ترفندهای دکوراسیون

کاربردی ترین تزیینات و اکسسوری اتاق خواب

کاربردی ترین تزیینات و اکسسوری اتاق خواب
امتیاز شما به این مطلب

برای ماندن و استراحت کردن در اتاق خوابتان فقط به سرویس خواب، پرده و فرش نیاز ندارید. تجربه‌ها ثابت کرده‌اند که داشتن فضای یکنواخت موجب خستگی بیشتر می‌شود. پس تزئینات و اکسسوری اتاق خواب نقش مهمی در میل به ماندن بیشتر برای استراحت کردن و داشتن فضای خوابی دلپذیر و لذتبخش دارند. در این مطلب قصد داریم شما را در انتخاب اکسسوری‌هایتان راهنمایی کنیم. پس با ما همراه باشید.

نورپردازی

حتماً می‌دانید که اتاق خواب محلی برای استراحت است، پس میزان نوری که به شما پیشنهاد می‌شود شدت زیادی ندارد. اما میزان نور وابسته به استفاده‌ی شما از این فضا تغییر می‌کند. لوسترها و نورهای مخفی به عنوان یکی از اکسسوری اتاق خواب می‌توانند در آرامش بخش بودن و تلطیف فضای شما موثر باشند. نورهای مخفی جذابیت فضای شما را دوچندان می‌کنند. گاهی با زدن یک تابلو به دیوار اتاقتان با لامپ‌های متمرکز نقطه‌ای یکدستی و خشکی دیوارها را به هم بزنید. با ریسه‌های نوری فضایی رومانتیک‌تر برای خود فراهم کنید.

روتختی

یکی از اکسسوری اتاق خواب که بسیار مهم است، روتختی است. برای یکپارچگی اتاق خوابتان در وهله‌ی اول زیبایی رو تختی بیشتر به چشم می‌آید. اگر اتاقی با دیوارهای شلوغ و لوازم زیاد دارید دقت کنید که روتختی شما نباید پترن‌های شلوغ و رنگ‌های پر داشته باشد. سادگی در طرح و‌ رنگ اینجا به دادتان می‌رسد و کمی فضای شما را متعادلتر می‌سازد و از کلافگی شما در آینده می‌کاهد. اما اگر روتختی‌هایی طرحدار و رنگین می‌پسندید باید از آن در فضاهای ساده‌تر، خلوت‌تر متناسب با اتاق خوابتان استفاده کنید.

اگر بدنبال راحتی هستید از ست‌های هتلی برای تختخوابتان استفاده کنید. ممکن است تخت شما پفی‌تر بنظر بیاید اما اشکالی ندارد همین امر اتاق خوابتان را فضایی راحت‌تر نشان می‌دهد. از تغییر فصول غافل نشوید، رنگ‌ها و میزان سبکی یا سنگینی روتختی شما حس فصل‌ها را بهتر به شما منتقل می‌کنند.

لوستر

از این اکسسوری اتاق خواب غافل نشوید! برای انتخاب لوستر به دو نکته توجه کنید، اول متناسب با اندازه‌ی اتاقتان لوستر را انتخاب کنید، چراکه اگر لوستر خیلی بزرگ باشد تمام توجه را به سمت خود میبرد و مانع از خودنمایی سایر عناصر فضای شما می‌شود و اگر خیلی کوچک باشد نور کافی را تأمین نمی‌کند، در اینجا بازهم عناصر دیگر اتاق به علت کمبود نور نمی‌توانند خودنمایی کنند. دوم متناسب با سبک اتاق خوابتان لوستر را انتخاب کنید و جذابیت فضایتان را دوچندان کنید.

مقاله پیشنهادی : تاثیر گیاهان آپارتمانی در اتاق خواب برای تصفیه هوا

برای مثال اگر سبک وینتیج را انتخاب کرده‌اید لوسترهای سنگی یکی از گزینه‌های مناسب سبک شماست. لوسترهای شیددار یا کلاهک دار احساس راحتی اتاق خوابتان را دوچندان می‌کنند.

دیوارکوب

اگر می‌خواهید دیوارهایتان از یکنواختی دور شوند، دیوارکوب‌ها را امتحان کنید. جسور باشید و با رنگ‌های شاد و پر، جانی تازه به اتاق خوابتان ببخشید. یکی از اکسسوری اتاق خواب، دیوار کوب‌های مکرومه هستند که احساس راحتی اتاق خوابتان را بیشتر می‌کنند و با اکثر سبک‌ها هم خوانی دارند ولی با سبک‌های وینتیج، شبی شیک، بوهو و اکلکتیک اوج زیبایی خود را به نمایش می‌گذارند.

همچنین دیوارکوب‌های سرامیکی، چینی و گاهی میناکاری شده می‌توانند به جذابیت فضای شما بیافزایند، چراکه نقش و رنگ زیاد آن‌ها می‌تواند اتاق خواب شما را فوق العاده کنند. فراموش نکنید که این نوع دیوارکوب‌ها به همان اندازه که زیبایی می‌بخشند، زیاده روی از آن‌ها در دیزاین باعث کلافگی شما خواهد شد.

آباژور

آباژورها شاید از جذاب‌ترین اکسسوری اتاق خواب باشند. ممکن است از موارد ضروری نباشند اما همیشه یک آباژور می‌تواند فضای شما را تغییر دهد و زیبایی، راحتی و گرمای اتاق خوابتان را دو‌ چندان کند.اگر فضای خوابتان اندازه ی مناسبی دارد از انتخاب آباژورهای ایستاده و کمی بزرگتر نهراسید. آباژورهای ایستاده بیشتر برای نورپردازی و افزایش جذابیت بصری استفاده می‌شود. اما آباژورهای رومیزی برای مطالعه‌ی شبانه مناسبتر هستند و فضای اطراف تخت خوابتان را دل انگیزتر می‌کنند.

جنس و طرح آباژور شما وابسته به سبک انتخابی شماست. برای مثال، آباژورهای ساده ی ایکیا را برای اکثر سبک ها می‌توان استفاده‌ کرد مانند مدرن و نئوکلاسیک. اگر سبک‌های وینتیج یا بوهو را انتخاب کرده‌اید، آباژورهای تیفانی کامل کننده‌ی دیزاین شما خواهند بود و در بسیاری از سبک‌های دیگر می‌توانند فضای شما را متفاوت‌تر کنند.

پاف

اگر در اتاق خوابتان فضای مناسب برای یک مبل راحتی تکنفره دارید برای قراردادن پاف جلوی مبلتان به عنوان اکسسوری اتاق خواب تعلل نکنید. پاهای خود را دراز کرده و‌ روی پاف قرار دهید و خود را برای یک استراحت دلچسب و کوتاه آماده کنید. پاف‌ها ابهت چندانی ندارند ولی گاه نشیمنگاه قابل قبولی در فضای خالی اتاق خوابتان می‌توانند باشند. جسورانه عمل کنید و پاف طرحدار و یا پترن دار انتخاب کنید. به علت کوچکی پاف طرح‌ها برایتان خسته کننده نخواهند بود.

جالباسی

استفاده از جالباسی در اتاق خواب باید بسیار فکر شده و کنترل شده باشد. اگر اتاق خوابتان شلوغ یا کوچک است جالباسی‌های بزرگ را فراموش کنید و داخل کمد های دیواریتان آویز نصب کنید و یا از آویزهای مخصوص در استفاده کنید. اما درصورتیکه اتاق خوابی بزرگ، یا خلوت دارید میتوانید از قرار دادن جالباسی های ظریف و ساده به عنوان اکسسوری اتاق خواب برای دیزاین استفاده کنید.

اگر کلاسیک سبک انتخابی شماست می‌توانید از جالباسی‌های چوبی گاه با نقوش ساده و ظریف منحنی استفاده کنید. سادگی و ظرافت در جالباسی در هر سبکی اهمیت زیادی دارد. جالباسی خود را خلوت نگه دارید و آرامش اتاق خوابتان را با شلختگی به هم نزنید.

نظم‌دهنده (ارگانایزر)

ارگانایزرها از جمله اکسسوری اتاق خواب هستند که در ظاهر ممکن است کاربرد چندانی نداشته باشند اما به نظم بخشیدن و تقسیم بندی وسایل شما در کمدها موثرند. به یاد داشته باشید چیزی که دیده نمی‌شود لزومأ بی‌تأثیر در دیزاین شما نخواهد بود چراکه تقسیم بندی‌های درست و منظم بودن کشوها و کمدها موجب جانمایی بیشتر و دسترسی آسانتر شما به وسایلتان خواهند شد و هیچگاه ظاهر فضای شما با وسایل بیهوده شلوغ نخواهد شد.

نظم دهنده‌های پارچه‌ای برای لباس‌ها و وسایل پارچه‌ای مناسب‌تر هستند، سعی کنید از نظم دهنده‌های پلاستیکی، رزینی، چوبی یا فلزی برای وسایل دیگر استفاده کنید. در صورتیکه بخواهید ارگانایزرها را در دیزاین خود بیاورید، پیشنهاد می‌شود دیوارتان را با شلف‌های چوبی یا فلزی طبقه بندی کنید، از سبدهای حصیری یا چوبی به عنوان ارگانایزر استفاده کنید و وسایل خود را درون سبدها قرار دهید، حال می‌توانید یکی از سبک‌های روستیک، وینتیج، کانتری و یا فارم هاوس را برای اتاق خوابتان انتخاب کنید.

ریسه

یکی از انواع نورپردازی هایی که می‌توانید به عنوان اکسسوری اتاق خواب خود استفاده کنید ریسه‌ها هستند. ریسه صرفاً جنبه‌ی تزئینی دارد و به رومانتیک کردن و رویایی کردن فضای شما کمک می‌کند. اگر ریسه‌ها را دور قاب پنجره، جلوی میز توالت و یا دور تا دور قاب آینه‌ی اتاق خوابتان بصورت خطی یا شلخته قرار دهید به علت انعکاس نور، نورهای نقطه‌ای بیشتر‌ و فضای نورانی تری در تاریکی‌ خواهید داشت.

فراموش نکنید اگر ریسه‌ها را در مرز مشترک دیوار و زمین روی زمین قرار دهید فضای رویایی تری را برای خود ساخته اید. همچنین می‌توانید با آویزان کردن ریسه‌ها بصورت عمودی بالای تخت خوابتان جذابیت اتاقتان را دوچندان کنید. اگر شلف دیواری یا میز تحریر در اتاق خوابتان دارید از قرار دادن ریسه در آن‌ها غافل نشوید‌.

کنسول

کنسول‌ها می‌توانند میزهای ساده و ظریفی باشند که در لیست اکسسوری اتاق خواب شما قرار می‌گیرند و صرفاً جنبه‌ی تزئینی داشته باشند. بصورتیکه شمع‌ها، گلدان‌ها، کتاب‌های دکوراتیو و گل و گیاه و دکوری‌های خود را روی آن قرار داده و اینگونه اتاق خود را دیزاین کنید. این میزها می‌توانند کاربرد دیگری برایتان داشته باشند و نقش میز توالت شما را بازی کنند. پس برای نصب آینه بالای این میز و داشتن اتاق خوابی متفاوت تعلل نکنید.

اگر کتاب‌های کمی دارید بالای کنسولتان شلف دیواری نصب کنید و روی میزتان را با شمع‌ها، دکوری‌ها و گل‌های طبیعی یا خشک دیزاین کنید. چنانچه کنسول خود را تک کشو و یا بی کشو از جنس چوب نتراشیده و طبیعی انتخاب کنید می‌توانید خود را برای داشتن اتاق خوابی به سبک روستیک یا فارم هاوس آماده کنید.

گلدان

اگر گلدان‌های خالی از جنس سرامیک، سنگی و یا شیشه‌ای رنگی دارید از آوردن آن‌ها در لیست اکسسوری اتاق خواب تان نهراسید، چرا که به تنهایی مفهوم خود را می‌رسانند و مانند یک دکوری عمل می‌کنند. به یاد داشته باشید اگر از گروه گلدان‌ها در کنار هم استفاده می‌کنید بهتر است آن‌ها را از یک جنس انتخاب کنید، حال برای زیباتر شدن دکوراسیونتان گلدان‌هایی با ابعاد و اندازه‌های متفاوت در کنار هم قرار دهید.

حتماً می‌دانید که با گذاشتن گل‌های طبیعی درون گلدان‌ها، اتاق خوابتان را سرزنده تر کرده‌اید پس اگر بوهو سبک انتخابی شماست از قرار دادن گل و گیاهان طبیعی در گلدان‌هایتان غافل نشوید. همچنین با قرار دادن گله‌ای خشک سکه‌ای یا پامپاس فضایتان را برای داشتن سبک‌های روستیک و وینتیج آماده کنید.

تابلو عکس

یکی دیگر از اکسسوری اتاق خواب و راهکارهای دور کردن دیوارها از یکنواختی آویزان کردن تابلوهای نقاشی بصورت تکی یا چندتایی کنار هم می‌باشد. که اتاق خوابی بسیار خاص و جذاب خواهید داشت. اما همین کار را می‌توانید با چیدمان منظم یا نامنظم با قاب‌های عکس از تصاویر ساده‌ی نقاشی یا چاپی در کنار هم انجام دهید. اگر در اتاق خوابتان کنسول دارید برای قرار دادن عکس های خانودگیتان در قاب‌های پلی استر، چوبی ساده یا کار شده‌ی فلزی مطابق با سبک انتخابی‌تان روی آن تعلل نکنید و اینگونه دیزاینی خاطره انگیز داشته باشید.

اگر فضای کافی برای مجموعه‌ی عکس‌هایتان ندارید نگران نباشید، می‌توانید قاب عکس‌هایتان را لابلای وسایلتان روی شلف‌ها، کتابخانه، روی میز تحریر یا توالت و یا روی پاتختی بصورت تکی و پراکنده قرار دهید. برای داشتن دیزاینی متفاوت‌تر قاب عکس‌های ساده با تصاویر نه چندان شلوغ با تم‌ رنگی یکسان را بصورت عمودی و افقی در کنار هم یا روی هم بصورت گروهی قرار دهید. این نوع چیدمان بسیار مناسب سبک‌هاییست که سادگی بیشتری دارند و از تجمل دور شده‌اند.

شمع

شمع تنها اکسسوری اتاق خواب است که همزمان احساس راحتی، لوکس بودن، ریلکس شدن، رومانتیک شدن و رویایی بودن را به فضای شما می‌دهد. شمع‌های کوتاه و بلند لابلای اشیاء گوناگون با طرح و رنگشان الهام بخش فضای شما هستند. پس اگر فضای کافی دارید، شمع‌هایتان را درون شمعدان‌های کوتاه و بلند قرار دهید و فضایتان را مجلل و لوکس کنید. اتاق خوابتان می‌تواند پر از شمع‌هایی رنگارنگ در شیشه‌هایی رنگی باشد که با روشن کردنشان نورهای رنگی را در فضا پخش کند و فضای شما را رویایی و بامزه کند.

مقاله پیشنهادی : نقش جلوه های بصری در دکوراسیون اتاق کودک

با شمع‌هایتان گروه‌های دوتایی یا سه تایی تشکیل دهید و آن‌ها را لابلای گلدان‌ها و دکوری‌ها روی کنسول، دراور، پاتختی و یا شلف‌های اتاق خوابتان قرار دهید و خود را برای داشتن فضایی روحانی آماده کنید. شکل و رنگ شمع‌های شما می‌تواند به گونه‌ای باشد که‌ مانند مجسمه بنظر برسد و بعنوان یک دکوری مجزا استفاده شود. مانند شمع‌های پیکر انسان، شمع‌های کدو تنبل مخصوص هالوین یا شمع‌های طرح گل و میوه. اگر سبک انتخابی شما روستیک، وینتیج، فارم هاوس و یا شبی شیک است شمعدان‌های برنج‌ یا برنز را حتماً امتحان کنید.

کوسن

کوسن یک اکسسوری اتاق خواب تکمیلی برای دیزاین تختخواب محسوب می‌شود. برای اینکه تختخوابتان راحت‌تر و جذابتر از همیشه بنظر برسد، کوسن‌هایی با سایز های کوچک و بزرگ، مطابق با تم‌ رنگی فضایتان انتخاب کنید. کوسن‌های زمینی بزرگ نوع دیگری از کوسن‌ها هستند که می‌توانند نشیمنگاه نرم و راحتی برای مطالعه یا خوردن عصرانه ای کوتاه روی زمین باشند. این کوسن‌ها اتاق خواب شما را سنتی‌تر جلوه می‌دهند و شما را به داشتن سبک‌های بوهو، اکلکتیک و سنتی وادار می‌کنند.

کوسن‌ها در پایین صندلی راحتی، نیمکت یا اتومان پایین تختخواب این روزها ترند شده‌اند. از یک پارچه‌ی خزدار یا شال مبل لخت به عنوان رابط فضای منفی بین کوسن و صندلی استفاده کنید و با قرار دادن شمع و گیاه در اطراف آن دکوراسیون اتاق خوابتان را متفاوت و دلنشین کنید.

پشتی

حتماً به یاد دارید که در گذشته در خانه‌ی مادربزرگتان به جای مبل از تشک و پشتی به جای نشیمن استفاده می‌شد. اما امروز مفهوم پشتی در دکوراسیون کمی متفاوت‌تر از قبل شده است. چرا که لزوماً تشک نرم و پنبه‌ای هم سطح زمین، با پشتی جداگانه نیست. بلکه می‌تواند کمی ضخیم‌تر باشد و کمی از زمین فاصله گرفته‌ و تکیه گاهش علاوه بر مجزا بودن، می‌تواند یکسره با نشیمنگاه باشد. این روزها با پشتی‌ها می‌توانید به عنوان یک اکسسوری اتاق خواب فضای جدید و متنوعی در اتاق خوابتان بسازید.

گوشه‌ای دنج در اتاق خوابتان پیدا کنید و پشتی‌هایتان را قرار دهید و با کوسن‌های رنگی و طرحدار و شال مبل‌های نرم و راحت جذابیت فضایتان را دوچندان کنید. اگر پنجره‌ای بلند دارید پشتی‌ها را پشت به پنجره، یا کنار پنجره قرار دهید و برای استراحتی کوتاه یا مطالعه‌ای دلچسب آماده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *