آشنایی با محصولات

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟
امتیاز شما به این مطلب

پاراوان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پاراوان یا جداکننده فضا از ریشه یک کلمه فرانسوی ( paravent) است که در ایران به نام پارتیشن هم معروف می باشد. پارتیشن از جمله عناصر اصلی است که برای جداسازی موقت محیط از یکدیگر استفاده می‌ شود. در مواردی لازم است با دقت به نیازهای مختلف در مکان زندگی و یا محل کارمان، بخش های زیادی در فضاهای داخلی انجام دهیم. همچنین، با دقت به اهمیت بحث حریم‌ ها در طراحی، در بسیاری از موارد لازم است از پارتیشن برای تقسیم فضاها استفاده کنیم. طرح‌ و رنگ ‌های گوناگون، استقامت و پایایی pvc و mdf، آن ‌ها را به نمونه خوبی برای تولید پاراوان تبدیل می‌ کند. این دو متریال به آسانی قابل تمیز کردن هستند و بدون نیاز به شستشو می ‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه مطالب بیشتری را درباره پاراوان بیان خواهیم کرد. همراه ما باشید:

کاربرد پاراوان چیست؟

مهم‌ ترین دلیل استفاده از پاراوان تفکیک فضا است. اما برای حفظ حریم خصوصی (محرمیت) و هم‌چنین برای تفکیک قسمتی از فضای بیرونی از محیط داخل خانه نیز از آن استفاده می ‌شود. مسئله حریم خصوصی از گذشته در معماری سنتی ایران مورد بحث بوده است. به نحوی که در ابتدای ورود به خانه، فضایی هشت ضلعی با نام هشتی ایجاد می‌ کردند تا حریمخصوصی فضای داخلی خانه حفظ شود. از پاراوان می ‌توان برای اخفا کردن قسمت‌ های خصوصی اماکن، مانند سرویس بهداشتی، حمام و … استفاده کرد. به طور کلی از پارتیشن برای مصارف زیر استفاده می ‌شود:

  • محدود کردن فضای ورودی
  • جداسازی فضای هال و‌ پذیرایی از یکدیگر
  • جداسازی پذیرایی از غذاخوری
  • پوشاندن قسمت های قناس
  • ایجاد فضا اتاق کار یا فضا برای تعویض لباس در اتاق خواب های بزرگ

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

طراحی و جنس پاراوان چگونه است؟

مدل سازی پارتیشن در کشورهای مختلف باهم فرق دارد. به عنوان مثال در چین و ژاپن، این محصول به صورت کاغذی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. عرض معیار برای این نوع جداکننده فضا، ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر و ارتفاع مورد نظر ۱۸۰ تا ۱۸۵ سانتی متر است. اغلب از mdf یا pvc برای ساخت آن استفاده می ‌شود. در صورتی که اندازه عرض‌ های آن کوچک‌ تر یا بزرگ‌ تر شود، مقاومت ایستایی آن کم شده و با کوچک ‌ترین ضربه بر روی زمین رها می ‌شود.

پاراوان با داشتن ۳ تا ۴ لت، به لحاظ استقامت در شرایط مقبولی قرار می ‌گیرد. چنانچه پایه ‌ها دارای ابعاد معیاری نباشند، نمی ‌توانند وزن را به خوبی تحمل کنند و استقامت و ایستایی کافی نخواهند داشت. جالب است بدانید که توانایی حرکت دادن این جداکننده فضا، این امکان را به شما می دهد تا در صورت نیاز آن را جمع و به مکان دیگری منتقل کنید.

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

آشنایی با انواع پاراوان

پارتیشن ها ها با توجه به کاربری و محیطی که مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین جنس مواد سازنده آن ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که در این قسمت برخی از آن ها را معرفی می کنیم:

۱. پاراون ساده

به طورکلی این مدل از پاراوان ها ساده ترین مدل این کالا هستند. شما می توانید آن را در رنگ های تمام سفید، نقره ای و بسیاری از طیف های رنگی متنوع سفارش دهید. در نتیجه محوطه موردنظر خود را به کمک آن بپوشانید و از این لحاظ مانند دیوار عمل می کند. لازم به ذکر است که این نوع از پارتیشن ها ارزان ترین نوع این محصولات هستند.

۲. پاراوان چوبی

پاراوان های چوبی که از جنس چوب ساخته شده اند. این محصولات به خاطر جنسی که دارند، برای استفاده در محل های بدون رطوبت یا با رطوبت کم، ساخته شده اند؛ چون که برخورد آن ها با آب سبب خراب شدن یا پوسیدگی این قسم از پارتیشن ها می شود. اغلبا طرفدارهای این نوع پارتیشن بیشتر از دیگر پارتیشن ها هستند. دلیل آن هم این است که چوب به آسانی با چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه ست می شود و به تنهایی هم چشم‌ انداز زیبایی دارد. از پارتیشن های چوبی عمدتاً در فضاهای نشیمن، اتاق خواب و غذاخوری ها استفاده می شود.

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

۳.پاراوان حکاکی شده

پاراوان حکاکی یا لیزری هم دارای تنوع رنگ و نقش بسیار زیادی است. یکی از مشهورترین انواع پارتیشن متحرک است. در این نوع از پارتیشن متحرک، به وسیله دستگاه لیزر نقش‌ مدنظر شما بر روی ورق ام دی اف برش داده شده و حکاکی می شود. این نوع از پارتیشن ها نیز مانند نوع چوبی قابل استفاده در مکان های مختلفی مانند آشپزخانه، منازل، رستوران ها ودیگر اماکن هستند.

مقاله پیشنهادی : پارتیشن فایبرگلاس چیست و چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

۴. پاراوان چاپی

پاراوان چاپی به نوعی از پارتیشن متحرک اطلاق می شود که چاپ طرح های مختلف بر روی صفحه ام دی اف صورت می گیرد. خرید پارتیشن چاپی مثل پارتیشن ساده به صرفه است و فقط هزینه کمی بابت چاپ طرح موردنظر از مشتری گرفته می شود.

۵. پاراوان مشبک

زیباترین نوع این محصولات پاراوان های مشبک استو زمانی زیبایی آن ها دوبرابر می شود که عبور نور اهمیت دارد. معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز باشد نور از پاراوان بگذرد. حقیقتا استفاده از پاراوان مشبک در قسمتی از خانه باعث تاریک شدن فضای پشت آن می شود؛ بنابراین اگر نور قسمت پشتی در خانه دارای اهمیت است، باید انواع مشبک این محصول را انتخاب کنیم. این شیشه های رنگی یا ساده کار شده برای خانه هایی که سبک سنتی دارند، بسیار مناسب هستند و باعث ایجاد فضایی مناسب در خانه خواهند شد.

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

۶. پاراوان حصیری

در پاراوان حصیری برای پارتیشن بندی فضا از حصیر استفاده می شود. در واقع پارتیشن های حصیری وزن کمی دارد. به همین جهت نیز با انواع دیگر پارتیشن های متحرک و مخصوصا پاراوان شیشه ای بسیار تفاوت دارد. همین موضوع نیز حرکت دادن این نوع محصول را راحت تر کرده است. بهتر است بدانید که در اطراف چارچوب پارتیشن های حصیری، برای ماندگاری بیشتر کار از قاب ام دی اف استفاده می شود. البته باید دقت داشته باشید که مانند دیگر پاراوان ها، این محصول حصیری نباید کامل باز شود، بلکه زاویه ای میان قسمت های آن باید همیشه وجود داشته باشد.

۷. پاراوان تصویری

در این نوع از پاراوان ها تصاویری از طبیعت و آسمان و یا تصاویر دلخواه شما بر روی آن کشیده می شود. در بین انواع مختلفی از تصاویر، نوع آسمان مجازی یکی از طرح های پرمصرف پاراوان ها است و عمدتاً برای فضاسازی و ایجاد دکورهای جذاب کاربرد دارد. برخی از انواع پارتیشن های تصویری قابلیت شستشو دارند و به آسانی می توان جرم های روی سطح آن را شست.

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

۸. پاراوان شیشه ای

می توان گفت پاراوان شیشه ای به نوعی همان دیوار شیشه ای است. این محصول کمی با ویژگی های پارتیشن متحرک متفاوت است و ظاهری با طراوت و تأثیری فوق العاده بر روی چیدمان داخلی دارد. پارتیشن شیشه توسط فریم های آلومینیومی، استیل و یا سایر سخت افزارهای نگه دارنده شیشه، ایجاد می شود و شیشه های آن عموماً شیشه سکوریت هستند.

۹. پاراوان پزشکی

پاراوان پزشکی از جمله پاراوان های پر استفاده در کلینیک ها و بیمارستان ها بوده و قابل جابه جایی است. اکثر پارتیشن های پزشکی به علت حساسیت محیط مورد استفاده، قابل شست وشو بوده و پاک کنندگی راحتی دارند. از پاراوان های پزشکی بیشتر به منظور پوشاندن بخش ویزیت و یا تزریقات بیماران استفاده می شود.

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

۱۰. پاراوان سربی

پاراوان سربی کاربرد پزشکی در بخش رادیولوژی دارد. این محصول که به دیوارک سربی نیز معروف است، در صنایع پزشکی بسیار پرکاربرد می باشد. این محصول به منظور مراقبت در برابر پرتوهای ایجاد شده از دستگاه های گوناگون در طب پزشکی که فقط با استفاده از عنصر سرب قابل تشعشع گیری می باشند، مدل سازی شده است.

پاراوان و پارتیشن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مقایسه پارتیشن و پاراوان را از لحاظ گوناگونی می توان مورد بررسی قرار داد، از جمله:

جابجایی

یکی از مهم ترین تفاوت‌ ها میان پاراوان و پارتیشن، قابلیت جابجایی پاراوان ها نسبت‌ به پارتیشن است. پاراوان ها المان های متحرک هستند که می ‌توانند فضا های موقتی را به وجود آورده و سپس در محیط جاfجا شده و تغییر دکوراسیون دهند. پارتیشن‌ ها نیز دارای انواع متحرک هستند اما تفاوت اصلی پاراوان‌ ها با پارتیشن هایی است که ثابت بوده و امکان جابجایی ندارند.

متریال

یکی دیگر از تفاوت‌ ها، متریال به‌ کار رفته در ساخت این دو المان است. در پارتیشن‌ ها از متریال هایی چون شیشه، ام دی اف، چوب و آلومینیوم استفاده شده اما در پاراوان‌ ها علاوه‌ بر این مواد اولیه، از پارچه، پی وی سی و یو پی وی سی نیز با نقاشی‌ های گوناگون به کار برده می شود.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن

ابعاد

پارتیشن‌ ها در فضا های گوناگون در ابعاد متفاوتی به‌ صورت نیم قد و تمام‌ قد ساخته‌ شده و افراد بنا بر شرایط داخلی محیط می ‌توانند در ابعاد متفاوت، پارتیشن‌ ها را سفارش داده و استفاده نمایند. اما ابعاد استاندارد پاراوان ها به دلیل خاصیت جا به جایی، دارای عرض ۴۰ تا ۶۰ سانتی ‌متر و ارتفاع آن ها ۱۸۵ سانتی‌ متر است.

خاصیت دکوراتیو

استفاده از پارتیشن‌ ها جهت تفکیک سازی فضا های گوناگون، علاوه‌ بر خاصیت تفکیک سازی، سبب نمایی منحصر به‌ فرد در دکوراسیون داخلی نیز خواهد شد. اما استفاده از پاراوان‌ ها علاوه‌ بر ایجاد فضا های گوناگون، خاصیت دکوراتیو نیز داشته و می ‌توان از آن ها علاوه‌ بر تقسیم‌ بندی، به‌ عنوان دکور و تزیین دکوراسیون نیز استفاده نمود.

نما

بر خلاف پارتیشن‌ ها، پاراوان ها دارای نما های متفاوتی بوده و می ‌توان از طرح‌ های مختلفی همچون تصاویر طبیعت، امواج، آسمان و یا هر گونه طرح دلخواهی استفاده کرد.

پاراوان یا جداکننده فضا چیست؟

نکاتی در خصوص انتخاب و خرید اقسام پاراوان

به طورکلی در انتخاب و خرید دیوارهای جداکننده یا پاراوان ها موارد گوناگونی می تواند نقش داشته باشند که عبارتند از:

  • روش جابه جایی، روش استفاده، سایز و مواد تشکیل دهنده از جمله موارد مهم در تصمیم گیری برای انتخاب پاراوان است.
  • به یاد داشته باشید که کیفیت، جنس و ویژگی ها اساسی یک پاراوان نباید به خاطر قیمت کم نادیده گرفته شود.
  • یک پاراوان مناسب باید تا ۴ لته داشته باشد تا به تعادل‌ کافی برسد؛ زیرا چنانچه ابعاد پایه ها استاندارد نباشد نمی توانند وزن آن را تحمل کنند و ایستایی ندارند.
  • دقت کنید اگر محیط شما مربع، مستطیل یا دایره باشد، نوع پاراوان مورد نیاز متفاوت خواهد بود، بنابراین اگر قبل از خرید با اشخاص کاردان مشورت کنید، بهتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *