ترفندهای دکوراسیون

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی
امتیاز شما به این مطلب

برق انداختن وسایل چوبی راهکارهای مختلفی دارد. بیشتر اوقات برای اینکه تاثیر دلنشین و زیبایی لوازم چوبی مانند روز اول باشد، بهتر است آنها را با روش‌های اصولی، تمیز و براق کرد. وسایل چوبی منزل به‌خاطر مقاومت و دوامشان و گرما بخشیدن به دکوراسیون داخلی همواره پرطرف‌دار بوده است. اگر شما هم یکی از طرفداران وسایل چوبی منزل هستید و می‌خواهید همیشه آن‌ها را تمیز و درخشان ببینید در ادامه با ما همراه شوید. در این مطلب روش‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی را با هم مرور می‌کنیم.

مراحل ابتدایی برای برق انداختن وسایل چوبی

وسایل و لوازم چوبی، بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت، گرما و گاهی ضربه، از زیبایی آنها کم می شود. ولی نمی‌توان تاثیری که دارند را نادیده گرفت و آنها را حذف کرد. باید از راهکارهای موثر برای جلادهی آنها استفاده کرد تا مانند روز اول در دکوراسیون منزل بدرخشند.

مقاله پیشنهادی : روش های تمیز کردن و نظافت کفپوش لمینت

برق انداختن وسایل چوبی راهکارهای مختلفی دارد. بیشتر اوقات برای اینکه تاثیر دلنشین و زیبایی لوازم چوبی مانند روز اول باشد، بهتر است آنها را با روش‌های اصولی، تمیز و براق کرد. در ادامه نکات لازم و مراحل برق انداختن وسایل چوبی را بیان می‌کنیم.

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبینکته اول: انتخاب زمان مناسب

یکی از نکات مهمی که در ابتدا باید در نظر داشت این است که وقتی قرار است لوازم چوبی را برق انداخت، باید مطمئن شد که حدود 3 الی 5 ساعت با وسایل چوبی کاری نداریم و از آنها استفاده نمی‌کنیم. این کار باعث می‌شود متریال به کار برده شده روی چوب خشک شوند و ردی مانند رد دست روی آنها باقی نماند.

مرحله اول: انتخاب لوازم مناسب برای برق انداختن وسایل چوبی

برای اینکه شروع به برق انداختن وسایل و لوازم چوبی کنید باید یک سری لوازم را در کنار خود داشته باشید. که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • دستکش (پوشیدن دستکش از باقی ماندن رد دست روی چوب جلوگیری می‌کند)
  • دستمال پارچه‌ای نخی
  • بطری اسپری برای نم دار کردن پارچه
  • گوش پاک کن برای تمیز کردن گوشه و درزهای لوازم چوبی لازم است
  • پارافین
  • پولیش رنگ چوب برای پر کردن خط و خش‌ها

مرحله دوم: گردگیری لوازم چوبی

پیش از اینکه شروع به برق انداختن وسایل چوبی کنیم، باید آنها را به خوبی از گرد و غبار پاک کنیم. برای این منظور از یک پارچه نخی یا ماهوتی می‌توانید استفاده کنید. البته لازم است مقدار خیلی کمی روی پارچه آب بپاشید تا مقدار خیلی کمی نمدار شود. بعد از آن دقت کنید که تمام درزها و محل‌های اتصال چوب به یکدیگر را از گرد و غبار پاک کرده‌اید.

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبیمرحله سوم: توجه به جنس لوازم چوبی

برای پاکسازی و برق انداختن وسایل چوبی باید به جنس آنها توجه داشت. زیرا هر کدام از آنها ممکن است بر اثر تماس با متریال خاصی آسیب دیده و زیبایی خود را از دست بدهند.

با توجه به این مراحل در ادامه بسته به جنس متریال چوب و رنگ به کار برده شده برای آن یا حتی لکه ایجاد شده، راهکارهایی را برای برق انداختن وسایل چوبی مختلف بیان می‌کنیم.

برق انداختن چوب گردو و چوب راش

معمولا چوب گردو و چوب راش، گرانترین انواع چوب هستند که مقاومت بالایی دارند. برای اینکه آنها را براق کنید، ابتدا مراحل اولیه مانند گردگیری از سطح و درزهای آن را انجام دهید. حالا بهتر است اگر خط و خشی روی آن وجود دارد با پولیش رنگ چوب آن را پر کنید. اجازه دهید کامل خشک شود. سپس از یک پنبه و گوش پاک کن آغشته به مقدار خیلی کمی پارافین روی سطح آن را کاملا تمیز کنید.

برق انداختن وسایل چوبی که رنگ شده‌اند

برای برق انداختن وسایل چوبی که رنگ شده‌اند، خط و خشی اگر روی آنها وجود دارد را در ابتدا کامل پولیش زد. سپس فقط کافی است روی آنها را یک دستمال تمیز کشید و با مقدار خیلی کم از پارافین سطح آنها را برق انداخت.

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبیبرق انداختن چوب خام

یکی از نکاتی که باید در نظر داشت این است که اکثر لوازم چوبی که خام هستند و روی آنها رنگ یا جلا دهنده به کار برده نشده، رنگ مات دارند. به همین دلیل برق انداختن آنها کمی سخت‌تر است. البته زیبایی آنها گاه به مات بودن آنها است اما برای تنوع بعضی مواقع، لازم است آنها را جلا داد.

مقاله پیشنهادی : روش ها و راهکارهای تمیز کردن کاغذ دیواری

در برخی از موارد، استفاده از جلا دهنده می‌تواند راهکار مناسبی برای جلا دادن وسایل چوبی خام باشد. اما باید در نظر داشته باشید در این صورت ماندگاری همیشگی جلا دهنده برای چوب خام را ایجاد کرده‌اید.

اما برای مواردی که قرار است چوب رنگ نشود، بهترین کار استفاده از پارافین است. البته روغن طبیعی دیگری نیز می‌توان استفاده کرد که در ادامه آن را آموزش خواهیم داد.

تهیه روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی خام

برای تهیه روغن خانگی به منظور جلا دادن وسایل چوبی خام یا حتی رنگ شده به موارد زیر نیاز است:

  • روغن بزرک
  • عصاره صمغ

باید مقدار مساوی از صمغ را به همراه روغن بزرک روی حرارت بجوشانید. سپس آن را باید با دستمال نخی مناسب یا پنبه روی سطح لوازم چوبی بمالید.
در صورتی که از این روغن یا روغن‌های طبیعی دیگر روی لوازم چوبی استفاده کنید، همیشه سطح آنها براق و درخشان می‌ماند. حتی حالت تازگی و نو بودن آنها نیز حفظ خواهد شد.

برق انداختن چوب‌های پولیش شده

تا به اینجا متوجه شدید که پیش از برق انداختن وسایل چوبی باید آنها را به خوبی تمیز کنید. اگر لوازم چوبی شما پولیش شده هستند بهتر است از محلول‌های مخصوص پولیش استفاده کنید. توجه داشته باشید از این مواد باید در سال دست کم 3 یا 4 بار استفاده کنید. اگرامکان خرید این محلول‌ها را نداشتید، می‌توانید از پارافین کمک بگیرید تا خراش‌های سطحی چوب را با کمک آن به خوبی بپوشانید. استفاده از پارافین سالی 2 بار کافی است.

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبینگهداری از چوب بعد از برق انداختن

نکته مهمی که باید بعد از تمیز کردن وسایل چوبی در نظر داشته باشیم این است که از آنها خوب مراقبت کنیم تا دیرتر درخشش و جلای خود را از دست بدهند.

بهتر است لوازم چوبی را در جایی قرار داد که از نور خورشید دور باشد. همچنین رطوبت و گرمای زیاد مانند قرار گرفتن در نزدیکی شومینه، می تواند باعث از بین رفتن جلا و درخشندگی لوازم چوبی شود. به همین دلیل بهتر است لوازم چوبی را از رطوبت و گرما نیز دور نگه داشت. حتی با این کار از ایجاد رنگ پریدگی و بید زدن لوازم چوبی جلوگیری خواهد شد.

جمع‌بندی

برای برق انداختن وسایل چوبی بهتر است از راه حل‌های بیان شده کمک گرفت. این راهکارها اگر همیشه انجام شوند، لوازم چوبی همیشه سالم و نو دیده می‌شوند. البته در صورتی که خط و خش روی آنها ایجاد شده باشد، بهتر است ابتدا روی آنها را پولیش زد سپس راهکارهای موثر برای برق انداختن را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *