ترفندهای دکوراسیون

روش ها و راهکارهای تمیز کردن کاغذ دیواری

روش ها و راهکارهای تمیز کردن کاغذ دیواری
امتیاز شما به این مطلب

مثل هر وسیله یا بخش دیگری در خانه، کاغذ دیواری هم به مرور مستهلک می‌شود. اما استهلاک کاغذ دیواری با تاسیسات زیربنایی یا وسایل کم‌کاربرد کمی متفاوت است. کاغذ دیواری یک جورهایی پوست اتاق‎های شما محسوب می‌شود. بنابراین می‎توانیم بگوییم که یک کاغذ کثیف و سیاه یا دوده‌گرفته، یعنی کثیفی کل فضای آن اتاق و تحت تاثیر قرار گرفتن دکوراسیون. اما می توان با تمیز کردن کاغذ دیواری زیبایی را به اتاق برگرداند.

بر خلاف تصور عمومی، کثیفی کاغذ دیواری به معنی پایان عمر آن نیست، و درست مثل دیوارها، کاغذ روی آن‏‌ها را هم می‎توانید تمیز کنید و برق بیاندازید. مواد و روش‌های مختلفی برای تمیز کردن کاغذ دیواری خانه وجود دارد که در این مطلب آن‎‌ها را با هم مرور می‌کنیم، و البته می‎فهمیم که اصلا چرا کاغذ دیواری‌ها کثیف می‌شوند.

تمیز کردن کاغذ دیواری

کاغذ دیواری را نباید با آب زیاد یا با شوینده‌های خیلی قدرتمند تمیز کنید (مگر بعضی از متریال‎های خاص مثل وینیل یا پلاستیک). بعضی از انواع کاغذ با آب از دیوار کنده می‎شوند یا حتی رنگ و طرحشان را از دست می‌دهند. بیایید با هم یاد بگیریم که کاغذ دیواری را چطور می‎شود از آلودگی پاک کرد.

روش های تمیز کردن کاغذدیواری

برای تمیز کردن کاغذ دیواری باید به سراغ نرم‌ترین و ملایم‌ترین ابزارهایی که دارید بروید. بر اساس نوع کاغذ، به یکی از این موارد (یا همه آن‎ها) نیاز خواهید داشت:

  • اسفنج نرم
  • پارچه میکروفیبر (که با اسم پارچه نانو هم در بازار موجود است)
  • یک سطل یا ظرف آب
  • مایع ظرفشویی
  • آب گرم
  • سریِ برس‎دار جاروبرقی

مقاله پیشنهادی : نکات کلیدی در انتخاب کاغذ دیواری ساده و شیک

این که کاغذ دیواری را چطور پاک می‌کنید به نوع کثیفی و البته جنس کاغذ دیواری بستگی دارد. مثلا لکه‌های رنگ (ماژیک یا مداد شمعی) را نباید با کشیدن دستمال پاک کنید، چون حسابی پخش می‌شوند. بلکه باید دستمال را به آرامی روی لکه بگذارید و بردارید. یا مثلا بعضی از لکه‎ها نیاز به تماس مداوم با محلول تمیزکننده دارند.

گردگیری کاغذدیواری

گردگیری کاغذ دیواری را بهتر است هر دو یا سه هفته یک بار انجام بدهید (اگر در مناطق پر گرد و خاک زندگی می‎کنید، بیشتر). ابتدا کاغذ دیواری را با روش‎هایی که در همین مطلب گفتیم کاملا تمیز کنید تا لکه یا آلودگی دیگری به غیر از گرد و خاک روی آن نباشد. بعد دستمال نانوی کمی مرطوب (و نه کاملا خیس) را به آرامی روی آن بکشید. این کار می‎تواند تمام گردهای روی کاغذ را از بین ببرد.

روش ها و راهکارهای تمیز کردن کاغذ دیواریلکه گیری کاغذدیواری

برای لکه‌گیری، ابتدا باید نوع لکه را بشناسید:

  • جای ضربه یا بریدگی‌های کوچک: نیم پیمانه سرکه را با ربع پیمانه آب مخلوط کرده و اسفنج را در آن بزنید. بعد حسابی فشرده‌اش کنید تا آب اضافی آن برود و به آرامی روی جای ضربه بزنید. بعضی از بریدگی‎ها (اگر چندان بزرگ نباشند) با این روش از بین می‎روند و سطح کاغذ صاف می‌شود.
  • لکه روغن: با نشاسته ذرت و آب یک خمیر درست کنید و با نوک انگشتان روی لکه روغن بمالید. بعد با یک دستمال تمیز و مرطوب آن را خیس کنید و نشاسته را بردارید. این کار را خیلی آرام تا زمان پاک شدن کامل لکه ادامه دهید.
  • لکه مداد شمعی: لکه‎های ماژیک را با یک پد نرم (ترجیحا ابریشمی) و صابون، بدون آب پاک کنید. این دستمال را به آرامی روی لکه بگذارید و بردارید. اگر این روش کار نکرد، یک دستمال کاغذی آغشته به محلول خشکشویی را روی لکه کنید.

روش ها و راهکارهای تمیز کردن کاغذ دیواریدلایل سیاه شدن کاغذدیواری

برای تمیز کردن کاغذ دیواری های دوده گرفته چه باید کرد؟ چرا کاغذ دیواری خانه ما سیاه می‌شود؟ دلایل این موضوع می‏‌توانند این‎ها باشند:

  • دوده از بیرون خانه: این مسئله به ویژه در شهرهای آلوده و بزرگ رایج است. آلودگی، دود اگزوز ماشین‎ها و انواع دود صنعتی و خیابانی به راحتی وارد خانه‌ها می‌شوند و پنجره‌ و کاغذ دیواری را سیاه می‏‎کنند، مخصوصا کاغذ دیواری‌های که با بیرون تماس دارند.
  • حرارت: گاهی حرارت وسایلی مثل گاز یا کولر، می‎تواند بخشی از کاغذ دیواری را تیره یا سیاه کند. این اتفاق بیشتر در آشپزخانه یا سالن‌های پذیرایی (دور تا دور دریچه کولر یا وسایل برقی) می‎افتد.

مقاله پیشنهادی : کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

  • مرطوب و گرم بودن هوای داخل خانه: وقتی فضای داخلی خانه بیش از حد گرم و مرطوب باشد، دوده روی بخش‎هایی از دیوار و سقف که نسبت به فضا سردتر هستند متراکم می‎شود. این مسئله به مرور نقاط یا بخش‎های سیاه را روی کاغذ دیواری شما به وجود می‎‌آورد.
  • بی‌کیفیت بودن کاغذ دیواری: بعضی از متریال‌ها حتی در شرایط عادی هم به مرور رنگشان را از دست می‎دهند و تیره می‌شوند. این موضوع به جنس کاغذ دیواری بستگی دارد و متاسفانه راه حلی ندارد و بهتر است کاغذ دیواری‎تان را عوض کنید.

از بین بردن زردی کاغددیواری

زرد شدن کاغذ دیواری رایج‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. اصلی‌ترین دلیل آن هم تابیدن نور مستقیم خورشید به سطح کاغذ است. نور این توانایی را دارد که رنگ را از روی سطوح کاغذی و پارچه‌ای پاک کند، نه یک باره، بلکه به مرور. پس اگر بعد از چند سال متوجه شده‌اید که کاغذ دیواری‌تان کمی زرد شده، تعجب نکنید. برای از بین بردن زردی کاغذ دیواری یک پارچه تمیز یا دستمال نانو را با آب و مایع ظرفشویی (یا صابون ساده) مرطوب کرده، و خیلی آرام روی قسمت‌های زرد بکشید. این کار زردی‎های ناشی از لکه یا روغن را از بین می‎‌برد و کاغذ دیواری‎های رنگ و رو رفته را هم تا حدودی برق می‌اندازد.

روش ها و راهکارهای تمیز کردن کاغذ دیواریپاک کردن دوده از کاغذدیواری

در پاک کردن دوده هم مثل روش‎های دیگر، باید حسابی مراقب رنگ و بافت کاغذ دیواری خودتان باشید. چند روش برای پاک کردن دوده و تمیز کردن کاغذ دیواری:

  • سر برس‌دار جاروبرقی را به لوله نصب کرده و جاروی خودتان را با کمترین قدرت روشن کنید. جارو نباید آن‌قدر مکش داشته باشد که کاغذ دیواری را پاره کند.
  • حالا این سری را به آرامی روی کاغذ بکشید تا همه دوده‌ها به درون لوله کشیده شوند.
  • اگر بعد از این کار هنوز هم ردی از دوده روی دیوار باقی مانده، خیلی آرام و با یک دستمال مرطوب آن را بردارید.
  • برای کاغذ دیواری‎های وینیل و فایبر گلاس، یک چهارم پیمانه مایع ظرفشویی را در چهار لیتر آب حل کنید و با یک اسفنج به آرامی روی قسمت دوده‌گرفته بکشید.
  • مراقب باشید که دوده‌های غلیظ ابتدا باید با جاروبرقی از کاغذ دیواری برداشته شوند. در غیر این صورت دستمال کشیدن تنها لکه را مرطوب و چسبنده می‎کند.

روش ها و راهکارهای تمیز کردن کاغذ دیوارینحوه شستشو کاغذیواری

برای شستشوی کاغذ دیواری ابتدا باید بدانید که کاغذ شما قابل شستشو هست یا نه. معمولا به متریال‎هایی که با آب خراب نمی‎شوند، قابل شستشو می‎گوییم. و این به معنای این نیست که بتوانید کاغذ دیواری را به کل از دیوار برداشته و در ماشین لباسشویی بیاندازید!

برای کاغذ دیواری‌هایی که این ویژگی را دارند، به راحتی می توانید برای تمیز کردن کاغذ دیواری از مقدار متعادلی آب استفاده کنید. این آب را با مایع ظرفشویی، شوینده‌های ملایم یا شوینده‌های مخصوص کاغذ دیواری ترکیب کرده و با اسفنج روی دیوار بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *