آشنایی با محصولات

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آن

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آن
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است نام پارچه ژاکارد به گوشتان خورده باشد. ژاکارد پارچۀ آهارداری است که طرح‌های مختلفی دارد. جنس این نوع پارچه تقریباً خشک است و مقاومت بیشتری نسبت به سایر پارچه‌ها دارد. از این پارچه برای دوخت انواع پوشاک مانند مانتو و لباس‌های مجلسی استفاده می‌شود. به علاوه این پارچه در دکوراسیون و طراحی منزل هم کاربرد زیادی دارد. در ادامه به بررسی این پارچه می پردازیم، با ما همراه باشید.

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آنپارچه ژاکارد چیست؟

ژاکارد نوعی پارچه ضخیم، بادوام، محکم آهاردار و خشک است که روی آن طرح‌های مختلفی وجود دارد. نکته‌ای که باید بدانید این است که ژاکارد نوع و جنس پارچه نیست، بلکه به پارچه‌ای گفته می‌شود که طرح آن در حین بافته شدن تاروپود ایجاد شده است. به بیان دیگر، طرح‌های پارچه ژاکارد چاپی نیستند. این نوع پارچه معمولاً از ترکیب الیاف‌هایی مانند ابریشم، کتان، پشم، پلی استر و پنبه تولید می‌شود.

پارچه ژاکارد بر روی دستگاه بافندگی به اسم ژاکارد بافته می‌شود. این دستگاه در سال 1804 توسط یک مخترع فرانسوی به نام جوزف ماری ژاکارد (Joseph Marie Jacquard) اختراع شد. تا قبل از اختراع این پارچه بافتن پارچه‌های طرح‌دار مانند زربافت بسیار سخت و زمان‌بر بود. اما با اختراع ماشین بافندگی ژاکارد می‌توان طرح‌های پیچیده و منحصربه‌فرد را با در هم بافتن هزاران تار به وجود آورد.

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آنویژگی های پارچه ژاکارد

پارچه‌های ژاکارد از هر نوعی که باشند برخی ویژگی‌های یکسان دارند. اگر قصد خرید پارچه ژاکارد برای دوخت لباس یا مواردی مانند اکسسوری های دکوراسیون و رومبلی دارید، در هنگام خرید ویژگی‌های زیر را مد نظر داشته باشید:

  • چروک‌پذیری پایین
  • خشک و آهاردار بودن
  • داشتن دوام و مقاومت بالا
  • داشتن طرح‌های متنوع و برجسته
  • بافتی نرم و لطیف
  • تنفس‌پذیری خوب

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آنکاربرد پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد با توجه به جنس، نوع متریال به کار رفته و نوع بافت کاربردهای متفاوتی می‌تواند داشته باشد. رایج‌ترین کاربرد این نوع پارچه دوخت لباس‌های متنوعی مانند انواع مانتو رسمی، مجلسی، کژوال، دوخت پیراهن مجلسی، کت‌دامن، کت‌شلوار، شومیز و دامن است.

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آنمقاله پیشنهادی : راهنمای خرید پارچه مبلی شانل ترک

علاوه بر عرصه مد و پوشاک، پارچه ژاکارد در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای این پارچه در دکوراسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارچه مبلی
  • رومیزی
  • دوخت انواع پرده
  • روتختی
  • روکش کوسن
  • روکش بالش، تشک و لحاف

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آنانواع پارچـه ژاکارد

هر چند که به تمام پارچه‌های بافته شده با ماشین بافندگی ژاکارد پارچه ژاکارد می‌گویند اما بسته به نوع الیاف مصرفی انواع مختلفی از این نوع پارچه در بازار وجود دارد. در ادامه انواع ژاکارد را معرفی خواهیم کرد:

پارچـه ژاکارد ابریشمی

اگر به دنبال لوکس‌ترین نوع پارچه ژاکارد برای دوخت یا خرید مانتو هستید ژاکارد ابریشمی بهترین گزینه است. برای بافت این نوع ژاکارد از ابریشم طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌شود و جزو پارچه‌های نرم، لطیف و نازک محسوب می‌شوند.

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آنپارچـه ژاکارد پنبه‌ای

برای تولید این نوع از ژاکارد از الیاف طبیعی پنبه استفاده می‌شود. به همین دلیل برای افرادی که حساسیت پوستی دارند بسیار مناسب است. دوام بالا، مقاومت در برابر چروک، خاصیت کشسانی پایین، سبکی، نرمی و لطافت از دیگر ویژگی‌های پارچه ژاکارد پنبه‌ای است. این خصوصیات باعث شده است که ژاکارد پنبه‌ای برای دوخت لباس‌هایی از جمله: مانتو، دامن و کت انتخاب مناسبی باشد. البته این پارچه در دکوراسیون منزل نیز کاربرد دارد. ژاکارد پنبه‌ای با الیاف‌های دیگری همچون ساتن، ارگانزا، کرپ و شیفون نیز ترکیب می‌شود و جذابیت آن را دوچندان می‌کند.

پارچـه ژاکارد پشمی

ژاکارد پشمی کمی ضخیم بوده و بدن را گرم نگه می‌دارد. به همین جهت برای دوخت لباس‌های مناسب فصول سرد سال مانند: مانتو پاییزه، پالتو، دستکش، سارافون و… استفاده می‌شود.

پارچـه ژاکارد کتان

همان‌طور که از نام آن هم پیدا است الیاف کتان برای تولید این نوع ژاکارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژاکارد کتان ظاهری مات و نرم دارد، تراکم بافت آن بسیار بالا است، کمی خاصیت کشسانی داشته و چروک‌پذیری پایینی نیز دارد. این پارچه به گونه‌ای است که انواع طرح‌های برجسته و نیمه برجسته را می‌توان روی آن اجرا کرد. ژاکارد کتان ایستایی خوبی داشته و برای دوخت مانتو کتی مناسب است.

پارچـه ژاکارد ارگانزا

برای تولید برخی از پارچه‌های ژاکارد از پارچه ارگانزا به عنوان زمینه استفاده می‌شود که به آن‌ها پارچه ژاکارد ارگانزا گفته می‌شود. این پارچه در قسمت زمینه شفاف و بدن‌نما بوده و در قسمت‌هایی که طرح‌های مختلف روی آن زده شده ضخیم است. معمولاً طرح‌های مختلف برجسته، پفکی و نیمه برجسته روی این پارچه زده می‌شود. مقاومت در برابر چروک‌شدن، آهاردار بودن، خاصیت کشسانی خیلی کم و ایستایی خیلی خوب از جمله ویژگی‌های این پارچه است که آن را برای دوخت انواع مانتو و سارافون مناسب ساخته است.

پارچـه ژاکارد تافته

پارچـه ژاکارد تافته، پارچه‌ای با طرح و رنگ‌های گسترده است که ظاهر آن می‌تواند بین نیمه براق تا کاملا براق و درخشان باشد. ژاکارد تافته از نوع خشک و آهاردار بوده ، خاصیت کشسانی پایینی دارد و در برابر چروک شدن نیز مقاوم است. این ویژگی‌ها باعث شده است که این پارچه برای دوخت لباس‌های مجلسی از جمله مانتو مجلسی بسیار مناسب باشد. این پارچه از نظر ضخامت نیز متنوع بوده و در ضخامت‌های کم، متوسط و زیاد تولید می‌شود.

مقاله پیشنهادی : ویژگی های پارچه مبلی مازراتی ، مزایا و معایب آن

پارچه ژاکارد ویسکوز، لمه، ترکیبی، پفکی و زربافت نیز انواع دیگر ژاکارد هستند که هر یک کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

بررسی انواع پارچه ژاکارد و کاربردهای آنچگونه پارچـه ژاکارد را تمیز کنیم؟

پارچه ژاکارد آب را به خود جذب نمی‌کند. اگر قسمتی از آن لک شد، با دستمال مرطوب به آسانی پاک می‌شود. اگر لکه‌های سنگین روی آن ایجاد شده فقط کافی است آن را در ماشین لباسشویی بیندازید. دقت کنید که دمای آن بیشتر از 30 درجه نباشد. همچنین برای از بین بردن لکه و شست‌وشو، هرگز از سفیدکننده و شوینده‌های قوی استفاده نکنید. دقت کنید که بعد از شست‌وشو پارچه را در معرض نور آفتاب خشک نکنید. هنگام اتو کردن، آن را از پشت پارچه و با دمای پایین اتو کنید.

جمع بندی

همانطور که ذکر شد پارچه ژاکارد دارای ترکیبات و وزن متنوعی است که بر اساس موارد مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد. پارچـه ژاکارد بسیار پر طرفدار و شیک است و کاربردهای زیادی برای انواع پوشاک و دکوراسیون منزل دارد. بهتر است هنگام تهیۀ پارچه به جنس و نوع  آن دقت کنید و با توجه به نیازتان، جنس مورد نظر خود را انتخاب کنید.

هنگام خرید پارچه از نوع ژاکارد به جنس آن دقت کنید زیرا جنس پارچه بسیار مهم است. جنس پارچه می تواند هم نخی، هم از الیاف ساخته بشر و هم از الیاف مصنوعی تهیه شده باشد. طرح دو رویه پارچه های ژاکارد باعث می شود که از هر طرف برای منظور خاصی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *