آشنایی با محصولات

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن
5/5 - (1 امتیاز)

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت

دیوارپوش کامپوزیت یکی از متنوع ترین انواع پوشش برای دیوارهای داخلی و نمای خارجی ساختمان می باشد که از ترکیب چند ماده تولید میشوند. این پوشش ها به دلیل استفاده از مواد ماکروسکوپی استحکام بالایی داشته و انواع روکش های چوبی، سنگی، فلزی، استیل و آلومینیوم و غیره را می توان برای آنها به کار برد. در ادامه به سوالاتی از قبیل دیوارپوش کامپوزیتی چیست؟ مزایا و معایب کامپوزیت دیوار، انواع مختلف و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن

دیوارپوش کامپوزیت چیست؟

یکی از متریال های رایج در طراحی داخلی دیوارپوش می باشد که برای پنهان کردن نواقص دیوار اصلی و ایجاد جلوه بهتر و همچنین اجرای سبک های مختلف دکوراسیون مورد استفاده قرار میگیرند. دیوارپوش کامپوزیت یا کامپوزیت دیوار به نوع خاصی از این پوشش ها گفته میشود که ترکیبی از مواد ماکروسکوپی از قبیل رزین، سیمان و چسب است.

این مواد به دلیل داشتن سطح مشترک و قدرت چسبندگی بالا سطوحی بسیار مقاوم در برابر ضربه، نم و رطوبت و آتش سوزی و حرارت را بوجود می آورند. به همین دلیل می توان از آنها در فضای داخلی ساختمان و نمای خارجی و همچنین محیط های دارای نم و رطوبت مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی : کاغذ دیواری پی وی سی ؛ مزایا و معایب کاغذ دیواری PVC چیست؟

انواع دیوارپوش کامپوزیت

کامپوزیت دیوار علاوه بر تنوع بسیار بالایی که از نظر طرح و رنگ دارد، بر اساس نوع مواد به کار رفته در روند تولیدشان نیز متفاوت هستند. از رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیوارپوش کامپوزیتی فایبرگلاس

یکی از متنوع ترین و مقاوم ترین انواع پوشش برای دیوارهای داخلی و حتی خارجی ساختمان ها، کامپوزیت فایبرگلاس FRP می باشد. استفاده از رزین پلی استر منجر به افزایش بسیار زیاد مقاومت این پانل ها شده و استحکام آنها در برابر ضربه را نیز افزایش می دهد. از آنجا که در ساختار مواد کامپوزیتی به کار رفته در این دیوارپوش ها الیاف استفاده میشود، لذا می توان از آن برای رنگ پذیری سطح استفاده کرد.

علاوه بر پانل های کامپوزیت دیوار فایبر گلاس موجود در بازار، می توانید رنگ مورد نظر را به دلخوه در آنها تغییر داده و سطح را رنگ آمیزی کنید. برای این منظور کافیست با بتونه فایبرگلاس و سنباده زنی تمام برجستگی و تورفتگی های سطح را از بین برده و سپس یک لایه پرامیر و در نهایت رنگ مورد نظر را اجرا کنید. دیوارپوش کامپوزیت فایبرگلاس دارای چند ویژگی مهم می باشد که عبارتند از:

  • قابلیت رنگ پذیری آسان
  • وزن بسیار سبک
  • قابلیت شستشو و عدم تاثیر منفی در صورت تماس با نم و ر طوبت
  • مقاومت و استحکام زیاد در برابر ضربه

به همین دلیل از این کامپوزیت های دیوار در سرویس بهداشتی و حمام، آشپزخانه، دیوار پشت تلویزیون، دیوارهای داخلی ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری استفاده میشود.

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن

دیوارپوش کامپوزیتی آلومینیومی

آلومینیوم از دیگر متریال های مورد استفاده در کامپوزیت دیوار می باشد که به افزایش استحکام پانل ها کمک می کند. با توجه به مقاومت بسیار زیاد ورق های آلومینیومی در برابر ضربه، آتش سوزی، نم و رطوبت و تماس با مواد خورنده، از این دیوارپوش ها بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان استفاده میشود.

در کارگاه ها و محیط های صنعتی نیز می توان کامپوزیت دیوار آلومینیومی را برای فضای داخل نیز به کار برد. لازم به ذکر است، این پانل ها نیز قابلیت رنگ پذیری بالایی داشته و متناسب با سبک دکوراسیون و معماری می توان آنها را انتخاب کرد.

دیوارپوش کامپوزیت چوبی

یکی از پرکاربردترین انواع دیوارپوش کامپوزیت برای داخل ساختمان های مسکونی و دیوار پشت تلویزیون، کامپوزیت چوبی می باشد. دیوارپوش کامپوزیت چوبی زیبایی، استحکام و تنوع را با هم تلفیق می کند و می توان از طرح و رنگ های مختلف آن برای زیباتر شدن محیط استفاده کرد. ساختار این پانل ها از دو لایه چوبی و یک لایه میانی تشکیل شده است. این ساختار چند لایه ای شرایط ایده آلی را برای افزایش استحکام دیوارپوش در برابر ضربه و همچنین عایق صوت و حرارت شدن آن فراهم می کند.

برای اجرای کامپوزیت دیوار چوبی می توان متناسب با شرایط محیط از پانل های بزرگ و کوچک و همچنین طرح های لانه زنبوری استفاده کرد. علاوه براین، مدل طرح چوب این دیوارپوش ها نیز در بازار عرضه میشوند که قیمت ارزان تری نسبت به سایر گزینه ها دارند.

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن

کامپوزیت دیوار سنگی

دیوارپوش کامپوزیت سنگی یکی از گزینه های بسیار عالی برای اجرای سبک های روستیک در طراحی داخلی ساختمان ها می باشد. این پوشش ها طح سنگ هستند و سنگ طبیعی در آنها به کار نمی رود. به همین دلیل وزن سبکی داشته و با اجرا روی دیوارهای داخلی و خارجی بار مرده اضافه به بنا افزوده نخواهد شد. متناسب با سبک دکوراسیون می توانید از طرح های متنوع برجسته و کاملا مشابه با سنگ طبیعی برای دیوار شاخص استفاده کنید.

کامپوزیت دیوار فولادی

از دیگر پانل های مناسب برای کارگاه ها و محیط های صنعتی می توان به کامپوزیت دیوار فولادی اشاره کرد. ورق های فولادی اجرا شده در این پانل ها استقامت آنها را در برابر ضربه و تماس با نم و رطوبت تا حد زیادی افزایش می دهد. به طوریکه نصب آنها در نمای بیرونی و دیوارها و تماس با نم و رطوبت و مواد شیمیایی و باران های اسیدی منجر به خوردگی سطوح نخواهد شد.

دیوارپوش کامپوزیت پشم سنگ

در محیط های صنعتی و حتی مسکونی که عایق بودن دیوارها در برابر حرارت و صوت اهمیت بسیار بالایی دارد می توان از کاپوزیت دیوار پشم سنگ استفاده کرد. لایه میانی به کار رفته در این پانل ها مواد جامد بسیار مقاومی هستند که از ذوب شدن پشم سنگ و ترکیب آن با چسب مخصوص بدست می آید. برای لایه بیرونی پانل نیز می توان از سطوح فلزی یا چوبی استفاده کرد و در رنگ های متنوع آنها را اجرا نمود.

دیوارپوش کامپوزیت سه بعدی

از جذاب ترین انواع کامپوزیت های دیوار می توان به مدل های سه بعدی اشاره کرد که در فضای داخلی ساختمان ها استفاده میشوند. این پانل ها که در اغلب مواقع چوبی و گاها بتنی هستند، گزینه ای بسیار مناسب برای دیوار پشت تلویزیون و دیوار شاخص محسوب میشوند. به دلیل روند تولید خاصی که این پوشش ها دارند، نسبت به سایر انواع کامپوزیت دیوار با قیمت های بالاتری ارائه میشوند.

مقاله پیشنهادی : پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایا و معایب کامپوزیت دیوار

ترکیب رزین، چسب و سیمان و سایر مواد ماکروسکوپی منجر به ایجاد لایه ای بسیار مقاوم با ماندگاری بالا می باشد. به همین دلیل کامپوزیت دیوار مزایای متعددی را به همراه دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • وزن بسیار سبک و کمک به کاهش بار مرده ساختمان و مقاوم سازی بنا در برابر زلزله
  • اجرای بسیار سریع پانل ها و کمک به بازسازی و تغییر دیزاین بدون اتلاف وقت
  • مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت و تماس با مواد شوینده، اسیدی و شیمیایی
  • قابلیت شستشو آسان
  • تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ و قابلیت رنگ پذیری
  • قابلیت اجرا به صورت سه بعدی
  • مقاومت در برابر آتش سوزی و حریق
  • مقاومت بالا در برابر تابش اشعه UV
  • قابلیت جا به جایی پانل و نصب در مکان جدید
  • عدم نیاز به آماده سازی زیرساخت

از معایب دیوارپوش کامپوزیت نیز می توان به قیمت بالای پنل های باکیفیت آن اشاره کرد. دقت داشته باشید که برخی از مدل های کامپوزیت دیوار به دلیل کیفیت پایین با قیمت های ارزان تری ارائه میشوند.

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن

کاربرد دیوارپوش کامپوزیت

با توجه به ویژگی های ارائه شده برای این پانل ها، در طراحی داخلی و معماری کامپوزیت های دیوار دارای کاربرد زیادی هستند. از جمله موارد کاربرد این پانل ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • نصب کامپوزیت دیوار در سرویس بهداشتی و حمام
  • اجرای کامپوزیت دیوار حیاط به دلیل مقاومت در برابر نم، رطوبت، دما و ضربه و اشعه نور خورشید
  • اجرا در فضای داخلی ساختمان مانند دیوار پشت تلویزیون، دیوار پشت تخت خواب و غیره
  • اجرا در محیط های اداری و تجاری
  • نصب دیوارپوش کامپوزیت در کارگاه ها و سوله های صنعتی
  • اجرای کامپوزیت دیوار در واحدهای درمانی و بیمارستان ها

آشنایی با انواع دیوارپوش کامپوزیت و مزایا و معایب آن

قیمت کامپوزیت دیوار

قیمت کامپوزیت دیوار با توجه به نوع مواد به کار رفته در لایه میانی، روکش و ضخامت و کیفیت و همچنین ابعاد تعیین می گردد. به همین دلیل دیوارپوش کامپوزیت فولادی و استیل و آلومینیومی در اغلب مواقع گران تر از پشم سنگ و چوب و طرح سنگ می باشد. در حالت کلی این گروه از دیوارپوش ها در گروه پوشش های ارزان تر از چوب طبیعی می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *