دکوراسیون داخلی

طراحی آتریوم چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟

طراحی آتریوم چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟
امتیاز شما به این مطلب

معماری مدرن اغلب طرفدار حداکثری نور طبیعی بوده و هست. از این رو تلاش طراحان در معمای مدرن این است که در طراحی های خود از پنجره و منبع نوری طبیعی نهایت استفاده را داشته باشند. آتریوم یکی از پدیده های خارق العاده و جذاب در طراحی داخلی مدرن می باشد که زندگی های امروزی را به گونه ای شگفت انگیز با طبیعت پیوند می دهد. شاید شما تا به امروز از اینکه طراحی آتریوم چیست و چه مزایایی دارد، آگاهی کامل نداشته باشید. از این رو جهت آشنایی با کاربرد خانه هایی با طراحی آتریوم می توانید در این مقاله همراه ما باشید.

طراحی آتریوم چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟آتریوم چیست؟

طراحی مدرن آتریوم در عین فراهم کردن فضای باز و مشابه با حیاط، فضایی به مراتب خصوصی تر و با حفظ حریم شخصی ارائه می دهد که می تواند شرایط مناسبی برای اجتماعات خانوادگی و دوستان فراهم بسازد. آتریوم می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای بازتاب نور یا سایبان به کار رود. البته استفاده از سایبان در زمستان مانع از نورگیری کامل می‌شود و نیاز به این است که با استفاده از نورهای مصنوعی نور داخل فضای ساختمان را افزایش داد. این ساختار منحصر به فرد می تواند در مجاورت با هر بخشی از فضا سازی ساختمان تعبیه شود و زندگی های امروزی را به گونه ای شگفت انگیز با طبیعت پیوند دهد.

متناسب بودن آتریوم با انواع سبک های دکوراسیون داخلی

ساختار آتریوم، نوع و میزان پوشش گیاهی به کار رفته در آن، به این طراحی اجازه می دهد تا با نوع دکوراسیون داخلی و تم موجود در آن مطابقت داشته باشد. بنابراین آتریوم ها به نوع خاصی از دکوراسیون داخلی ساختمان ها محدود نمی شوند بلکه محدودیت نوع در این نوع طراحی‌ها وجود ندارد. اتریم به نوبه خود می تواند با هرکدام از سبکهای مدرن و مینیمال و…هم خوانی خاص خود را داشته باشد. در صورت فراهم شدن فضا وشرایط مناسب در ساختمان می توان از درختان و گیاهان بلند متناسب با سبک دکوراسیون داخلی نیز برای پوشش گیاهی داخل دهلیزهای باغ استفاده کرد. یا در صورت کم نوری فضا میتوان با آتریوم شیشه ای جلوه منزل را بکلی متحول کرد.

طراحی آتریوم چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟کاربرد آتریوم چیست؟

سابقه حضور این فضای مجزا مختص به معماری مدرن نیست، اما در معماری مدرن و فرم و ساختار امروزی، با دو کاربرد اساسی یعنی فراهم نمودن نور طبیعی و به کارگیری آن و تهیه کردن تهویه مطبوع برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. نور طبیعی وارد شده از سمت آتریوم به نورپردازی طبیعی دکوراسیون داخلی کمک زیادی می کند و نیاز به نورپردازی مصنوعی برای فراهم کردن این سطح از روشنایی در روز را از بین می برد.

به عبارتی در ساختار آتریوم های امروزی، برای قابلیت بازتاب نور و سایبان های موثر، از تهویه مکانیکی و دریچه های بالایی و پایینی استفاده می شود. هدف از به کارگیری این مجموعه در آتریوم، کمک به ایجاد جریان هوای مناسب، متعادل سازی هوا با توجه به شرایط محیطی و در نهایت ایجاد محیطی قابل کنترل و مناسب برای رشد پوشش گیاهی داخل آتریوم است. بدون این تجهیزات، میزان اتلاف حرارتی ساختمان از طریق آتریوم بسیار بالا می رود.

مقاله پیشنهادی : سان روم گاردن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به اهداف معماری پایدار نه تنها آتریوم می تواند چنان طراحی شود که اتلاف انرژی پائینی داشته باشد بلکه نقش جدیدی را هم در جهت کاهش مصرف انرژی به شکل سرمایش و گرمایش طبیعی، عملکرد غیر فعال خورشیدی ایفا کرده و با توجه به ویژگی واسطه حرارتی بودن آن امکان افزایش سطوح بازشوهای داخلی را برای دریافت نور طبیعی بیشتر میسر می سازد.

طراحی آتریوم چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟مزایای طراحی آتریوم چیست؟

  • فضای باز با پوشش گیاهی است که در فضای ساختمان تعبیه می شود.
  • نیاز به نورپردازی مصنوعی در داخل منزل برای فراهم کردن یک سطح از روشنایی در روز را، به حداقل می رساند.
  • یکی از راه حلهای کاربردی طبیعی برای تامین نوردر فضای داخل ساختمان است.
  • این طراحی به ایجاد جریان هوای مناسب، متعادل سازی هوا با توجه به شرایط محیطی و در نهایت ایجاد محیطی قابل کنترل و مناسب برای رشد پوشش گیاهی داخل آتریوم کمک می‌کند.
  •  می‌تواند در هر قسمت از فضای داخلی منزل استفاده شده و نقطه کانونی توجه قرار گیرد.
  • آتریوم به عنوان یک واسط حرارتی عمل کرده، امکان افزایش سطوح بازشوهای داخلی را برای دریافت نور طبیعی بیشتر میسر می سازد.
  • این فضاها تا حدودی مابین گلخانه و حیا ط است اما موقعیت قرار گیریشان با هم متفاوت است.
  • آتریوم حتی می تواند فضای دلچسب و آرامش بخشی برای شما و خانواده و میهمانان شما بوجود آورد.
  • طراحی های آتریوم امروزی علاوه بر دیوار و سقف شیشه ای دارای تهویه مکانیکی، دریچه و سایبان نیز هستند، که وجود سایبان در این فضا مزایا و معایب خاص خود را دارد.
  • آتریوم مانند اثری هنری عمل می‌کند که مانند یک تابلوی نقاشی واقعی، جلا بخش محیط داخلی منزل شده و دریچه ای زیبا به سوی طبیعت باز می کند. این دریچه می‌تواند نقطه محوری دکوراسیون داخلی فضای ساختمان باشد.
  • در صورت داشتن فضای مناسب می توان از آتریوم برای فضای دورهمی های خانوادگی بهره برد.

طراحی آتریوم چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟انواع آتریوم

آتریوم از لحاظ دارا بودن، سقف شیشه ای و یا دریچه و یا رو باز بودن تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی دیگر این فضا بر اساس وجود یا عدم وجود دیوارهای شیشه ای جدا کننده است، که از این طریق مرز بندی یا عدم مرز بندی آن با فضای داخلی مشخص می شود. در تقسیم‌بندی که بر اساس وجود یا عدم وجود دیوارهای شیشه‌ای جداکننده انجام می‌شود، به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱. با سقف شیشه‌ای

آتریوم شیشه ای در ساختمان، می‌تواند با متعادل نگه داشتن محیط ساختمان، انرژی موجود را ذخیره کند. اشعه خورشید با طول موج کوتاه، از شیشه می‌گذرد، اما هنگام بازگشت، به دلیل طول موج بلند نمی‌تواند از شیشه‌ها عبور کند و مجددا به داخل محیط باز می‌گردد. همین امر سبب گرم شدن محیط می‌شود.

۲. آتریوم با دریچه یا سقف متحرک

در این طراحی معمولاً از قابلیت بازتاب نور و سایبان های موثر در تهویه آتریوم استفاده می‌شود. استفاده از فضای روباز یا سایبان باعث جلوگیری از نورگیری کامل در زمستان و لزوم وجود نورهای مصنوعی بیشتر در بقیه اتاقهای ساختمان می‌شود. بدین منظور معمولاً از سایبان های متحرک و قابل جابه جایی و امکانات تهویه متفاوت در زمستان و تابستان استفاده می‌شود.

طراحی آتریوم چیست و چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟۳. به‌صورت فضای روباز

آتریوم ها نزدیک ترین مجاورت ممکن، بین گیاهان طبیعی و درون ساختمان ها را فراهم می‌کنند. ساختار آتریوم به گونه ای می باشد که گویی یک باغ کوچک و یا حیاط را به فضای داخلی ساختمان پیوند داده است. در اکثر مدل های آتریوم، سقف شیشه ای آن امکان بهره بردن از جلوه و زیبایی آسمان وجود دارد و این چشم انداز زیبا را در معرض دید قرار می دهد.

مقاله پیشنهادی : روف گاردن چیست و چگونه طراحی و نگهداری می‌شود؟

آتریوم فضایی مناسب برای دورهمی ها

اگر مساحت مناسبی در دسترس دارید، با استفاده از کاناپه، میز و صندلی های سبک می توانید فضایی مناسب برای گردهمایی های خصوصی و خانوادگی فراهم کنید. این مکان در عین اینکه یک میهمانی در داخل منزل است، به عنوان دورهمی در حضور طبیعت نیز تلقی می‌شود. فضای آتریوم دارای فضایی خصوصی و محفوظ تر نسبت به حیاط های خانه است. از این رو، راحتی و آرامش بیشتری برای ساکنین به همراه دارد. برای تزئین این فضا شما می توانید از المان هایی مانند کفپوش ها یا سنگ فرش های جذاب، آب نما های کوچک و هر عنصری که برای حیاط و باغ قابل استفاده است، بهره ببرید. به این ترتیب شما می توانید در آتریوم خود فضای با دکوراسیون داخلی زیبا و منحصر به فرد ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *