دکوراسیون داخلی

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنها

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنها
امتیاز شما به این مطلب

امروزه ساختمان‌های اداری هم مثل بسیاری از ساختمان‌های مدرن با پلان باز (Open Plan) ساخته شده اند. اما ضرورت جداسازی دپارتمان‌ها و بخش‌های مختلف یک سازمان هنوز وجود دارد و سازمان‌ها برای حل این مشکل به یک جایگزین مدرن برای دیوارها یعنی پارتیشن رسیدند. به مرور زمان پارتیشن‌ها در مدل‌ها و با جنس‌های مختلف ساخته و به یکی از اصلی‌ترین عناصر دکوراسیون اداری تبدیل شدند. در ادامه هر آنچه باید در مورد پارتیشن اداری بدانید را در اختیارتان می‌گذاریم، با ما همراه باشید.

پارتیشن بندی اداری چیست؟

پارتیشن اداری با نام Divider یا همان جداکننده هم در انگلیسی معنی می‌شود. پارتیشن‌ها در اصل دیوارهای ثابت یا متحرکی هستند که از آن‌ها برای جداسازی قسمت‌های مختلف یک شرکت استفاده می‌شود. پارتیشن‌بندی اداری معمولاً با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • ایجاد حریم خصوصی برای کارمندان
  • بالابردن بازدهی و تمرکز کارمندان با کاهش نویز و عوامل حواس‌پرتی
  • افزایش زیبایی و نظم‌دادن به محیط کار
  • ایجاد اتاق جلسات، اتاق بازی و …
  • کمک به برقراری جریان هوا و نور در شرکت

البته پارتیشن‌ها دیگر فقط در همان سبکی که از قدیم می‌شناسیم (ترکیب ام دی اف و شیشه) ساخته نمی‌شوند و امروز تنوع زیادی پیدا کرده‌اند که این موضوع باعث می‌شود با انواع سبک‌های دکوراسیون اداری و سلایق مختلف سازگار شوند. همچنین کاربردهای انواع پارتیشن اداری با یکدیگر کمی متفاوت است.

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنهابا انواع پارتیشن بندی اداری آشنا شوید

در اصلی‌ترین دسته‌بندی، پارتیشن‌ها به ۲ دسته پارتیشن ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. پارتیشن ثابت اداری مثل دیوار قابلیت جابه‌جایی ندارد و معمولاً اجرای پارتیشن ثابت اداری به زمان بیشتری نسبت به پارتیشن متحرک نیاز دارد. همچنین تنوع این پارتیشن‌ها برخلاف انواع متحرک کمتر است. از میان انواع پارتیشن متحرک می‌توان به پارتیشن تاشو اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی : طراحی دکوراسیون داخلی دفترکار با 8 ایده خلاقانه

در دسته‌بندی دیگر، انواع پارتیشن اداری معمولاً بر اساس جنس و شکل طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه با این دسته‌بندی هم آشنا می‌شوید:

پارتیشن ام دی اف

محبوب‌ترین نوع پارتیشن، همین پارتیشن اداری ام دی اف است که به دلیل فراوانی زیاد در بازار، قابلیت تغییر و شخصی‌سازی، قیمت مناسب و طرح‌های متنوع، به‌وفور در ادارات مختلف دیده می‌شوند. این پارتیشن‌ها هم به‌صورت تمام چوب، هم با روکش چوبی و هم به‌صورت ترکیب با شیشه ساخته می‌شوند و وزن سبکی هم دارند که باعث می‌شود از آن‌ها بیشتر به عنوان پارتیشن متحرک استفاده شود. بزرگ‌ترین مزایای پارتیشن‌بندی اداری ام دی اف، مقاومت آن در برابر رطوبت و آکوستیک بودن این نوع پارتیشن است.

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنهاپارتیشن چوبی

پارتیشن اداری چوبی نسخه گران‌تر و شیک‌تر پارتیشن ام دی اف است که البته به دلیل تنوع الوارهای موجود در بازار، تنوع طرح و رنگ زیادی هم دارد. برای واحدهای اداری اجاره‌ای، استفاده از این نوع پارتیشن چندان توصیه نمی‌شود، چون اجرای پارتیشن چوبی هزینه زیادی دارد و بهتر است از آن به عنوان پارتیشن ثابت اداری و زمانی که قصد جابه‌جایی ندارید استفاده کنید. همچنین این نوع پارتیشن هم به‌صورت تمام چوب و در ترکیب با شیشه ساخته می‌شود. پارتیشن‌های چوبی مثل نوع ام دی اف خود مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارند و عملکرد آن‌ها به عنوان عایق صوتی هم ضعیف‌تر است.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن اداری شیشه ای هم در دسته پارتیشن ثابت اداری و هم پارتیشن‌های متحرک قرار می‌گیرد. این نوع پارتیشن یکی از ترندهای روز طراحی داخلی فضاهای اداری هم محسوب می‌شود. چون شفافیت در این فضاها به تازگی تبدیل به یک ارزش شده است. پارتیشن تمام شیشه با ایجاد اتاق‌های آکواریومی، هم شفافیت ایجاد می‌کند و هم برای روشن نگه‌داشتن فضا و حفظ حریم خصوصی کارمندان مفید است.

طرح پارتیشن شیشه ای معمولاً ساده است و از آن برای ساخت اتاق مدیران و اتاق جلسات استفاده می‌شود. البته انواع رنگی این نوع پارتیشن هم در بازار موجود است و با کمک پرده و کرکره هم می‌توان حریم خصوصی بیشتر را در آن ایجاد کرد. در نظر داشته باشید که پارتیشن اداری تمام شیشه معمولاً قابل‌جابه‌جایی نیست و اجرای آن هم هزینه زیادی نسبت به پارتیشن‌های ام دی اف دارد.

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنهاپارتیشن آلومینیومی

یکی دیگر از ترندهای پارتیشن اداری، پارتیشن های آلومینیومی است که البته اجرای آن هزینه زیادی نسبت به ترندهای دیگر دارد. در مقابل این نوع پارتیشن دوام، عمر، مقاومت در برابر عوامل محیطی و زیبایی بیشتری دارد و اگر قصد تغییر و جابه‌جایی نداشته باشید، گزینه‌ای ایدئال محسوب می‌شود. تنوع طرح پارتیشن آلومینیومی یکی دیگر از مزایای آن است که باعث می‌شود با سبک‌ها و سلیقه‌های مختلف هماهنگ شود.

یکی از نکاتی که قبل از خرید پارتیشن آلومینیومی باید به آن توجه کنید این است که در بازار ایران به پارتیشن‌های شیشه ای و چوبی با فریم آلومنیویم هم پارتیشن آلومینیومی می‌گویند و این اصطلاح فقط به پارتیشن‌های تمام آلومینیوم تعلق ندارد.

پارتیشن پارچه ای

این نوع پارتیشن کاربرد کمتری در ادارات دارد و معمولاً در مراکز درمانی کاربرد دارد؛ اما به دلیل قیمت مناسب و قابلیت جابه‌جایی و تبدیل به پارتیشن اداری تاشو، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای دفاتر اجاره‌ای باشد. از مزایای این پارتیشن‌ها می‌توان به تنوع طرح و رنگ آن‌ها اشاره کرد.

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنهاپارتیشن پیش‌ساخته

همان‌طور که از نام آن حدس می‌زنید، این پارتیشن‌ها به‌صورت آماده در بازار موجود هستند. پارتیشن اداری پیش‌ساخته ام دی اف و شیشه قیمت مناسبی نسبت به انواع دیگر دارند و اجرای آن‌ها هم آسان‌تر است.

میز پارتیشن اداری

میز پارتیشن ارزان‌ترین راه‌حل ممکن برای جداسازی فضاهای اداری است. این پارتیشن‌ها در اصل میزهایی هستند که دیواره‌های کوتاهی دارند و این دیواره‌ها کار حفظ حریم خصوصی کارمندان را انجام می‌دهند. میز پارتیشن معمولاً با ام دی اف، پارچه و چوب ساخته می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای فضاهای موسوم به Open Office است که یکی از ترندهای روز طراحی اداری محسوب می‌شوند. جدای از قیمت مناسب، امکان چیدمان دلخواه هم یکی از مزایای بزرگ میز پارتیشن اداری است.

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنهامزیت‌های پارتیشن اداری چیست؟

پارتیشن ها لیست مزایای بلندبالایی دارند که در ادامه با بعضی از موارد این لیست آشنا می‌شوید:

  • امکان استفاده به عنوان عایق صدا و حرارت
  • ایجاد حریم خصوصی
  • قابلیت جابه‌جایی اکثر مدل‌ها و نصب آن‌ها در جاهای دیگر
  • امکان تعیین وسعت فضاهای مختلف به دلخواه
  • عدم نیاز به استفاده از رنگ و روش‌های تزیینی دیگر در صورت استفاده از پارتیشن پیش‌ساخته
  • امکان شخصی‌سازی و تغییر شکل اکثر مدل‌ها
  • قابلیت نصب آسان کمد و قفسه‌بندی
  • امکان اجرا در اندازه‌های مختلف
  • قابلیت تعمیر و بازسازی آسان
  • تنوع طرح و رنگ

نکات مهم برای انتخاب بهترین مدل پارتیشن اداری

پیش از انتخاب مدل و طرح پارتیشن اداری، حواستان به نکات زیر باشد:

بودجه

پیش از هر چیز به بودجه‌تان نگاه کنید، درست است که پارتیشن‌های اداری چوبی و آلومینیوم مدرن و شیک‌تر هستند و می‌توانند فضای شرکت شما را از این رو به آن رو کنند؛ اما اگر فضا اجاره‌ای است و تازه به عنوان یک استارت‌آپ شروع به کار کرده‌اید، بهتر است سراغ گزینه‌های پیش‌ساخته، ام دی اف و … بروید.

مقاله پیشنهادی : مهم‌ترین اصول دکوراسیون اداری

البته با هزینه پایین هم می‌توانید یک پارتیشن‌بندی اداری شیک و به‌روز داشته باشید. کافی است حواستان به رنگ و مدل پارتیشن باشد و از انتخاب‌های کلیشه‌ای خودداری کنید.

شرایط محیطی

برای انتخاب جنس پارتیشن به شرایط محیطی هم توجه کنید. پارتیشن‌های فلزی و آلومینیومی به دلیل انعکاس نور و حرارت، مناسب محیط‌هایی با پنجره‌های سرتاسری نیستند. همچنین در محیط‌هایی که رطوبت بالا دارند هم نباید از پارتیشن‌های چوبی و فلزی استفاده کنید.

انواع پارتیشن اداری و ویژگی های آنهاسکوت و آرامش فضا

درست است که Open Office یکی از ترندهای روز دکوراسیون داخلی است و شما را به‌روز نشان می‌دهد و از طرف دیگر میز پارتیشن اداری هم کاملاً مقرون‌به‌صرفه است؛ اما این مدل چیدمان ممکن است برای واحدهایی مثل تولید محتوا، حسابداری و افرادی که کارشان به تمرکز بالا نیاز دارد مشکل ایجاد کند.

قابل حمل بودن و نظافت آسان

این نکته ارتباط زیادی با بودجه دارد؛ اما بهتر است در صورت خرید پارتیشن‌های گران‌قیمت هم آن را در نظر داشته باشید. قابل حمل بودن و نظافت آسان پارتیشن‌ها به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و در صورت جابه‌جایی، با سرعت بیشتری در محل جدید مستقر شوید و کارها را پیش ببرید.

خرید و انتخاب پارتیشن اداری می‌تواند مثل انتخاب اثاثیه منزل چالشی و زمان بر باشد. برای کم‌کردن چالش‌ها و کوتاه‌کردن مسیر، ابتدا اولویت‌ها و حداکثر بودجه را تعیین کنید و در بودجه هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده و هزینه نصب را هم در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *