دکوراسیون داخلی

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه
5/5 - (1 امتیاز)

دیوارپوش مناسب برای آشپزخانه:

دیوارهای آشپزخانه نیز مانند سایر دبوارهای خانه برای زیباتر شدن نیازمند استفاده از یک دیوارپوش مناسب است. آنچه که در انتخاب دیوارپوش بسیار مهم است، انتخاب درست نوع آن است. دیوارپوش انتخابی باید با سبک دکوراسیون داخلی شما هماهنگی داشته‌باشد. دیوارپوش آشپزخانه برخلاف سایر فضاها باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد. به گونه‌ای که علاوه بر زیبایی باید در برابر رطوبت و سایش مقاومت خوبی داشته باشد. زیرا در آشپزخانه آب و بخار و استفاده از مواد شوینده، می‌تواند دیوارپوش را خراب کند. در ادامه مطلب به معرفی انواع دیوارپوش آشپزخانه، مزایای آن ها و نکات مهم در انتخاب دیوارپوش مناسب آشپزخانه می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

انواع دیوارپوش آشپزخانه :

یکی از عناصر مهم در آشپزخانه، دیوارپوش آشپزخانه می باشد که امروزه توجه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. چراکه با وجود تنوع بسیار بالا در طرح و متریال های مختلف برای بسیاری از افراد انتخاب سخت و دشواری است. مزیت های بسیاری برای استفاده از انواع دیوارپوش آشپزخانه وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

دیوارپوش چسبی برای آشپزخانه

این نوع دیوارپوش امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته چرا که قابلیت نصب آسان دارد. دیوارپوش چسبی در واقع همان دیوارپوش فومی برای آشپزخانه می باشد که به علت قیمت مناسب، نصب بسیار راحت و تنوع در طرح و رنگ و قابلیت شستشو از محبوبیت بالایی برخوردار است. این دیوارپوش به صورت شیت هایی در ابعاد مختلف است که در قسمت پشت دارای چسب و روکش می باشد.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش سنگی انتخابی گران و لوکس برای آشپزخانه

سنگ‌ها نیز از انواع دیوارپوش گران‌قیمت و لوکس به شمار می‌آیند، چه طبیعی چه مصنوعی، سنگ زیبایی منحصر به فردی به آشپزخانه می‌دهد. سنگ اصولاً به صورت یک تکه یا اسلب، آجری و تکه‌ای، صیقلی شده و صیقلی نشده در اجرای دیوار آشپزخانه به کار برده می‌شوند. دیوارپوش سنگی دارای تنوع از لحاظ بافت و ابعاد می باشد و به صورت سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی در بازار موجود است.
مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت و نوسانات دمایی و همچنین استحکام زیاد و قابلیت شستشو از مهم ترین ویژگی های دیوارپوش سنگی بوده و به همین دلیل در آشپزخانه کاربرد دارد. البته لازم به ذکر است که این نوع پوشش دیوار آشپزخانه کمی گران است.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش سه بعدی

اگر به دنبال دکوری خاص و جذاب برای آشپزخانه هستید، دیوارپوش سه بعدی برای آشپزخانه بهترین گزینه می باشد. این دیوارپوش دارای تنوع در طرح و رنگ و جنس است. مناسب ترین جنس برای دیوارپوش سه بعدی، بتنی، سنگی، آجری و پی وی سی بوده که همگی قابلیت شستشو داشته و در برابر حرارت مقاومت دارند. دیوارپوش گچی سه بعدی برای آشپزخانه را در قسمت هایی که به رطوبت و حرارت نزدیک هستند، نصب نکنید.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش پی وی سی آشپزخانه

پی وی سی نیز از جمله مواد پلیمری و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است. به دلیل مقاومت خوب در برابر رطوبت، حرارت و ضربه این محصولات برای اجرا به عنوان دیوارپوش آشپزخانه بسیار مناسب هستند. این دیوارپوش دارای مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مواد شوینده بوده و همچنین حرارت را به خوبی تحمل می کند. تنوع در طرح و رنگ، قابلیت نصب مجدد در مکان جدید، نصب آسان، قیمت ارزان همگی از مهم ترین دلایلی هستند که باعث شده اند تا دیوارپوش پی وی سی به عنوان یکی از بهترین دیوارپوش ها برای آشپزخانه به شمار روند.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش های آجری

دیوارپوش آجری دارای مقاومت و طول عمربالایی بوده و در برابر حرارت و شعله دچار حریق و فرسودگی نمی شود. این دیوارپوش هیچ ماده مضر شیمیایی در ترکیب خود نداشته و با رنگ های جذاب و خاصی که دارد، فضایی گرم و صمیمی را در آشپزخانه ایجاد می کند. اما باید توجه داشته باشید که درزگیری بین آجرها به خوبی انجام شود تا مانعی برای رشد کپک و قارچ شود. آجرهای مورد استفاده برای آشپزخانه دارای تخلخل های بسیار ریزی می باشد و باعث نفوذ گرد و غبار به آن میشود. به همین دلیل بهتر است سطح آنها رنگ آمیزی شود.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش چوبی برای آشپزخانه

یکی از بادوام‌ترین و قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی در دنیا چوب است. از این ماده ارزشمند می‌توان در تولید انواع دیوارپوش بهره برد. چوب به صورت خام و پولیش نخورده، چوب به صورت قطعات کوچک به هم چسبیده، چوب به طور الوار و بسیاری از اشکال مختلف چوب را می توان برای دیوارپوش آشپزخانه استفاده کرد.

برخی از دیوارپوش های چوبی آشپزخانه از چوب های مصنوعی ساخته شده که اصطلاحا با نام ام دی اف شناخته شده هستند. این دیوارپوش که دارای یک لایه پی وی سی در سطح خود می باشد، در برابر رطوبت و دما مقاومت دارد. قابلیت شستشو و تمیز کردن سطح از چربی و آلودگی ها و جلوه منحصر به فرد از مهم ترین مزایای دیوارپوش چوبی برای آشپزخانه به شمار می رود.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

کاشی؛ دیوارپوش آشپزخانه کلاسیک

برای پوشش دیوار آشپزخانه کاشی را می‌توان گزینه مناسبی عنوان کرد. مقاومت در برابر رطوبت، گرما، سرما، مواد شوینده و … از ویژگی‌های بارز آن است. کاشی ها در برابر لکه های چربی و مواد غذایی نیز بسیار مقاوم بوده و به راحتی می توان آنها را با انواع مواد شوینده شستشو داد و نگرانی از بابت فرسودگی یا تغییر رنگ و پریدگی لعاب نداشت.
خوشبختانه کاشی و سرامیک ها دارای تنوع بسیار زیادی از لحاظ طرح و رنگ و ابعاد بوده، به همین دلیل از گذشته تا امروز به عنوان بهترین دیوارپوش برای آشپزخانه کاربرد دارند.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

کاغذ دیواری برای آشپزخانه

از جمله دیوارپوش های پرطرفدار کاغذ دیواری است. ظاهر زیبا و تنوع در طرح و رنگ، مقاومت در برابر رطوبت و مواد شوینده، خصوصیاتی است که کاغذ دیواری را به انتخابی مناسب برای دیوارپوش مطرح می کند. البته برای آشپزخانه باید از کاغذ دیواری با پوشش پی وی سی استفاده کرد که در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند و همچنین به دلیل داشتن تنوع در رنگ و طرح محبوبیت زیادی دارند.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

شیشه؛ جدیدترین پوشش برای دیوار آشپزخانه

یکی از دیوارپوش های زیبا و جذاب برای آشپزخانه، شیشه ها می باشند. دیوارپوش شیشه ای دارای انواع زیادی از جمله شفاف، رنگی، طرح دار، مات و چاپی می باشند. شیشه های رنگی مخصوصا رنگ مشکی برای آشپزخانه بسیار پر کاربرد می باشد، چون محیط را جذاب و درخشان کرده و با انعکاس نور می توانند فضا را بزرگتر از اندازه واقعی نشان دهند. علاوه براین، این نوع شیشه در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته و به راحتی می توان آثار چربی و آلودگی ها و رنگ غذا را با یک دستمال از روی آن تمیز کرد تا به سرعت مثل روز اول براق و تمیز شوند.
افرادی که به دنبال سبک دکوراسیون داخلی خاص هستند و می‌خواهند خانه‌ای خاص داشته باشند می‌توانند از دیوارپوش شیشه‌ای برای پوشش دیوارهای آشپزخانه خود بهره ببرند.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش های رزین اپوکسی

رزین اپوکسی نیز از جمله مواد پلیمری است که به تازگی از آن استفاده های زیادی در طراحی فضای داخلی می‌شود. یکی از جدیدترین انواع دیوارپوش رزین اپوکسی می باشد. این متریال که ابتدا برای ساخت صفحات روی کابینت و سینک مورد استفاده قرار می گرفت، رفته رفته به عنوان یک مدل دیوارپوش جذاب برای آشپزخانه استفاده شد. خاصیت آنتی باکتریال، مقاومت در برابر رطوبت، ضربه، گرما و … از جمله ویژگی های مهم دیوارپوش و کفپوش های رزینی هستند. از طرفی نیز می‌توان از اشیا و تصاویر مختلف برای ساخت یک بک گراند سه بعدی در تهیه دیوارپوش رزین استفاده کرد.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش فلزی

دیوارپوش های فلزی که مناسب آشپزخانه می باشند، به صورت کاشی و قطعاتی از جنس استیل ضد زنگ، آلومینیوم و مس ارائه میشوند. این دیوارپوش ها نصب آسانی داشته و ظاهری بسیار زیبا و لوکس دارند. دیوارپوش آلومینیومی که اصطلاحا به آن کاشی فلزی می گویند، دوام بالا و طول عمر خوبی داشته و تا سالها می تواند درخشان و زیبا باقی بماند.

پوشش لمینت برای دیوار آشپزخانه

این دیوارپوش که ظاهری شبیه چوب دارد، به عنوان بهترین دیوارپوش برای آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. طرفدارارن چوب می توانند از این دیوارپوش برای آشپزخانه استفاده کنند. زیرا زیبایی و ظاهر چوب را داشته اما قیمتی بسیار پایین تر از دیوارپوش چوبی داشته و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

دیوارپوش گرانیتی برای آشپزخانه

دیوارپوش گرانیتی از زیبایی بسیار زیادی برخوردار بوده و فضایی لوکس در آشپزخانه به وجود می آورد. این دیوارپوش در برابر ضربه و گرما و رطوبت مقاومت بالایی داشته و دچار خراشیدگی نمی شود. لکه های چربی و رنگی غذا به راحتی از روی آن تمیز می شود و برای شستشوی آن می توان از شوینده های بسیاری استفاده کرد.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

استیل، از انواع دیوارپوش جذاب

یکی از انواع دیوارپوش آشپزخانه به ویژه آشپزخانه‌های مدرن، استیل است. شستشوی راحت، ظاهری زیبا و مدرن، عدم لک پذیری، مقاومت خوب در برابر حرارت و رطوبت از ویژگی‌های استیل است که آن را برای استفاده به عنوان دیوارپوش، مناسب می‌کند. استیل را می‌توان به صورت یک تکه روی دیوار اجرا کرد یا می‌توان کاشی‌های با پوشش استیل را روی دیوار اجرا کرد که هر دو روش بسیار زیبا و مورد پسند هستند.

بررسی انواع دیوارپوش آشپزخانه

نکاتی مهم در انتخاب بهترین دیوارپوش برای آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه باید طوری طراحی شود، که پس از اتمام یک روز طولانی، مشتاق به برگشت در آن مکان باشید. یکی از راه های عالی برای جذاب و حرفه ای کردن دکوراسیون آشپزخانه، انتخاب دیوار پوش های مناسب است.

1. نحوه استفاده از دیوارپوش ها

اولین چیزی که ما باید در نظری بگیریم، این است که آیا میخواهیم از دیوار پوش ها بر روی تمام دیوار ها استفاده شود؟ یا فقط بخشی از دیوار آشپزخانه را میخوایهم دیوارپوش استفاده کنیم. از دیوارپوش ها می توان حتی در سقف نیز استفاده کرد تا ظاهری منحصر به فرد ایجاد کند. هنگامی که یک دیوارپوش سفارشی را به سقف آشپزخانه اضافه می کنید، بهتر است دیوارها یک رنگ تک و یکدست داشته باشند تا دیوارپوش سقف بتواند هنگام ورود به آشپزخانه، توجه دیگران را جلب کند. قرار دادن دیوارپوش روی سقف می تواند آشپزخانه را بزرگ تر و دنج تر جلوه دهد.

2. انتخاب پالت رنگی مناسب برای آشپزخانه

هنگام انتخاب دیوارپوش برای آشپزخانه خود، باید پالت رنگی را که قصد دارید در فضا استفاده کنید، در نظر بگیرید. شما باید رنگ ها را به نحوی انتخاب کنید که وقتی رنگ ها همه در جای خود قرار می گیرند به روشی دلپذیر با هم ترکیب شوند.

3. در نظر گرفتن مقدار مورد نیاز دیوار پوش

مناطقی از آشپزخانه را که قصد دارید با دیوار پوش بپوشانید اندازه گیری کنید. اگر دیوار پوش چاپی انتخاب می‌کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که آیا می‌خواهید درزهای دیوارپوش با هم هماهنگ باشند یا خیر، زمانی که درزها با هم هماهنگ باشند، به ایجاد ظاهری منسجم کمک می‌کند. اگر می‌خواهید درزها مطابقت داشته باشند، باید متراژ اضافی دیوارپوش را سفارش دهید. دیوارپوش ها به متراژ مربع فروخته می شوند. طول دیوار را با عرض دیوار اندازه بگیرید تا مشخص کنید برای هر دیوار به چه مقدار از دیوارپوش نیاز دارید.

4. نصب دیوار پوش

برای نصب دیوار پوش، باید مطمعن باشیم که فضای کافی را در اختیار تیم نصب قرار میدهیم. پس هنگام نصب دیوارپوش، تمام وسایل موجود را از آشپزخانه خارج کنید تا فضای کافی برای کار داشته باشند و در طول مراحل نصب چیزی آسیب نبیند.

نصب و اجرای دیوارپوش

نصب و اجرای دیوارپوش با توجه به نوع آنها متفاوت است. برخی از دیوارپوش ها مانند دیوارپوش های چسبی، پلیمری و… که به زیرسازی و مهارت خاصی نیاز ندارد را به راحتی خودتان می توانید نصب کنید. برای نصب دیوارپوش هایی با متریال سخت که نیاز به کار بنایی و تخصص خاص دارد، باید از نصابان حرفه ای در این زمینه استفاده کرد. همچنین می توانید برای مشاوره در انتخاب دیوارپوش مناسب، نصب و اجرای آن با تیم حرفه ای ساوا دکور تماس بگیرید.


مطالب دیگر:

جدیدترین مدل‌های پرده آشپزخانه در سال 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *