دکوراسیون داخلی

پانل سیمانی چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

پانل سیمانی چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟
امتیاز شما به این مطلب

سیمان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد و مصالح مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی شناخته می‌شود. از جمله کاربردی‌ترین مصالحی که با سیمان تولید می‌شوند می‌توان به انواع پانل‌ها اشاره کرد. پانل‌های سیمانی تنوع بالایی دارند و به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خود در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند. هرچند که امروزه انواع مختلفی از مصالح ساختمانی در دسترس هستند اما مواد تشکیل شده از سیمان به دلیل استقامت، ماندگاری و استحکام بالاتر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه استفاده از مصالحی رواج دارد که در کنار ارزان‌سازی ساختمان، به افزایش ایمنی، افزایش سرعت ساخت و ساز، کاهش مصرف مصالح و افزایش طول عمر سازه کمک کند و پانل سیمانی از این دسته مواد به شمار می‌رود. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی کامل پانل‌های سیمانی و انواع آن پرداخته خواهد شد.

پانل سیمانی چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟پانل سیمانی چیست؟

پانل سیمانی در حقیقت به نوعی از مصالح پیش ساخته و آماده گفته می‌شود که می‌توان از آن در نماهای داخلی و خارجی استفاده کرد. این پانل‌ها می‌توانند از مواد مختلفی تولید شوند اما ماده اصلی تشکیل دهنده آنها فیبرهای سلولزی و سیمان است. پانل‌های سیمانی در اشکال، اندازه‌ها، ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می شوند.
پانل سیمانی یکی از انواع مصالح ساختمانی است که برای تکمیل نمای داخلی و خارجی ساختمان و امر ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این پانل های ساختمانی از فیبرهای سلولزی و سیمان ساخته شده اند. مقاومت بالای پانل‌های سیمانی به شما این امکان را می دهد تا از این پانل ها برای ساختمان سازی و افزایش مقاومت ساختمان ها استفاده کنید.

مزایای پانل‌های سیمانی

پانل‌های سیمانی به شکل ورقه های مختلف با ضخامت های متنوع هستند که امکان نصب آن ها در هر یک از بخش های ساختمان وجود دارد. با کمک پانل های ساختمانی می توان مقاومت ساختمان ها را با شرایط جوی مختلف افزایش داد تا ساختمان ها حساسیت کمتری به رطوبت و باد و باران داشته باشند. این پانل ها می توانند فشار بسیار زیادی را تحمل کنند، پس برای افزایش استحکام سازه بسیار پرکاربرد هستند.

مقاله پیشنهادی : پلکسی پنل چیست و چه کاربردی دارد؟

از مزایای پانل سیمانی می توان به امکان ساخت آن ها با تنوع بسیار زیاد اشاره کرد. می توان این پانل ها را در طرح ها و رنگ های مختلف اجرا کرد و به عنوان یک پانل تزئینی مورد استفاده قرار داد. ضخامت های مختلف این پانل ها موجب شده تا بتوان آن ها را بر اساس نیاز و شرایط ساختمان انتخاب کرد. همه انواع پانل‌های سیمانی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و می توانند برای عایق سازی ساختمان در برابر هدر رفتن گرما نیز استفاده شوند. این پانل ها با قیمت مناسبی قابل خریداری اند و برای نماسازی لوکس و لاکچری نیز گزینه ایده آلی محسوب می شوند.

پانل سیمانی چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟کاربرد پانل سیمانی چیست؟

پانل‌های سیمانی هر کدام کاربردهای بسیار زیادی دارند و می توانند به عنوان نمای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به اینکه این روزها بسیاری از افراد متقاضی استفاده از پانل‌های سیمانی هستند، این پانل ها نیز با ضخامت های مختلفی تهیه و تولید شده اند. اگرچه نمی توان محدودیت خاصی برای استفاده از پانل‌های سیمانی قائل شد؛ اما در ادامه به برخی از کاربردهای پانل سیمانی اشاره می کنیم.

نمای داخلی و خارجی ساختمان ها

پانل‌های سیمانی با تنوع ظاهری خاصی که دارند، می توانند به عنوان نمای داخلی و خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند. این پانل ها برای استفاده در نمای داخلی و خارجی، با ضخامت های مختلفی تولید می شوند.

ترمیم و نوسازی ساختمان های قدیمی و فرسوده

در صورتی که نیاز به کاهش خسارت های وارد شده در اثر نشتی آب در ساختمان های مختلف و نیاز به بازسازی ساختمان ها باشد، می توان از پانل‌های سیمانی استفاده کرد. چرا که این پانل ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.

قابل استفاده برای ساخت ایستگاه های حمل و نقل

پانل‌های سیمانی به دلیل داشتن ساختار خاص، می توانند برای ساخت انواع ایستگاه های حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر، پوشش بسیاری از دیوارها، همین پانل‌های سیمانی با فیبرهای سلولزی هستند که با ضخامت های مختلف و بر اساس نیاز قابل خریداری اند.

قابل استفاده برای افزایش مقاومت نما در برابر رطوبت

نمایی تحت عنوان نمای خشک برای ساختمان ها قابل استفاده است که می توان آن ها را با کمک پانل‌های سیمانی اجرا کرد. با کمک پانل سیمانی می توان یک نما را به یک نمای عایق رطوبتی تبدیل کرد. چرا که پانل‌های سیمانی عایق بسیار خوبی برای رطوبت محسوب می شوند.

پانل سیمانی چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟قابل استفاده برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر هدر رفت انرژی

پانل سیمانی می تواند برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر هدر رفت انرژی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، پانل‌های سیمانی به دلیل داشتن کیفیت بالا و مقاومت بسیار زیاد، می توانند گزینه ایده آلی برای عایق سازی ساختمان ها محسوب شوند. به همین خاطر، اگر این پانل ها را برای دیوارهای ساختمانی مورد استفاده قرار دهید، تا حد زیادی از هدررفت انرژی جلوگیری خواهید کرد.

مقاله پیشنهادی : پنل گچی سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

ساخت سقف های کاذب

در صورت نیاز به ساخت سقف های کاذب می توان از پانل سیمانی استفاده کرد. مزیت پانل‌های سیمانی این است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. بنابراین، می توان آن ها را برای مکان هایی که در معرض رطوبت زیاد قرار دارند، مورد استفاده قرار داد. این ویژگی پانل‌های سیمانی باعث شده تا این پانل ها به عنوان بهترین گزینه برای ساخت سقف کاذب در محیط های مرطوب مانند ویلاها، استخرها، خانه های مسکونی واقع شده در مناطق باران خیز و … تبدیل شود.

انواع پانل سیمانی

به طور کلی، پانل‌های سیمانی کاربردهای متنوعی دارند و عمدتا با ضخامت های مختلف خودشان در هر یک از بخش های منزل و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. از لحاظ ضخامت، می توان پانل‌های سیمانی را به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد. چون این پانل ها از ضخامت 4 میلی متر تا 20 میلی متر در بازار کشور ایران تولید می شوند. اما از لحاظ کاربرد، وزن و چگالی، می توان پانل سیمانی را به سه دسته مختلف زیر تقسیم بندی کرد.

پانل‌های سیمانی سقفی

یکی از انواع پانل های ساختمانی، پانل‌های سیمانی سقفی هستند که به عنوان کناف و یا دیگر مصالح ساختمانی در سقف مورد استفاده قرار می گیرند. پانل‌های سیمانی سقفی دارای کاربردهای بسیار متنوعی اند و عمدتا برای رسیدن به بهترین نتیجه در امر ساختمان سازی، با وزن بسیار کمی تولید می شوند.

پانل‌های سیمانی خارجی

این نوع پانل‌های سیمانی در خارج از ساختمان و مانند یک نمای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب پانل‌های سیمانی خارجی طرح دار برای نمای خارجی ساختمان ها بسیار گزینه ایده آلی است. این پانل ها سنگین تر از پانل های سقفی اند. پس امکان به کار بردن پانل‌های سیمانی خارجی به عنوان پانل‌های سیمانی سقفی وجود ندارد.

پانل‌های سیمانی داخلی

پانل‌های سیمانی داخلی یکی دیگر از انواع پانل های موجود در بازارند که می توانند برای تکمیل دکوراسیون داخل ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرند. بسته به کاربرد و مکان مورد استفاده قرار گرفته پانل‌های سیمانی، این پانل ها دارای وزن ها و ضخامت های مختلفی هستند.

پانل سیمانی چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟قیمت پانل سیمانی

قیمت پانل سیمانی بر اساس عوامل متعددی تعیین می شود و نمی توان قبل از در نظر گرفتن این عوامل، در مورد قیمت پانل‌های سیمانی تولید شده در کشور ایران صحبت کرد. به طور کلی، در حال حاضر کشور ایران تولید کننده پانل‌های سیمانی است و حتی اقدام به صادر کردن این پانل ها نیز می کند. بنابراین، عملا نیازی به خرید پانل‌های سیمانی تولید شده در خارج از کشور نیست؛ اما باید مطلع باشید که قیمت پانل سیمانی خارجی بیشتر از پانل‌های سیمانی ایرانی است. این موضوع نشان دهنده با کیفیت تر بودن پانل‌های سیمانی تولید شده در خارج نیست، بلکه به دلیل بالا بودن قیمت ارز، قیمت پانل‌های سیمانی خارجی بالاتر است.

فارغ از این موضوع، عوامل مختلف دیگری نیز می توانند باعث ایجاد تفاوت در قیمت پانل سیمانی شوند. اولین دلیل بحث کیفیت است. هر چقدر کیفیت پانل‌های سیمانی بیشتر باشد، قیمت خرید پانل‌های سیمانی نیز بالاتر خواهد رفت. موضوع دیگر بحث ساده یا طرح دار بودن پانل‌های سیمانی است. در صورتی که پانل‌های سیمانی به صورت مدل دار، موج دار و طرح دار تولید شده باشند، قیمت خرید آن ها نسبت به پانل‌های سیمانی ساده تر بالاتر است.

باید توجه داشت که ضخامت پانل‌های سیمانی نیز تاثیر بسیار زیادی روی قیمت این پانل ها می گذارد. البته این موضوع نباید باعث شود تا افراد اقدام به خرید پانل‌های سیمانی با ضخامت پایین کنند. چرا که عملا ضخامت پانل‌های سیمانی می تواند نشان دهنده میزان کیفیت و تحمل بار پانل‌های سیمانی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *