دکوراسیون داخلی

ویژگی های سبک مصری در دکوراسیون داخلی

ویژگی های سبک مصری در دکوراسیون داخلی
امتیاز شما به این مطلب

برخی از سبک ها در دکوراسیون داخلی براساس ویژگی‌‌های مناطق جغرافیایی، دوره‌‌های تاریخی و همچنین سنت و دین و مذهب ایجاد شده اند. این گونه سبک ها مختص به یک منطقه و یا کشور بوده که با ایجاد هماهنگی و هارمونی مناسب بین عناصر موجود در محیط داخلی، پدید آمده اند. یکی از اولین سبک های شکل گرفته در دنیا، سبک مصری در دکوراسیون داخلی می باشد. این سبک سنتی ریشه در تفکرات و زندگی باستانی مصر دارد و به وجود آورنده ی فضایی خاص، دلنشین، زیبا و منحصر بفرد است. با ما همراه باشید تا با ویژگی های سبک مصـری در دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

ویژگی های سبک مصری در دکوراسیون داخلیطراحی داخلی به سبک مصری

سبک مصـری یکی از اولین سبک های طراحی داخلی می باشد که میتوان برخی از نمادهای فرهنگی مصر را در سایر سبک ها مشاهده کرد. همچنین، سبک مصری منشأ سایر سبک های اروپایی نیز می باشد. در گذشته مردم مصر اهمیت بسیار زیادی به تزئینات و آراستگی محیط اطراف خود می‌دادند و در خانه‌های خود از تصاویر حیوانات، گیاهان و گل‎ها جهت آراستگی فضا استفاده می‌کردند.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با دکوراسیون به سبک جپندی و ویژگی های آن

فضای داخلی سبک مصـری بسیار باشکوه و رنگارنگ بوده و دارای ویژگی هایی همچون ستون های متعدد و منقوش، تصاویر هنری با گرایشات مذهبی و مقدس بر دیوار ها و طرح های برجسته آجر و سفال های صیقل داده شده بر سقف می باشد.

ویژگی های سبک مصری در دکوراسیون داخلیویژگی های سبک مصری

سبک طراحی داخلی مصری مانند سایر سبک ها دارای ویژگی های خاصی می باشد. در این قسمت ما به چند ویژگی مهم سبک مصری می پردازیم.

  • زوایای گرد شده و قوس دار و استفاده از طاقچه های متنوع در دکوراسیون مصری یکی از اصلی ترین خصوصیات سبک مصـری می باشد که در دکوراسیون خانه های نصری قابل مشاهده است.
  • تقارن هندسی، کف پوش های حصیری، مجسمه ملکه مصر، طلا کاری و لعاب های رنگی همه یادآور جزئیات ظریف معماری باستانی مصر است که برای طرفداران این سبک فضای دلنشینی را ایجاد می کند.
  • استفاده از ساقه های پاپیروس در گلدان های بلند سفالی از نمادهای سبک مصـری می باشد.
  • رنگ های گرم و روشن تداعی کننده شن و خورشید یکی از ویژگی های دیگر سبک مصـری است.
  • بهره گیری از مجسمه گربه، سوسمار، مار و … روی ستون‌ها و طاقچه‌های متعددی که در این سبک رواج دارد، از تزئینات به سبک مصـری استفاده کنید.

ویژگی های سبک مصری در دکوراسیون داخلیتقارن

یکی از اصول طراحی در دکوراسیون مصری تقارن می باشد زیرا یادآور تقارن‌های دقیق هندسی معماری باستانی مصر است. در سبک مصری تقارن‎ها محدود به طراحی داخلی فضا نمی‌شود در این سبک میتوانید علاوه بر زوایای گرد شده و قوس‌دار متقارن، تقارن را در تمام اجزا حتی مبلمان ها نیز مشاهده کنید. تقارن در این سبک به ایجاد نظم و فضای دل نشین کمک می کند.

مبلمان

در این سبک توجه زیادی به مبلمان ها می‎شود به همین دلیل مبلمان های مصری جزئیات فراوانی دارند. در سبک مصری مبل ها با سایر سبک ها متفاوت می باشد. دسته مبل ها مصری اغلب به شکل پنجه حیوانات مانند گربه میباشد. در طراحی داخلی به این سبک از مبلمان مستطیل با رنگ های گرم استفاده می کند که از جنس چوب سیاه ، خیزران، بامبو و سرو ساخته شده اند مردم مصری به زیبایی و اشرافیت علاقه بسیاری دارند و سعی می‌کنند از تخت های راحتی، صندوقچه جواهرات، ظروف طلایی و گلدان های پایه بلند استفاده کنند و برای تزئینات هم از لوازم سفالی ، فلزات طلا کاری شده و شیشه کاری شده استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی : سبک ترنزیشنال یا انتفالی در دکوراسیون داخلی چیست؟

رنگ

در دکوراسیون داخلی به سبک مصری از طیف رنگ های روشن و گرم استفاده می‌ کنند. زیرا ترکیب رنگ‌ها گرم تداعی کننده خورشید و شن می باشد. جهت هماهنگی بیشتر بین رنگ‌ها میتوانید از رنگ‌های شکلاتی و مشکی استفاده کنید و جلوه‌ای زیبا به فضا ببخشید. همچنین برای هارمونی بهتر رنگ‌ها می توان رنگ‌های زرد، قرمز و آبی را به کار برد. برای خطوط مرزی به کارگیری از رنگ‌های سیاه و سفید و سبز پیشنهاد می‌شود.

ویژگی های سبک مصری در دکوراسیون داخلیتزیینات و عناصر

از تزئینات پر استفاده در این سبک میتوان به موزاییک کاری و طلا کوبی اشاره کرد که به طور وسیعی در این سبک به چشم می خورد. مروارید، لعاب‌ های رنگی، بشقاب‌های فلزی، صندوقچه، پارچه ‌های رنگ روشن مثل سفید و یا کرم با طرح‌های هندسی دقیق مانند زیگزاگ، راه راه و …، چراغ‌های بزرگ و همچنین ساقه‌های پاپیروس دورن گلدان‌های زیبای سفالی از دیگر عناصر تزئینی در این سبک می باشد. همچنین در این سبک از آثار هنری یا نقاب‌‌‌‌های مصری برای تزیین دیوارها و چندین مجسمه بزرگ در اطراف اتاق نیز استفاده می شود.

نمادها و المان ها

نمادهای به کار رفته در دکوراسیونی مصری برگرفته از اعتقادات مذهبی و خدایان آنها می­باشد. یکی از پر کاربرد ترین نمادها در سبک مصری، گربه است. در طراحی دکوراسیون مصری مجسمه‌‌های تزیینی و تصاویری به این شکل ساخته شده است. علاوه بر گربه، حیوانات دیگری مانند: سوسک، مار و قورباغه نیز به عنوان نماد کاربرد دارند.

ویژگی های سبک مصری در دکوراسیون داخلیجمع بندی:

وقتی که صحبت از دکوراسیون داخلی به میان می­ آید، منظور نحوه چیدمان، آراستن و انتخاب مناسب وسایل برای قسمت­های مختلف خانه از جمله: پذیرایی (نشیمن)، اتاق­ها، آشپزخانه، حمام و دستشویی است. حال مسئله این است که از چه نوع چیدمان و یا سبکی باید استفاده نمود. سبک پیشنهادی در این نوشتار سبک مصری است، سبکی برگرفته از عقاید، فرهنگ و رسومات مصر که تمام اجزای آن دارای تقارن است. وسایل و تزئینات طلاکاری شده و لعاب‌های‌ رنگی به‌وفور در این سبک دیده می‌شود. همچنین به کارگیری عناصر طبیعی همچون ساقه‌های پاپیروس در گلدان‌هان سفالی بلند، جلوه­ای خاص به این سبک بخشیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *