌ی باز یا اوپن، معمولا رو به اتاق غذاخوری و یا سالن باز می‌شود. این آشپزخانه‌ها معمولاً از بیش‌تر از یک سمت باز هستند و این بدین معنی است که تنها از یک طرف دیوار دارند. از سال ۱۹۹۰ آشپزخانه‌ی اوپن جایگاهی بین مردم و معماران پیدا کرد و هنوز یکی از انتخاب‌های مورد علاقه‌ی مالکین است.

آشپزخانه‌ی اوپن فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و از آنجا که تعدادی از دیوارها از آن حذف شده‌اند، پس این آشپزخانه‌ها نور طبیعی بیشتری دارند و هوا بهتر در آن‌ها جریان پیدا می‌کند. در این نوع آشپزخانه، فردی که در حال آشپزی و کار است می‌تواند با صحبت‌های درون سالن همراه شود و یا به کودکان نظارت داشته باشد.

آشپزخانه شبی شیک

سبک شبی شیک در دکوراسیون داخلی، سبکی رمانتیک و زنانه است و شباهت زیادی به سبک وینتیج دارد. در این سبک به جزئیاتی مانند رومیزی، دستمال‌ها، قاب عکس‌ها، مجسمه‌های کوچک و حتی دسته‌ی سینی‌ها اهمیت داده می‌شود. در سبک شبی‌شیک، از مبلمان‌های قدیمی رنگ شده و یا از مبلمان‌های نو که به صورت کهنه و ظاهری پتینه گونه رنگ‌آمیزی می‌شوند، استفاده می‌شود.

برای هماهنگی با این مبلمان‌ها از آیینه‌های قدیمی بیشتر استفاده می‌شود. در آشپزخانه‌ای که دارای ویژگی‌های سبک شبی‌شیک است رنگ سفید و رنگ‌های پاستلی به عنوان رنگ‌های غالب به کار برده می‌شوند.

آشپزخانه اسکاندویناوی

آشپزخانه فضایی بسیار پر اهمیت بوده و طراحی آن نیازمند توجه ویژه‌ای است. یکی از سبک‌های مورد استفاده در دکوراسیون آشپزخانـه سبک اسکاندیناوی است. سبک اسکاندیناوی بدون آلایش و به دور از تجملات و بسیار ساده و شیک است. از ویژگی‌های بارز این سبک می‌توان به استفاده از مواد طبیعی مانند چرم و چوب اشاره کرد. این سبک از لحاظ مدیریت فضا روشن‌ترین و تمیزترین سبک شناخته شده است که از مصالح هماهنگ با محیط زیست و مصالح طبیعی استفاده می‌کند.

یکی از مشخصه‌های اصلی این سبک استفاده از رنگ سفید است و متریال چوب جایگاه ویژه‌ای در این سبک دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک استفاده از دیوارپوش‌های آجری است. این دیوارپوش‌ها جدا از ظاهر زیبایی که دارند می‌توانند تنوع بصری زیبایی را در کنار رنگ‌های تن روشن ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *